Mobbing na uczelniach jest powszechny. Pracownicy akademiccy i studenci doświadczają przemocy psychicznej

oprac. Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
mobbing na uczelniach mobbing w środowisku akademickim studenci a mobbing Bezpieczna Uczelnia uczelnie wyższe w Polsce procedury antymobbingowe dyskryminacja na uczelni przemoc psychiczna MNiSW dobrostan psychiczny studentów / Mobbing na uczelniach jest powszechny. Pracownicy akademiccy i studenci doświadczają przemocy psychicznej / Shutterstock

Zjawisko mobbingu na polskich uczelniach osiąga niepokojącą skalę. Ponad połowa pracowników akademickich i blisko połowa studentów przyznaje, że doświadczyła lub była świadkiem przemocy psychicznej. Środowisko naukowe coraz głośniej mówi o potrzebie zmian – uczelnie wdrażają procedury antymobbingowe, powstają projekty takie jak Bezpieczna Uczelnia, a MNiSW zapowiada nowe działania systemowe.

rozwiń >

Szokujące dane: mobbing codziennością w środowisku akademickim

Z mobbingiem na uczelniach zetknęło się 63,5 proc. pracowników oraz ponad 40 proc. studentów. Seria niepokojących badań i publikacji medialnych na ten temat skłoniła środowisko akademickie do tego, by mocniej się zaangażować w działania przeciwdziałające temu zjawisku i zwalczające go. Część uczelni ma już wdrożone procedury antymobbingowe lub nad nimi pracuje.

Autopromocja

Projekt Bezpieczna Uczelnia ma zebrać i szeroko rozpromować dobre praktyki w tym obszarze. Kilkumiesięczne doświadczenia pokazują, że zarówno władze szkół wyższych, ich pracownicy, jak i studenci potrzebują wiedzy na ten temat i się tym interesują.

„Byłem przekonany, że uczelnie to bezpieczna oaza”

– Badania dotyczące mobbingu na uczelniach są dla mnie wstrząsające. Byłem do tej pory święcie przekonany, że uczelnie jako kuźnia elit, gdzie wymieniają się poglądy, stanowiska, jest bezpieczną oazą. Niestety badania pokazały, że mobbing występuje i jego natężenie jest większe niż w przypadku „zwykłych” pracowników – mówi Marcin Stanecki, Główny Inspektor Pracy.

Adiunkci i pracownicy administracyjni najbardziej narażeni

Z badań fundacji Science Watch Polska wynika, że aż dwie trzecie członków społeczności akademickiej zetknęło się z mobbingiem. Najczęstsze zachowania to: obmawianie, kwestionowanie decyzji i publiczne krytykowanie pracy. Najbardziej narażone grupy to adiunkci (23,4 proc.) oraz pracownicy niedydaktyczni (12,2 proc.).

Studenci boją się reagować

– Co drugi student doświadczył lub był świadkiem mobbingu – mówi Wiktoria Nowak z Uniwersytetu Warszawskiego. Jak wynika z raportu Niezależnego Zrzeszenia Studentów, 42 proc. studentów nie reaguje ze strachu przed konsekwencjami, a 32 proc. z przekonania, że „to i tak nic nie zmieni”. Tylko 20 proc. decyduje się zgłosić przypadki przemocy.

Studenci często obawiają się, że zgłoszenie mobbingu może odbić się na ich ocenach. Dlatego – jak podkreśla Nowak – konieczne są procedury zapewniające anonimowość i ochronę zgłaszających.

„Musimy nauczyć się reagować” – apel środowiska naukowego

– Z całą pewnością zgoda jest co do jednego – trzeba rozmawiać, uświadamiać i umieć skutecznie reagować. Uczelnie muszą mieć jasne procedury i miejsca, gdzie można szukać pomocy – mówi prof. Jacek Męcina, kierownik projektu Bezpieczna Uczelnia.

Marcin Stanecki podkreśla, że uczelnie mogą wzorować się na firmach prywatnych: wdrażać infolinie, oferować opiekę psychologiczną i regularnie badać atmosferę pracy. Z raportu Science Watch Polska wynika, że jeszcze w 2019 roku ponad 20 proc. uczelni nie miało procedur antymobbingowych, ale sytuacja powoli się poprawia.

„Bezpieczna Uczelnia” – projekt, który zmienia podejście

Projekt Uczelnia – przestrzeń bezpieczna od mobbingu i dyskryminacji, finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW), ma wspierać uczelnie w tworzeniu bezpiecznego środowiska pracy. W jego ramach analizowane są praktyki antymobbingowe, a najlepsze z nich trafią do poradnika dobrych praktyk.

– Studenci są bardzo zainteresowani tym tematem. Na zajęciach opowiadają o własnych doświadczeniach, choć nie zawsze potrafią je nazwać – mówi dr Marta Seredyńska z Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zdaniem tematyka mobbingu powinna stać się częścią programów studiów.

Ministerstwo Nauki: przeciwdziałanie mobbingowi to priorytet

Resort nauki zapowiada wprowadzenie dobrych praktyk i nowych rozwiązań wspierających dobrostan psychiczny w środowisku akademickim. 24 listopada br. planowane jest spotkanie zespołu MNiSW i podsumowanie dotychczasowych działań.

