REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nieobowiązkowa edukacja zdrowotna to dobry krok? Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
szkoła, przedmiot, nauczyciel, uczeń, edukacja zdrowotna
Czy nieobowiązkowa edukacja zdrowotna to dobry krok? Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od roku szkolnego 2025/2026 przedmiot "Wychowanie do życia w rodzinie" zostanie zastąpiony przez "Edukację zdrowotną". Będzie to przedmiot nieobowiązkowy. Czy nieobowiązkowa edukacja zdrowotna to dobry krok?

Choć rezygnacja z obowiązkowej edukacji zdrowotnej może dawać uczniom większą swobodę i odciążać ich grafik, niesie ze sobą poważne ryzyko. Młodzi ludzie nie zawsze są świadomi, jak istotna jest wiedza o zdrowiu fizycznym i psychicznym, relacjach czy zagrożeniach związanych z używkami. Gdy przedmiot staje się nieobowiązkowy, łatwo o pogłębienie różnic.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czy nieobowiązkowa edukacja zdrowotna to dobry krok?

W ocenie Zespołu Metodyków Działu Edukacji Tutore zmiana podstawy programowej i poszerzenie wiedzy odnośnie zdrowia wśród uczniów jest świetnym pomysłem i może przynieść wiele korzyści. Już w tym momencie lekcje WDŻ nie są obowiązkowe i można z nich zrezygnować więc nie jest to większa zmiana. Ma ona zarówno zalety, ponieważ rodzice i uczniowie mogą wspólnie zdecydować o zaniechaniu edukacji ze względu na ważne osobiste przyczyny. Są jednak i zagrożenia, gdyż uczniowie często rezygnują z przedmiotów które uważają za dodatkowe chcąc skupić się jedynie na przedmiotach egzaminacyjnych czy liczących się do średniej na koniec roku. Na ten moment wydaje się że to dobry krok, jest to okazja na zbadanie odbioru uczniów oraz rodziców na nowy przedmiot. Docelowo zajęcia mogą przynieść dużo korzyści uczniom, więc uczęszczanie na nie powinno być na tyle atrakcyjne by zostały na stałe wprowadzone jako obowiązkowy przedmiot – przekazał zespół metodyków.

Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r.

Od roku szkolnego 2025/2026 przedmiot "Wychowanie do życia w rodzinie" zostanie zastąpiony przez "Edukację zdrowotną", która będzie obejmować szerszy zakres tematyczny związany ze zdrowiem fizycznym i psychicznym. Zajęcia z przedmiotu "edukacja zdrowotna" prowadzone będą od roku szkolnym 2025/2026 w:

  • klasach IV–VIII szkoły podstawowej, z wyjątkiem szkoły podstawowej dla dorosłych, w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej klasie, przy czym zajęcia te będą realizowane w klasie VIII nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego (tj. nie przez cały rok szkolny), z uwagi na przeprowadzany w maju egzamin ósmoklasisty w klasie VIII szkoły podstawowej;
  • branżowej szkole I stopnia, w klasach I–III liceum ogólnokształcącego, z wyjątkiem liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, i klasach I–III technikum, w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasach I i II albo klasach II i III albo klasach I i III (łącznie 2 godziny w okresie nauczania).

Metodycy uważają, że planowane zmiany to bardzo dobry krok aby poszerzać świadomość i wiedzę uczniów, oraz budować nowe umiejętności. Wskazali, że nieobowiązkowa edukacja zdrowotna ma swoje plusy – daje uczniom większą elastyczność, ponieważ mogą wybierać tematy, które ich interesują, co może zwiększyć ich aktywne zaangażowanie podczas zajęć. Z drugiej strony, może to prowadzić do braków w podstawowej wiedzy na temat zdrowia, która jest kluczowa dla ich ogólnego stanu zdrowia i jakości życia.

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
IBE proponuje wprowadzenie pojęcia „pracy własnej ucznia”. Nowa kategoria dydaktyczna może zastąpić tradycyjne prace domowe

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił Ministerstwu Edukacji Narodowej rekomendacje zmian w przepisach dotyczących prac domowych. Eksperci proponują wprowadzenie ustawowego pojęcia „pracy własnej uczennicy lub ucznia” – dobrowolnej, nieocenianej formy aktywności, która miałaby wspierać samodzielność i rozwój dzieci.

