REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja Karty Nauczyciela. Wprowadzono zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych. Ale to nie wszystko...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kot
Absolwentka filologii polskiej oraz dziennikarstwa. Autorka licznych publikacji o tematyce gospodarczej i emerytalnej. Świat świadczeń społecznych nie jest jej obcy. Z Grupą INFOR związana od 2023 roku.
nauczyciel, uczeń, szkoła, Karta Nauczyciela
Nowelizacja Karty Nauczyciela. Wprowadzono zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych. Ale to nie wszystko...
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja Karty Nauczyciela, wprowadzająca zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych, od dłuższego czasu jest przedmiotem intensywnych kontrowersji i dyskusji w środowisku szkolnym (zarówno wśród nauczycieli, jak i dyrektorów). W odpowiedzi na liczne apele i wątpliwości, MEN zdecydowało się w czwartek na wydanie oficjalnego komunikatu, mającego na celu wyjaśnienie i doprecyzowanie założeń.

rozwiń >

Nowelizacja Karty Nauczyciela. Wprowadzono zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych. Ale to nie wszystko...

Nowelizacja Karty Nauczyciela, uchwalona we współpracy ze związkami zawodowymi i po konsultacjach społecznych, ma na celu wyrównanie warunków pracy i płacy nauczycieli oraz zwiększenie stabilności zatrudnienia w edukacji. Główne założenia to eliminacja nierównego traktowania w różnych typach szkół i samorządach oraz wprowadzenie jednolitych, jasnych reguł dotyczących wynagradzania, awansu i uprawnień zawodowych. Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) oficjalnie tłumaczy, że wprowadzone nowelizacją Karty Nauczyciela zmiany mają na celu wyrównanie warunków pracy i płac oraz zwiększenie stabilności zatrudnienia w sektorze oświaty. Resort podkreśla, że nowe przepisy ujednolicają zasady naliczania godzin ponadwymiarowych oraz gwarantują nauczycielom wynagrodzenie w specyficznych przypadkach, kiedy byli gotowi do wykonania pracy, lecz nie mogli jej zrealizować z niezawinionych przez siebie powodów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ujednolicenie przepisów i wyjątki od zasady

Nowelizacja wprowadza jednolite regulacje zarówno dla szkół samorządowych, jak i rządowych, co ma zakończyć długotrwałe różnice w interpretacji prawa. Zasadniczo, wynagrodzenie ma przysługiwać wyłącznie za faktycznie zrealizowane zajęcia. Jednak nowe przepisy przewidują dwa kluczowe wyjątki od tej zasady, w których nauczyciel zachowuje prawo do płacy:

  1. Gdy nauczyciel, na polecenie dyrektora, prowadzi w tym samym dniu inne zajęcia opiekuńcze lub wychowawcze zamiast niezrealizowanych lekcji.
  2. Gdy zajęcia indywidualne (np. rewalidacyjne) nie odbyły się z przyczyn niezależnych od nauczyciela, takich jak choroba ucznia.

Te rozwiązania są korzystniejsze dla nauczycieli niż dotychczasowa, restrykcyjna praktyka orzecznicza Sądu Najwyższego, która w ogóle nie przewidywała wynagrodzenia za niezrealizowane godziny z przyczyn leżących po stronie pracodawcy.

Zmiana stanowiska w stosunku do orzecznictwa

Nowe rozwiązania odchodzą od restrykcyjnej interpretacji wydanej przez Sąd Najwyższy w 2010 roku, która stwierdzała, że nawet jeśli brak realizacji godzin ponadwymiarowych wynikał z winy szkoły, nauczycielowi nie należało się za nie wynagrodzenie. Obecnie gotowość nauczyciela do pracy staje się kluczową przesłanką do zachowania prawa do wynagrodzenia w określonych sytuacjach. Ministerstwo zapewnia, że dyrektorzy zachowują elastyczność i mogą minimalizować straty finansowe nauczycieli (np. w przypadku wycieczki klasowej) poprzez przydzielanie im doraźnych zastępstw lub zajęć opiekuńczych. MEN podsumowuje, że zmiany mają charakter doprecyzowujący i eliminują rozbieżności w stosowaniu prawa.

