Zadania jawne obowiązujące w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego w 2025 r. CZĘŚĆ III

oprac. Iga Leszczyńska
rozwiń więcej
książki, matura, język polski, lektury / Zadania jawne obowiązujące w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego w 2025 r. CZĘŚĆ III / Shutterstock

Matura 2025 r. Zadania jawne obowiązujące w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego w 2025 r.: Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty), Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu, Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat (fragmenty),Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem, Albert Camus, Dżuma, George Orwell, Rok 1984, Sławomir Mrożek, Tango, Marek Nowakowski, Górą „Edek”, Andrzej Stasiuk, Miejsce, Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie, Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem (fragmenty).

rozwiń >

Centralna Komisja Egzaminacyjna w komunikacie z 20 sierpnia 2024 r. opublikowała listę jawnych zadań w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego w roku 2025 r. Poniżej prezentujemy

Autopromocja

Matura 2025 r.

W 2025 r. egzamin maturalny (sesja główna) będzie przeprowadzany od 5 do 24 maja, w tym: część pisemna – od 5 do 22 maja, a część ustna – od 9 do 24 maja (z wyjątkiem 11 oraz 18 maja, a w przypadku egzaminu z języka polskiego – również 16 i 17 maja). Cały harmonogram matur dostępny jest tu: Matura 2025 r.: harmonogram matur 2025 r., arkusze maturalne, wyniki matur 2025 r.

Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty)

  1. Groteskowy obraz świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Ferdydurke Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Człowiek wobec presji otoczenia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Ferdydurke Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu

  1. „Człowiek zlagrowany” jako ofiara zbrodniczego systemu. Omów zagadnienie na podstawie utworu Proszę państwa do gazu Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat (fragmenty)

  1. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Konsekwencje zniewolenia człowieka. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem

  1. Czy możliwe jest zachowanie godności w skrajnych sytuacjach? Omów zagadnienie na podstawie Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Zagłada z perspektywy świadka i uczestnika wydarzeń w getcie. Omów zagadnienie na podstawie Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Albert Camus, Dżuma

  1. Co skłania człowieka do poświęceń? Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Człowiek wobec cierpienia i śmierci. Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Czy możliwa jest przyjaźń w sytuacjach skrajnych? Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

George Orwell, Rok 1984

  1. Relacje międzyludzkie w rzeczywistości państwa totalitarnego. Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Jak zachować wolność w państwie totalitarnym? Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Znaczenie propagandy w państwie totalitarnym. Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka. Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Sławomir Mrożek, Tango

  1. Bunt przeciwko porządkowi społecznemu. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Problem upadku wartości. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Normy społeczne – ograniczają człowieka czy porządkują życie? Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Marek Nowakowski, Górą „Edek”

  1. W jakim celu autor nawiązuje w swoim tekście do innego tekstu? Omów zagadnienie na podstawie utworu Górą „Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Andrzej Stasiuk, Miejsce

  1. Jaką wartość dla człowieka ma pamięć o przeszłości? Omów zagadnienie na podstawie Miejsca Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie

  1. Stan wojenny z perspektywy obcokrajowca. Omów zagadnienie na podstawie utworu Profesor Andrews w Warszawie Olgi Tokarczuk. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem (fragmenty)

  1. Czym dla człowieka może być podróżowanie? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Podróży z Herodotem Ryszarda Kapuścińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2024 r. w sprawie listy jawnych zadań w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego w roku 2025

Edukacja
300 zł na wyprawkę szkolną w roku szkolnym 2025/2026 dla uczniów w wieku do 24 r.ż. Świadczenie przyznawane jest bez względu na dochód
29 maja 2025

Rodzice i opiekunowie mogą ubiegać się o świadczenie "Dobry start", które wynosi 300 zł i przysługuje na każde uczące się dziecko w wieku od 7 do 20 lat. W przypadku dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności, wsparcie przysługuje aż do ukończenia 24. roku życia.

