REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuczna inteligencja w polskiej szkole: raport PAN krytykuje działania MEN. Potrzebna nowa wizja edukacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ministerstwo Edukacji Narodowej - MEN
Sztuczna inteligencja w polskiej szkole: raport PAN krytykuje działania MEN. Potrzebna nowa wizja edukacji
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci Polskiej Akademii Nauk alarmują: polska szkoła nie jest gotowa na erę sztucznej inteligencji. Dotychczasowe szkolenia organizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej są nieskuteczne, a nauczyciele i dyrektorzy nie posiadają wystarczających kompetencji, by mądrze wykorzystywać narzędzia AI w nauczaniu. „Potrzebujemy nowej definicji celów edukacyjnych” – czytamy w najnowszym raporcie Sekcji Edukacji Cyfrowej Komitetu Informatyki PAN.

Raport PAN: AI w szkole to nie przyszłość, to teraźniejszość

Autorzy „Białej księgi sztucznej inteligencji w polskiej szkole” podkreślają, że dynamiczny rozwój technologii wymaga od systemu oświaty natychmiastowych działań. Szkoła powinna stać się miejscem, w którym uczniowie uczą się odpowiedzialnego, etycznego i krytycznego korzystania z AI, zamiast traktować ją jako zagrożenie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Według naukowców zakazy stosowania narzędzi sztucznej inteligencji są bezzasadne. Zamiast ograniczeń potrzebne są rozwiązania, które pozwolą uczniom i nauczycielom rozwijać kompetencje cyfrowe przyszłości: kreatywność, myślenie krytyczne, analizę i wnioskowanie.

MEN pod ostrzałem: szkolenia z AI nieskuteczne i nietrafione

Eksperci PAN wskazują, że dotychczasowe działania resortu edukacji nie odpowiadają na realne wyzwania. Szkolenia organizowane dla nauczycieli są – jak czytamy w raporcie – „programowo nietrafione i nieadekwatne do potrzeb środowiska oświatowego”.

Z badań wynika, że wśród dyrektorów, nauczycieli i pracowników administracyjnych występuje poważny deficyt wiedzy o tym, czym jest sztuczna inteligencja i jak można ją wykorzystać w procesie nauczania, wychowania i zarządzania szkołą.

REKLAMA

Rekomendacje PAN: zatrzymać obecny model, stworzyć nowy system kształcenia kadr

Autorzy raportu rekomendują natychmiastowe zaprzestanie obecnych szkoleń i opracowanie nowego modelu podnoszenia kompetencji nauczycieli w zakresie AI. System ten powinien: odpowiadać na potrzeby nauczycieli wszystkich przedmiotów, przygotowywać uczniów do rynku pracy przyszłości, rozwijać praktyczne i etyczne umiejętności korzystania z AI.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Eksperci wyrazili także gotowość współpracy z MEN przy tworzeniu programu rozwoju kompetencji cyfrowych nauczycieli.

AI w kształceniu zawodowym i edukacji włączającej

Raport zwraca uwagę, że sztuczna inteligencja odegra kluczową rolę w kształceniu zawodowym. Uczniowie powinni uczyć się nie tylko obsługi gotowych narzędzi, ale także ich świadomego wdrażania i adaptowania w różnych branżach.

Ogromny potencjał AI dostrzegany jest również w edukacji włączającej – technologii mogą wspierać uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Naukowcy zastrzegają jednak, że AI musi służyć wzmacnianiu różnorodności, a nie jej maskowaniu.

Nowa wizja szkoły: od testów do kompetencji przyszłości

Zdaniem autorów „białej księgi”, polski system edukacji wymaga redefinicji celów i metod nauczania. Szkoła przyszłości powinna przygotowywać uczniów nie tylko do egzaminów, lecz do świadomego życia w świecie, w którym sztuczna inteligencja będzie codziennością.

Jak podkreślają eksperci PAN:

„Podstawowe wyzwanie dla kadr oświaty polega na odpowiednim wdrożeniu tych technologii w sposób etyczny i skuteczny, tak aby wspierały one proces dydaktyczny, nie prowadząc do negatywnych konsekwencji”.

Raport PAN to wyraźny sygnał dla decydentów i nauczycieli: AI w edukacji to nie moda, lecz konieczność. Bez systemowych zmian Polska ryzykuje pozostanie w tyle za krajami, które już dziś uczą młodych ludzi krytycznego, twórczego i odpowiedzialnego korzystania z nowoczesnych technologii.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Laptop dla nauczyciela. Kto może złożyć wniosek do 21 listopada 2025 r.?

Trwa kolejna edycja programu „Laptop dla nauczyciela”. Kto może otrzymać dofinansowanie? Kiedy składać wnioski i jak można zrealizować bon? Oto najważniejsze informacje!

