MEN zapowiada zmiany w podstawie programowej. Czy dyrektorzy szkół i placówek oraz nauczyciele zdążą przygotować się do nadchodzących zmian?

Iga Leszczyńska
rozwiń więcej
nauczyciel, szkoła, dzieci / MEN zapowiada zmiany w podstawie programowej. Czy dyrektorzy szkół i placówek oraz nauczyciele zdążą przygotować się do nadchodzących zmian? / ShutterStock

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada zmiany w podstawie programowej, które obejmą m.in. wprowadzenie nowych przedmiotów: edukacji zdrowotnej i obywatelskiej. Choć zmiany te nie są gruntowną reformą, wywołują spore emocje w środowisku nauczycielskim – zarówno nadzieje, jak i obawy. Czy szkoły zdążą się przygotować?

MEN przedstawiło projekty rozporządzeń dotyczących wprowadzenia nowych przedmiotów do podstawy programowej, dzięki czemu szkoły mają możliwość rozplanować czas pracy jak i szkolenia dla nauczycieli tak, aby do rozpoczęcia przyszłego roku szkolnego nauczyciele prowadzący nowe przedmioty byli odpowiednio przygotowani. W ogólnym kontekście zmian w podstawie programowej nie jest planowana gruntowna reforma, a delikatne zmiany. Nie wymaga to więc dużych nakładów czasu poświęconego przez nauczycieli przedmiotowych, aby się ze zmianami zapoznać.

Zespół Metodyków Działu Edukacji Tutore wskazał, że wielu dyrektorów i nauczycieli obawia się, że tempo wprowadzania zmian jest zbyt szybkie, szczególnie w kontekście:

  • zmian podstawy programowej – mimo że zmniejszenie jej zakresu jest ogólnie pozytywnie oceniane, nauczyciele:
    • nie mają jeszcze gotowych, zaktualizowanych podręczników,
    • muszą w krótkim czasie dostosować swoje plany dydaktyczne i metody pracy.
  • nowych przedmiotów (edukacja zdrowotna, obywatelska) – od września 2025 r. mają być obowiązkowe, ale:
    • nie wszyscy nauczyciele mają odpowiednie przygotowanie merytoryczne,
    • trzeba będzie zapewnić szkolenia, programy nauczania i materiały dydaktyczne – a to trwa.
  • zmian organizacyjnych (np. religia/etyka, standardy ochrony dzieci) – wymagają:
    • nowych regulaminów, zmian planów lekcji,
    • współpracy z rodzicami, organami prowadzącymi i kuratoriami.

Co mówią sami nauczyciele i dyrektorzy?

Wiele organizacji, w tym m.in. Związek Nauczycielstwa Polskiego oraz stowarzyszenia zrzeszające dyrektorów szkół, krytycznie ocenia wprowadzane reformy edukacyjne, wskazując na ich chaotyczny charakter oraz brak odpowiedniego wsparcia ze strony systemu. Z kolei część nauczycieli z zadowoleniem przyjmuje odejście od przeładowanej podstawy programowej i docenia wprowadzenie zagadnień takich jak zdrowie psychiczne. Podkreślają jednak, że do skutecznej realizacji tych zmian niezbędne są czas i odpowiednie narzędzia.

Perspektywa nauczycieli i dyrektorów szkół jest kluczowa, bo to oni są odpowiedzialni za realne wdrożenie zmian, które często powstają "na górze", bez pełnego uwzględnienia realiów szkolnych. Tematyka edukacji zdrowotnej jest potrzebna i aktualna. W szkołach brakuje czasu na rozmowy o emocjach, stresie, diecie. Zmiany mogą wypełnić tę lukę. Ale jednocześnie nauczyciele już teraz mają zbyt wiele obowiązków i muszą "gonić z materiałem". Wielu nauczycieli (np. matematycy, poloniści) nie czuje się kompetentnych, by poruszać tematykę zdrowotną - przekazał zespół metodyków. Metodycy zwrócili także uwagę na to, że nauczyciele mają problem z niejasną podstawą programową, która opisana jest ogólnie, ale nie wskazuje konkretów. Nauczyciel nie wie, jak głęboko wejść w temat i co dokładnie omówić. Nie ma możliwości sensownego przemyślenia nowego rozkładu materiału ze względu na krótki czas realizacji - wytłumaczyli.

Odnosząc się do dyrektorów szkół, wskazali, że stoją oni przed decyzją, czy powierzyć nowe obowiązki dotychczasowej kadrze po odpowiednim przeszkoleniu, czy konieczne będzie zatrudnienie specjalistów zewnętrznych. Czy trzeba zatrudnić nowych nauczycieli, czy przeszkolić obecnych? Dodatkowo, nie każda szkoła ma dostęp do materiałów, trenerów, sal do zajęć praktycznych czy wsparcia psychologicznego. Dyrektor musi zadbać, by zmiany były wdrożone zgodnie z wytycznymi, mimo że sam często dostaje je "na ostatnią chwilę" - przypomnieli.

Czy dyrektorzy szkół i placówek oraz nauczyciele zdążą przygotować się do nadchodzących zmian?

