Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt ustawy, który ma zapobiegać likwidacji małych szkół podstawowych. Placówki te będą mogły pełnić funkcje społeczne i wspierać lokalne społeczności – zwłaszcza na terenach wiejskich.
- Opieka żłobkowa i działania dla seniorów
- Główne cele ustawy
- Alternatywa dla likwidacji szkół
- Nowe funkcje szkół
Zaproponowane w projekcie ustawy nowe rozwiązania mają na celu dostosowanie edukacji do zmian demograficznych, chroniąc przy tym – tam, gdzie jest to możliwe – bezpieczne, lokalne miejsca nauki, czyli szkoły podstawowe usytuowane blisko domu dziecka.
Szkoły podstawowe, zwłaszcza te na terenach wiejskich, od wielu pokoleń są postrzegane jako ośrodki życia społeczno-kulturalnego. Projekt ustawy pozwala na wzmocnienie tej, dotąd nieuregulowanej ustawowo, roli szkoły, dając samorządom możliwość rozszerzenia oferty wsparcia dla mieszkańców.
Opieka żłobkowa i działania dla seniorów
Infrastruktura pustoszejących szkół może stać się szansą na zaspokojenie potrzeb rodziców wracających do pracy, np. poprzez uruchomienie punktów opieki dziennej dla dzieci lub organizację przedszkoli.
Budynek szkoły – z zachowaniem zasad bezpieczeństwa – może również służyć jako miejsce realizacji polityki senioralnej oraz aktywizacji obywatelskiej prowadzonej przez samorząd.
Główne cele ustawy
Projekt zakłada m.in.:
- skuteczniejsze dostosowanie systemu edukacji do niżu demograficznego,
- zapewnienie wysokiej jakości edukacji blisko miejsca zamieszkania dziecka,
- wzmocnienie roli samorządów i lokalnych społeczności,
- uproszczenie procedur i odciążenie organów nadzoru pedagogicznego.
Polecamy: INFORLEX Oświata
Alternatywa dla likwidacji szkół
Zgodnie z projektem, małe szkoły będą mogły pełnić funkcje społeczne także po godzinach lekcyjnych. MEN chce, by regulacje te były realną alternatywą wobec zamykania placówek, szczególnie w gminach z małą liczbą uczniów.
Dzięki temu dzieci z klas I–III będą mogły kontynuować naukę blisko domu, a uczniowie klas IV–VIII – uczyć się w szkołach zapewniających lepsze warunki dydaktyczne i wykwalifikowaną kadrę.
Nowe funkcje szkół
Projekt ustawy zakłada również:
- wykorzystanie niewykorzystywanych części budynków jako centra lokalnej aktywności,
- elastyczne tworzenie zespołów szkół i klas łączonych,
- rozwój nauczania dwujęzycznego,
- uproszczenie regulacji dotyczących świetlic i żywienia w szkołach,
- wzmocnienie praw rodziców i uczniów oraz udziału społeczności w decyzjach dotyczących szkół publicznych i niepublicznych.