REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy program MEN „Wyjście z klasą”. Ponad 110 mln zł na edukację poza szkolnymi murami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redaguje i tworzy treści o tematyce edukacyjnej oraz parentingowej, dbając o ich merytoryczną jakość i przystępność dla czytelnika.
pieniądze, dotacja, dofinansowanie, ngo
Nowy program MEN „Wyjście z klasą”. Ponad 110 mln zł na edukację poza szkolnymi murami
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłasza nowy program, który ma odmienić sposób, w jaki uczniowie poznają kulturę i naukę. Na realizację projektu „Wyjście z klasą” resort przeznacza ponad 110 milionów złotych. Dzięki temu szkoły z całej Polski będą mogły organizować wyjścia do teatrów, muzeów i instytucji naukowych, a uczniowie zyskają szansę na naukę poprzez doświadczenie. Nabór wniosków rozpocznie się już 27 października.

Nowa inicjatywa MEN: nauka poprzez doświadczenie

Ministerstwo Edukacji Narodowej rusza z projektem, który ma wnieść powiew świeżości do codziennej szkolnej rutyny. Program „Wyjście z klasą” został przygotowany z myślą o uczniach szkół podstawowych i ponadpodstawowych – zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Jego głównym celem jest uatrakcyjnienie procesu nauczania poprzez umożliwienie dzieciom i młodzieży aktywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych i edukacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Resort edukacji podkreśla, że takie działania pozwalają nie tylko rozwijać wiedzę, ale też kształtować wrażliwość estetyczną i społeczną młodych ludzi. Uczniowie będą mogli wziąć udział w spektaklach teatralnych, koncertach, wystawach, a także odwiedzić instytucje naukowe i centra edukacyjne, gdzie czekają na nich zajęcia warsztatowe.

Ponad 110 mln zł dla samorządów i szkół

W puli programu „Wyjście z klasą” znalazło się ponad 110 milionów złotych. O środki mogą ubiegać się powiaty oraz miasta na prawach powiatu, które będą mogły finansować jednodniowe wyjścia uczniów do instytucji kultury i nauki. Ministerstwo Edukacji zapewnia, że wsparcie będzie przekazywane w formie dotacji celowej, a więc dedykowanej konkretnemu celowi – organizacji zajęć i wyjść edukacyjnych.

Każdy uczestnik programu może liczyć na dofinansowanie w wysokości do 300 złotych, obejmujące nie tylko bilety wstępu, ale też transport, wyżywienie, ubezpieczenie oraz koszty opiekunów. Co ważne, wnioskodawcy nie muszą wnosić wkładu własnego – całe przedsięwzięcie zostanie sfinansowane ze środków ministerstwa.

REKLAMA

Kultura i edukacja w praktyce

MEN podkreśla, że program „Wyjście z klasą” ma wspierać realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego. Dzięki niemu szkoły będą mogły wzbogacić swoją ofertę edukacyjną o działania, które wykraczają poza standardowe zajęcia lekcyjne. To doskonała okazja, by uczniowie poznawali historię, sztukę i naukę w sposób żywy, inspirujący i praktyczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjścia do muzeów, teatrów czy centrów nauki mają zachęcić młodych ludzi do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym kraju. Jak zaznacza MEN, obcowanie z kulturą i nauką poza szkolnymi ławkami nie tylko rozwija pasje, ale też pozwala lepiej zrozumieć otaczający świat i budować postawy obywatelskie.

Jak złożyć wniosek o udział w programie

Samorządy, które chcą skorzystać z nowego programu, będą mogły składać wnioski od 27 października. Zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego – powiaty i miasta na prawach powiatu – powinny przygotować projekty obejmujące wyjścia uczniów do instytucji kultury lub nauki. Po pozytywnej weryfikacji MEN przyzna środki, które pozwolą zrealizować te inicjatywy już w bieżącym roku szkolnym.

Resort zachęca do jak najszerszego udziału w programie, podkreślając, że to inwestycja w rozwój kompetencji młodych Polaków. To także szansa, by uczniowie z mniejszych miejscowości mieli dostęp do tej samej oferty kulturalnej i edukacyjnej, co ich rówieśnicy z dużych miast.

Inwestycja w przyszłość polskiej edukacji

Program „Wyjście z klasą” to nie tylko kolejny projekt grantowy – to krok w stronę nowoczesnej edukacji, w której doświadczenie i zaangażowanie ucznia są równie ważne jak podręcznik. Dzięki niemu młodzież ma szansę zobaczyć, że nauka nie kończy się w szkolnych murach, a wiedza zdobywana w praktyce zostaje z nami na dłużej.

Dofinansowanie wyjść kulturalnych i naukowych to także wsparcie dla instytucji kultury, teatrów, muzeów i centrów nauki, które zyskają nowych, młodych odbiorców. W efekcie program MEN może przyczynić się nie tylko do rozwoju edukacji, ale też do ożywienia życia kulturalnego w całym kraju.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-dyplomy później. Rząd przesuwa terminy wdrożenia cyfrowych dyplomów uczelni – e-dokumenty dopiero od 2027 roku

Rządowy projekt nowelizacji Prawa oświatowego i Prawa o szkolnictwie wyższym zakłada przesunięcie w czasie wprowadzenia e-dyplomów. Zamiast od 2026 roku, uczelnie będą zobowiązane do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej dopiero od 1 stycznia 2027 r. Powodem są kwestie techniczne i konieczność przygotowania uczelni oraz repozytorium prowadzonego przez OPI-PIB.