W ocenie zespołu metodyków, dyrektorzy szkół i placówek oraz nauczyciele zdążą przygotować się do nadchodzących zmian, jeżeli zostaną im szybko zapewnione konkretne materiały dydaktyczne, szkolenia dla nauczycieli, przewidywalny harmonogram wdrażania.

Edukacja
Matura 2025. CKE zabrała głos ws. przekazywania informacji o treści materiałów egzaminacyjnych po rozpoczęciu egzaminu z języka polskiego
05 maja 2025

W poniedziałek, 5 maja 2025 r. rozpoczęły się matury. O godz. 9:00 maturzyści zaczęli pisać egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie podstawowym. W ciągu dnia, dyrektor CKE Robert Zakrzewski zapowiadał, że zbada sprawę opublikowania w mediach społecznościowych zdjęć z tegorocznego arkusza egzaminacyjnego z matury z języka polskiego.

Matura 2025 r. Testy. Odpowiedzi. Rozprawki [język polski] [PDF]
05 maja 2025

Egzamin pisemny z polskiego na poziomie podstawowym składa się z trzech części. Maturzyści musieli rozwiązać dwa testy ("Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki") oraz napisać tekst własny - rozprawkę na wybrany temat spośród dwóch podanych. W artykule zadania egzaminacyjne w formacie PDF (do ściągnięcia).

Matura 2025 polski: tematy wypracowań
05 maja 2025

Jakie były dziś tematy wypracowań na maturze z języka polskiego na poziomie podstawowym? Jeden dotyczył motywu nadziei, a drugi błędnej oceny sytuacji. Niedługo poznamy pełne arkusze.

Niezdanie matury z jednego przedmiotu. Egzamin poprawkowy w 2025 czy 2026 roku?
05 maja 2025

Czy niezdanie matury z jednego przedmiotu pozwala na przystąpienie do egzaminu poprawkowego w sierpniu 2025 r.? Czy trzeba zdawać maturę po raz kolejny dopiero w 2026 roku?

Ile procent trzeba mieć, żeby zdać maturę?
05 maja 2025

Maturzyści pytają, ile procent trzeba mieć żeby zdać maturę. Próg zaliczeniowy dotyczy tylko matury z przedmiotów obowiązkowych. Nie ma wymaganego minimum przy przedmiotach dodatkowych, które są do wyboru.

Maturzyści o tematach wypracowań i testów na maturze z jęz. polskiego: "1984" G. Orwella, "Tango" S. Mrożka, "Rozmowy mistrza Polikarpa ze śmiercią", "Dziady" A. Mickiewicza, J. Kochanowski, Z. Herbert
05 maja 2025

Matura 2025 r. z języka polskiego, to podstawa programowa zmniejszona o 20%. Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym. Co zawiera? Dwa testy: "Test – Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki". Jest też zadanie: "Napisz wypracowanie na jeden temat wybrany z dwóch zaproponowanych."

Matura 2025: czas start! Ile minut trwa egzamin?
05 maja 2025

W poniedziałek 5 maja 2025 r. o godz. 9:00 ruszyły pierwsze egzaminy maturalne. Maturzyści piszą maturę z języka polskiego na poziomie podstawowym. Ile minut trwa matura z polskiego, a ile z matematyki? Do kiedy są matury? Kiedy będą wyniki matur?

Matura 2025. Arkusze egzaminu maturalnego w 2025 r.: język polski [ARKUSZ z języka polskiego na poziomie podstawowym]
05 maja 2025

W poniedziałek, 5 maja 2025 r. rozpoczęły się matury. O godz. 9:00 maturzyści zaczęli pisać egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie podstawowym. Jak wynika z danych CKE, do egzaminu maturalnego w terminie głównym z języka polskiego powinno przystąpić 284 540 osób.

Powrót do obowiązkowych, podlegających ocenianiu prac domowych w szkołach podstawowych – MEN podejmuje działania w odpowiedzi na presję nauczycieli
05 maja 2025

74% nauczycieli chce powrotu do obowiązkowych, podlegających ocenie prac domowy w szkołach podstawowych – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Głos Nauczycielski. Minister edukacji Barbara Nowacka ulega presji i zapowiada ewaluację przepisów w tym zakresie jeszcze we wrześniu tego roku. Czy wprowadzone rok temu ograniczenia w zakresie zadań domowych, mające na celu umożliwienie uczniom realizacji swoich pasji i odpoczynek w czasie wolnym po szkole, były jednak błędem?

MEN zapowiada zmiany w podstawie programowej. Czy dyrektorzy szkół i placówek oraz nauczyciele zdążą przygotować się do nadchodzących zmian?
05 maja 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada zmiany w podstawie programowej, które obejmą m.in. wprowadzenie nowych przedmiotów: edukacji zdrowotnej i obywatelskiej. Choć zmiany te nie są gruntowną reformą, wywołują spore emocje w środowisku nauczycielskim – zarówno nadzieje, jak i obawy. Czy szkoły zdążą się przygotować?

pokaż więcej
Proszę czekać...