REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Psychologiczne skutki zdalnego nauczania - wyzwania i rozwiązania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Psychologiczne skutki zdalnego nauczania - wyzwania i rozwiązania
Psychologiczne skutki zdalnego nauczania - wyzwania i rozwiązania
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zdalne nauczanie stało się w ostatnich latach jedną z największych zmian w edukacji. Choć bywa postrzegane jako wyzwanie, dla wielu uczniów jest też idealnym rozwiązaniem. Dzieci zmagające się z lękiem społecznym, nadwrażliwością, problemami zdrowotnymi czy neuroatypowością często czują się przytłoczone tradycyjnym środowiskiem szkolnym, które narzuca określony rytm i styl nauki. W ich przypadku elastyczna edukacja online pozwala na dostosowanie tempa pracy, zmniejszenie stresu związanego z bezpośrednią interakcją rówieśniczą oraz stworzenie komfortowych warunków do nauki. To model, który może nie tylko minimalizować trudności, ale także wzmacniać poczucie bezpieczeństwa i motywację do nauki.

Kto najczęściej korzysta z indywidualnej organizacji nauki

Najczęściej z modelu indywidualnej organizacji nauki korzystają uczniowie, którzy potrzebują większej elastyczności w planowaniu swojego czasu - na przykład ze względu na intensywny trening sportowy, zaangażowanie w działalność społeczną czy inne pasje wymagające regularnych ćwiczeń i zaangażowania. Tego typu forma edukacji stanowi także realną alternatywę dla tradycyjnego modelu przygotowania do egzaminu maturalnego. Co istotne, coraz częściej na taki tryb nauki decydują się również osoby zmagające się z trudnościami w obszarze zdrowia psychicznego. Edukacja prowadzona w środowisku domowym, bez typowej presji i bodźców stresogennych obecnych w szkolnej codzienności, pozwala na naukę w tempie zgodnym z indywidualnymi możliwościami i potrzebami ucznia, sprzyjając jego emocjonalnemu dobrostanowi.

Wśród szkół, które rozwijają nowoczesne podejście do edukacji zdalnej, warto wymienić JDJ International Open Schools - organizację, która nie tylko wdraża model elastycznej nauki, ale też redefiniuje jego praktyczne ramy. W przeciwieństwie do wielu szkół online, które realizują program w formie grupowych zajęć na żywo w ustalonych godzinach, JDJ IOS oferuje uczniom indywidualnie planowaną ścieżkę edukacyjną. Uczniowie mają bezpośredni kontakt z nauczycielami z USA - ustalany elastycznie, a nie narzucany z góry.

To podejście łączy zalety edukacji domowej - takie jak swoboda tempa, możliwość pracy w dogodnych porach czy brak zbędnych ram czasowych- z elementami struktury typowej dla tradycyjnej szkoły: regularną informacją zwrotną, mentoringiem i osobistym wsparciem nauczyciela. Nauka nie polega tu na biernym realizowaniu materiału – to świadomy, aktywny proces, w którym uczeń współtworzy rytm swojej edukacji.

REKLAMA

Autopromocja

Skutki i wyzwania zdalnego nauczania

Badania przeprowadzone w 2024 roku potwierdzają, że zdalne nauczanie wiąże się z wieloma wyzwaniami psychologicznymi. Analiza przeprowadzona przez Journal of Ecohumanism wykazała, że dzieci w wieku szkolnym doświadczyły znacznego wzrostu poziomu stresu i lęku podczas nauki na odległość. Brak fizycznej interakcji z rówieśnikami oraz nadmierna ekspozycja na ekrany były głównymi czynnikami wpływającymi na obniżenie ich zdrowia psychicznego. W badaniu wskazano również, że 30% uczniów doświadczyło spadku motywacji oraz wzrostu poczucia samotności, co negatywnie wpłynęło na ich wyniki w nauce i zachowania społeczne.

Jednocześnie badania wskazują, że dla niektórych uczniów model zdalny może być wręcz korzystniejszy niż tradycyjna edukacja stacjonarna. Osoby neuroatypowe, na przykład uczniowie ze spektrum autyzmu, mogą lepiej funkcjonować w środowisku domowym, gdzie minimalizowane są czynniki rozpraszające i stresujące, obecne w tradycyjnych szkołach. Według badań przeprowadzonych przez amerykańskie National Institutes of Health, uczniowie o wysokiej wrażliwości środowiskowej mogą lepiej przyswajać wiedzę w warunkach zdalnych, które redukują presję społeczną i umożliwiają dostosowanie tempa nauki do ich indywidualnych potrzeb.

