REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja Karty Nauczyciela. Wprowadzono zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych. Ale to nie wszystko...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kot
Absolwentka filologii polskiej oraz dziennikarstwa. Autorka licznych publikacji o tematyce gospodarczej i emerytalnej. Świat świadczeń społecznych nie jest jej obcy. Z Grupą INFOR związana od 2023 roku.
nauczyciel, uczeń, szkoła, Karta Nauczyciela
Nowelizacja Karty Nauczyciela. Wprowadzono zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych. Ale to nie wszystko...
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja Karty Nauczyciela, wprowadzająca zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych, od dłuższego czasu jest przedmiotem intensywnych kontrowersji i dyskusji w środowisku szkolnym (zarówno wśród nauczycieli, jak i dyrektorów). W odpowiedzi na liczne apele i wątpliwości, MEN zdecydowało się w czwartek na wydanie oficjalnego komunikatu, mającego na celu wyjaśnienie i doprecyzowanie założeń.

rozwiń >

Nowelizacja Karty Nauczyciela. Wprowadzono zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych. Ale to nie wszystko...

Nowelizacja Karty Nauczyciela, uchwalona we współpracy ze związkami zawodowymi i po konsultacjach społecznych, ma na celu wyrównanie warunków pracy i płacy nauczycieli oraz zwiększenie stabilności zatrudnienia w edukacji. Główne założenia to eliminacja nierównego traktowania w różnych typach szkół i samorządach oraz wprowadzenie jednolitych, jasnych reguł dotyczących wynagradzania, awansu i uprawnień zawodowych. Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) oficjalnie tłumaczy, że wprowadzone nowelizacją Karty Nauczyciela zmiany mają na celu wyrównanie warunków pracy i płac oraz zwiększenie stabilności zatrudnienia w sektorze oświaty. Resort podkreśla, że nowe przepisy ujednolicają zasady naliczania godzin ponadwymiarowych oraz gwarantują nauczycielom wynagrodzenie w specyficznych przypadkach, kiedy byli gotowi do wykonania pracy, lecz nie mogli jej zrealizować z niezawinionych przez siebie powodów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ujednolicenie przepisów i wyjątki od zasady

Nowelizacja wprowadza jednolite regulacje zarówno dla szkół samorządowych, jak i rządowych, co ma zakończyć długotrwałe różnice w interpretacji prawa. Zasadniczo, wynagrodzenie ma przysługiwać wyłącznie za faktycznie zrealizowane zajęcia. Jednak nowe przepisy przewidują dwa kluczowe wyjątki od tej zasady, w których nauczyciel zachowuje prawo do płacy:

  1. Gdy nauczyciel, na polecenie dyrektora, prowadzi w tym samym dniu inne zajęcia opiekuńcze lub wychowawcze zamiast niezrealizowanych lekcji.
  2. Gdy zajęcia indywidualne (np. rewalidacyjne) nie odbyły się z przyczyn niezależnych od nauczyciela, takich jak choroba ucznia.

Te rozwiązania są korzystniejsze dla nauczycieli niż dotychczasowa, restrykcyjna praktyka orzecznicza Sądu Najwyższego, która w ogóle nie przewidywała wynagrodzenia za niezrealizowane godziny z przyczyn leżących po stronie pracodawcy.

Zmiana stanowiska w stosunku do orzecznictwa

Nowe rozwiązania odchodzą od restrykcyjnej interpretacji wydanej przez Sąd Najwyższy w 2010 roku, która stwierdzała, że nawet jeśli brak realizacji godzin ponadwymiarowych wynikał z winy szkoły, nauczycielowi nie należało się za nie wynagrodzenie. Obecnie gotowość nauczyciela do pracy staje się kluczową przesłanką do zachowania prawa do wynagrodzenia w określonych sytuacjach. Ministerstwo zapewnia, że dyrektorzy zachowują elastyczność i mogą minimalizować straty finansowe nauczycieli (np. w przypadku wycieczki klasowej) poprzez przydzielanie im doraźnych zastępstw lub zajęć opiekuńczych. MEN podsumowuje, że zmiany mają charakter doprecyzowujący i eliminują rozbieżności w stosowaniu prawa.

