REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Psychologiczne skutki zdalnego nauczania - wyzwania i rozwiązania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Psychologiczne skutki zdalnego nauczania - wyzwania i rozwiązania
Psychologiczne skutki zdalnego nauczania - wyzwania i rozwiązania
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zdalne nauczanie stało się w ostatnich latach jedną z największych zmian w edukacji. Choć bywa postrzegane jako wyzwanie, dla wielu uczniów jest też idealnym rozwiązaniem. Dzieci zmagające się z lękiem społecznym, nadwrażliwością, problemami zdrowotnymi czy neuroatypowością często czują się przytłoczone tradycyjnym środowiskiem szkolnym, które narzuca określony rytm i styl nauki. W ich przypadku elastyczna edukacja online pozwala na dostosowanie tempa pracy, zmniejszenie stresu związanego z bezpośrednią interakcją rówieśniczą oraz stworzenie komfortowych warunków do nauki. To model, który może nie tylko minimalizować trudności, ale także wzmacniać poczucie bezpieczeństwa i motywację do nauki.

Kto najczęściej korzysta z indywidualnej organizacji nauki

Najczęściej z modelu indywidualnej organizacji nauki korzystają uczniowie, którzy potrzebują większej elastyczności w planowaniu swojego czasu - na przykład ze względu na intensywny trening sportowy, zaangażowanie w działalność społeczną czy inne pasje wymagające regularnych ćwiczeń i zaangażowania. Tego typu forma edukacji stanowi także realną alternatywę dla tradycyjnego modelu przygotowania do egzaminu maturalnego. Co istotne, coraz częściej na taki tryb nauki decydują się również osoby zmagające się z trudnościami w obszarze zdrowia psychicznego. Edukacja prowadzona w środowisku domowym, bez typowej presji i bodźców stresogennych obecnych w szkolnej codzienności, pozwala na naukę w tempie zgodnym z indywidualnymi możliwościami i potrzebami ucznia, sprzyjając jego emocjonalnemu dobrostanowi.

Wśród szkół, które rozwijają nowoczesne podejście do edukacji zdalnej, warto wymienić JDJ International Open Schools - organizację, która nie tylko wdraża model elastycznej nauki, ale też redefiniuje jego praktyczne ramy. W przeciwieństwie do wielu szkół online, które realizują program w formie grupowych zajęć na żywo w ustalonych godzinach, JDJ IOS oferuje uczniom indywidualnie planowaną ścieżkę edukacyjną. Uczniowie mają bezpośredni kontakt z nauczycielami z USA - ustalany elastycznie, a nie narzucany z góry.

To podejście łączy zalety edukacji domowej - takie jak swoboda tempa, możliwość pracy w dogodnych porach czy brak zbędnych ram czasowych- z elementami struktury typowej dla tradycyjnej szkoły: regularną informacją zwrotną, mentoringiem i osobistym wsparciem nauczyciela. Nauka nie polega tu na biernym realizowaniu materiału – to świadomy, aktywny proces, w którym uczeń współtworzy rytm swojej edukacji.

REKLAMA

Autopromocja

Skutki i wyzwania zdalnego nauczania

Badania przeprowadzone w 2024 roku potwierdzają, że zdalne nauczanie wiąże się z wieloma wyzwaniami psychologicznymi. Analiza przeprowadzona przez Journal of Ecohumanism wykazała, że dzieci w wieku szkolnym doświadczyły znacznego wzrostu poziomu stresu i lęku podczas nauki na odległość. Brak fizycznej interakcji z rówieśnikami oraz nadmierna ekspozycja na ekrany były głównymi czynnikami wpływającymi na obniżenie ich zdrowia psychicznego. W badaniu wskazano również, że 30% uczniów doświadczyło spadku motywacji oraz wzrostu poczucia samotności, co negatywnie wpłynęło na ich wyniki w nauce i zachowania społeczne.

Jednocześnie badania wskazują, że dla niektórych uczniów model zdalny może być wręcz korzystniejszy niż tradycyjna edukacja stacjonarna. Osoby neuroatypowe, na przykład uczniowie ze spektrum autyzmu, mogą lepiej funkcjonować w środowisku domowym, gdzie minimalizowane są czynniki rozpraszające i stresujące, obecne w tradycyjnych szkołach. Według badań przeprowadzonych przez amerykańskie National Institutes of Health, uczniowie o wysokiej wrażliwości środowiskowej mogą lepiej przyswajać wiedzę w warunkach zdalnych, które redukują presję społeczną i umożliwiają dostosowanie tempa nauki do ich indywidualnych potrzeb.