W modelu online aspekt społeczny wymaga szczególnej troski i odpowiednich mechanizmów wsparcia. Choć szkoły zdalne wdrażają rozwiązania sprzyjające integracji – takie jak wirtualne kluby zainteresowań czy regularne spotkania uczniów – w praktyce budowanie relacji w środowisku cyfrowym bywa utrudnione. Integracja online, zwłaszcza gdy nie ma charakteru spontanicznego, często okazuje się mało skuteczna, ponieważ kontakty w tej formule są bardziej anonimowe i całkowicie dobrowolne. Jednocześnie wielu uczniów, dzięki większej elastyczności i uproszczeniu procesu nauki, zyskuje więcej czasu na relacje społeczne poza środowiskiem szkolnym. Taka równowaga sprzyja nie tylko lepszemu samopoczuciu, ale również budowaniu kompetencji społecznych w naturalnym, pozaszkolnym otoczeniu.

Dodatkowo, indywidualne podejście do ucznia, możliwość konsultacji z nauczycielami w formie wideo, mailowej lub poprzez czat na platformach edukacyjnych, sprzyjają redukcji stresu i budowaniu motywacji. Uczniowie chętnie korzystają z krótkich form kontaktu, takich jak wiadomości na czacie, a także z konsultacji wideo, podczas których mogą omówić tematy lekcji czy rozwiać wątpliwości. Nauczyciele, którzy udzielają informacji zwrotnej do każdego zadania otwartego, dodatkowo wspierają uczniów, udzielając wskazówek i odpowiadając na pytania, co wzmacnia poczucie zaangażowania i wpływa pozytywnie na efektywność nauki.

 

Warto przy tym pamiętać, że większa swoboda organizacji nauki to także większa odpowiedzialność. Uczeń zyskuje przestrzeń, ale potrzebuje narzędzi, by mądrze ją zagospodarować. Mentoring, planowanie, szybki feedback - to elementy, które nie tylko wspierają motywację, ale też pomagają utrzymać rytm i skuteczność nauki. Badania pokazują, że techniki wspierające samoregulację, jak uczenie się w małych partiach (Dunlosky i in., 2013), realnie zwiększają efektywność przyswajania wiedzy. Z kolei działania pozaszkolne i rozwój pasji mają bezpośredni wpływ na rozwój kompetencji emocjonalnych i społecznych (Durlak i in., 2011). Brak struktury - jak wynika z analiz m.in. Loades i in. (2020) - może prowadzić do spadku motywacji i wzrostu poczucia osamotnienia, co czyni indywidualne wsparcie jeszcze ważniejszym elementem całego procesu.

Dzięki odpowiednim strategiom wsparcia edukacja zdalna może nie tylko minimalizować negatywne skutki psychologiczne, ale także stawać się coraz bardziej przyjazna i angażująca.

 Autor: Wojciech Bachalski, Współzałożyciel i Dyrektor Zarządzający JDJ International Open Schools

REKLAMA

Źródła:

Ashburner, J., Ziviani, J., & Rodger, S. (2019). The impact of classroom environment on learning and well-being for students with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49(5), 1912–1927. https://doi.org/10.1007/s10803-018-03877-y

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4–58. https://doi.org/10.1177/1529100612453266

Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405–432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x

REKLAMA

Loades, M. E., Chatburn, E., Higson-Sweeney, N., Reynolds, S., Shafran, R., Brigden, A., Linney, C., McManus, M. N., Borwick, C., & Crawley, E. (2020). Rapid systematic review: The impact of social isolation and loneliness on the mental health of children and adolescents in the context of COVID-19. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 59(11), 1218–1239. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2020.05.009

Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12, 271–283. https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2018.10.003

Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2011). Online communication among adolescents: An integrated model of its attraction, opportunities, and risks. Journal of Adolescent Health, 48(2), 121–127. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2010.08.020

White, S. W., Stoppelbein, L., Scott, H., & Spain, D. (2021). Remote learning during COVID-19: Examining stressors and mental health impacts for adolescents with autism spectrum disorder. Autism Research, 14(10), 2036–2050. https://doi.org/10.1002/aur.2568

 

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Do 31 sierpnia 2025 r. zatrudnieni w szkołach pracownicy mogą składać wnioski o bon na laptopa

Nauczyciele i inni pracownicy pedagogiczni, którzy dotąd nie otrzymali bonu na laptopa, będą mogli wnioskować o wsparcie aż do 31 sierpnia 2025 r. Wnioski należy składać za pośrednictwem dyrektora szkoły.