Uczniowie ze szkół artystycznych ze stypendium ministra kultury

MKiDN poinformowało, że 94 uczniów z całej Polski, kształcących się w szkołach muzycznych, plastycznych i baletowych, otrzymało za swoje osiągnięcia stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZPP: Powiaty nie powinny włączać szkół gminnych do programu „Wyjście z klasą”

Związek Powiatów Polskich (ZPP) skierował do starostów rekomendację dotyczącą realizacji rządowego programu „Wyjście z klasą”, prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Organizacja zaleca, by powiaty składały wnioski wyłącznie w odniesieniu do szkół, dla których są organem prowadzącym, bez włączania w program szkół gminnych.

Rusza 4. edycja programu „Edukacja z wojskiem”. Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa i obronności

Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Obrony Narodowej zainaugurowały czwartą edycję programu „Edukacja z wojskiem”. To największa odsłona projektu, którego celem jest zwiększenie świadomości uczniów w zakresie bezpieczeństwa, obronności i reagowania w sytuacjach kryzysowych. Zajęcia w szkołach potrwają do 19 grudnia 2025 roku.

REKLAMA

Studenci pobierający rentę rodzinną z ZUS muszą się pospieszyć. Do 31 października mają czas na złożenie zaświadczenia z uczelni

Zbliża się ostateczny termin dla studentów, którzy pobierają rentę rodzinną z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Do 31 października 2025 roku muszą oni dostarczyć do ZUS zaświadczenie do wniosku o kontynuowanie wypłaty renty. Brak dokumentu oznacza utratę prawa do wypłaty renty za październik.

Co wybrać: szkoła prywatna czy państwowa? 11,6 proc. szkół to szkoły prywatne, a jeszcze niedawno szkoła niepubliczna była luksusem

Szkoła prywatna czy państwowa - co jest lepsze dla dziecka? Obecnie aż 11,6 proc. szkół to szkoły prywatne, a jeszcze niedawno szkoła niepubliczna była luksusem. Obecnie co szóste dziecko uczęszcza do niepublicznej placówki.

Biznes zaczyna się na uczelni - uczelnie otwierają studentom drogę do startupowego sukcesu

Absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Hubert Adamczewski, współtworzy innowacyjną firmę technologiczną, która dzięki przemyślanej kampanii crowdfundingowej i pracowitości zespołu osiągnęła pierwsze globalne sukcesy. Jego historia pokazuje, że uczelnia może być nie tylko miejscem zdobywania wiedzy, ale również startem do świata biznesu. Wydział Zarządzania UW stwarza środowisko sprzyjające rozwojowi przedsiębiorczości już na etapie studiów.

Co 5. egzaminator popełnia błędy przy sprawdzaniu matur. Procedury odwoławcze są archaiczne. Co trzeba zmienić

Matura to najważniejszy egzamin w życiu młodego człowieka. Tymczasem co 5. egzaminator popełnia błędy przy sprawdzaniu matur. Często oznacza to koniec drogi na wymarzone studia. Procedury odwoławcze są archaiczne. Co trzeba zmienić?

REKLAMA

Tak rodzice terroryzują nauczycieli i dyrekcję w podstawówkach. To już norma?

Czy w podstawówkach nie będzie już stawiania jedynek? Jeśli tak, to nie z powodu coraz lepszych uczniowskich wyników, a z obawy przed rodzicami, którzy do dyrekcji szkoły skarżą się na nauczycieli stawiających złe oceny. Szefostwo daje pedagogom do zrozumienia, że powodujące konflikt z rodzicami jedynki są… niemile widziane.

Z egzaminów próbnych nie wystawia się ocen! To dotyczy zarówno ósmoklasistów, jak i maturzystów. Przypomniał o tym dyrektor CKE. A co na to nauczyciele?

Egzaminy próbne nie są obowiązkowe, ale szkoła może je zorganizować na podstawie zaleceń CKE. Trzeba jednak pamiętać, że nie wystawia się z nich ocen, a uczeń powinien otrzymać informację zwrotną o swoich mocnych i słabych stronach.

REKLAMA