REKLAMA

Reakcja Związku Nauczycielstwa Polskiego (ZNP)

Po publikacji komunikatu MEN, Związek Nauczycielstwa Polskiego (ZNP) odświeżył swoje stanowisko. ZNP domaga się, tak jak postulował już w kwietniu podczas opiniowania projektu, prawa do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe również w przypadku usprawiedliwionego nieodbycia zajęć, gdy nie wynika to z winy nauczyciela. Związek poinformował, że już w kwietniu przedstawiał swoje propozycje korzystnych zapisów, a podczas spotkań w październiku opisał MEN niekorzystne skutki nowelizacji, które prowadzą do utraty wynagrodzenia przez nauczycieli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niepewność w szkołach

Od września w placówkach edukacyjnych w całej Polsce panuje chaos związany z nowymi zasadami naliczania godzin. Nauczyciele i dyrektorzy alarmują, że mają poważne trudności z zastosowaniem przepisów, które generalnie płacą tylko za faktycznie przeprowadzone zajęcia. W praktyce, oznacza to ryzyko utraty wypłaty za godziny, które nie odbyły się z przyczyn niezależnych od pedagoga (np. wycieczki szkolne, rekolekcje, egzaminy próbne czy choroby uczniów). Związki zawodowe, w tym ZNP i NSZZ "Solidarność", podkreślają, że brak klarowności nowych regulacji zachwiał poczuciem finansowego i zawodowego bezpieczeństwa wśród nauczycieli.

Rozliczanie w specjalnych tygodniach

Wprowadzono również jednolite zasady rozliczania godzin ponadwymiarowych w tygodniach, w których wystąpiły:

  • usprawiedliwiona nieobecność nauczyciela,
  • dni ustawowo wolne od pracy,
  • rozpoczęcie lub zakończenie zajęć w trakcie tygodnia.

Liczbę godzin ponadwymiarowych ustala się, pomniejszając tygodniowe pensum o 1/5 (lub 1/4 przy 4-dniowym tygodniu pracy) za każdy z tych dni.

Pozostałe najważniejsze zmiany pragmatyczne

Nowelizacja wprowadziła także inne korzystne dla nauczycieli zmiany, m.in.:

  • Podwojenie odprawy emerytalnej i nagrodę jubileuszową po 45 latach pracy.
  • Ujednolicenie pensum nauczycieli praktycznej nauki zawodu z pensum nauczycieli przedmiotowych.
  • Skrócenie okresu do uzyskania umowy na czas nieokreślony przez nauczyciela początkującego (z 2 lat do 1 roku).
  • Rozszerzenie uprawnień do świadczeń kompensacyjnych.
  • Wyeliminowanie możliwości przydzielania doraźnych zastępstw bez dodatkowego wynagrodzenia w czasie, w którym nauczyciel powinien realizować swoje pensum.
  • Likwidacja tzw. godzin czarnkowych od 1 września 2025 roku.

Wprowadzone przepisy są wynikiem dialogu ze związkami zawodowymi i środowiskiem oświatowym, a termin ich wejścia w życie został przyspieszony na wniosek Związku Nauczycielstwa Polskiego na 1 września 2025 roku.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-dyplomy później. Rząd przesuwa terminy wdrożenia cyfrowych dyplomów uczelni – e-dokumenty dopiero od 2027 roku

Rządowy projekt nowelizacji Prawa oświatowego i Prawa o szkolnictwie wyższym zakłada przesunięcie w czasie wprowadzenia e-dyplomów. Zamiast od 2026 roku, uczelnie będą zobowiązane do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej dopiero od 1 stycznia 2027 r. Powodem są kwestie techniczne i konieczność przygotowania uczelni oraz repozytorium prowadzonego przez OPI-PIB.

Reforma26 „Kompas Jutra”: w szkołach nowa podstawa programowa, moduły tematyczne i nauczanie przez doświadczenie

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, stanowiącego fundament Reformy26 „Kompas Jutra”. To największa od lat zmiana w systemie edukacji, której celem jest dostosowanie nauczania do wyzwań XXI wieku. Reforma, opracowana przez zespół ekspertów i nauczycieli praktyków pod kierunkiem Instytutu Badań Edukacyjnych, ma wprowadzić nowoczesną podstawę programową, nauczanie modułowe oraz aktywne metody uczenia się oparte na doświadczeniu.

