REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powrót do obowiązkowych, podlegających ocenianiu prac domowych w szkołach podstawowych – MEN podejmuje działania w odpowiedzi na presję nauczycieli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prace domowe, szkoła, MEN, nauczyciele, Barbara Nowacka
Powrót do obowiązkowych, podlegających ocenianiu prac domowych w szkołach podstawowych – MEN podejmuje działania w odpowiedzi na presję nauczycieli
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

74% nauczycieli chce powrotu do obowiązkowych, podlegających ocenie prac domowy w szkołach podstawowych – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Głos Nauczycielski. Minister edukacji Barbara Nowacka ulega presji i zapowiada ewaluację przepisów w tym zakresie jeszcze we wrześniu tego roku. Czy wprowadzone rok temu ograniczenia w zakresie zadań domowych, mające na celu umożliwienie uczniom realizacji swoich pasji i odpoczynek w czasie wolnym po szkole, były jednak błędem?

Minął ponad rok od wprowadzenia zmian w zakresie prac domowych w szkołach podstawowych

W dniu 1 kwietnia br. minął dokładnie rok od wprowadzenia zmian w zakresie prac domowych w szkołach podstawowych. Zmiany te, wynikały z rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 22.03.2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych i polegały na:

REKLAMA

Autopromocja
  1. wprowadzeniu zakazu zadawania pisemnych oraz praktyczno-technicznych prac domowych uczniom klas I-III szkoły podstawowej, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą oraz
  2. wprowadzeniu braku obowiązku wykonywania zadanych przez nauczyciela pisemnych oraz praktyczno-technicznych prac domowych przez uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz zakazu oceniania przez nauczycieli ww. prac domowych.

REKLAMA

Zasadnicza różnica pomiędzy zasadami, które dotyczą uczniów klas I-III i uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej, polega więc na tym, że – młodszym uczniom (z klas I-III) prace domowe w ogóle nie mogą być zadawane przez nauczycieli (z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą), a starszym uczniom (z klas IV-VIII) – nauczyciele mogą zadawać prace domowe, ale nie mogą wystawiać za nie ocen i to czy uczeń wykona takie zadanie – zależy wyłącznie od jego decyzji (ponieważ prace domowe nie mogą być obowiązkowe).

- „Dzięki temu rozwiązaniu uczniowie będą mieli więcej czasu na utrwalanie wiedzy, przygotowanie się do sprawdzianów, czytanie książek, a także, co bardzo ważne, realizowanie swoich pasji i odpoczynek” – tłumaczyła w ubiegłym roku (w momencie wprowadzania zmian) minister edukacji Barbara Nowacka.

Wprowadzając nowe przepisy MEN wyjaśniało również, że nie oznaczają one zniesienia obowiązku uczenia się przez uczniów w domu, tj. nauki czytania w przypadku najmłodszych uczniów, czytania lektur przez starszych ucznió3., przyswajania określonych treści, słówek z języków obcych, czy powtarzania materiału omówionego podczas lekcji. Zakaz lub odpowiednio – nieobowiązkowość prac domowych dotyczy bowiem wyłącznie pisemnych i praktyczno-technicznych prac domowych.

Nauczyciele chcą powrotu do stanu sprzed 1 kwietnia 2024 r., czyli – do możliwości zadawania obowiązkowych, podlegających ocenie prac domowych

Po roku od wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych – nauczyciele chcą powrotu do stanu sprzed 1 kwietnia 2024 r. W ankiecie przeprowadzonej przez Głos Nauczycielski – 74% nauczycieli opowiedziało się za koniecznością powrotu do możliwości zadawania obowiązkowych prac domowych, ocenianych przez nauczyciela.1

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako negatywne konsekwencje wprowadzonych zmian, wymieniane są przez nauczycieli m.in.:

  • pozbawienie uczniów możliwości zdobycia dodatkowej oceny, poprawienia źle napisanej kartkówki dobrą oceną z pracy domowej oraz na
  • odebranie nauczycielom pewnych narzędzi (swobody w zakresie zadawania prac domowych), w sytuacji konieczności zwiększania ich autonomii, o której tak „dużo się mówi”.

W odpowiedzi na presję nauczycieli – MEN zapowiada ewaluację przepisów o pracach domowych jeszcze we wrześniu tego roku

REKLAMA

W odpowiedzi na presję wywieraną przez nauczycieli o cofnięcie się – w zakresie prac domowych, ich obowiązkowości i podlegania ocenieniu – do stanu prawnego sprzed 1 kwietnia 2025 r. – minister edukacji Barbara Nowacka zapowiedziała, że jeszcze we wrześniu tego roku, ruszy ewaluacja wprowadzonych zmian, w celu weryfikacji jakie przyniosły one skutki. – „Będziemy pytać nauczycieli, będziemy pytać uczniów i będziemy pytać rodziców” – wyjaśniła Barbara Nowacka.2

Jednocześnie zwróciła ona uwagę na konieczność poprawienia komunikacji i wsparcia dla nauczycieli w zakresie prawidłowego zrozumienia intencji wprowadzonych zmian, żeby wiedzieli, że w przypadku uczniów z klas IV-VIII szkoły podstawowej, prace domowe nie są zabronione, tylko nie są obowiązkowe. „Prace domowe nauczyciele mogą zadawać i bardzo często je zadają. Mogą je sprawdzić, ale nie musi to być ocena cyfrowa, mogą to być inne narzędzia, a nauczyciele mają ich mnóstwo” – na antenie RMF FM, broniła wprowadzonych zmian minister Nowacka.

