Edukacja zdrowotna w szkołach przyciąga tylko 30 proc. uczniów. MEN zapowiada zmiany i możliwy obowiązek

oprac. Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
edukacja zdrowotna zajęcia obowiązkowe szkoła MEN frekwencja uczniowie Barbara Nowacka / Edukacja zdrowotna w szkołach przyciąga tylko 30 proc. uczniów. MEN zapowiada zmiany i możliwy obowiązek / Shutterstock

Mimo że edukacja zdrowotna zastąpiła wychowanie do życia w rodzinie i miała stać się jednym z kluczowych przedmiotów, w zajęciach uczestniczy jedynie ok. 30 proc. uczniów. Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada analizę danych i rozważa wprowadzenie obowiązku.

rozwiń >

Frekwencja na edukacji zdrowotnej. Najnowsze dane MEN

Z najświeższych danych przedstawionych w odpowiedzi na interpelację poselską wynika, że w roku szkolnym 2024/2025 w zajęciach z edukacji zdrowotnej uczestniczy 920 925 uczniów, czyli ok. 30 proc. wszystkich uprawnionych.

Autopromocja

Najwyższą frekwencję notują szkoły podstawowe:

  • 804 539 uczniów – 40,36 proc.

W szkołach ponadpodstawowych sytuacja wygląda zdecydowanie słabiej:

licea: 55 003 uczniów (10,08 proc.),

technika: 30 729 uczniów (7,78 proc.),

szkoły branżowe I st.: 27 457 uczniów (14,40 proc.),

szkoły artystyczne: 3 083 uczniów (18,33 proc.).

Minister Barbara Nowacka ocenia, że odsetek rezygnacji jest niski i porównywalny do tego, jaki przez lata notowało WDŻ.

Nowy przedmiot, stary problem. Uczestnictwo w WDŻ spadało od lat

Wiceminister edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz przedstawiła pełne dane dotyczące uczestnictwa w zajęciach wychowania do życia w rodzinie. Wynika z nich, że frekwencja spadała nieprzerwanie od kilku lat.

  • 2018/2019: 56,93 proc.
  • 2022/2023: 39,16 proc.
  • 2023/2024: 35,40 proc.
  • 2024/2025: 33,06 proc.

Trend był na tyle wyraźny, że prognoza liniowa wskazywała:

  • w 2025/2026 frekwencja mogłaby spaść do ok. 30 proc.,
  • w 2026/2027 – nawet do 26 proc.

Właśnie ten spadek miał być jednym z powodów zastąpienia WDŻ nowym przedmiotem.

MEN: Edukacja zdrowotna powinna być obowiązkowa

Barbara Nowacka przypomniała, że resort „od samego początku stoi na stanowisku, że edukacja zdrowotna powinna mieć charakter obowiązkowy”.

– Zajęcia te służą budowaniu kompetencji życiowych, świadomości zdrowotnej i umiejętności, które uczniom są po prostu potrzebne – podkreśliła.

Obecnie MEN prowadzi analizę danych dotyczących frekwencji i zapisów.

Decyzja o ewentualnym wprowadzeniu obowiązku ma zapaść w najbliższych miesiącach.

Rodzice musieli złożyć rezygnację. Przedmiot nie jest obowiązkowy

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, edukacja zdrowotna w obecnym roku szkolnym nie jest przedmiotem obowiązkowym.

Rodzice, którzy nie chcieli uczestnictwa dziecka w zajęciach, musieli złożyć do 25 września pisemną rezygnację. W przypadku uczniów pełnoletnich wymagano samodzielnej deklaracji.

MEN zapowiada działania: nowe materiały, szkolenia i konferencje

Aby zwiększyć zainteresowanie nowym przedmiotem, resort planuje:

  • rozwój studiów podyplomowych dla nauczycieli,
  • udostępnienie nowych materiałów edukacyjnych i promocyjnych,
  • organizację konferencji poświęconych edukacji zdrowotnej,
  • szkolenia dla nauczycieli.

Dodatkowe działania mają poprawić nie tylko frekwencję, ale także jakość prowadzonych zajęć.

Polecamy: PORADNIK OŚWIATOWY oraz KALENDARZ KSIĄŻKOWY NA 2026 ROK

Czy edukacja zdrowotna stanie się obowiązkowa? Decyzja wkrótce

Niska frekwencja i wyraźny trend spadkowy skłaniają ministerstwo do rozważenia zmian.

Jeśli MEN zdecyduje się nadać edukacji zdrowotnej status przedmiotu obowiązkowego, może to być jedna z większych reform programowych w najbliższych miesiącach.

Edukacja
Zmiany w harmonogramie ferii zimowych 2026. MEN informuje o terminach
02 gru 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło zmiany w organizacji ferii zimowych 2026. Zamiast dotychczasowych czterech tur, uczniowie będą wypoczywać w trzech. Choć decyzja ma usprawnić ruch turystyczny i zmniejszyć korki, rodzice i branża turystyczna reagują z mieszanymi uczuciami. Resort Barbary Nowackiej tłumaczy, dlaczego zdecydowano się na korektę i jak ma ona wpłynąć na komfort zimowego wypoczynku.

Małe szkoły jednak nie znikną? Rząd szykuje ważne zmiany w Prawie oświatowym. Budynki szkół mają służyć całej społeczności
02 gru 2025

Nowelizacja Prawa oświatowego, którą wkrótce zajmie się rząd, ma zatrzymać falę likwidacji małych szkół podstawowych. Budynki oświatowe będą mogły pełnić nowe funkcje społeczne – od opieki żłobkowej po działania senioralne. To odpowiedź na szybko postępujące zmiany demograficzne w Polsce.

