Zamiast 100 mln zł jest 130 mln zł. Dofinansowanie projektów podnoszących kwalifikacje kadry dydaktycznej

oprac. Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
konkurs doskonałość dydaktyczna dofinansowanie uczelnie szkoła wyższa studia nauka uniwersytet kadra dydaktyczna kwalifikacje NCBR Politechnika Bydgoska Politechnika Lubelska Uniwersytet VIZJA / Zamiast 100 mln zł jest 130 mln zł. Dofinansowanie projektów podnoszących kwalifikacje kadry dydaktycznej / Shutterstock

Konkurs „Doskonałość dydaktyczna”, organizowany przez NCBR, służy m. in. rozwijaniu kompetencji i kwalifikacji kadry akademickiej. Uczelnie, których projekty należą do najwyżej ocenionych, podpisały umowy o dofinansowanie. Budżet programu to 130 mln zł.

„Doskonałość dydaktyczna” to rozwój kompetencji i kwalifikacji

Konkurs „Doskonałość dydaktyczna” jest finansowany z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS), a organizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Zakłada rozwój kompetencji i kwalifikacji kadry akademickiej i doktorantów, tworzenie i usprawnianie struktur oraz procesów, które ten rozwój wspierają, a w efekcie – coraz lepszą jakość nauczania.

Autopromocja

Program służy m.in. rozwijaniu kompetencji, w tym cyfrowych, dydaktycznych, na rzecz zielonej transformacji albo w zakresie projektowania zajęć dydaktycznych. W praktyce oznacza to na przykład organizację szkoleń z wykorzystania sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa, kursów językowych albo wsparcia metodycznego dla pracowników dydaktycznych.

Na konkurs „Doskonałość dydaktyczna” napłynęło 139 wniosków. Ich poziom był tak wysoki, że budżet programu zwiększono ze 100 mln zł do 130 mln zł. 71 zwycięskich uczelni może liczyć na 97 proc. dofinansowania, pozostałe 3 proc. pokryją samodzielnie.

Uczelnie podpisały umowy o dofinansowanie projektów

Umowy o dofinansowanie podpisali dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz rektorzy i prorektorzy uczelni, których projekty należą do najwyżej ocenionych w konkursie:

  • Politechniki Bydgoskiej,
  • Politechniki Lubelskiej,
  • Uniwersytetu VIZJA.

– Doskonałość naukowa i doskonałość dydaktyczna to dwie strony tego samego medalu. Ważne, żeby naukowcy przygotowali się do pracy dydaktycznej, która do tej pory niestety nie była traktowana na równi z pracą naukową – powiedziała wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego dr Karolina Zioło-Pużuk.

Dyrektor NCBR prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski zaznaczył, że dziś nie być albo supernaukowcem, albo superdydaktykiem. – Ten program ma służyć temu, żeby połączyć te dwa światy – przekonywał.

Miliony złotych na projekty podnoszące kwalifikacje kadry dydaktycznej

Według prorektor ds. kształcenia i spraw studenckich Politechniki Bydgoskiej dr hab. inż. Małgorzaty Gotowskiej najważniejsza jest potrzeba i konieczność zindywidualizowanego podejścia do studenta w procesie dydaktycznym. Uczelnia przygotowała już m.in. obszerny glosariusz przygotowujący dydaktyków do prowadzenia zajęć w języku angielskim. W ramach konkursu uczelnia dostała prawie 2 mln zł.

Prodziekan ds. studenckich Politechniki Lubelskiej i kierowniczka projektu dr Ewa Łazuka zwróciła uwagę, że doskonałość dydaktyczna wymaga m.in. aktualizacji programów studiów, nowoczesnych metod nauczania i kultury dzielenia się dobrymi praktykami. W konkursie Politechnika Lubelska zdobyła prawie 2 mln zł.

Polecamy: PORADNIK OŚWIATOWY oraz KALENDARZ KSIĄŻKOWY NA 2026 ROK

Z kolei dla niepublicznego Uniwersytetu VIZJA (dofinansowanie ponad 1,5 mln zł) najważniejsze jest – jak powiedział pełnomocnik rektora ds. ewaluacji zajęć dydaktycznych dr hab. Michał Wilczewski – dostosowanie metod nauczania do oczekiwań studentów i wymagań pracodawców. – Konieczne jest również szersze wykorzystanie najnowocześniejszych technologii, w tym tych związanych ze sztuczną inteligencją, zarówno w dydaktyce, jak i w monitorowaniu jej jakości – dodał.

