Psychologiczne skutki zdalnego nauczania - wyzwania i rozwiązania

Psychologiczne skutki zdalnego nauczania - wyzwania i rozwiązania / shutterstock

Zdalne nauczanie stało się w ostatnich latach jedną z największych zmian w edukacji. Choć bywa postrzegane jako wyzwanie, dla wielu uczniów jest też idealnym rozwiązaniem. Dzieci zmagające się z lękiem społecznym, nadwrażliwością, problemami zdrowotnymi czy neuroatypowością często czują się przytłoczone tradycyjnym środowiskiem szkolnym, które narzuca określony rytm i styl nauki. W ich przypadku elastyczna edukacja online pozwala na dostosowanie tempa pracy, zmniejszenie stresu związanego z bezpośrednią interakcją rówieśniczą oraz stworzenie komfortowych warunków do nauki. To model, który może nie tylko minimalizować trudności, ale także wzmacniać poczucie bezpieczeństwa i motywację do nauki.

Kto najczęściej korzysta z indywidualnej organizacji nauki

Najczęściej z modelu indywidualnej organizacji nauki korzystają uczniowie, którzy potrzebują większej elastyczności w planowaniu swojego czasu - na przykład ze względu na intensywny trening sportowy, zaangażowanie w działalność społeczną czy inne pasje wymagające regularnych ćwiczeń i zaangażowania. Tego typu forma edukacji stanowi także realną alternatywę dla tradycyjnego modelu przygotowania do egzaminu maturalnego. Co istotne, coraz częściej na taki tryb nauki decydują się również osoby zmagające się z trudnościami w obszarze zdrowia psychicznego. Edukacja prowadzona w środowisku domowym, bez typowej presji i bodźców stresogennych obecnych w szkolnej codzienności, pozwala na naukę w tempie zgodnym z indywidualnymi możliwościami i potrzebami ucznia, sprzyjając jego emocjonalnemu dobrostanowi.

Wśród szkół, które rozwijają nowoczesne podejście do edukacji zdalnej, warto wymienić JDJ International Open Schools - organizację, która nie tylko wdraża model elastycznej nauki, ale też redefiniuje jego praktyczne ramy. W przeciwieństwie do wielu szkół online, które realizują program w formie grupowych zajęć na żywo w ustalonych godzinach, JDJ IOS oferuje uczniom indywidualnie planowaną ścieżkę edukacyjną. Uczniowie mają bezpośredni kontakt z nauczycielami z USA - ustalany elastycznie, a nie narzucany z góry.

To podejście łączy zalety edukacji domowej - takie jak swoboda tempa, możliwość pracy w dogodnych porach czy brak zbędnych ram czasowych- z elementami struktury typowej dla tradycyjnej szkoły: regularną informacją zwrotną, mentoringiem i osobistym wsparciem nauczyciela. Nauka nie polega tu na biernym realizowaniu materiału – to świadomy, aktywny proces, w którym uczeń współtworzy rytm swojej edukacji.

Skutki i wyzwania zdalnego nauczania

Badania przeprowadzone w 2024 roku potwierdzają, że zdalne nauczanie wiąże się z wieloma wyzwaniami psychologicznymi. Analiza przeprowadzona przez Journal of Ecohumanism wykazała, że dzieci w wieku szkolnym doświadczyły znacznego wzrostu poziomu stresu i lęku podczas nauki na odległość. Brak fizycznej interakcji z rówieśnikami oraz nadmierna ekspozycja na ekrany były głównymi czynnikami wpływającymi na obniżenie ich zdrowia psychicznego. W badaniu wskazano również, że 30% uczniów doświadczyło spadku motywacji oraz wzrostu poczucia samotności, co negatywnie wpłynęło na ich wyniki w nauce i zachowania społeczne.

Jednocześnie badania wskazują, że dla niektórych uczniów model zdalny może być wręcz korzystniejszy niż tradycyjna edukacja stacjonarna. Osoby neuroatypowe, na przykład uczniowie ze spektrum autyzmu, mogą lepiej funkcjonować w środowisku domowym, gdzie minimalizowane są czynniki rozpraszające i stresujące, obecne w tradycyjnych szkołach. Według badań przeprowadzonych przez amerykańskie National Institutes of Health, uczniowie o wysokiej wrażliwości środowiskowej mogą lepiej przyswajać wiedzę w warunkach zdalnych, które redukują presję społeczną i umożliwiają dostosowanie tempa nauki do ich indywidualnych potrzeb.

