Powrót do obowiązkowych, podlegających ocenianiu prac domowych w szkołach podstawowych – MEN podejmuje działania w odpowiedzi na presję nauczycieli

Aleksandra Rybak
rozwiń więcej
prace domowe, szkoła, MEN, nauczyciele, Barbara Nowacka / Powrót do obowiązkowych, podlegających ocenianiu prac domowych w szkołach podstawowych – MEN podejmuje działania w odpowiedzi na presję nauczycieli / ShutterStock

74% nauczycieli chce powrotu do obowiązkowych, podlegających ocenie prac domowy w szkołach podstawowych – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Głos Nauczycielski. Minister edukacji Barbara Nowacka ulega presji i zapowiada ewaluację przepisów w tym zakresie jeszcze we wrześniu tego roku. Czy wprowadzone rok temu ograniczenia w zakresie zadań domowych, mające na celu umożliwienie uczniom realizacji swoich pasji i odpoczynek w czasie wolnym po szkole, były jednak błędem?

Minął ponad rok od wprowadzenia zmian w zakresie prac domowych w szkołach podstawowych

W dniu 1 kwietnia br. minął dokładnie rok od wprowadzenia zmian w zakresie prac domowych w szkołach podstawowych. Zmiany te, wynikały z rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 22.03.2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych i polegały na:

  1. wprowadzeniu zakazu zadawania pisemnych oraz praktyczno-technicznych prac domowych uczniom klas I-III szkoły podstawowej, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą oraz
  2. wprowadzeniu braku obowiązku wykonywania zadanych przez nauczyciela pisemnych oraz praktyczno-technicznych prac domowych przez uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz zakazu oceniania przez nauczycieli ww. prac domowych.

Zasadnicza różnica pomiędzy zasadami, które dotyczą uczniów klas I-III i uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej, polega więc na tym, że – młodszym uczniom (z klas I-III) prace domowe w ogóle nie mogą być zadawane przez nauczycieli (z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą), a starszym uczniom (z klas IV-VIII) – nauczyciele mogą zadawać prace domowe, ale nie mogą wystawiać za nie ocen i to czy uczeń wykona takie zadanie – zależy wyłącznie od jego decyzji (ponieważ prace domowe nie mogą być obowiązkowe).

- „Dzięki temu rozwiązaniu uczniowie będą mieli więcej czasu na utrwalanie wiedzy, przygotowanie się do sprawdzianów, czytanie książek, a także, co bardzo ważne, realizowanie swoich pasji i odpoczynek” – tłumaczyła w ubiegłym roku (w momencie wprowadzania zmian) minister edukacji Barbara Nowacka.

Wprowadzając nowe przepisy MEN wyjaśniało również, że nie oznaczają one zniesienia obowiązku uczenia się przez uczniów w domu, tj. nauki czytania w przypadku najmłodszych uczniów, czytania lektur przez starszych ucznió3., przyswajania określonych treści, słówek z języków obcych, czy powtarzania materiału omówionego podczas lekcji. Zakaz lub odpowiednio – nieobowiązkowość prac domowych dotyczy bowiem wyłącznie pisemnych i praktyczno-technicznych prac domowych.

Nauczyciele chcą powrotu do stanu sprzed 1 kwietnia 2024 r., czyli – do możliwości zadawania obowiązkowych, podlegających ocenie prac domowych

Po roku od wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych – nauczyciele chcą powrotu do stanu sprzed 1 kwietnia 2024 r. W ankiecie przeprowadzonej przez Głos Nauczycielski – 74% nauczycieli opowiedziało się za koniecznością powrotu do możliwości zadawania obowiązkowych prac domowych, ocenianych przez nauczyciela.1

Jako negatywne konsekwencje wprowadzonych zmian, wymieniane są przez nauczycieli m.in.:

  • pozbawienie uczniów możliwości zdobycia dodatkowej oceny, poprawienia źle napisanej kartkówki dobrą oceną z pracy domowej oraz na
  • odebranie nauczycielom pewnych narzędzi (swobody w zakresie zadawania prac domowych), w sytuacji konieczności zwiększania ich autonomii, o której tak „dużo się mówi”.

W odpowiedzi na presję nauczycieli – MEN zapowiada ewaluację przepisów o pracach domowych jeszcze we wrześniu tego roku

W odpowiedzi na presję wywieraną przez nauczycieli o cofnięcie się – w zakresie prac domowych, ich obowiązkowości i podlegania ocenieniu – do stanu prawnego sprzed 1 kwietnia 2025 r. – minister edukacji Barbara Nowacka zapowiedziała, że jeszcze we wrześniu tego roku, ruszy ewaluacja wprowadzonych zmian, w celu weryfikacji jakie przyniosły one skutki. – „Będziemy pytać nauczycieli, będziemy pytać uczniów i będziemy pytać rodziców” – wyjaśniła Barbara Nowacka.2

Jednocześnie zwróciła ona uwagę na konieczność poprawienia komunikacji i wsparcia dla nauczycieli w zakresie prawidłowego zrozumienia intencji wprowadzonych zmian, żeby wiedzieli, że w przypadku uczniów z klas IV-VIII szkoły podstawowej, prace domowe nie są zabronione, tylko nie są obowiązkowe. „Prace domowe nauczyciele mogą zadawać i bardzo często je zadają. Mogą je sprawdzić, ale nie musi to być ocena cyfrowa, mogą to być inne narzędzia, a nauczyciele mają ich mnóstwo” – na antenie RMF FM, broniła wprowadzonych zmian minister Nowacka.