Reforma26 „Kompas Jutra”: w szkołach nowa podstawa programowa, moduły tematyczne i nauczanie przez doświadczenie

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, stanowiącego fundament Reformy26 „Kompas Jutra”. To największa od lat zmiana w systemie edukacji, której celem jest dostosowanie nauczania do wyzwań XXI wieku. Reforma, opracowana przez zespół ekspertów i nauczycieli praktyków pod kierunkiem Instytutu Badań Edukacyjnych, ma wprowadzić nowoczesną podstawę programową, nauczanie modułowe oraz aktywne metody uczenia się oparte na doświadczeniu.

Fundacja ORLEN rusza z nowym programem „Moc odpowiedzialności”. Granty do 30 tys. zł na edukację obywatelską młodzieży

Fundacja ORLEN ogłosiła nabór wniosków do nowego programu „Moc odpowiedzialności”, w ramach którego jednostki samorządu prowadzące szkoły mogą uzyskać dofinansowanie od 5 do 30 tys. zł na działania edukacyjne rozwijające postawy obywatelskie młodzieży. Łączna pula środków wynosi 800 tys. zł, a zgłoszenia można przesyłać do 5 grudnia 2025 r.

MEN zaostrza przepisy o wagarach. 25% nieusprawiedliwionych nieobecności wystarczy, by uczeń nie został sklasyfikowany

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) przedstawiło projekt zmian w ustawie Prawo oświatowe i ustawie o systemie oświaty, który znacząco zaostrza przepisy dotyczące niespełniania obowiązku szkolnego. Resort chce, by już 25% nieusprawiedliwionych nieobecności w roku szkolnym wystarczyło do uznania, że uczeń nie wypełnia obowiązku nauki lub rocznego przygotowania przedszkolnego.

REKLAMA

Dziennik Gazeta Prawna i Wydział Prawa i Administracji UW łączą siły na rzecz edukacji i debaty publicznej

Dziennik Gazeta Prawna oraz Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego zawarły strategiczne porozumienie o współpracy, którego celem jest wspólne działanie na rzecz rozwoju debaty publicznej, edukacji prawniczej oraz popularyzacji eksperckiej wiedzy prawnej. Porozumienie podpisali: Marcin Krawczak, wiceprezes zarządu INFOR S.A. oraz prof. dr hab. Sławomir Żółtek, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Nauczyciele dostaną wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Zmiany w Karcie nauczyciela od 1 stycznia 2026 r.?

Nauczyciele zyskają prawo do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Posłowie Koalicji Obywatelskiej złożyli projekt nowelizacji Karty nauczyciela, który ma wejść w życie z początkiem 2026 roku. Nowe przepisy mają uregulować problem, który od września 2025 r. budził kontrowersje w środowisku nauczycielskim.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli za 2025 rok. Kiedy wypłata i komu przysługuje trzynastka w 2026 r.?

W 2026 roku nauczyciele otrzymają tzw. trzynastą pensję za 2025 rok. To świadczenie, znane formalnie jako dodatkowe wynagrodzenie roczne, przysługuje pracownikom sfery budżetowej, w tym nauczycielom szkół publicznych. Wyjaśniamy, komu się ono należy, jak obliczyć jego wysokość i kiedy należy się spodziewać wypłaty.

RPO apeluje o włączenie do podstawy programowej treści związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji i przemocy. Czy uczniowie chcą edukacji antydyskryminacyjnej?

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do minister edukacji Barbary Nowackiej o uwzględnienie w nowej podstawie programowej treści dotyczących przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy. Zdaniem RPO to jeden z najskuteczniejszych sposobów realizacji zasady równego traktowania w polskich szkołach.

REKLAMA

Loterie fantowe w szkołach – jak zorganizować je zgodnie z prawem?

Organizacja loterii fantowych w szkołach to popularny sposób pozyskiwania środków na cele charytatywne, społeczne i edukacyjne. Choć wydarzenia tego typu często mają charakter dobroczynny, nie zwalnia to ich organizatorów z obowiązku przestrzegania przepisów prawa. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu przypomniało ostatnio o zasadach wynikających z ustawy o grach hazardowych – a te są jasno określone.

IBE proponuje wprowadzenie „pracy własnej ucznia”. Nowa kategoria dydaktyczna może zastąpić tradycyjne prace domowe - AKTUALIZACJA

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił Ministerstwu Edukacji Narodowej rekomendacje zmian w przepisach dotyczących prac domowych. Eksperci proponują wprowadzenie ustawowego pojęcia „pracy własnej uczennicy lub ucznia” – dobrowolnej, nieocenianej formy aktywności, która miałaby wspierać samodzielność i rozwój dzieci [AKTUALIZACJA].

REKLAMA