REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powrót do obowiązkowych, podlegających ocenianiu prac domowych w szkołach podstawowych – MEN podejmuje działania w odpowiedzi na presję nauczycieli

prace domowe, szkoła, MEN, nauczyciele, Barbara Nowacka
Powrót do obowiązkowych, podlegających ocenianiu prac domowych w szkołach podstawowych – MEN podejmuje działania w odpowiedzi na presję nauczycieli
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

74% nauczycieli chce powrotu do obowiązkowych, podlegających ocenie prac domowy w szkołach podstawowych – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Głos Nauczycielski. Minister edukacji Barbara Nowacka ulega presji i zapowiada ewaluację przepisów w tym zakresie jeszcze we wrześniu tego roku. Czy wprowadzone rok temu ograniczenia w zakresie zadań domowych, mające na celu umożliwienie uczniom realizacji swoich pasji i odpoczynek w czasie wolnym po szkole, były jednak błędem?

Minął ponad rok od wprowadzenia zmian w zakresie prac domowych w szkołach podstawowych

W dniu 1 kwietnia br. minął dokładnie rok od wprowadzenia zmian w zakresie prac domowych w szkołach podstawowych. Zmiany te, wynikały z rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 22.03.2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych i polegały na:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. wprowadzeniu zakazu zadawania pisemnych oraz praktyczno-technicznych prac domowych uczniom klas I-III szkoły podstawowej, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą oraz
  2. wprowadzeniu braku obowiązku wykonywania zadanych przez nauczyciela pisemnych oraz praktyczno-technicznych prac domowych przez uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz zakazu oceniania przez nauczycieli ww. prac domowych.

Zasadnicza różnica pomiędzy zasadami, które dotyczą uczniów klas I-III i uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej, polega więc na tym, że – młodszym uczniom (z klas I-III) prace domowe w ogóle nie mogą być zadawane przez nauczycieli (z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą), a starszym uczniom (z klas IV-VIII) – nauczyciele mogą zadawać prace domowe, ale nie mogą wystawiać za nie ocen i to czy uczeń wykona takie zadanie – zależy wyłącznie od jego decyzji (ponieważ prace domowe nie mogą być obowiązkowe).

- „Dzięki temu rozwiązaniu uczniowie będą mieli więcej czasu na utrwalanie wiedzy, przygotowanie się do sprawdzianów, czytanie książek, a także, co bardzo ważne, realizowanie swoich pasji i odpoczynek” – tłumaczyła w ubiegłym roku (w momencie wprowadzania zmian) minister edukacji Barbara Nowacka.

Wprowadzając nowe przepisy MEN wyjaśniało również, że nie oznaczają one zniesienia obowiązku uczenia się przez uczniów w domu, tj. nauki czytania w przypadku najmłodszych uczniów, czytania lektur przez starszych ucznió3., przyswajania określonych treści, słówek z języków obcych, czy powtarzania materiału omówionego podczas lekcji. Zakaz lub odpowiednio – nieobowiązkowość prac domowych dotyczy bowiem wyłącznie pisemnych i praktyczno-technicznych prac domowych.

REKLAMA

Nauczyciele chcą powrotu do stanu sprzed 1 kwietnia 2024 r., czyli – do możliwości zadawania obowiązkowych, podlegających ocenie prac domowych

Po roku od wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych – nauczyciele chcą powrotu do stanu sprzed 1 kwietnia 2024 r. W ankiecie przeprowadzonej przez Głos Nauczycielski – 74% nauczycieli opowiedziało się za koniecznością powrotu do możliwości zadawania obowiązkowych prac domowych, ocenianych przez nauczyciela.1

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako negatywne konsekwencje wprowadzonych zmian, wymieniane są przez nauczycieli m.in.:

  • pozbawienie uczniów możliwości zdobycia dodatkowej oceny, poprawienia źle napisanej kartkówki dobrą oceną z pracy domowej oraz na
  • odebranie nauczycielom pewnych narzędzi (swobody w zakresie zadawania prac domowych), w sytuacji konieczności zwiększania ich autonomii, o której tak „dużo się mówi”.

W odpowiedzi na presję nauczycieli – MEN zapowiada ewaluację przepisów o pracach domowych jeszcze we wrześniu tego roku

W odpowiedzi na presję wywieraną przez nauczycieli o cofnięcie się – w zakresie prac domowych, ich obowiązkowości i podlegania ocenieniu – do stanu prawnego sprzed 1 kwietnia 2025 r. – minister edukacji Barbara Nowacka zapowiedziała, że jeszcze we wrześniu tego roku, ruszy ewaluacja wprowadzonych zmian, w celu weryfikacji jakie przyniosły one skutki. – „Będziemy pytać nauczycieli, będziemy pytać uczniów i będziemy pytać rodziców” – wyjaśniła Barbara Nowacka.2

Jednocześnie zwróciła ona uwagę na konieczność poprawienia komunikacji i wsparcia dla nauczycieli w zakresie prawidłowego zrozumienia intencji wprowadzonych zmian, żeby wiedzieli, że w przypadku uczniów z klas IV-VIII szkoły podstawowej, prace domowe nie są zabronione, tylko nie są obowiązkowe. „Prace domowe nauczyciele mogą zadawać i bardzo często je zadają. Mogą je sprawdzić, ale nie musi to być ocena cyfrowa, mogą to być inne narzędzia, a nauczyciele mają ich mnóstwo” – na antenie RMF FM, broniła wprowadzonych zmian minister Nowacka.

