Protest nauczycieli: „Solidarność” oflagowuje szkoły. Spór o wynagrodzenia i godziny ponadwymiarowe

Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
nauczyciel protest nauczycieli edukacja Karta nauczyciela wynagrodzenia nauczycieli oflagowanie szkół prawo pracy NSZZ Solidarność oświata godziny ponadwymiarowe oświata / Protest nauczycieli: „Solidarność” oflagowuje szkoły. Spór o wynagrodzenia i godziny ponadwymiarowe / Shutterstock

Od 12 listopada 2025 roku Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” rozpoczęła ogólnopolską akcję protestacyjną w szkołach i przedszkolach. Pierwszym etapem jest oflagowanie placówek oświatowych, które potrwa do 20 grudnia, z możliwością przedłużenia. Nauczyciele zrzeszeni w „Solidarności” sprzeciwiają się polityce oświatowej rządu, niskim płacom i zmianom w Karcie nauczyciela, które – jak podkreślają – prowadzą do degradacji zawodu.

„Kropla, która przelała czarę goryczy” – spór o godziny ponadwymiarowe

Bezpośrednim impulsem do rozpoczęcia protestu stały się zmiany w zasadach wynagradzania za godziny ponadwymiarowe. Po wejściu w życie tzw. dużej nowelizacji Karty nauczyciela (od roku szkolnego 2025/2026) nauczyciel, który nie zrealizował przydzielonych mu godzin z przyczyn od siebie niezależnych – np. z powodu wycieczki klasy – traci prawo do wynagrodzenia.

Autopromocja

- Problem wynagrodzeń za godziny ponadwymiarowe stał się kroplą, która przelała czarę goryczy – powiedział przewodniczący KSOiW NSZZ „Solidarność” dr Waldemar Jakubowski. Związkowcy oceniają, że nowe przepisy naruszają podstawowe zasady prawa pracy i nie rekompensują gotowości nauczyciela do świadczenia pracy.

„Solidarność”: potrzebny systemowy wzrost wynagrodzeń

W liście otwartym skierowanym do rządu „Solidarność” domaga się systemowego powiązania wynagrodzeń nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w sektorze przedsiębiorstw. Propozycja zakłada, że od 2027 roku pensje nauczycieli miałyby wynosić:

  • 100% przeciętnego wynagrodzenia dla nauczyciela początkującego,
  • 125% dla mianowanego,
  • 150% dla dyplomowanego.

Związkowcy podkreślają, że mimo ubiegłorocznych podwyżek zarobki nauczycieli wciąż są niewspółmierne do odpowiedzialności i wymagań zawodowych. Domagają się także zwiększenia nakładów na oświatę, stabilnych zasad finansowania szkół, przywrócenia wcześniejszych zasad urlopu dla poratowania zdrowia i rzeczywistej ochrony przedemerytalnej.

Projekt nowelizacji Karty nauczyciela nie satysfakcjonuje środowiska

W odpowiedzi na narastający konflikt premier Donald Tusk zapowiedział w październiku złożenie projektu zmian w Karcie nauczyciela. Nowelizacja ma zagwarantować prawo do wynagrodzenia, jeśli nauczyciel był gotów do pracy, a zajęcia nie odbyły się z przyczyn niezależnych od niego. Projekt złożony 4 listopada przez posłów Koalicji Obywatelskiej przewiduje jednak, że nauczycielowi można przydzielić inne zajęcia w tym czasie.

Według „Solidarności” zapis ten zmienia charakter wynagrodzenia z bezwarunkowego na warunkowe. Związek proponuje uproszczoną formułę – nauczyciel zachowuje prawo do wynagrodzenia, jeśli był gotowy do pracy, niezależnie od tego, czy przydzielono mu inne obowiązki. Związek zwraca też uwagę, że projekt nie rekompensuje strat poniesionych przez nauczycieli od września do grudnia 2025 r.

Oflagowanie szkół – symboliczny, ale wyraźny sygnał

Oflagowanie szkół i przedszkoli to pierwszy etap protestu. Na budynkach placówek w całym kraju pojawiają się flagi NSZZ „Solidarność”. Akcja ma charakter pokojowy i informacyjny, ale – jak zaznaczają związkowcy – jest wyraźnym sygnałem niezadowolenia środowiska oświatowego.

W apelu skierowanym do nauczycieli „Solidarność” zachęca do powstrzymania się od organizowania wycieczek szkolnych, wyjść do instytucji kultury i zawodów sportowych, dopóki nie zostaną uregulowane kwestie finansowe i prawne związane z czasem pracy.

Co dalej z protestem nauczycieli? Możliwe kolejne formy sprzeciwu

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” zapowiada, że oflagowanie to dopiero początek. W zależności od reakcji rządu możliwe są kolejne formy protestu – ich czas i charakter zostaną ogłoszone w późniejszym terminie. Związek domaga się bezpośrednich rozmów z udziałem Prezesa Rady Ministrów i realnych decyzji naprawczych.

Eksperci wskazują, że przedłużający się spór może pogłębić napięcia w oświacie i utrudnić realizację programów szkolnych. Już teraz w niektórych szkołach ograniczane są wyjścia uczniów, a atmosfera niepewności narasta.

