Kwalifikacje nauczycieli do zmiany. Związkowcy wyliczają poważne wady projektu

Agnieszka Maj
rozwiń więcej
Kwalifikacje nauczycieli do zmiany. Związkowcy wyliczają poważne wady projektu / Kwalifikacje nauczycieli do zmiany. Związkowcy wyliczają poważne wady projektu / ShutterStock

MEN zmienia przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli. Związkowcy z KSOiW NSZZ "Solidarność" uważają, że projekt rozporządzenia budzi poważne wątpliwości i niesie "istotne zagrożenia dla jakości kształcenia oraz sytuacji kadrowej w polskim systemie oświaty". Apelują o przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych, aby "uniknąć negatywnych skutków dla systemu edukacji".

W oświadczeniu KSOiW NSZZ "Solidarność" na temat kwalifikacji nauczycieli związkowcy zwracają uwagę na "dyskryminujący charakter" przepisu uniemożliwiającego nabywanie kwalifikacji nauczyciela osobom, które ukończyły studia pierwszego stopnia oraz studia drugiego stopnia zgodnie z przepisami obowiązującymi przed 3 sierpnia 2019 r. "Zmiana ta narusza zasadę ochrony praw nabytych i wprowadza nierówność pomiędzy nauczycielami przygotowanymi według wcześniejszych standardów, a nowymi kandydatami. Utrudni to dostęp do zawodu nauczyciela dla wielu osób, które – zgodnie z obowiązującym w przeszłości prawem – podjęły i ukończyły odpowiednie kierunki studiów. W konsekwencji może to pogłębić już istniejący kryzys kadrowy w oświacie" - ostrzegaj Waldemar Jakubowski, przewodniczący KSOiW NSZZ "Solidarność".

Autopromocja

Kwalifikacje dla nauczycieli edukacji zdrowotnej

Zastrzeżenia związkowców budzą także przepisy dotyczące nauczycieli nowego nowego przedmiotu "edukacja zdrowotna". Projekt rozporządzenia zakłada dopuszczenie do jego nauczania m.in, nauczycieli biologii, wychowania fizycznego, psychologów oraz przedstawicieli zawodów medycznych. "Różnorodne wykształcenie prowadzących może skutkować rozbieżnościami w treściach i metodach nauczania, co będzie miało negatywny wpływ na jednolitość poziomu kształcenia w tym ważnym i budzącym kontrowersje obszarze" czytamy w piśmie.

Wątpliwości związkowców budzi także rozszerzenie uprawnień do nauczania przedmiotów artystycznych, takich jak muzyka i plastyka, na absolwentów wyższych szkół artystycznych w dowolnym zakresie po ukończeniu przygotowania pedagogicznego. "Istnieje ryzyko zatrudniania osób, które nie posiadają odpowiedniego przygotowania teoretycznego w zakresie dydaktyki konkretnego przedmiotu, co może skutkować obniżeniem jakości nauczania" - uważają związkowcy.

Kwalifikacje w przedszkolach

Projekt MEN umożliwia prowadzenia zajęć w przedszkolach osobom posiadającym kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej lub opiekuńczo-wychowawczej, bez wymagania wykształcenia kierunkowego w zakresie wychowania przedszkolnego. Według Solidarności, takie rozwiązanie może prowadzić do zatrudniania w przedszkolach osób niewystarczająco przygotowanych, co budzi obawy o jakość wczesnej edukacji.

Rozporządzenie przewiduje także znaczące poluzowanie wymagań dla stanowisk pedagoga specjalnego. "Umożliwienie uzyskania kwalifikacji do zajmowania tego stanowiska osobom po dowolnych kierunkach studiów, które ukończą odpowiednie studia podyplomowe lub kursy kwalifikacyjne, grozi znacznym obniżeniem standardu pracy pedagogicznej w placówkach oświatowych" - czytamy.

Zmieniają się także kwalifikacje do nauczania języka polskiego w szkołach za granicą. Wymagany będzie kurs kwalifikacyjny i studia podyplomowe. Związkowcy zauważają, że wymagania są zbyt wygórowane co może ograniczyć liczbę kandydatów i skomplikować obsadzanie stanowisk nauczycieli języka polskiego poza granicami kraju.

Wady projektu MEN

W podsumowaniu związkowcy chwalą część rozwiązań projektu, ale także wyliczają wady. Należą do nich:

  • niewystarczające poszanowanie praw nabytych nauczycieli,
  • nadmierna elastyczność kwalifikacyjna, mogąca prowadzić do obniżenia jakości edukacji,
  • brak spójności przygotowania nauczycieli do realizacji nowych przedmiotów,
  • zagrożenie dla jakości wczesnej edukacji dzieci,
  • ryzyko chaosu organizacyjnego w szkołach i placówkach oświatowych.
Edukacja
Matura 2025: matematyka [ODPOWIEDZI]
06 maja 2025

Matura z matematyki na poziomie podstawowym odbyła się dziś (6 maja 2025 r.) o godz. 9:00. Egzamin maturalny trwał 180 minut czyli 3 godziny. Jakie są odpowiedzi z matury? CKE udostępnia arkusze.