Europejskie szkoły ograniczają smartfony. Polska przygotowuje regulacje

Ponad 90 proc. szkół w Europie wprowadziło ograniczenia w korzystaniu z telefonów komórkowych. W Polsce trwają prace nad ustawą, która od roku szkolnego 2025/2026 ma zakazać używania smartfonów w szkołach podstawowych. Regulacje budzą jednak zarówno poparcie, jak i obawy – dotyczące m.in. wpływu na edukację, bezpieczeństwo uczniów i kwestie prawne.

Akademia Sztuki Wojennej przejdzie duże zmiany. Powstanie Uniwersytet Bezpieczeństwa Narodowego [projekt]

Rząd planuje przekształcenie Akademii Sztuki Wojennej w nowoczesny Uniwersytet Bezpieczeństwa Narodowego. Nowa uczelnia ma stać się wiodącym ośrodkiem badań i kształcenia w dziedzinie obronności, bezpieczeństwa i innowacji technologicznych, przygotowując przyszłych liderów do reagowania na zagrożenia w kraju i na świecie.

Nie dla polskich a ukraińskich (w tym romskich) dzieci: nowy program pomocowy na rok szkolny 2025/26 oraz 2026/27

Nie dla polskich a ukraińskich dzieci: nowy program pomocowy na rok szkolny 2025/26 oraz 2026/27. Jak podkreślają pomysłodawcy programu: „Przyjazna szkoła” to nie tylko projekt edukacyjny, ale także wyraz solidarności i odpowiedzialności społecznej. Dzięki niemu dzieci z Ukrainy mają szansę na kontynuację nauki w bezpiecznym środowisku, a polskie szkoły zyskują narzędzia do skutecznej integracji i budowania wspólnoty.

REKLAMA

ZUS wypłacił już 634 mln zł na wyprawki szkolne dla 3,3 mln dzieci. [Rok szkolny 2025/2026]

Od 1 lipca tego roku ZUS przyznał świadczenie 300+ z programu Dobry Start na blisko 3,3 mln uczniów. Wypłacono już 634 mln zł – wynika z najnowszych danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Co się zmieniło w programie?

Superwizja dla nauczycieli trafi do Prawa oświatowego? MEN odpowiada

Rzecznik Praw Dziecka zaproponował wpisanie do ustawy obowiązku superwizji dla nauczycieli. MEN potwierdza, że prowadzi prace nad rozwiązaniami wspierającymi rozwój kompetencji pedagogicznych i poprawę warunków kształcenia.

Nowe zasady oceniania nauczycieli 2025. Co się zmieni? Jest projekt rozporządzenia

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt rozporządzenia, który wprowadza zmiany w zasadach oceniania pracy nauczycieli. Wśród najważniejszych nowości: jasne kryteria, nowa skala ocen i mniej biurokracji. Sprawdź, co może się zmienić od roku szkolnego 2025/2026.

Koniec z „godzinami czarnkowymi”? Nowelizacja coraz bliżej

Obowiązkowe godziny ponadwymiarowe dla nauczycieli, wprowadzone za czasów ministra Przemysława Czarnka, mają zostać zniesione. Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt nowelizacji przepisów, który trafił właśnie do konsultacji publicznych. Zmiany mogą wejść w życie już od września.

REKLAMA

Pensje nauczycieli zagrożone? Samorządy ostrzegają: we wrześniu, październiku, maksymalnie w listopadzie może zabraknąć pieniędzy

Samorządy alarmują: już jesienią może zabraknąć środków na pensje nauczycieli. – Słyszymy głosy desperacji – mówi współprzewodniczący Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego Arkadiusz Chęciński. Samorządowcy domagają się realnego dialogu i rozważają przekazanie obowiązku finansowania oświaty rządowi.

Jaki urlop przysługuje dyrektorowi szkoły, który objął stanowisko w wakacje? [Przykład]

Jak objęcie w wakacje stanowiska dyrektora szkoły wpływa na urlop nauczyciela? Prezentujemy najważniejsze przepisy i praktyczny przykład.

REKLAMA