Edukacja
Studenci neuroatypowi (ADHD czy ASD) rezygnują ze studiów z powodu barier systemowych – a nie braku zdolności. Raport Uczelni Łazarskiego
12 gru 2025

Zarówno widoczna, jak i niewidoczna niepełnosprawność, w tym neuroatypowość, jak ADHD czy ASD, niekoniecznie przeszkadza studentom w nauce. Przeszkody tworzy za to system uczelni wyższych - tak wynika z najnowszego raportu „Nauka dla wszystkich”, przygotowanego przez Uczelnię Łazarskiego, który powstał w ramach projektu realizowanego przy wsparciu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Raport stanowi istotny głos w debacie o dostępności studiów oraz zapobieganiu zjawisku drop-outu.

Test z lektury "Opowieść wigilijna" Charlesa Dickensa
12 gru 2025
"Opowieść wigilijna" Dickensa była wielokrotnie wznawiana, tłumaczona i ekranizowana. Od wielu lat to jedna z najpopularniejszych historii świątecznych i lektura obowiązkowa. Sprawdź, jak dobrze ją znasz.
Zamiast 100 mln zł jest 130 mln zł. Dofinansowanie projektów podnoszących kwalifikacje kadry dydaktycznej
12 gru 2025

Konkurs „Doskonałość dydaktyczna”, organizowany przez NCBR, służy m. in. rozwijaniu kompetencji i kwalifikacji kadry akademickiej. Uczelnie, których projekty należą do najwyżej ocenionych, podpisały umowy o dofinansowanie. Budżet programu to 130 mln zł.

Konkurs „Profesjonalna Szkoła Roku”. Zgłoszenia do 28 lutego 2026 r.
12 gru 2025

Ruszył nabór wniosków w konkursie dla szkół zawodowych „Profesjonalna Szkoła Roku”. Plebiscyt ma wyłonić najlepsze placówki prowadzące kształcenie zawodowe w 16 branżach. Konkurs organizuje Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, która jest polską narodową agencją unijnych programów edukacyjnych.

Zmiany w prawie oświatowym: mniej formalności, więcej elastyczności
12 gru 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt ustawy, który znacząco ogranicza uprawnienia kuratorów oświaty. Zmiany przewidują, że ich opinia nie będzie już wiążąca przy przekazywaniu szkół innym podmiotom ani przy zakładaniu bibliotek pedagogicznych. Nowe regulacje mają także przeciwdziałać skutkom spadku liczby uczniów i ułatwić elastyczne zarządzanie placówkami edukacyjnymi.

Nowe zawody dla młodych: oto lista MEN
12 gru 2025

W ciągu ostatnich dwóch lat polskie szkolnictwo branżowe zostało poddane intensywnej modernizacji. Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało wprowadzenie 15 nowych zawodów, obejmujących zarówno nowoczesne technologie, jak i rosnący obszar „zielonych zawodów”. Resort podkreśla, że zmiany powstały w ścisłej współpracy z przedstawicielami rynku pracy i odpowiadają realnym potrzebom gospodarki

Cyfrowe Mosty: nowy program rządu ma wzmocnić kompetencje cyfrowe rodziców i nauczycieli
12 gru 2025

W Polsce aż 40% rodzin nie ma żadnych zasad dotyczących korzystania z internetu, a dzieci spędzają online ponad cztery godziny dziennie. Nowy rządowy program „Cyfrowe Mosty”, przygotowany przez Centralny Ośrodek Informatyki, ma pomóc dorosłym lepiej wspierać najmłodszych w cyfrowym świecie.

800 plus na pełnoletniego ucznia i studenta. Czy jest szansa na taką zmianę?
12 gru 2025

Nie brakuje nowych pomysłów na zreformowanie świadczenia wychowawczego. Co jakiś czas powraca postulat rozszerzenia grupy beneficjentów tzw. 800 plus o studentów i dorosłych uczniów. Argumentem za taką zmianą jest fakt ponoszenia przez rodziców wydatków również na starszych uczniów.

To już ostatnie dni na skorzystanie z tego wsparcia. Termin mija 31 grudnia 2025 roku. Chodzi o 2500 złotych ze środków publicznych
12 gru 2025

Już niedługo skończy się czas na wykorzystanie świadczenia o wartości 2500 złotych. Termin minie 31 grudnia 2025 roku, więc z podjęciem działań nie należy zwlekać. O co chodzi i kto może skorzystać z tego wsparcia ze środków publicznych?

Godziny ponadwymiarowe nauczycieli wciąż nierozstrzygnięte – co kryje nowa nowela Karty Nauczyciela?
11 gru 2025

Mimo zapowiadanych zmian w Karcie Nauczyciela, kwestia wynagrodzeń za godziny ponadwymiarowe wciąż budzi poważne wątpliwości. Nowelizacja, która ma uporządkować zasady rozliczeń, sama może wymagać kolejnej poprawki — zwłaszcza w zakresie definicji gotowości do pracy. Okazuje się bowiem, że to, co dla pracownika w kodeksie jest standardem, w przypadku nauczycieli zyskuje zupełnie inne znaczenie.

pokaż więcej
Proszę czekać...