1 Głos Nauczycielski, Ankieta Głosu. Rok od wprowadzenia zmian w pracach domowych. Co robić? Przywrócić to, co było! ZNAMY WYNIKI, 28 kwietnia 2025 r.

2 Tomasz Terlikowski,Mateusz Kucharczyk, RMF FM, Nowacka: Prace domowe nie są zabronione, są nieobowiązkowe, 31 marca 2025 r.

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 22.03.2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2024 r., poz. 438)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22.02.2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2572 z późn. zm.)
Edukacja
Od 1 maja zakaz dla telefonów komórkowych w szkołach. Radykalna decyzja rządu
01 maja 2025

W Polsce MEN zastanawia się nad przepisami, które ograniczą korzystanie ze smartfonów przez uczniów, natomiast w Austrii podjęto już radykalną decyzję. Od 1 maja w szkołach w tym kraju zacznie obowiązywać zakaz korzystania z telefonów komórkowych. Wprowadzono go również podczas krótkich wycieczek szkolnych.

Matura 2025. CKE zabrała głos ws. przekazywania informacji o treści materiałów egzaminacyjnych po rozpoczęciu egzaminu z języka polskiego
05 maja 2025

W poniedziałek, 5 maja 2025 r. rozpoczęły się matury. O godz. 9:00 maturzyści zaczęli pisać egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie podstawowym. W ciągu dnia, dyrektor CKE Robert Zakrzewski zapowiadał, że zbada sprawę opublikowania w mediach społecznościowych zdjęć z tegorocznego arkusza egzaminacyjnego z matury z języka polskiego.

Matura 2025 r. Testy. Odpowiedzi. Rozprawki [język polski] [PDF]
05 maja 2025

Egzamin pisemny z polskiego na poziomie podstawowym składa się z trzech części. Maturzyści musieli rozwiązać dwa testy ("Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki") oraz napisać tekst własny - rozprawkę na wybrany temat spośród dwóch podanych. W artykule zadania egzaminacyjne w formacie PDF (do ściągnięcia).

Matura 2025 polski: tematy wypracowań
05 maja 2025

Jakie były dziś tematy wypracowań na maturze z języka polskiego na poziomie podstawowym? Jeden dotyczył motywu nadziei, a drugi błędnej oceny sytuacji. Niedługo poznamy pełne arkusze.

Niezdanie matury z jednego przedmiotu. Egzamin poprawkowy w 2025 czy 2026 roku?
05 maja 2025

Czy niezdanie matury z jednego przedmiotu pozwala na przystąpienie do egzaminu poprawkowego w sierpniu 2025 r.? Czy trzeba zdawać maturę po raz kolejny dopiero w 2026 roku?

Ile procent trzeba mieć, żeby zdać maturę?
05 maja 2025

Maturzyści pytają, ile procent trzeba mieć żeby zdać maturę. Próg zaliczeniowy dotyczy tylko matury z przedmiotów obowiązkowych. Nie ma wymaganego minimum przy przedmiotach dodatkowych, które są do wyboru.

Maturzyści o tematach wypracowań i testów na maturze z jęz. polskiego: "1984" G. Orwella, "Tango" S. Mrożka, "Rozmowy mistrza Polikarpa ze śmiercią", "Dziady" A. Mickiewicza, J. Kochanowski, Z. Herbert
05 maja 2025

Matura 2025 r. z języka polskiego, to podstawa programowa zmniejszona o 20%. Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym. Co zawiera? Dwa testy: "Test – Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki". Jest też zadanie: "Napisz wypracowanie na jeden temat wybrany z dwóch zaproponowanych."

Matura 2025: czas start! Ile minut trwa egzamin?
05 maja 2025

W poniedziałek 5 maja 2025 r. o godz. 9:00 ruszyły pierwsze egzaminy maturalne. Maturzyści piszą maturę z języka polskiego na poziomie podstawowym. Ile minut trwa matura z polskiego, a ile z matematyki? Do kiedy są matury? Kiedy będą wyniki matur?

Matura 2025. Arkusze egzaminu maturalnego w 2025 r.: język polski [ARKUSZ z języka polskiego na poziomie podstawowym]
05 maja 2025

W poniedziałek, 5 maja 2025 r. rozpoczęły się matury. O godz. 9:00 maturzyści zaczęli pisać egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie podstawowym. Jak wynika z danych CKE, do egzaminu maturalnego w terminie głównym z języka polskiego powinno przystąpić 284 540 osób.

Powrót do obowiązkowych, podlegających ocenianiu prac domowych w szkołach podstawowych – MEN podejmuje działania w odpowiedzi na presję nauczycieli
05 maja 2025

74% nauczycieli chce powrotu do obowiązkowych, podlegających ocenie prac domowy w szkołach podstawowych – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Głos Nauczycielski. Minister edukacji Barbara Nowacka ulega presji i zapowiada ewaluację przepisów w tym zakresie jeszcze we wrześniu tego roku. Czy wprowadzone rok temu ograniczenia w zakresie zadań domowych, mające na celu umożliwienie uczniom realizacji swoich pasji i odpoczynek w czasie wolnym po szkole, były jednak błędem?

pokaż więcej
Proszę czekać...