1 Głos Nauczycielski, Ankieta Głosu. Rok od wprowadzenia zmian w pracach domowych. Co robić? Przywrócić to, co było! ZNAMY WYNIKI, 28 kwietnia 2025 r.

2 Tomasz Terlikowski,Mateusz Kucharczyk, RMF FM, Nowacka: Prace domowe nie są zabronione, są nieobowiązkowe, 31 marca 2025 r.

Polecamy: Poradnik oświatowy - wydanie cyfrowe

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 22.03.2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2024 r., poz. 438)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22.02.2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2572 z późn. zm.)
Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe obowiązki i prawa uczniów od 1 stycznia 2026 – zmiany w Prawie oświatowym. [PROJEKT MEN z 8 lipca 2025 r.]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych oraz opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja obejmuje m.in. ustawowe uregulowanie praw i obowiązków uczniów, niższy próg frekwencji oraz katalog kar. Wprowadzone zostaną także nowe instytucje – m.in. Krajowy Rzecznik Praw Ucznia.

Boiska i inne obiekty sportowe nie będą już zamykane z powodu sąsiedzkich skarg na hałas. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o sporcie

Boiska i inne obiekty sportowe nie będą już zamykane z powodu sąsiedzkich skarg na hałas. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o sporcie, który pozwoli wyłączyć niektóre obiekty spod obowiązujących norm hałasowych. Celem zmian jest ochrona prawa dzieci i młodzieży do aktywności fizycznej.

Osoby bez kwalifikacji nauczycielskich będą mogły prowadzić w przedszkolach zajęcia. Takie zmiany w Prawie oświatowym zaakceptowała Rada Ministrów

Rada Ministrów zatwierdziła deregulacyjny projekt ustawy, który umożliwi przedszkolom zatrudnianie osób niebędących nauczycielami do prowadzenia wszystkich zajęć z dziećmi. Nowe przepisy mają pomóc w walce z brakami kadrowymi i zapewnić ciągłość edukacji przedszkolnej.

Psycholog, pedagog czy logopeda na umowie zlecenie w przedszkolu niepublicznym? Tak – zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów projektem

Psycholog, pedagog czy logopeda na umowie zlecenie w przedszkolu niepublicznym? Tak – zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów projektem ustawy deregulacyjnej. Nowe przepisy mają poprawić dostęp uczniów do wsparcia specjalistycznego i pomóc placówkom spełniać wymagane standardy.

REKLAMA

Od 300 do 400 procent wynagrodzenia miesięcznego dla nauczycieli od 1 września 2025 r.? Taką nagrodę jubileuszową przewidują przepisy zaakceptowane przez Radę Ministrów

Nagrody jubileuszowe, wyższe odprawy, nowe zasady zastępstw i krótszy okres zatrudnienia dla początkujących – Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Karty Nauczyciela. Zmiany mają poprawić sytuację zawodową nauczycieli i wejdą w życie 1 września 2025 roku.

Pytania online na aplikację komorniczą. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [pytania z 2024 r.] cz. II
Oto kolejnych 25 pytań testowych na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów komorniczych. W następnych częściach będziemy przedstawiać pozostałe pytania.
Czy uczeń ma prawo do odwołania od wyniku matury? Procedura krok po kroku

Wyniki matury 2025 są już znane. Jeśli maturzysta spodziewał się wyższego wyniku niż uzyskał, może złożyć odwołanie od wyniku matury. Jak to zrobić? Oto procedura krok po kroku.

Dobry wynik matury z języka angielskiego. Jakie studia może wybrać absolwent?

„Dobre wyniki z języka angielskiego dają uczniom realne szanse w rekrutacjach na bardzo zróżnicowane kierunki – od studiów językowych, przez ekonomię, aż po kierunki techniczne” – przekonuje Daria Domagała, specjalistka w zakresie edukacji językowej osób dorosłych.

REKLAMA

Pytania online na aplikację notarialną. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. cz. V [pytania z 2024 r.]
31 pytań testowych na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów notarialnych. M.in. prawo upadłościowe, prawo wekslowe, prawo przedsiębiorców oraz kodeks spółek handlowych
Pytania online na aplikację komorniczą. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [pytania z 2024 r.] cz. I
Oto 25 pytań testowych na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów komorniczych. W kolejnych częściach będziemy przedstawiać następne pytania.

REKLAMA