REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady na lekcjach WF bez zmian. MEN stawia na elastyczność i nie prowadzi prac mających na celu zmianę przepisów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zasady na lekcjach WF bez zmian. MEN stawia na elastyczność i nie prowadzi prac mających na celu zmianę przepisów
Zasady na lekcjach WF bez zmian. MEN stawia na elastyczność i nie prowadzi prac mających na celu zmianę przepisów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Lekcje wychowania fizycznego niezmiennie budzą kontrowersje. Dotyczą one nie tylko podstawy programowej, ale przede wszystkim zasad oceniania, frekwencji, a teraz również zasad podziału i łączenia klas na zajęciach.

Lekcje WF wciąż budzą kontrowersje

Lekcje wychowania fizycznego, muzyki i plastyki to te, które powinny stanowić przeciwwagę dla lekcji, na których wymagany jest wysoki poziom skupienia i wysiłku umysłowego. Upraszczając i mówiąc kolokwialnie, powinny być momentem oddechu i psychicznego odpoczynku. Niestety praktyka okazuje się być inna, a przedmioty te wciąż budzą dyskusję. Głównym problemem jest system oceniania, który w wielu placówkach nie wygląda tak, jak z założenia powinien, czyli nie odnosi się do zaangażowania i postępów ucznia, a do jego wrodzonego talentu i predyspozycji i automatycznie wspiera jedynie tych najlepszych, a zniechęca słabszych. Dodatkowe kontrowersje dotyczą lekcji wychowania fizycznego, na których problemem bywa frekwencja uczniów, ale też i sposób prowadzenia zajęć, które są monotonne i często skupiają się na jedynie na wybranym rodzaju aktywności fizycznej. Można śmiało powiedzieć, że nauczyciele i rodzice przerzucają się zarzutami dotyczącymi tych problemów, MEN szuka rozwiązania, a tracą głównie uczniowie. Problem wychowania fizycznego oczywiście ściśle wiąże się z narastającym w społeczeństwie problemem otyłości i każdorazowo należy rozpatrywać go przy uwzględnieniu działań nakierowanych na przeciwdziałanie temu zjawisku. Jakie to działania? Na przykład program Aktywna szkoła, w ramach którego dzieci zyskały dostęp do darmowych zajęć sportowych, a samorządowa infrastruktura sportowa jest udostępniana mieszkańcom również popołudniami i w weekendy, gdy jednostki, które nią zarządzają, są zamknięte. To również zmiany w zakresie dopuszczalnych norm hałasu w środowisku, w ramach których doprecyzowano, że aktywność sportowa o charakterze szkolnym lub rekreacyjnym realizowana na boiskach, kortach, bieżniach, skateparkach ma charakter powszechnego korzystania ze środowiska.
Zagadnień związanych z wychowaniem fizycznym dotyczyła tez interpelacja poselska, która w październiku 2025 roku trafiła do MEN. Dotyczyła ona przepisów regulujących organizację lekcji WF i skupiała się na konieczności uniknięcia nadużyć i chaosu organizacyjnego, które zdaniem autora one generują.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pytania zadane w interpelacji poselskiej nr 13056 z 21 października 2025 r.:

  1. Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje ponowną analizę obowiązujących przepisów dotyczących organizacji zajęć wychowania fizycznego w szkołach podstawowych?
  2. Czy jest rozważane wprowadzenie regulacji, które umożliwiałyby łączenie grup wyłącznie w obrębie tej samej klasy lub w ramach podziału na grupy dziewcząt i chłopców, a nie pomiędzy różnymi rocznikami?
  3. Czy ministerstwo dostrzega problem wynikający z braku precyzyjnych przepisów, który skutkuje różnymi interpretacjami wśród organów prowadzących i niejednolitym stosowaniem prawa w szkołach?
  4. Czy są planowane konsultacje z nauczycielami wychowania fizycznego oraz związkami zawodowymi, aby wypracować rozwiązania organizacyjne zapewniające uczniom równe, bezpieczne i rozwojowe warunki do nauki wychowania fizycznego?