W modelu online aspekt społeczny wymaga szczególnej troski i odpowiednich mechanizmów wsparcia. Choć szkoły zdalne wdrażają rozwiązania sprzyjające integracji – takie jak wirtualne kluby zainteresowań czy regularne spotkania uczniów – w praktyce budowanie relacji w środowisku cyfrowym bywa utrudnione. Integracja online, zwłaszcza gdy nie ma charakteru spontanicznego, często okazuje się mało skuteczna, ponieważ kontakty w tej formule są bardziej anonimowe i całkowicie dobrowolne. Jednocześnie wielu uczniów, dzięki większej elastyczności i uproszczeniu procesu nauki, zyskuje więcej czasu na relacje społeczne poza środowiskiem szkolnym. Taka równowaga sprzyja nie tylko lepszemu samopoczuciu, ale również budowaniu kompetencji społecznych w naturalnym, pozaszkolnym otoczeniu.

Dodatkowo, indywidualne podejście do ucznia, możliwość konsultacji z nauczycielami w formie wideo, mailowej lub poprzez czat na platformach edukacyjnych, sprzyjają redukcji stresu i budowaniu motywacji. Uczniowie chętnie korzystają z krótkich form kontaktu, takich jak wiadomości na czacie, a także z konsultacji wideo, podczas których mogą omówić tematy lekcji czy rozwiać wątpliwości. Nauczyciele, którzy udzielają informacji zwrotnej do każdego zadania otwartego, dodatkowo wspierają uczniów, udzielając wskazówek i odpowiadając na pytania, co wzmacnia poczucie zaangażowania i wpływa pozytywnie na efektywność nauki.

 

Warto przy tym pamiętać, że większa swoboda organizacji nauki to także większa odpowiedzialność. Uczeń zyskuje przestrzeń, ale potrzebuje narzędzi, by mądrze ją zagospodarować. Mentoring, planowanie, szybki feedback - to elementy, które nie tylko wspierają motywację, ale też pomagają utrzymać rytm i skuteczność nauki. Badania pokazują, że techniki wspierające samoregulację, jak uczenie się w małych partiach (Dunlosky i in., 2013), realnie zwiększają efektywność przyswajania wiedzy. Z kolei działania pozaszkolne i rozwój pasji mają bezpośredni wpływ na rozwój kompetencji emocjonalnych i społecznych (Durlak i in., 2011). Brak struktury - jak wynika z analiz m.in. Loades i in. (2020) - może prowadzić do spadku motywacji i wzrostu poczucia osamotnienia, co czyni indywidualne wsparcie jeszcze ważniejszym elementem całego procesu.

Dzięki odpowiednim strategiom wsparcia edukacja zdalna może nie tylko minimalizować negatywne skutki psychologiczne, ale także stawać się coraz bardziej przyjazna i angażująca.

 Autor: Wojciech Bachalski, Współzałożyciel i Dyrektor Zarządzający JDJ International Open Schools

Źródła:

Ashburner, J., Ziviani, J., & Rodger, S. (2019). The impact of classroom environment on learning and well-being for students with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49(5), 1912–1927. https://doi.org/10.1007/s10803-018-03877-y

Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4–58. https://doi.org/10.1177/1529100612453266

Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405–432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x

Loades, M. E., Chatburn, E., Higson-Sweeney, N., Reynolds, S., Shafran, R., Brigden, A., Linney, C., McManus, M. N., Borwick, C., & Crawley, E. (2020). Rapid systematic review: The impact of social isolation and loneliness on the mental health of children and adolescents in the context of COVID-19. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 59(11), 1218–1239. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2020.05.009

Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12, 271–283. https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2018.10.003

Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2011). Online communication among adolescents: An integrated model of its attraction, opportunities, and risks. Journal of Adolescent Health, 48(2), 121–127. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2010.08.020

White, S. W., Stoppelbein, L., Scott, H., & Spain, D. (2021). Remote learning during COVID-19: Examining stressors and mental health impacts for adolescents with autism spectrum disorder. Autism Research, 14(10), 2036–2050. https://doi.org/10.1002/aur.2568

 

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Edukacja
Psychologiczne skutki zdalnego nauczania - wyzwania i rozwiązania
29 kwi 2025

Zdalne nauczanie stało się w ostatnich latach jedną z największych zmian w edukacji. Choć bywa postrzegane jako wyzwanie, dla wielu uczniów jest też idealnym rozwiązaniem. Dzieci zmagające się z lękiem społecznym, nadwrażliwością, problemami zdrowotnymi czy neuroatypowością często czują się przytłoczone tradycyjnym środowiskiem szkolnym, które narzuca określony rytm i styl nauki. W ich przypadku elastyczna edukacja online pozwala na dostosowanie tempa pracy, zmniejszenie stresu związanego z bezpośrednią interakcją rówieśniczą oraz stworzenie komfortowych warunków do nauki. To model, który może nie tylko minimalizować trudności, ale także wzmacniać poczucie bezpieczeństwa i motywację do nauki.

