Zmiany w prawie oświatowym: mniej formalności, więcej elastyczności

Katarzyna Kania
Redaguje i tworzy treści o tematyce edukacyjnej oraz parentingowej, dbając o ich merytoryczną jakość i przystępność dla czytelnika.
rozwiń więcej
Zmiany w prawie oświatowym: mniej formalności, więcej elastyczności / Zmiany w prawie oświatowym: mniej formalności, więcej elastyczności / Shutterstock

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt ustawy, który znacząco ogranicza uprawnienia kuratorów oświaty. Zmiany przewidują, że ich opinia nie będzie już wiążąca przy przekazywaniu szkół innym podmiotom ani przy zakładaniu bibliotek pedagogicznych. Nowe regulacje mają także przeciwdziałać skutkom spadku liczby uczniów i ułatwić elastyczne zarządzanie placówkami edukacyjnymi.

Elastyczna organizacja szkół i nowe funkcje budynków

MEN wskazuje, że celem reformy jest umożliwienie nowoczesnej organizacji szkół, w tym tworzenie szkół filialnych czy klas łączonych. Pustoszejące budynki szkolne mogłyby być wykorzystywane do realizacji zadań społecznych, takich jak opieka nad dziećmi i seniorami, czy działalność kulturalna. Zmiany mają też wspierać większe szkoły, oferując uczniom starszych klas lepsze warunki edukacyjne, a nauczycielom – pełniejsze zatrudnienie. Ponadto projekt przewiduje uproszczenie procedur administracyjnych i wzmocnienie roli rodziców oraz lokalnych społeczności w decydowaniu o przyszłości szkół.

Autopromocja

Historia: od liberalnych przepisów do wzmocnienia kuratorów

W czasach rządów PO-PSL przepisy dotyczące przekazywania i likwidacji szkół były stosunkowo liberalne. Skutkowało to tym, że wiele placówek zostało przejętych przez podmioty prywatne lub zlikwidowanych, co budziło niezadowolenie lokalnych społeczności i nauczycieli. W ramach oszczędności niektóre gminy przekazywały większość szkół, a gmina Hanna – wszystkie prowadzone przez siebie placówki, co wywołało kontrowersje dotyczące realizacji zadań oświatowych.

W reakcji na te praktyki rząd PiS wzmocnił uprawnienia kuratorów, wymagając ich wiążących opinii przed likwidacją lub przekształceniem szkoły, co znalazło odzwierciedlenie w przepisach ustawy – Prawo oświatowe (art. 9 i 89). Jednak w praktyce negatywne opinie kuratorów często były lakoniczne i budziły wątpliwości sądów administracyjnych.

Opinie kuratora - doradcze, nie wiążące

Projekt ustawy przewiduje, że opinia kuratora oświaty w kwestii tworzenia bibliotek pedagogicznych, placówek doskonalenia nauczycieli czy przekazywania prowadzenia szkół przez JST będzie miała charakter doradczy, a nie wiążący.

Autorzy projektu argumentują, że:

  1. Zakładanie biblioteki pedagogicznej lub placówki doskonalenia nauczycieli przez gminę czy powiat przynosi korzyści lokalnej społeczności, dlatego wystarczająca jest opinia doradcza.
  2. Placówki doskonalenia nauczycieli muszą uzyskać akredytację, co zapewnia już kontrolę jakości.
  3. Utworzenie nowej szkoły czy przedszkola wzbogaca ofertę edukacyjną, a zmiany lokalizacji lub likwidacja i tak wymagają opinii kuratora.

Ułatwienia dla osób przechodzących na emeryturę

Projekt przewiduje także uproszczenie procedury przekazywania szkół prowadzonych przez osoby fizyczne przechodzące na emeryturę lub rentę. Obecnie szkoła wraca do JST dopiero po roku od zakończenia działalności osoby prowadzącej placówkę.

Nowe rozwiązanie umożliwi szybsze przejęcie szkoły przez inny podmiot po uzyskaniu opinii organu nadzoru pedagogicznego. Zmieniona umowa będzie podpisana przez:

  • osobę fizyczną przechodzącą na emeryturę lub rentę,
  • nowego prowadzącego szkołę (osoba fizyczna lub prawna niebędąca JST),
  • organ wykonawczy JST, który wcześniej przekazał szkołę.

Nowy organ prowadzący będzie odpowiadał za zobowiązania szkoły, chyba że strony postanowią inaczej. Placówka pozostanie publiczna, bezpłatna i ogólnodostępna, a nowy prowadzący nie będzie mógł jej zlikwidować – jedynie zwrócić jednostce samorządu terytorialnego.

Edukacja
Zamiast 100 mln zł jest 130 mln zł. Dofinansowanie projektów podnoszących kwalifikacje kadry dydaktycznej
12 gru 2025

Konkurs „Doskonałość dydaktyczna”, organizowany przez NCBR, służy m. in. rozwijaniu kompetencji i kwalifikacji kadry akademickiej. Uczelnie, których projekty należą do najwyżej ocenionych, podpisały umowy o dofinansowanie. Budżet programu to 130 mln zł.