REKLAMA

Reakcja Związku Nauczycielstwa Polskiego (ZNP)

Po publikacji komunikatu MEN, Związek Nauczycielstwa Polskiego (ZNP) odświeżył swoje stanowisko. ZNP domaga się, tak jak postulował już w kwietniu podczas opiniowania projektu, prawa do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe również w przypadku usprawiedliwionego nieodbycia zajęć, gdy nie wynika to z winy nauczyciela. Związek poinformował, że już w kwietniu przedstawiał swoje propozycje korzystnych zapisów, a podczas spotkań w październiku opisał MEN niekorzystne skutki nowelizacji, które prowadzą do utraty wynagrodzenia przez nauczycieli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niepewność w szkołach

Od września w placówkach edukacyjnych w całej Polsce panuje chaos związany z nowymi zasadami naliczania godzin. Nauczyciele i dyrektorzy alarmują, że mają poważne trudności z zastosowaniem przepisów, które generalnie płacą tylko za faktycznie przeprowadzone zajęcia. W praktyce, oznacza to ryzyko utraty wypłaty za godziny, które nie odbyły się z przyczyn niezależnych od pedagoga (np. wycieczki szkolne, rekolekcje, egzaminy próbne czy choroby uczniów). Związki zawodowe, w tym ZNP i NSZZ "Solidarność", podkreślają, że brak klarowności nowych regulacji zachwiał poczuciem finansowego i zawodowego bezpieczeństwa wśród nauczycieli.

Rozliczanie w specjalnych tygodniach

Wprowadzono również jednolite zasady rozliczania godzin ponadwymiarowych w tygodniach, w których wystąpiły:

  • usprawiedliwiona nieobecność nauczyciela,
  • dni ustawowo wolne od pracy,
  • rozpoczęcie lub zakończenie zajęć w trakcie tygodnia.

Liczbę godzin ponadwymiarowych ustala się, pomniejszając tygodniowe pensum o 1/5 (lub 1/4 przy 4-dniowym tygodniu pracy) za każdy z tych dni.

Pozostałe najważniejsze zmiany pragmatyczne

Nowelizacja wprowadziła także inne korzystne dla nauczycieli zmiany, m.in.:

  • Podwojenie odprawy emerytalnej i nagrodę jubileuszową po 45 latach pracy.
  • Ujednolicenie pensum nauczycieli praktycznej nauki zawodu z pensum nauczycieli przedmiotowych.
  • Skrócenie okresu do uzyskania umowy na czas nieokreślony przez nauczyciela początkującego (z 2 lat do 1 roku).
  • Rozszerzenie uprawnień do świadczeń kompensacyjnych.
  • Wyeliminowanie możliwości przydzielania doraźnych zastępstw bez dodatkowego wynagrodzenia w czasie, w którym nauczyciel powinien realizować swoje pensum.
  • Likwidacja tzw. godzin czarnkowych od 1 września 2025 roku.

Wprowadzone przepisy są wynikiem dialogu ze związkami zawodowymi i środowiskiem oświatowym, a termin ich wejścia w życie został przyspieszony na wniosek Związku Nauczycielstwa Polskiego na 1 września 2025 roku.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja Karty Nauczyciela. Wprowadzono zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych. Ale to nie wszystko...

Nowelizacja Karty Nauczyciela, wprowadzająca zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych, od dłuższego czasu jest przedmiotem intensywnych kontrowersji i dyskusji w środowisku szkolnym (zarówno wśród nauczycieli, jak i dyrektorów). W odpowiedzi na liczne apele i wątpliwości, MEN zdecydowało się w czwartek na wydanie oficjalnego komunikatu, mającego na celu wyjaśnienie i doprecyzowanie założeń.

Komunikat MEN: dyrektor szkoły może przydzielić nauczycielowi inne zajęcia jeżeli ten nie może zrealizować godzin ponadwymiarowych

Nauczyciel, który nie może zrealizować zaplanowanych godzin ponadwymiarowych, bo np. klasa wyjechała na wycieczkę, może mieć przydzielone inne zajęcia. Wtedy zachowa prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe – wyjaśniło MEN. Wskazało, że organizacja pracy szkoły należy do dyrektora.