Polecamy: Kalendarz 2026

Na lekcjach WF niezbędna jest elastyczność organizacyjna

Odpowiedzi udzielono w dniu 6 listopada 2025 r. Duża jej część skupia się na zmianach w podstawie programowej, które zostały wprowadzone w ostatnim czasie. MEN wskazał, że decyzję o działaniu w tym kierunku podjęto w uwagi na zróżnicowane potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży oraz alarmujące dane dotyczące ich sprawności fizycznej i stylu życia. Podkreślono, że realizowane w szkołach zajęcia wychowania fizycznego powinny sprzyjać odkrywaniu przez uczniów różnorodnych form aktywności fizycznej i wspierać ich w stawaniu się osobami aktywnymi fizycznie przez całe życie. Nowa podstawa programowa odzwierciedla kluczowe obszary rozwoju fizycznego oraz społecznego na danym etapie edukacyjnym i uwzględnia m.in. dział poświęcony ćwiczeniom ogólnorozwojowym, grom zespołowym i rekreacyjnym, lekkoatletyce, tańcowi, relaksacji i odprężeniu, a także monitorowaniu aktywności i sprawności fizycznej.

REKLAMA

Podział sprzyja organizacji i potrzebom lokalnym

Co do zasad podziału na grupy na lekcjach wychowania fizycznego MEN wskazał, że w klasach IV-VIII szkoły podstawowej, branżowej szkole I stopnia, liceum ogólnokształcącym, technikum, branżowej szkole II stopnia i szkole policealnej podział na grupy jest obligatoryjny na obowiązkowych zajęciach wychowania fizycznego; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyklasowej, a w przypadku zespołu szkół - także w grupie międzyszkolnej, liczącej nie więcej niż 26 uczniów, z tym że jeżeli w skład grupy oddziałowej, międzyoddziałowej, międzyklasowej lub międzyszkolnej wchodzą uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność uczęszczający do oddziałów integracyjnych lub uczniowie oddziałów specjalnych, liczba uczniów w grupie nie może być większa niż liczba uczniów odpowiednio w oddziale integracyjnym lub oddziale specjalnym określona w odpowiednich przepisach. Przepisy przywołanego rozporządzenia zezwalają na dokonanie podziału na grupy na obowiązkowych zajęciach wychowania fizycznego również w oddziałach liczących nie więcej niż 26 uczniów – za zgodą organu prowadzącego szkołę. Dodatkowo, w zależności od realizowanej formy tych zajęć, mogą być prowadzone łącznie albo oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. W odpowiedzi podkreślono, że takie uregulowanie umożliwia elastyczne dokonanie podziału na zajęciach wychowania fizycznego zgodnie z autonomiczną decyzją szkoły (dyrektora/nauczyciela wychowania fizycznego), z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i jednocześnie zobowiązują nauczyciela wychowania fizycznego do realizacji programu w sposób dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów oraz bezpieczny. Innymi słowy, nie tworzy ono sztywnych reguł i pozwala na dostosowanie organizacji lekcji do potrzeb i możliwości placówek, których sytuacja jest bardzo zróżnicowana. Resort podkreślił, że nie planuje wprowadzania zmian w zakresie obowiązkowego podziału na grupy na zajęciach wychowania fizycznego, bo w jego opinii obowiązujące w tym zakresie przepisy dotyczące organizacji zajęć są wystarczające i nie powinny powodować rozbieżności interpretacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasady na lekcjach WF bez zmian. MEN stawia na elastyczność i nie prowadzi prac mających na celu zmianę przepisów

Lekcje wychowania fizycznego niezmiennie budzą kontrowersje. Dotyczą one nie tylko podstawy programowej, ale przede wszystkim zasad oceniania, frekwencji, a teraz również zasad podziału i łączenia klas na zajęciach.

Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026” – wsparcie dla opieki nad dziećmi do lat 3

Gminy w całej Polsce mają szansę na uzyskanie wsparcia finansowego na tworzenie i funkcjonowanie miejsc opieki dla dzieci do lat 3 w ramach resortowego programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Budżet programu na przyszły rok wynosi 60 mln zł, a nabór wniosków trwa do 12 grudnia 2025 roku.