Sztuczna inteligencja w edukacji. Zagrożenie czy dobrodziejstwo? [KOMENTARZ EKSPERCKI]
28 maja 2025

Jak nauczyciele mogą korzystać ze sztucznej inteligencji w codziennej pracy dydaktycznej? Jakie korzyści i pułapki związane są ze stosowaniem AI w edukacji? Na co zwracać uwagę? Na te i wiele innych pytań związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w edukacji odpowiedział nam ekspert, trener, Head of AI w BUZZcenter Radosław Mechło.

Ochrona zwierząt. Rusza nowy kierunek studiów na UW
26 maja 2025

Na Uniwersytecie Warszawskim rusza nowy kierunek - ochrona zwierząt. To kierunek ogólnoakademicki i interdyscyplinarny prowadzony przez Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem (UCBS UW). To studia koncentrujące się na prawnym i etycznym statusie zwierząt, właściwym rozumieniu dobrostanu zwierząt oraz instytucjonalnych aspektach ich ochrony.

Projekt "Pierwszy krok w Kosmos". Wnioski na rok szkolny 2025/2026 dla szkół podstawowych i przedszkoli można składać do 30 czerwca 2025 r.
26 maja 2025

19 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków do udziału w projekcie „Pierwszy krok w Kosmos”. Jest to projekt dedykowany placówkom oświaty z województwa śląskiego. Czym jest program "Pierwszy krok w Kosmos"? Kto może się zgłosić?

Trwa nabór drużyn do II edycji turnieju "Z Orlika na Stadion". Zgłoszenia do 30 czerwca 2025 r.
23 maja 2025

Do 30 czerwca 2025 r. trwa rejestracja drużyn do drugiej edycji ogólnopolskiego turnieju piłkarskiego "Z Orlika na Stadion". Zgłoszeń mogą dokonywać nauczyciele wychowania fizycznego, trenerzy, animatorzy sportu oraz przedstawiciele klubów, akademii i szkółek piłkarskich, a także osoby prowadzące zajęcia w ramach programu Aktywna Szkoła.

Komputer kwantowy na Politechnice Wrocławskiej. "To są rzeczy wykraczające poza zdrowy rozsądek"
22 maja 2025

Na Politechnice Wrocławskiej uruchomiono pierwszy w Polsce pięciokubitowy komputer kwantowy typu full-stack, oparty na technologii nadprzewodzącej. Urządzenie „IQM Spark” stanowi przełomowy krok w rozwoju krajowej infrastruktury kwantowej. Towarzyszy mu inauguracja nowego kierunku studiów na uczelni.

Kto i na jakich zasadach może poprawiać maturę 2025 r.? W tym roku przystąpić mogą też seniorzy
21 maja 2025

Kto i na jakich zasadach może poprawiać maturę 2025 r.? Należy wyróżnić dwie sytuacje: maturzysta nie zdał matury i maturzysta zdał, ale chce poprawić wyniki. W tym i kolejnym roku przystąpić do matury mogą też seniorzy.

Godziny czarnkowe do likwidacji
21 maja 2025

Ministra edukacji Barbara Nowacka powiedziała, że godziny czarnkowe będą zlikwidowane.

Technologie inżynierskie w kryminalistyce - nowy kierunek studiów na Politechnice Śląskiej. Zaraz rekrutacja
19 maja 2025

Od października studenci Politechniki Śląskiej będą mogli studiować technologie inżynierskie w kryminalistyce. Program jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie służb mundurowych na inżynierów biegłych w nowoczesnych technologiach, analityce cyfrowej, medycynie sądowej i badaniach śladów.

Matura 2025. Arkusze egzaminu maturalnego w 2025 r.: historia - poziom rozszerzony, język francuski- poziom rozszerzony, poziom dwujęzyczny [CKE, ARKUSZE, KARTY ODPOWIEDZI]
19 maja 2025

19 maja 2025 r. o godz. 9:00 maturzyści przystąpili do egzaminu maturalnego z historii na poziomie rozszerzonym. O godz. 14:00 rozpoczną się egzaminy z języka francuskiego na poziomie rozszerzonym oraz na poziomie dwujęzycznym.

pokaż więcej
Proszę czekać...