W modelu online aspekt społeczny wymaga szczególnej troski i odpowiednich mechanizmów wsparcia. Choć szkoły zdalne wdrażają rozwiązania sprzyjające integracji – takie jak wirtualne kluby zainteresowań czy regularne spotkania uczniów – w praktyce budowanie relacji w środowisku cyfrowym bywa utrudnione. Integracja online, zwłaszcza gdy nie ma charakteru spontanicznego, często okazuje się mało skuteczna, ponieważ kontakty w tej formule są bardziej anonimowe i całkowicie dobrowolne. Jednocześnie wielu uczniów, dzięki większej elastyczności i uproszczeniu procesu nauki, zyskuje więcej czasu na relacje społeczne poza środowiskiem szkolnym. Taka równowaga sprzyja nie tylko lepszemu samopoczuciu, ale również budowaniu kompetencji społecznych w naturalnym, pozaszkolnym otoczeniu.

Dodatkowo, indywidualne podejście do ucznia, możliwość konsultacji z nauczycielami w formie wideo, mailowej lub poprzez czat na platformach edukacyjnych, sprzyjają redukcji stresu i budowaniu motywacji. Uczniowie chętnie korzystają z krótkich form kontaktu, takich jak wiadomości na czacie, a także z konsultacji wideo, podczas których mogą omówić tematy lekcji czy rozwiać wątpliwości. Nauczyciele, którzy udzielają informacji zwrotnej do każdego zadania otwartego, dodatkowo wspierają uczniów, udzielając wskazówek i odpowiadając na pytania, co wzmacnia poczucie zaangażowania i wpływa pozytywnie na efektywność nauki.

 

Warto przy tym pamiętać, że większa swoboda organizacji nauki to także większa odpowiedzialność. Uczeń zyskuje przestrzeń, ale potrzebuje narzędzi, by mądrze ją zagospodarować. Mentoring, planowanie, szybki feedback - to elementy, które nie tylko wspierają motywację, ale też pomagają utrzymać rytm i skuteczność nauki. Badania pokazują, że techniki wspierające samoregulację, jak uczenie się w małych partiach (Dunlosky i in., 2013), realnie zwiększają efektywność przyswajania wiedzy. Z kolei działania pozaszkolne i rozwój pasji mają bezpośredni wpływ na rozwój kompetencji emocjonalnych i społecznych (Durlak i in., 2011). Brak struktury - jak wynika z analiz m.in. Loades i in. (2020) - może prowadzić do spadku motywacji i wzrostu poczucia osamotnienia, co czyni indywidualne wsparcie jeszcze ważniejszym elementem całego procesu.

Dzięki odpowiednim strategiom wsparcia edukacja zdalna może nie tylko minimalizować negatywne skutki psychologiczne, ale także stawać się coraz bardziej przyjazna i angażująca.

 Autor: Wojciech Bachalski, Współzałożyciel i Dyrektor Zarządzający JDJ International Open Schools

REKLAMA

Źródła:

Ashburner, J., Ziviani, J., & Rodger, S. (2019). The impact of classroom environment on learning and well-being for students with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49(5), 1912–1927. https://doi.org/10.1007/s10803-018-03877-y

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4–58. https://doi.org/10.1177/1529100612453266

Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405–432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x

REKLAMA

Loades, M. E., Chatburn, E., Higson-Sweeney, N., Reynolds, S., Shafran, R., Brigden, A., Linney, C., McManus, M. N., Borwick, C., & Crawley, E. (2020). Rapid systematic review: The impact of social isolation and loneliness on the mental health of children and adolescents in the context of COVID-19. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 59(11), 1218–1239. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2020.05.009

Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12, 271–283. https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2018.10.003

Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2011). Online communication among adolescents: An integrated model of its attraction, opportunities, and risks. Journal of Adolescent Health, 48(2), 121–127. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2010.08.020

White, S. W., Stoppelbein, L., Scott, H., & Spain, D. (2021). Remote learning during COVID-19: Examining stressors and mental health impacts for adolescents with autism spectrum disorder. Autism Research, 14(10), 2036–2050. https://doi.org/10.1002/aur.2568

 

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stypendium szkolne {socjalne} na rok szkolny 2025/2026

Stypendium socjalne, znane również jako stypendium szkolne, to forma pomocy materialnej kierowana do uczniów i słuchaczy, którzy znajdują się w trudnej sytuacji życiowej. Jego celem jest wyrównanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych ubóstwem, chorobą czy innymi trudnościami społecznymi.