ADORE 2026. ORE organizuje bezpłatny kurs dla dyrektorów szkół. Ruszyły zapisy
01 gru 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji ogłosił nabór do rocznej Akademii Dyrektorów ORE – ADORE 2026. To bezpłatny program rozwojowy dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół oraz nauczycieli konsultantów, który ma pomóc w budowaniu nowoczesnego stylu zarządzania placówką. Zapisy trwają tylko do 9 grudnia 2025 r.

Nauczyciele dostaną wsparcie do nowego przedmiotu. Rusza ogólnopolski projekt z pakietami dydaktycznymi i konkursem dla szkół
01 gru 2025

Od września uczniowie szkół ponadpodstawowych uczą się nowego obowiązkowego przedmiotu – edukacji obywatelskiej. Choć reforma miała wzmocnić kompetencje społeczne i obywatelskie młodych ludzi, wielu nauczycieli sygnalizowało brak praktycznych narzędzi i przygotowania metodycznego. Teraz sytuacja ma się zmienić. Fundacja Zwolnieni z Teorii oraz Fundacja Enea – Energia Wspólnoty ogłosiły wspólny projekt, w ramach którego do około 3500 szkół trafią profesjonalne materiały dydaktyczne, mające ułatwić prowadzenie zajęć opartych na projektach społecznych.

MEN blokuje szybkie kursy dla nauczycieli przedszkoli. „Nie da się zdobyć kwalifikacji w kilka miesięcy”
01 gru 2025

Resort edukacji ostatecznie odrzuca pomysł stworzenia ekspresowych kursów dla kandydatów do pracy w przedszkolach. Powód? Obowiązujące przepisy wymagają pięcioletniego toku kształcenia. Jednocześnie maleje liczba wakatów, choć problem braków kadrowych nadal pozostaje aktualny.

Czy Twoje dziecko albo wnuk jest na tej liście? Jak rządowy projekt budzi poważne wątpliwości w świetle prawa do prywatności i RODO. Miliony danych będą przetwarzane bezpodstawnie?
28 lis 2025

W dobie cyfryzacji, gdzie dane stały się pewnego rodzaju walutą, a ich ochrona fundamentalnym prawem, każdy nowy projekt rządowy zakładający gromadzenie informacji o obywatelach, a zwłaszcza o dzieciach, podlega szczegółowej analizie. Ostatnio inicjatywa ustawodawcza, która na pierwszy rzut oka wydaje się szlachetna – promocja sportu i dbałość o kondycję fizyczną najmłodszych – stała się przedmiotem ostrej krytyki ze strony najwyższego organu nadzorczego w Polsce, w tym zakresie. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) w specjalnym piśmie wyraził głębokie zaniepokojenie planami rozszerzenia centralnej ewidencji uczniów, wskazując na szereg poważnych uchybień, które mogą prowadzić do masowego i niezgodnego z prawem przetwarzania milionów wrażliwych danych.

Senat przyjął zmianę zasad przyznawania stypendiów. Więcej pieniędzy dla najlepszych studentów? Nowelizacja wraca do Sejmu
28 lis 2025

Od 2026 r. uczelnie mają otrzymać większą swobodę w wydatkowaniu funduszu stypendialnego. Senat przyjął nowelizację ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, która zmienia zasady przyznawania stypendiów rektora. Najważniejsza zmiana to wprowadzenie limitu 45 proc. z całego funduszu stypendialnego, co – jak przekonuje resort nauki – ma zwiększyć dostępność świadczeń dla studentów z najlepszymi wynikami.

Nowelizacja Prawa oświatowego przyjęta. Od 2026 r. duże zmiany w szkołach, egzaminach i podstawie programowej
28 lis 2025

Senat poparł bez poprawek nowelizację Prawa oświatowego. Zmiany obejmują m.in. nowe zasady tworzenia podstaw programowych, powrót do kwietniowego terminu egzaminu ósmoklasisty, modyfikacje w nadzorze pedagogicznym oraz wyższe opłaty za dopuszczanie podręczników. Część reform zacznie obowiązywać już od roku szkolnego 2026/2027.

Obowiązują nowe zasady oceny pracy nauczycieli. MEN upraszcza kryteria i wprowadza większą przejrzystość
28 lis 2025

28 listopada weszły w życie znowelizowane przepisy dotyczące oceny pracy nauczycieli. Ministerstwo Edukacji Narodowej przekonuje, że zmiany mają zapewnić większą transparentność, jednolitość i sprawiedliwość ocen, a także realnie wspierać rozwój zawodowy pedagogów. Uproszczono kryteria, zmieniono skalę punktacji i wprowadzono nowe obowiązki dyrektorów.

E-dyplomy obowiązkowe od 2027 roku. Senat przyjął ustawę: dyplomy w aplikacji mObywatel, łatwiejsza weryfikacja kwalifikacji pracowników
27 lis 2025

Od 1 stycznia 2027 r. tradycyjne papierowe dyplomy na uczelniach odejdą do historii. Senat przyjął nowelizację ustaw, która wprowadza obowiązek wydawania e-dyplomów i ich integrację z aplikacją mObywatel. Absolwenci uzyskają szybki dostęp do dokumentu, a pracodawcy — skuteczne narzędzie do weryfikacji kwalifikacji kandydatów.

pokaż więcej
Proszę czekać...