Fundacja ORLEN rusza z nowym programem „Moc odpowiedzialności”. Granty do 30 tys. zł na edukację obywatelską młodzieży

Fundacja ORLEN ogłosiła nabór wniosków do nowego programu „Moc odpowiedzialności”, w ramach którego jednostki samorządu prowadzące szkoły mogą uzyskać dofinansowanie od 5 do 30 tys. zł na działania edukacyjne rozwijające postawy obywatelskie młodzieży. Łączna pula środków wynosi 800 tys. zł, a zgłoszenia można przesyłać do 5 grudnia 2025 r.

MEN zaostrza przepisy o wagarach. 25% nieusprawiedliwionych nieobecności wystarczy, by uczeń nie został sklasyfikowany

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) przedstawiło projekt zmian w ustawie Prawo oświatowe i ustawie o systemie oświaty, który znacząco zaostrza przepisy dotyczące niespełniania obowiązku szkolnego. Resort chce, by już 25% nieusprawiedliwionych nieobecności w roku szkolnym wystarczyło do uznania, że uczeń nie wypełnia obowiązku nauki lub rocznego przygotowania przedszkolnego.

REKLAMA

Dziennik Gazeta Prawna i Wydział Prawa i Administracji UW łączą siły na rzecz edukacji i debaty publicznej

Dziennik Gazeta Prawna oraz Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego zawarły strategiczne porozumienie o współpracy, którego celem jest wspólne działanie na rzecz rozwoju debaty publicznej, edukacji prawniczej oraz popularyzacji eksperckiej wiedzy prawnej. Porozumienie podpisali: Marcin Krawczak, wiceprezes zarządu INFOR S.A. oraz prof. dr hab. Sławomir Żółtek, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Nauczyciele dostaną wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Zmiany w Karcie nauczyciela od 1 stycznia 2026 r.?

Nauczyciele zyskają prawo do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Posłowie Koalicji Obywatelskiej złożyli projekt nowelizacji Karty nauczyciela, który ma wejść w życie z początkiem 2026 roku. Nowe przepisy mają uregulować problem, który od września 2025 r. budził kontrowersje w środowisku nauczycielskim.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli za 2025 rok. Kiedy wypłata i komu przysługuje trzynastka w 2026 r.?

W 2026 roku nauczyciele otrzymają tzw. trzynastą pensję za 2025 rok. To świadczenie, znane formalnie jako dodatkowe wynagrodzenie roczne, przysługuje pracownikom sfery budżetowej, w tym nauczycielom szkół publicznych. Wyjaśniamy, komu się ono należy, jak obliczyć jego wysokość i kiedy należy się spodziewać wypłaty.

RPO apeluje o włączenie do podstawy programowej treści związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji i przemocy. Czy uczniowie chcą edukacji antydyskryminacyjnej?

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do minister edukacji Barbary Nowackiej o uwzględnienie w nowej podstawie programowej treści dotyczących przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy. Zdaniem RPO to jeden z najskuteczniejszych sposobów realizacji zasady równego traktowania w polskich szkołach.

REKLAMA

Loterie fantowe w szkołach – jak zorganizować je zgodnie z prawem?

Organizacja loterii fantowych w szkołach to popularny sposób pozyskiwania środków na cele charytatywne, społeczne i edukacyjne. Choć wydarzenia tego typu często mają charakter dobroczynny, nie zwalnia to ich organizatorów z obowiązku przestrzegania przepisów prawa. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu przypomniało ostatnio o zasadach wynikających z ustawy o grach hazardowych – a te są jasno określone.

IBE proponuje wprowadzenie „pracy własnej ucznia”. Nowa kategoria dydaktyczna może zastąpić tradycyjne prace domowe - AKTUALIZACJA

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił Ministerstwu Edukacji Narodowej rekomendacje zmian w przepisach dotyczących prac domowych. Eksperci proponują wprowadzenie ustawowego pojęcia „pracy własnej uczennicy lub ucznia” – dobrowolnej, nieocenianej formy aktywności, która miałaby wspierać samodzielność i rozwój dzieci [AKTUALIZACJA].

REKLAMA