Co można zabrać ze sobą na maturę? Lista dozwolonych przedmiotów
29 kwi 2025

28 kwietnia 2025 r. Centralna Komisja Egzaminacyjna wydała informację dotyczącą materiałów i przyborów pomocniczych, z których można korzystać podczas egzaminu maturalnego. Co można zabrać ze sobą na maturę?

Pytania online na aplikację adwokacką i radcowską. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [KK i KPK, pytania z 2023 r.]
29 kwi 2025
20 pytań testowych na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów adwokackich i radcowskich. W kolejnych częściach będziemy przedstawiać następne pytania.
Atak paniki na maturze, co zrobić, jak pomóc? Poradnik dla uczniów i nauczycieli
29 kwi 2025

Matura to stresujący moment w życiu młodego człowieka. Co zrobić, aby nie dostać ataku paniki? Jak należy się zachować, kiedy ogarnie nas paraliżujący lęk? Trzeba przede wszystkim pamiętać, że zdenerwowanie przed maturą jest zupełnie zrozumiałe i naturalne. Istnieją także techniki dzięki którym można regulować poziom stresu. Ważne jest także to, że w przypadkach paniki pomocy mogą udzielić nauczyciele z komisji egzaminacyjnej.

Matura 2025. Szybka powtórka z lektur. Co trzeba znać na maturę z polskiego 2025?
29 kwi 2025

Co będzie na maturze z języka polskiego w tym roku? Z jakich lektur trzeba się szczególnie przygotować? Lista utworów obowiązujących na maturę jest długa, ale tak naprawdę regularnie na egzaminie dojrzałości pojawia się kilka z nich. Polonistka podpowiada, co trzeba powtórzyć przed maturą z języka polskiego.

Ile zarabia nauczyciel za pracę w komisji maturalnej 2025? Stawki brutto i netto
29 kwi 2025

Podstawą do obliczenia wynagrodzenia nauczyciela za pracę w komisji maturalnej jest minimalna stawka wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela dyplomowanego posiadającego tytuł zawodowy magistra oraz przygotowanie pedagogiczne. Zgodnie z rozporządzeniem z 2025 roku jest to 6211 zł brutto, a netto to około 4700 zł.

"Nauczyciel z magistrem zarabia mniej niż pracownik medyczny z wykształceniem poniżej średniego". Jest nowa propozycja podwyżki dla nauczycieli
29 kwi 2025

Co dalej z obywatelskim projektem w sprawie powiązania wysokości wynagrodzeń nauczycieli z wysokością przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce? Według związkowców w tej sprawie nic się nie dzieje, mimo obietnic Donalda Tuska.

Co zrobić, gdy zachoruję przed maturą? Zasady przystąpienia w innym terminie
28 kwi 2025

W życiu zdarzają się różne sytuacje losowe, które mogą pokrzyżować nawet najstaranniej przygotowane plany. Choroba, nagłe pogorszenie stanu zdrowia czy inne nieprzewidziane okoliczności mogą sprawić, że uczeń nie będzie w stanie przystąpić do egzaminu maturalnego w wyznaczonym, głównym terminie. Co zrobić, gdy zachoruję przed maturą?

Skład komisji maturalnej 2025 – kto może być członkiem?
28 kwi 2025

Matury ustne 2025: jaki jest skład komisji maturalnej? Kto może być członkiem zespołu przedmiotowego na maturze ustnej? Czy może być nauczyciel z tej samej szkoły albo nawet nauczyciel, który uczył zdającego maturzystę?

Ile osób musi liczyć komisja maturalna? Minimalny i maksymalny skład
29 kwi 2025

Ile osób musi być w komisji na maturze? Jaki jest minimalny, a jaki maksymalny skład komisji? Kto nie może znaleźć się w takim składzie?

pokaż więcej
Proszę czekać...