Poziom hałasu spada o 8–10 decybeli, czyli subiektywnie dla ucha o połowę. Granty, które wyciszają szkoły

Coraz częściej mówi się o potrzebie ciszy w szkołach. To nie przypadek. W świecie, w którym uczniowie od najmłodszych lat żyją wśród dźwięków, ekranów i nieustannego pobudzenia, możliwość wyciszenia staje się równie ważna jak dobra dieta czy ruch. Coraz więcej pedagogów zwraca uwagę, że hałas nie jest jedynie uciążliwością – to czynnik wpływający na emocje, koncentrację i relacje społeczne.

Dyrektor szkoły bez konkursu? Od 1 września 2025 r. nowe zasady przedłużania kadencji

Możliwość przedłużenia kadencji dyrektora szkoły bez konkursu jest odpowiedzią na postulaty samorządów. Obowiązkowe konkursy często prowadziły do czasochłonnych procedur. Co się zmieniło od 1 września 2025 r.? Na jaki okres można powierzyć to stanowisko?

REKLAMA

Cisi pracownicy, głośne żądania. Związkowcy ZNP walczą o godne płace w szkołach

Pracownicy niepedagogiczni to niedoceniany, lecz niezbędny filar polskiej oświaty – bez ich pracy szkoły i przedszkola nie mogłyby funkcjonować. Związkowa Alternatywa domaga się co najmniej 20-procentowych podwyżek, urlopów regeneracyjnych i zmian w finansowaniu wynagrodzeń. Zdaniem związkowców obecne zarobki są nieadekwatne do rosnącego zakresu obowiązków.

Rewolucja czy ewolucja? Przyszłość wynagrodzeń nauczycieli w Polsce

Polska szkoła stoi dziś przed poważnym wyzwaniem – jak dostosować system wynagradzania nauczycieli do realiów XXI wieku i dynamicznie zmieniających się warunków społecznych, demograficznych oraz gospodarczych. Minister edukacji Barbara Nowacka przekonuje, że zmiany są nieuniknione, ale muszą być przeprowadzone rozsądnie i etapami. Priorytetem ma być stabilność zatrudnienia i godne warunki pracy dla nauczycieli, przy jednoczesnym zachowaniu równowagi finansów publicznych.

85 wypadków dziennie! Tak wygląda szkoła w Polsce

Twoje dziecko idzie do szkoły, a Ty zakładasz, że tam jest najbezpieczniej. Niestety, rzeczywistość wygląda inaczej. Coraz częściej to właśnie szkolne korytarze, sale gimnastyczne i boiska stają się miejscem groźnych urazów. Eksperci ostrzegają: nawet zwykła przerwa czy lekcja wychowania fizycznego może skończyć się wizytą u w szpitalu.

Dlaczego Dzień Edukacji Narodowej obchodzimy 14 października?

Pierwsze na świecie ministerstwo oświaty powstało w Polsce. Projekt "Komissyi nad edukacją młodzi szlacheckiej dozór mającej" wyprzedzał o wiele lat rozwiązania innych państw w przedmiocie edukacji. Dziś Dzień Edukacji Narodowej obchodzimy w rocznicę powołania Komisji Edukacji Narodowej w 1773 r. Przed 1982 r. był to Dzień Nauczyciela.

REKLAMA

Szkoła bez jedynek? Nauczyciele biją na alarm: boją się rodziców bardziej niż uczniów

Czy w podstawówkach nie będzie już stawiania jedynek? Jeśli tak, to nie dlatego, że uczniowie nagle zaczęli mieć same piątki. Powód jest znacznie mniej budujący — to strach. Strach nauczycieli przed rodzicami, którzy z byle jakiej jedynki potrafią zrobić aferę na pół szkoły. Dyrektorzy, zamiast wspierać pedagogów, coraz częściej sugerują, że lepiej „nie psuć atmosfery”. A jedynki? Te stają się w szkołach… niemile widziane.

Jak funkcjonuje system godzin ponadwymiarowych w polskiej oświacie?

Godziny ponadwymiarowe od lat budzą kontrowersje w polskim systemie edukacji. Brak jednoznacznych regulacji prawnych sprawia, że w różnych placówkach nauczyciele są rozliczani z tych godzin w odmienny sposób. W październiku 2025 roku Związek Nauczycielstwa Polskiego podjął rozmowy z Ministerstwem Edukacji i Nauki, aby wyjaśnić te niejasności i domagać się klarownych wytycznych.

REKLAMA