Edukacja
Urlop wychowawczy nauczyciela 2025 – kto może z niego skorzystać, na jak długo i na jakich zasadach?
13 lis 2025

Urlop wychowawczy to uprawnienie pracownicze, które pozwala na czasową przerwę w pracy w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem. Dla nauczycieli kwestie te reguluje Karta Nauczyciela, a w sprawach nieuregulowanych – Kodeks pracy. Jak długo może trwać urlop wychowawczy nauczyciela, jakie warunki należy spełnić, by go uzyskać i jak wyglądają obowiązujące terminy?

Mobbing na uczelniach jest powszechny. Pracownicy akademiccy i studenci doświadczają przemocy psychicznej
13 lis 2025

Zjawisko mobbingu na polskich uczelniach osiąga niepokojącą skalę. Ponad połowa pracowników akademickich i blisko połowa studentów przyznaje, że doświadczyła lub była świadkiem przemocy psychicznej. Środowisko naukowe coraz głośniej mówi o potrzebie zmian – uczelnie wdrażają procedury antymobbingowe, powstają projekty takie jak Bezpieczna Uczelnia, a MNiSW zapowiada nowe działania systemowe.

Zasady na lekcjach WF bez zmian. MEN stawia na elastyczność i nie prowadzi prac mających na celu zmianę przepisów
13 lis 2025

Lekcje wychowania fizycznego niezmiennie budzą kontrowersje. Dotyczą one nie tylko podstawy programowej, ale przede wszystkim zasad oceniania, frekwencji, a teraz również zasad podziału i łączenia klas na zajęciach.

Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026” – wsparcie dla opieki nad dziećmi do lat 3
12 lis 2025

Gminy w całej Polsce mają szansę na uzyskanie wsparcia finansowego na tworzenie i funkcjonowanie miejsc opieki dla dzieci do lat 3 w ramach resortowego programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Budżet programu na przyszły rok wynosi 60 mln zł, a nabór wniosków trwa do 12 grudnia 2025 roku.

Protest nauczycieli: „Solidarność” oflagowuje szkoły. Spór o wynagrodzenia i godziny ponadwymiarowe
12 lis 2025

Od 12 listopada 2025 roku Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” rozpoczęła ogólnopolską akcję protestacyjną w szkołach i przedszkolach. Pierwszym etapem jest oflagowanie placówek oświatowych, które potrwa do 20 grudnia, z możliwością przedłużenia. Nauczyciele zrzeszeni w „Solidarności” sprzeciwiają się polityce oświatowej rządu, niskim płacom i zmianom w Karcie nauczyciela, które – jak podkreślają – prowadzą do degradacji zawodu.

Trzy razy przez 6 lat. Jak zgodnie z prawem nauczyciel (i nie tylko) może dostać nagrodę jubileuszową częściej niż co 5 lat? [WYLICZENIA]
12 lis 2025

Zasadą jest, że prawo do nagrody jubileuszowej przysługuje nauczycielom (i nie tylko) co 5 lat. Jednak w szczególnych sytuacjach związanych ze skokowymi zmianami stażu pracy, może okazać się, że prawo do świadczenia będzie przysługiwało częściej.

Bezpieczne media społecznościowe dla dzieci: dlaczego uczniowie klas I–III nie powinni korzystać z TikToka i WhatsAppa
11 lis 2025

Ponad połowa uczniów młodszych klas szkoły podstawowej korzysta z mediów społecznościowych, mimo że obowiązuje ograniczenie wiekowe do 13 lat. Eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę alarmują, że dzieci w wieku 7–9 lat narażone są na przemoc, hejt i uzależnienie od krótkich filmów. Edukacja cyfrowa i odpowiednie regulacje prawne są kluczowe, aby chronić najmłodszych uczniów w internecie.

Nowelizacja ustawy o szkolnictwie wyższym ułatwi zarządzanie funduszami stypendialnymi. MNiSW: Zmiany nie uderzą w studentów
10 lis 2025

Sejm przyjął nowelizację ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, przygotowaną przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) w ramach pakietu deregulacyjnego. Nowe przepisy mają umożliwić uczelniom bardziej elastyczne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na świadczenia dla studentów. Ustawą zajmie się teraz Senat.

Blisko 60% uczniów szkół średnich chce studiować za granicą. Które państwa i jakie kierunki wybierają
10 lis 2025

Blisko 60% uczniów szkół średnich deklaruje, że chce studiować za granicą. Które państwa najczęściej wybierają młodzi Polacy? Odległość i język nie są już dla nich barierą. Co jest największą przeszkodą? Jakiej pomocy potrzebują?

MEN bez danych o absencjach uczniów. Resort edukacji planuje centralny e-dziennik
08 lis 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej przyznaje, że resort nie ma szczegółowych danych o absencjach uczniów. W celu usprawnienia i możliwości zbierania tego typu informacji, ministerstwo analizuje stworzenie centralnego, bezpłatnego dziennika elektronicznego.

pokaż więcej
Proszę czekać...