Protest nauczycieli: „Solidarność” oflagowuje szkoły. Spór o wynagrodzenia i godziny ponadwymiarowe

Od 12 listopada 2025 roku Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” rozpoczęła ogólnopolską akcję protestacyjną w szkołach i przedszkolach. Pierwszym etapem jest oflagowanie placówek oświatowych, które potrwa do 20 grudnia, z możliwością przedłużenia. Nauczyciele zrzeszeni w „Solidarności” sprzeciwiają się polityce oświatowej rządu, niskim płacom i zmianom w Karcie nauczyciela, które – jak podkreślają – prowadzą do degradacji zawodu.

Trzy razy przez 6 lat. Jak zgodnie z prawem nauczyciel (i nie tylko) może dostać nagrodę jubileuszową częściej niż co 5 lat? [WYLICZENIA]

Zasadą jest, że prawo do nagrody jubileuszowej przysługuje nauczycielom (i nie tylko) co 5 lat. Jednak w szczególnych sytuacjach związanych ze skokowymi zmianami stażu pracy, może okazać się, że prawo do świadczenia będzie przysługiwało częściej.

REKLAMA

Bezpieczne media społecznościowe dla dzieci: dlaczego uczniowie klas I–III nie powinni korzystać z TikToka i WhatsAppa

Ponad połowa uczniów młodszych klas szkoły podstawowej korzysta z mediów społecznościowych, mimo że obowiązuje ograniczenie wiekowe do 13 lat. Eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę alarmują, że dzieci w wieku 7–9 lat narażone są na przemoc, hejt i uzależnienie od krótkich filmów. Edukacja cyfrowa i odpowiednie regulacje prawne są kluczowe, aby chronić najmłodszych uczniów w internecie.

Nowelizacja ustawy o szkolnictwie wyższym ułatwi zarządzanie funduszami stypendialnymi. MNiSW: Zmiany nie uderzą w studentów

Sejm przyjął nowelizację ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, przygotowaną przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) w ramach pakietu deregulacyjnego. Nowe przepisy mają umożliwić uczelniom bardziej elastyczne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na świadczenia dla studentów. Ustawą zajmie się teraz Senat.

Blisko 60% uczniów szkół średnich chce studiować za granicą. Które państwa i jakie kierunki wybierają

Blisko 60% uczniów szkół średnich deklaruje, że chce studiować za granicą. Które państwa najczęściej wybierają młodzi Polacy? Odległość i język nie są już dla nich barierą. Co jest największą przeszkodą? Jakiej pomocy potrzebują?

MEN bez danych o absencjach uczniów. Resort edukacji planuje centralny e-dziennik

Ministerstwo Edukacji Narodowej przyznaje, że resort nie ma szczegółowych danych o absencjach uczniów. W celu usprawnienia i możliwości zbierania tego typu informacji, ministerstwo analizuje stworzenie centralnego, bezpłatnego dziennika elektronicznego.

REKLAMA

MON zaprasza na szkolenia obronne. Zapiszesz się jednym kliknięciem w mObywatelu

Użytkownicy aplikacji mObywatel mogą zapisywać się na bezpłatne szkolenia obronne organizowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Program obejmuje naukę reagowania w sytuacjach kryzysowych, udzielania pierwszej pomocy i podstaw cyberbezpieczeństwa. To wspólna inicjatywa MON i Ministerstwa Cyfryzacji, mająca zwiększyć praktyczne umiejętności i świadomość bezpieczeństwa wśród obywateli.

Nowe standardy opieki nad dziećmi do lat 3. Ministerstwo prezentuje podręcznik dla dyrektorów żłobków i klubów dziecięcych

Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zaprezentowały „Podręcznik dla kadry zarządzającej instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3”. Publikacja ma pomóc dyrektorom żłobków, klubów dziecięcych i opiekunom dziennym w przygotowaniu się do wdrożenia nowych standardów, które wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku.

REKLAMA