Konkurs „Profesjonalna Szkoła Roku”. Zgłoszenia do 28 lutego 2026 r.
12 gru 2025

Ruszył nabór wniosków w konkursie dla szkół zawodowych „Profesjonalna Szkoła Roku”. Plebiscyt ma wyłonić najlepsze placówki prowadzące kształcenie zawodowe w 16 branżach. Konkurs organizuje Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, która jest polską narodową agencją unijnych programów edukacyjnych.

Zmiany w prawie oświatowym: mniej formalności, więcej elastyczności
12 gru 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt ustawy, który znacząco ogranicza uprawnienia kuratorów oświaty. Zmiany przewidują, że ich opinia nie będzie już wiążąca przy przekazywaniu szkół innym podmiotom ani przy zakładaniu bibliotek pedagogicznych. Nowe regulacje mają także przeciwdziałać skutkom spadku liczby uczniów i ułatwić elastyczne zarządzanie placówkami edukacyjnymi.

Nowe zawody dla młodych: oto lista MEN
12 gru 2025

W ciągu ostatnich dwóch lat polskie szkolnictwo branżowe zostało poddane intensywnej modernizacji. Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało wprowadzenie 15 nowych zawodów, obejmujących zarówno nowoczesne technologie, jak i rosnący obszar „zielonych zawodów”. Resort podkreśla, że zmiany powstały w ścisłej współpracy z przedstawicielami rynku pracy i odpowiadają realnym potrzebom gospodarki

Cyfrowe Mosty: nowy program rządu ma wzmocnić kompetencje cyfrowe rodziców i nauczycieli
12 gru 2025

W Polsce aż 40% rodzin nie ma żadnych zasad dotyczących korzystania z internetu, a dzieci spędzają online ponad cztery godziny dziennie. Nowy rządowy program „Cyfrowe Mosty”, przygotowany przez Centralny Ośrodek Informatyki, ma pomóc dorosłym lepiej wspierać najmłodszych w cyfrowym świecie.

800 plus na pełnoletniego ucznia i studenta. Czy jest szansa na taką zmianę?
12 gru 2025

Nie brakuje nowych pomysłów na zreformowanie świadczenia wychowawczego. Co jakiś czas powraca postulat rozszerzenia grupy beneficjentów tzw. 800 plus o studentów i dorosłych uczniów. Argumentem za taką zmianą jest fakt ponoszenia przez rodziców wydatków również na starszych uczniów.

To już ostatnie dni na skorzystanie z tego wsparcia. Termin mija 31 grudnia 2025 roku. Chodzi o 2500 złotych ze środków publicznych
12 gru 2025

Już niedługo skończy się czas na wykorzystanie świadczenia o wartości 2500 złotych. Termin minie 31 grudnia 2025 roku, więc z podjęciem działań nie należy zwlekać. O co chodzi i kto może skorzystać z tego wsparcia ze środków publicznych?

Godziny ponadwymiarowe nauczycieli wciąż nierozstrzygnięte – co kryje nowa nowela Karty Nauczyciela?
11 gru 2025

Mimo zapowiadanych zmian w Karcie Nauczyciela, kwestia wynagrodzeń za godziny ponadwymiarowe wciąż budzi poważne wątpliwości. Nowelizacja, która ma uporządkować zasady rozliczeń, sama może wymagać kolejnej poprawki — zwłaszcza w zakresie definicji gotowości do pracy. Okazuje się bowiem, że to, co dla pracownika w kodeksie jest standardem, w przypadku nauczycieli zyskuje zupełnie inne znaczenie.

Wycieczki szkolne: Czy szkoły powinny częściej korzystać ze schronisk młodzieżowych? MEN odpowiada na interpelację posłów
11 gru 2025

Posłowie chcą przywrócić zapis, który promował szkolne schroniska młodzieżowe jako bazę noclegową podczas wycieczek szkolnych. Ministerstwo Edukacji odpowiada: decyzja należy do organizatora, a schroniska nadal mogą być wybierane. W Polsce działa dziś 298 takich obiektów.

Czy uczniowie zrozumieją świat bez islamu i prawosławia? O nieobecnych treściach w nowej podstawie
11 gru 2025

Wraz z planowaną reformą podstaw programowych na 2026 rok zmienia się zakres treści nauczanych w szkołach. Instytucja odpowiedzialna za przygotowanie nowych dokumentów podkreśla, że nie chodzi o rewolucję, lecz o uporządkowanie materiału. Jednak w projekcie podstawy z historii widać wyraźne ograniczenia — zniknęły m.in. wątki dotyczące takich religii jak prawosławie czy islam. Część nauczycieli zwraca uwagę, że to poważna luka, która może utrudnić późniejsze omawianie niektórych zagadnień.

pokaż więcej
Proszę czekać...