Związkowcy podkreślają jednak, że nie walczą o przywileje, lecz „o godność zawodu nauczyciela, przyszłość polskiej szkoły i jakość edukacji dzieci”.

Edukacja
Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026” – wsparcie dla opieki nad dziećmi do lat 3
12 lis 2025

Gminy w całej Polsce mają szansę na uzyskanie wsparcia finansowego na tworzenie i funkcjonowanie miejsc opieki dla dzieci do lat 3 w ramach resortowego programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Budżet programu na przyszły rok wynosi 60 mln zł, a nabór wniosków trwa do 12 grudnia 2025 roku.

Protest nauczycieli: „Solidarność” oflagowuje szkoły. Spór o wynagrodzenia i godziny ponadwymiarowe
12 lis 2025

Od 12 listopada 2025 roku Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” rozpoczęła ogólnopolską akcję protestacyjną w szkołach i przedszkolach. Pierwszym etapem jest oflagowanie placówek oświatowych, które potrwa do 20 grudnia, z możliwością przedłużenia. Nauczyciele zrzeszeni w „Solidarności” sprzeciwiają się polityce oświatowej rządu, niskim płacom i zmianom w Karcie nauczyciela, które – jak podkreślają – prowadzą do degradacji zawodu.

Trzy razy przez 6 lat. Jak zgodnie z prawem nauczyciel (i nie tylko) może dostać nagrodę jubileuszową częściej niż co 5 lat? [WYLICZENIA]
12 lis 2025

Zasadą jest, że prawo do nagrody jubileuszowej przysługuje nauczycielom (i nie tylko) co 5 lat. Jednak w szczególnych sytuacjach związanych ze skokowymi zmianami stażu pracy, może okazać się, że prawo do świadczenia będzie przysługiwało częściej.

Bezpieczne media społecznościowe dla dzieci: dlaczego uczniowie klas I–III nie powinni korzystać z TikToka i WhatsAppa
11 lis 2025

Ponad połowa uczniów młodszych klas szkoły podstawowej korzysta z mediów społecznościowych, mimo że obowiązuje ograniczenie wiekowe do 13 lat. Eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę alarmują, że dzieci w wieku 7–9 lat narażone są na przemoc, hejt i uzależnienie od krótkich filmów. Edukacja cyfrowa i odpowiednie regulacje prawne są kluczowe, aby chronić najmłodszych uczniów w internecie.

Nowelizacja ustawy o szkolnictwie wyższym ułatwi zarządzanie funduszami stypendialnymi. MNiSW: Zmiany nie uderzą w studentów
10 lis 2025

Sejm przyjął nowelizację ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, przygotowaną przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) w ramach pakietu deregulacyjnego. Nowe przepisy mają umożliwić uczelniom bardziej elastyczne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na świadczenia dla studentów. Ustawą zajmie się teraz Senat.

Blisko 60% uczniów szkół średnich chce studiować za granicą. Które państwa i jakie kierunki wybierają
10 lis 2025

Blisko 60% uczniów szkół średnich deklaruje, że chce studiować za granicą. Które państwa najczęściej wybierają młodzi Polacy? Odległość i język nie są już dla nich barierą. Co jest największą przeszkodą? Jakiej pomocy potrzebują?

MEN bez danych o absencjach uczniów. Resort planuje centralny e-dziennik
08 lis 2025

Podczas posiedzenia sejmowej podkomisji ds. młodzieży przedstawiciele MEN przyznali, że resort nie ma szczegółowych danych o absencjach uczniów. Ministerstwo analizuje stworzenie centralnego, bezpłatnego e-dziennika.

MON zaprasza na szkolenia obronne. Zapiszesz się jednym kliknięciem w mObywatelu
07 lis 2025

Użytkownicy aplikacji mObywatel mogą już zapisywać się na bezpłatne szkolenia obronne organizowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Program obejmuje naukę reagowania w sytuacjach kryzysowych, udzielania pierwszej pomocy i podstaw cyberbezpieczeństwa. To wspólna inicjatywa MON i Ministerstwa Cyfryzacji, mająca zwiększyć praktyczne umiejętności i świadomość bezpieczeństwa wśród obywateli.

Nowe standardy opieki nad dziećmi do lat 3. Ministerstwo prezentuje podręcznik dla dyrektorów żłobków i klubów dziecięcych
07 lis 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zaprezentowały „Podręcznik dla kadry zarządzającej instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3”. Publikacja ma pomóc dyrektorom żłobków, klubów dziecięcych i opiekunom dziennym w przygotowaniu się do wdrożenia nowych standardów, które wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku.

E-dyplomy później. Rząd przesuwa terminy wdrożenia cyfrowych dyplomów uczelni – e-dokumenty dopiero od 2027 roku
06 lis 2025

Rządowy projekt nowelizacji Prawa oświatowego i Prawa o szkolnictwie wyższym zakłada przesunięcie w czasie wprowadzenia e-dyplomów. Zamiast od początku 2026 roku, uczelnie będą zobowiązane do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej dopiero od 1 stycznia 2027 r. Powodem są kwestie techniczne i konieczność przygotowania uczelni oraz repozytorium prowadzonego przez OPI-PIB.

pokaż więcej
Proszę czekać...