Matura 2025. Arkusze egzaminu maturalnego w 2025 r.: język łaciński i kultura antyczna [ARKUSZE, KARTY ODPOWIEDZI]
06 maja 2025

We wtorek, 6 maja 2025 r. o godzinie 14:00 rozpoczęły się egzaminy z języka kaszubskiego, języka łemkowskiego oraz języka łacińskiego i kultury antycznej na poziomie rozszerzonym. Egzamin z języka łacińskiego i kultury antycznej na poziomie rozszerzonym ma zdawać 228 osób.

Matura 2025. Arkusze egzaminu maturalnego w 2025 r.: język łemkowski [ARKUSZE, KARTY ODPOWIEDZI]
06 maja 2025

We wtorek, 6 maja 2025 r. o godzinie 14:00 rozpoczęły się egzaminy z języka kaszubskiego, języka łemkowskiego oraz języka łacińskiego i kultury antycznej na poziomie rozszerzonym. Egzamin z języka łemkowskiego na poziomie rozszerzonym mają zdawać dwie osoby.

Matura 2025. Arkusze egzaminu maturalnego w 2025 r.: język kaszubski [ARKUSZE, KARTY ODPOWIEDZI]
06 maja 2025

We wtorek, 6 maja 2025 r. o godzinie 14:00 rozpoczęły się egzaminy z języka kaszubskiego, języka łemkowskiego oraz języka łacińskiego i kultury antycznej na poziomie rozszerzonym. Egzamin z języka kaszubskiego na poziomie rozszerzonym w tym roku mają zdawać 33 osoby.

Matura 2025 matematyka - co zabrać?
06 maja 2025

We wtorek 6 maja 2025 r. o 9:00 startuje matura z matematyki. Co trzeba obowiązkowo zabrać ze sobą? Czy materiały zapewnia szkoła czy sam maturzysta przynosi własne? Oto lista.

Matura 2025. Arkusze egzaminu maturalnego w 2025 r.: matematyka, poziom podstawowy [ARKUSZE, KARTY ODPOWIEDZI]
06 maja 2025

We wtorek, 6 maja 2025 r. egzaminy maturalne rozpoczął o godz. 9:00 egzamin z matematyki na poziomie podstawowym. Następnie, o godz. 14:00 rozpoczną się egzaminy z języka kaszubskiego, języka łemkowskiego oraz języka łacińskiego i kultury antycznej na poziomie rozszerzonym. Matury rozpoczęły się w poniedziałek egzaminem z języka polskiego na poziomie podstawowym.

Od 1 maja zakaz dla telefonów komórkowych w szkołach. Radykalna decyzja rządu
01 maja 2025

W Polsce MEN zastanawia się nad przepisami, które ograniczą korzystanie ze smartfonów przez uczniów, natomiast w Austrii podjęto już radykalną decyzję. Od 1 maja w szkołach w tym kraju zacznie obowiązywać zakaz korzystania z telefonów komórkowych. Wprowadzono go również podczas krótkich wycieczek szkolnych.

Matura 2025. CKE zabrała głos ws. przekazywania informacji o treści materiałów egzaminacyjnych po rozpoczęciu egzaminu z języka polskiego
05 maja 2025

W poniedziałek, 5 maja 2025 r. rozpoczęły się matury. O godz. 9:00 maturzyści zaczęli pisać egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie podstawowym. W ciągu dnia, dyrektor CKE Robert Zakrzewski zapowiadał, że zbada sprawę opublikowania w mediach społecznościowych zdjęć z tegorocznego arkusza egzaminacyjnego z matury z języka polskiego.

Matura 2025 r. Testy. Odpowiedzi. Rozprawki [język polski] [PDF]
05 maja 2025

Egzamin pisemny z polskiego na poziomie podstawowym składa się z trzech części. Maturzyści musieli rozwiązać dwa testy ("Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki") oraz napisać tekst własny - rozprawkę na wybrany temat spośród dwóch podanych. W artykule zadania egzaminacyjne w formacie PDF (do ściągnięcia).

Czy nieobowiązkowa edukacja zdrowotna to dobry krok? Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r.
06 maja 2025

Od roku szkolnego 2025/2026 przedmiot "Wychowanie do życia w rodzinie" zostanie zastąpiony przez "Edukację zdrowotną". Będzie to przedmiot nieobowiązkowy. Czy nieobowiązkowa edukacja zdrowotna to dobry krok?

pokaż więcej
Proszę czekać...