Bunt nauczycieli: Szkoły przestały organizować wycieczki. Bo jeżeli klasa pojedzie na wycieczkę, to nauczyciele, którzy nie są na wycieczce nie otrzymują wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe

Niekorzystne dla nauczycieli zasady obliczania wynagradzania za godziny ponadwymiarowe spowodowały wstrzymywanie w wielu szkołach wycieczek. Zasady te sprowadzają się do tego, że jeżeli klasa pojedzie na wycieczkę, to nauczyciele uczniów tej klasy nie otrzymują wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe. W odpowiedzi szkoły przestały organizować wycieczki. Zdumiewa życzeniowe myślenie urzędników MEN, którzy założyli, że tracący pieniądze nauczyciele otrzymają nagłe zastępstwa (nie wiadomo skąd), które zrekompensują im utracone dochody. Od wielu miesięcy było oczywiste, że tych zastępstw nie będzie więc szkoły przestaną organizować wycieczki szkolne.

Sztuczna inteligencja w polskiej szkole: raport PAN krytykuje działania MEN. Potrzebna nowa wizja edukacji

Eksperci Polskiej Akademii Nauk alarmują: polska szkoła nie jest gotowa na erę sztucznej inteligencji. Dotychczasowe szkolenia organizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej są nieskuteczne, a nauczyciele i dyrektorzy nie posiadają wystarczających kompetencji, by mądrze wykorzystywać narzędzia AI w nauczaniu. „Potrzebujemy nowej definicji celów edukacyjnych” – czytamy w najnowszym raporcie Sekcji Edukacji Cyfrowej Komitetu Informatyki PAN.

Dofinansowanie do 300 zł na ucznia. Teatr. Opera. Koncerty. Wystawy. Nauka. Warsztaty [Wnioski od 27 października 2025 r.]

Ponad 110 mln zł znajduje się w puli programu resortu edukacji „Wyjście z klasą”. To nie jest program, w którym wnioski może składać rodzic albo uczeń, ale finalnie skorzystają dzieci. Dziś do jego realizacji mogą zgłaszać się powiaty i miasta na prawach powiatu. Nabór wniosków ruszy 27 października 2025 r.

REKLAMA

Ferie zimowe po nowemu. W 2026 roku trzeba będzie więcej zapłacić za wypoczynek i trudniej będzie go zorganizować. Co się zmieni?

W 2026 roku ferie zimowe będą zorganizowane w szkołach według nowych zasad. Rodzice mają wątpliwości co do tej zmiany. Może jednak są one przedwczesne i nie ma czym martwić się na zapas? Wśród obaw wskazuje się najczęściej na trudności organizacyjne i wyższe ceny.

Nowelizacja Karty Nauczyciela. Wprowadzono zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych. Ale to nie wszystko...

Nowelizacja Karty Nauczyciela, wprowadzająca zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych, od dłuższego czasu jest przedmiotem intensywnych kontrowersji i dyskusji w środowisku szkolnym (zarówno wśród nauczycieli, jak i dyrektorów). W odpowiedzi na liczne apele i wątpliwości, MEN zdecydowało się w czwartek na wydanie oficjalnego komunikatu, mającego na celu wyjaśnienie i doprecyzowanie założeń.

Komunikat MEN: dyrektor szkoły może przydzielić nauczycielowi inne zajęcia jeżeli ten nie może zrealizować godzin ponadwymiarowych

Nauczyciel, który nie może zrealizować zaplanowanych godzin ponadwymiarowych, bo np. klasa wyjechała na wycieczkę, może mieć przydzielone inne zajęcia. Wtedy zachowa prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe – wyjaśniło MEN. Wskazało, że organizacja pracy szkoły należy do dyrektora.

Poziom hałasu spada o 8–10 decybeli, czyli subiektywnie dla ucha o połowę. Granty, które wyciszają szkoły

Coraz częściej mówi się o potrzebie ciszy w szkołach. To nie przypadek. W świecie, w którym uczniowie od najmłodszych lat żyją wśród dźwięków, ekranów i nieustannego pobudzenia, możliwość wyciszenia staje się równie ważna jak dobra dieta czy ruch. Coraz więcej pedagogów zwraca uwagę, że hałas nie jest jedynie uciążliwością – to czynnik wpływający na emocje, koncentrację i relacje społeczne.

REKLAMA

Dyrektor szkoły bez konkursu? Od 1 września 2025 r. nowe zasady przedłużania kadencji

Możliwość przedłużenia kadencji dyrektora szkoły bez konkursu jest odpowiedzią na postulaty samorządów. Obowiązkowe konkursy często prowadziły do czasochłonnych procedur. Co się zmieniło od 1 września 2025 r.? Na jaki okres można powierzyć to stanowisko?

Cisi pracownicy, głośne żądania. Związkowcy ze Związkowej Alternatywy walczą o godne płace w szkołach

Pracownicy niepedagogiczni to niedoceniany, lecz niezbędny filar polskiej oświaty – bez ich pracy szkoły i przedszkola nie mogłyby funkcjonować. Związkowa Alternatywa domaga się co najmniej 20-procentowych podwyżek, urlopów regeneracyjnych i zmian w finansowaniu wynagrodzeń. Zdaniem związkowców obecne zarobki są nieadekwatne do rosnącego zakresu obowiązków.

REKLAMA