1 Głos Nauczycielski, Ankieta Głosu. Rok od wprowadzenia zmian w pracach domowych. Co robić? Przywrócić to, co było! ZNAMY WYNIKI, 28 kwietnia 2025 r.

2 Tomasz Terlikowski,Mateusz Kucharczyk, RMF FM, Nowacka: Prace domowe nie są zabronione, są nieobowiązkowe, 31 marca 2025 r.

Polecamy: Poradnik oświatowy - wydanie cyfrowe

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 22.03.2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2024 r., poz. 438)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22.02.2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2572 z późn. zm.)
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Nowacka: Edukacja obywatelska to sukces polskiej szkoły. MEN chce wprowadzić rzecznika praw ucznia

Minister edukacji Barbara Nowacka podkreśliła podczas Okrągłego Stołu Uczniowskiego we Wrocławiu, że edukacja obywatelska stała się jednym z największych osiągnięć polskiej szkoły. MEN zapowiada także powołanie rzecznika praw uczniowskich na poziomie krajowym i wojewódzkim.

Podstawa programowa się zmieni. Czy PO wróci do szkół? MEN udzieliło wyjaśnień dotyczących zmian, nad którymi pracuje

Czy przysposobienie obronne wróci do szkół? Dynamiczna sytuacja geopolityczna skłania do tego, by kłaść coraz to większy nacisk na kwestie związane z bezpieczeństwem i radzeniem sobie w trudnych warunkach zewnętrznych.

Urlop wychowawczy nauczyciela 2025 – kto może z niego skorzystać, na jak długo i na jakich zasadach?

Urlop wychowawczy to uprawnienie pracownicze, które pozwala na czasową przerwę w pracy w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem. Dla nauczycieli kwestie te reguluje Karta Nauczyciela, a w sprawach nieuregulowanych – Kodeks pracy. Jak długo może trwać urlop wychowawczy nauczyciela, jakie warunki należy spełnić, by go uzyskać i jak wyglądają obowiązujące terminy?

Mobbing na uczelniach jest powszechny. Pracownicy akademiccy i studenci doświadczają przemocy psychicznej

Zjawisko mobbingu na polskich uczelniach osiąga niepokojącą skalę. Ponad połowa pracowników akademickich i blisko połowa studentów przyznaje, że doświadczyła lub była świadkiem przemocy psychicznej. Środowisko naukowe coraz głośniej mówi o potrzebie zmian – uczelnie wdrażają procedury antymobbingowe, powstają projekty takie jak Bezpieczna Uczelnia, a MNiSW zapowiada nowe działania systemowe.

REKLAMA

Zasady na lekcjach WF bez zmian. MEN stawia na elastyczność i nie prowadzi prac mających na celu zmianę przepisów

Lekcje wychowania fizycznego niezmiennie budzą kontrowersje. Dotyczą one nie tylko podstawy programowej, ale przede wszystkim zasad oceniania, frekwencji, a teraz również zasad podziału i łączenia klas na zajęciach.

Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026” – wsparcie dla opieki nad dziećmi do lat 3

Gminy w całej Polsce mają szansę na uzyskanie wsparcia finansowego na tworzenie i funkcjonowanie miejsc opieki dla dzieci do lat 3 w ramach resortowego programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Budżet programu na przyszły rok wynosi 60 mln zł, a nabór wniosków trwa do 12 grudnia 2025 roku.

Protest nauczycieli: „Solidarność” oflagowuje szkoły. Spór o wynagrodzenia i godziny ponadwymiarowe

Od 12 listopada 2025 roku Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” rozpoczęła ogólnopolską akcję protestacyjną w szkołach i przedszkolach. Pierwszym etapem jest oflagowanie placówek oświatowych, które potrwa do 20 grudnia, z możliwością przedłużenia. Nauczyciele zrzeszeni w „Solidarności” sprzeciwiają się polityce oświatowej rządu, niskim płacom i zmianom w Karcie nauczyciela, które – jak podkreślają – prowadzą do degradacji zawodu.

Trzy razy przez 6 lat. Jak zgodnie z prawem nauczyciel (i nie tylko) może dostać nagrodę jubileuszową częściej niż co 5 lat? [WYLICZENIA]

Zasadą jest, że prawo do nagrody jubileuszowej przysługuje nauczycielom (i nie tylko) co 5 lat. Jednak w szczególnych sytuacjach związanych ze skokowymi zmianami stażu pracy, może okazać się, że prawo do świadczenia będzie przysługiwało częściej.

REKLAMA

Bezpieczne media społecznościowe dla dzieci: dlaczego uczniowie klas I–III nie powinni korzystać z TikToka i WhatsAppa

Ponad połowa uczniów młodszych klas szkoły podstawowej korzysta z mediów społecznościowych, mimo że obowiązuje ograniczenie wiekowe do 13 lat. Eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę alarmują, że dzieci w wieku 7–9 lat narażone są na przemoc, hejt i uzależnienie od krótkich filmów. Edukacja cyfrowa i odpowiednie regulacje prawne są kluczowe, aby chronić najmłodszych uczniów w internecie.

Nowelizacja ustawy o szkolnictwie wyższym ułatwi zarządzanie funduszami stypendialnymi. MNiSW: Zmiany nie uderzą w studentów

Sejm przyjął nowelizację ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, przygotowaną przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) w ramach pakietu deregulacyjnego. Nowe przepisy mają umożliwić uczelniom bardziej elastyczne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na świadczenia dla studentów. Ustawą zajmie się teraz Senat.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA