Sztuczna inteligencja w polskiej szkole: raport PAN krytykuje działania MEN. Potrzebna nowa wizja edukacji

Katarzyna Kania
Prawnik
rozwiń więcej
Ministerstwo Edukacji Narodowej - MEN / Sztuczna inteligencja w polskiej szkole: raport PAN krytykuje działania MEN. Potrzebna nowa wizja edukacji / Shutterstock

Eksperci Polskiej Akademii Nauk alarmują: polska szkoła nie jest gotowa na erę sztucznej inteligencji. Dotychczasowe szkolenia organizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej są nieskuteczne, a nauczyciele i dyrektorzy nie posiadają wystarczających kompetencji, by mądrze wykorzystywać narzędzia AI w nauczaniu. „Potrzebujemy nowej definicji celów edukacyjnych” – czytamy w najnowszym raporcie Sekcji Edukacji Cyfrowej Komitetu Informatyki PAN.

Raport PAN: AI w szkole to nie przyszłość, to teraźniejszość

Autorzy „Białej księgi sztucznej inteligencji w polskiej szkole” podkreślają, że dynamiczny rozwój technologii wymaga od systemu oświaty natychmiastowych działań. Szkoła powinna stać się miejscem, w którym uczniowie uczą się odpowiedzialnego, etycznego i krytycznego korzystania z AI, zamiast traktować ją jako zagrożenie.

Autopromocja

Według naukowców zakazy stosowania narzędzi sztucznej inteligencji są bezzasadne. Zamiast ograniczeń potrzebne są rozwiązania, które pozwolą uczniom i nauczycielom rozwijać kompetencje cyfrowe przyszłości: kreatywność, myślenie krytyczne, analizę i wnioskowanie.

MEN pod ostrzałem: szkolenia z AI nieskuteczne i nietrafione

Eksperci PAN wskazują, że dotychczasowe działania resortu edukacji nie odpowiadają na realne wyzwania. Szkolenia organizowane dla nauczycieli są – jak czytamy w raporcie – „programowo nietrafione i nieadekwatne do potrzeb środowiska oświatowego”.

Z badań wynika, że wśród dyrektorów, nauczycieli i pracowników administracyjnych występuje poważny deficyt wiedzy o tym, czym jest sztuczna inteligencja i jak można ją wykorzystać w procesie nauczania, wychowania i zarządzania szkołą.

Rekomendacje PAN: zatrzymać obecny model, stworzyć nowy system kształcenia kadr

Autorzy raportu rekomendują natychmiastowe zaprzestanie obecnych szkoleń i opracowanie nowego modelu podnoszenia kompetencji nauczycieli w zakresie AI. System ten powinien: odpowiadać na potrzeby nauczycieli wszystkich przedmiotów, przygotowywać uczniów do rynku pracy przyszłości, rozwijać praktyczne i etyczne umiejętności korzystania z AI.

Eksperci wyrazili także gotowość współpracy z MEN przy tworzeniu programu rozwoju kompetencji cyfrowych nauczycieli.

AI w kształceniu zawodowym i edukacji włączającej

Raport zwraca uwagę, że sztuczna inteligencja odegra kluczową rolę w kształceniu zawodowym. Uczniowie powinni uczyć się nie tylko obsługi gotowych narzędzi, ale także ich świadomego wdrażania i adaptowania w różnych branżach.

Ogromny potencjał AI dostrzegany jest również w edukacji włączającej – technologii mogą wspierać uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Naukowcy zastrzegają jednak, że AI musi służyć wzmacnianiu różnorodności, a nie jej maskowaniu.

Nowa wizja szkoły: od testów do kompetencji przyszłości

Zdaniem autorów „białej księgi”, polski system edukacji wymaga redefinicji celów i metod nauczania. Szkoła przyszłości powinna przygotowywać uczniów nie tylko do egzaminów, lecz do świadomego życia w świecie, w którym sztuczna inteligencja będzie codziennością.

Jak podkreślają eksperci PAN:

„Podstawowe wyzwanie dla kadr oświaty polega na odpowiednim wdrożeniu tych technologii w sposób etyczny i skuteczny, tak aby wspierały one proces dydaktyczny, nie prowadząc do negatywnych konsekwencji”.

Raport PAN to wyraźny sygnał dla decydentów i nauczycieli: AI w edukacji to nie moda, lecz konieczność. Bez systemowych zmian Polska ryzykuje pozostanie w tyle za krajami, które już dziś uczą młodych ludzi krytycznego, twórczego i odpowiedzialnego korzystania z nowoczesnych technologii.

Edukacja
2500 złotych dla nauczycieli. Wnioski można składać do 21 listopada 2025 roku. Chodzi o osoby, które wcześniej nie skorzystały
27 paź 2025

Nauczyciele ponownie mogą się ubiegać o bon o wartości 2500 złotych. Czasu na złożenie wniosku jest niewiele. Skorzystać może ta grupa uprawnionych, która wcześniej nie miała możliwości ubiegania się o wsparcie.

Nagroda główna 7 tys. zł i płatne praktyki absolwenckie. Jak wziąć udział w konkursie Prezesa UOKiK?
27 paź 2025

Prezes UOKiK czeka na prace magisterskie o ochronie konkurencji lub ochronie konsumentów, napisane po polsku lub angielsku. Na zwycięzców czekają nagrody pieniężne i płatne praktyki absolwenckie.

Nowy program MEN „Wyjście z klasą”. Ponad 110 mln zł na edukację poza szkolnymi murami
27 paź 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłasza nowy program, który ma odmienić sposób, w jaki uczniowie poznają kulturę i naukę. Na realizację projektu „Wyjście z klasą” resort przeznacza ponad 110 milionów złotych. Dzięki temu szkoły z całej Polski będą mogły organizować wyjścia do teatrów, muzeów i instytucji naukowych, a uczniowie zyskają szansę na naukę poprzez doświadczenie. Nabór wniosków rozpocznie się już 27 października.

Laptop dla nauczyciela. Kto może złożyć wniosek do 21 listopada 2025 r.?
27 paź 2025

Trwa kolejna edycja programu „Laptop dla nauczyciela”. Kto może otrzymać dofinansowanie? Kiedy składać wnioski i jak można zrealizować bon? Oto najważniejsze informacje!

Bunt nauczycieli: Szkoły przestały organizować wycieczki. Bo jeżeli klasa pojedzie na wycieczkę, to nauczyciele, którzy nie są na wycieczce nie otrzymują wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe
27 paź 2025

Niekorzystne dla nauczycieli zasady obliczania wynagradzania za godziny ponadwymiarowe spowodowały wstrzymywanie w wielu szkołach wycieczek. Zasady te sprowadzają się do tego, że jeżeli klasa pojedzie na wycieczkę, to nauczyciele uczniów tej klasy nie otrzymują wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe. W odpowiedzi szkoły przestały organizować wycieczki. Zdumiewa życzeniowe myślenie urzędników MEN, którzy założyli, że tracący pieniądze nauczyciele otrzymają nagłe zastępstwa (nie wiadomo skąd), które zrekompensują im utracone dochody. Od wielu miesięcy było oczywiste, że tych zastępstw nie będzie więc szkoły przestaną organizować wycieczki szkolne.

Sztuczna inteligencja w polskiej szkole: raport PAN krytykuje działania MEN. Potrzebna nowa wizja edukacji
27 paź 2025

Eksperci Polskiej Akademii Nauk alarmują: polska szkoła nie jest gotowa na erę sztucznej inteligencji. Dotychczasowe szkolenia organizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej są nieskuteczne, a nauczyciele i dyrektorzy nie posiadają wystarczających kompetencji, by mądrze wykorzystywać narzędzia AI w nauczaniu. „Potrzebujemy nowej definicji celów edukacyjnych” – czytamy w najnowszym raporcie Sekcji Edukacji Cyfrowej Komitetu Informatyki PAN.

Dofinansowanie do 300 zł na ucznia. Teatr. Opera. Koncerty. Wystawy. Nauka. Warsztaty [Wnioski od 27 października 2025 r.]
24 paź 2025

Ponad 110 mln zł znajduje się w puli programu resortu edukacji „Wyjście z klasą”. To nie jest program, w którym wnioski może składać rodzic albo uczeń, ale finalnie skorzystają dzieci. Dziś do jego realizacji mogą zgłaszać się powiaty i miasta na prawach powiatu. Nabór wniosków ruszy 27 października 2025 r.

Ferie zimowe po nowemu. W 2026 roku trzeba będzie więcej zapłacić za wypoczynek i trudniej będzie go zorganizować. Co się zmieni?
22 paź 2025

W 2026 roku ferie zimowe będą zorganizowane w szkołach według nowych zasad. Rodzice mają wątpliwości co do tej zmiany. Może jednak są one przedwczesne i nie ma czym martwić się na zapas? Wśród obaw wskazuje się najczęściej na trudności organizacyjne i wyższe ceny.

Nowelizacja Karty Nauczyciela. Wprowadzono zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych. Ale to nie wszystko...
17 paź 2025

Nowelizacja Karty Nauczyciela, wprowadzająca zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych, od dłuższego czasu jest przedmiotem intensywnych kontrowersji i dyskusji w środowisku szkolnym (zarówno wśród nauczycieli, jak i dyrektorów). W odpowiedzi na liczne apele i wątpliwości, MEN zdecydowało się w czwartek na wydanie oficjalnego komunikatu, mającego na celu wyjaśnienie i doprecyzowanie założeń.

Komunikat MEN: dyrektor szkoły może przydzielić nauczycielowi inne zajęcia jeżeli ten nie może zrealizować godzin ponadwymiarowych
16 paź 2025

Nauczyciel, który nie może zrealizować zaplanowanych godzin ponadwymiarowych, bo np. klasa wyjechała na wycieczkę, może mieć przydzielone inne zajęcia. Wtedy zachowa prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe – wyjaśniło MEN. Wskazało, że organizacja pracy szkoły należy do dyrektora.

pokaż więcej
Proszę czekać...