Stypendia Prezesa Rady Ministrów na rok szkolny 2025/2026 [KWOTA, WAŻNE TERMINY: 24 czerwca 2025, 10 lipca 2025 r., 31 lipca 2025 r.]

Osoby, które osiągnęły świetne wyniki w nauce mają możliwość ubiegania się o stypendium Prezesa Rady Ministrów. Sprawdź, jakie kryteria trzeba spełniać oraz do kiedy należy dopełnić wszelkich formalności.

Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? Kiedy rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026? /Kalendarz roku szkolnego/

Choć jeszcze niedawno rozbrzmiewał pierwszy dzwonek, dziś uczniowie i nauczyciele odliczają już ostatnie dni do wakacji. Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? A co z rokiem szkolnym 2025/2026? Jak wygląda kalendarz roku szkolnego 2025/2026?

Dobry start 2025. Od kiedy?

Kiedy będzie można składać wnioski o świadczenie dobry start i w jakiej formie? Co zmieniło się w 2025 r.? Czy popularne świadczenie zostanie zlikwidowane? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.

REKLAMA

Nowa podstawa programowa z WF od roku szkolnego 2025/2026. Uwagi RPD. Co z testami sprawnościowymi?

Od roku szkolnego 2025/2026 uczniów czekają istotne zmiany na lekcjach wychowania fizycznego – nowa podstawa programowa ma odejść od sztywnego nauczania technik na rzecz promowania aktywności jako stylu życia. Choć wśród założeń znalazły się m.in. testy sprawnościowe, Rzeczniczka Praw Dziecka apeluje o ich dobrowolność i przestrzega przed ryzykiem dyskryminacji mniej sprawnych uczniów.

Nagrody dla nauczycieli: od kuratorów oświaty i od MEN. Jest rozporządzenie, ale zmiany w 2026 r.

Zbliża się koniec roku szkolnego 2024/2025. To dobry moment, żeby dokonać pewnych podsumowań i sprawdzić jakie są możliwości uzyskania przez nauczycieli dodatkowych gratyfikacji finansowych za ich całoroczny trud dydaktyczny, zaangażowanie i ogrom pracy. Tak, tak - wielu powie, że nauczyciele pracują kilkanaście godzin w tygodniu i przecież dostali podwyżki, ale nie polaryzujmy jeszcze bardziej społeczeństwa. Każdy ma prawo do wyróżnienia, w tym finansowego, jeżeli swoją pracą na to zasłużył i spełnił przesłanki do otrzymania nagrody czy premii.

Nagrody jubileuszowe dla nauczycieli od 1 stycznia 2026 r. Co się zmieni? [PROJEKT]

W dalszym ciągu trwają prace nad nowelizacją ustawy – Karta Nauczyciela. W projekcie zaproponowano wiele zmian korzystnych dla nauczycieli. Chodzi m.in. o rozszerzenie uprawnień nauczycieli w zakresie nagrody jubileuszowej.

Nie wszyscy uczniowie mogą korzystać z zajęć pozalekcyjnych. Jest interwencja w sprawie wykluczenia transportowego

Rzeczniczka Praw Dziecka podkreśla, iż dzieci i młodzież wykluczone transportowo nie mają takich samych szans, jak rówieśnicy i nie mogą w pełni wykorzystywać swojego potencjału.

REKLAMA

Egzamin zawodowy lato 2025 – terminy i zasady zdawania [Formuła 2012, Formuła 2017, Formuła 2019]

2 czerwca 2025 r. rozpoczęła się kolejna sesja egzaminu zawodowego w Formule 2019 oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w Formule 2012 i w Formule 2017. To ostatnia sesja egzaminacyjna dla egzaminu w Formule 2012.

Nawet 5 tys. zł rocznie przez 3 lata na dodatkowe zajęcia dla uczniów. Jakie kryteria?

Ruszył nabór na stypendia dla uczniów w ramach programu Indywidualne Konta Rozwojowe Junior (IKR Junior). Skorzystają z nich uczniowie klas 5–8 szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych (z wyjątkiem szkół policealnych). Pomoc skierowana jest uczniów, pochodzących z rodzin o niskich dochodach.

REKLAMA