Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe. Czy zmienią się zasady wynagradzania nauczycieli?

oprac. Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
nauczyciel szkoła lekcja zniecierpliwiony godziny ponadwymiarowe wynagrodzenie nowelizacja karty nauczyciela / Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe. Czy zasady wynagradzania nauczycieli zostaną ujednolicone? / shutterstock

Projekt nowelizacji ustawy - Karta Nauczyciela zawiera propozycję uregulowania kwestii ustalania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe. Mają być one ustalane w jednolity sposób dla nauczycieli szkół prowadzonych przez organy administracji rządowej i samorządy.

Różne zasady wynagradzania za godziny ponadwymiarowe

Projektowana nowelizacja ustawy - Karta Nauczyciela dotyczy m.in. godzin ponadwymiarowych. Są to godziny zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin, przydzielone nauczycielowi i ujęte w arkuszu organizacyjnym szkoły. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe wypłaca się według stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku za warunki pracy.

Autopromocja

Kwestię ustalania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe dla nauczycieli szkół prowadzonych przez organy administracji rządowej reguluje rozporządzenie z 3 kwietnia 2009 r. w sprawie dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez organy administracji rządowej. W stosunku do nauczycieli szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego brak jest analogicznych regulacji. Powoduje to rozbieżności interpretacyjne w jednostkach samorządu terytorialnego w odniesieniu do indywidualnych stanów faktycznych.

Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe

W projekcie nowelizacji Karty Nauczyciela zaproponowano, by zasady ustalania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe były jednolite dla nauczycieli szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Dla ustalenia wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w tygodniach, w których przypadają dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy nauczyciela, dni ustawowo wolne od pracy, oraz w tygodniach w danym miesiącu, w których zajęcia rozpoczynają się w innym dniu niż poniedziałek lub kończą w innym dniu niż piątek – za podstawę ustalenia liczby godzin ponadwymiarowych ma być przyjęty tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć (określony w art. 42 ust. 3 lub ustalony na podstawie art. 42 ust. 4a albo ust. 7 Karty Nauczyciela), pomniejszony o 1/5 tego wymiaru lub 1/4, gdy dla nauczyciela ustalono czterodniowy tydzień pracy, za każdy dzień nieobecności w pracy lub dzień ustawowo wolny od pracy.

Liczba godzin ponadwymiarowych, za które przysługuje wynagrodzenie w takim tygodniu, nie może być jednak większa niż liczba godzin przydzielonych w planie organizacyjnym. Obliczenia te będą dokonywane z dokładnością do 0,1, a liczba godzin ponadwymiarowych do wypłaty będzie zaokrąglana do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do pół godziny pomija się, a powyżej pół godziny liczy się za pełną godzinę.

W projekcie ustawy zaproponowano też generalną zasadę, zgodnie z którą wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe będzie przysługiwało za zrealizowane godziny zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.

Polecamy: Kodeks pracy 2025. Praktyczny komentarz z przykładami

Inne przypadki, gdy będzie przysługiwało wynagrodzenie

Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe będzie przysługiwało również w przypadku gdy:

  • nauczyciel zamiast przydzielonych godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych zrealizował w tym samym dniu przydzielone przez dyrektora szkoły zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów (o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela);
  • niezrealizowanie przez nauczyciela przydzielonych godzin zajęć indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania (o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 20 ustawy – Prawo oświatowe), nastąpiło z przyczyn niedotyczących nauczyciela, a nauczyciel był gotów do realizacji tych zajęć.

Obliczanie wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe

Projekt ustawy określa też szczegółowe warunki obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla wszystkich nauczycieli, do których mają zastosowanie przepisy ustawy – Karta Nauczyciela w zakresie wynagradzania nauczycieli.

Zgodnie z projektem, wynagrodzenie za jedną godzinę ponadwymiarową i godzinę doraźnego zastępstwa oblicza się jako iloraz, w którym dzielną jest suma przyznanej nauczycielowi stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku za warunki pracy, jeżeli praca w godzinach ponadwymiarowych oraz doraźnego zastępstwa odbywa się w warunkach trudnych lub uciążliwych, a dzielnikiem jest miesięczna liczba godzin obowiązującego nauczyciela tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.

Miesięczną liczbę godzin obowiązującego nauczyciela tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych obliczać się będzie jako iloczyn liczby godzin realizowanych przez nauczyciela w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych i 4,16, z zaokrągleniem do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do pół godziny pomija się, a co najmniej pół godziny liczy się za pełną godzinę.

Wejście w życie projektowanych przepisów

Wszystkie powyższe zmiany ustawy – Karta Nauczyciela, dotyczące wynagradzania za godziny ponadwymiarowe, miałyby wejść w życie 1 września 2025 r.

Edukacja
Matura 2025. Czy matura z matematyki będzie nadal obowiązkowa?
01 kwi 2025

W 2025 r. jednym z obowiązkowych egzaminów na maturze jest egzamin z matematyki. Do Ministerstwa Edukacji wpłynęła petycja w sprawie zniesienia obowiązku zdawania egzaminu z tego przedmiotu. Jaka jest odpowiedź resortu edukacji?

Katecheza w parafiach zamiast lekcji religii w szkołach
31 mar 2025

Powszechne katechezy w parafiach ruszą od września 2026 r. Impulsu do przyspieszenia prac nad odnową katechezy parafialnej dostarczyły decyzje MEN w sprawie organizacji lekcji religii w szkole.

Kiedy uczeń jest nieklasyfikowany?
28 mar 2025

Uczeń nieklasyfikowany - co to właściwie oznacza? Kiedy uczeń może być nieklasyfikowany? Jaka jest podstawa prawna nieklasyfikowania?

Co rodzice sądzą o stanie polskiej edukacji?
27 mar 2025

W kwietniu upłynie rok od wprowadzenia regulacji dotyczącej zakazu zadań domowych w klasach 1-3. Temat wciąż wywołuje liczne dyskusje. Co na ten temat sądzą rodzice? Jakie mają zdanie o podstawie programowej? Przedstawiamy wyniki badania Jakość edukacji w Polsce zrealizowane przez platformę edukacyjną Novakid.

Tak rodzice terroryzują nauczycieli i dyrekcję w podstawówkach. To już norma?
30 mar 2025

Czy w podstawówkach nie będzie już stawiania jedynek? Jeśli tak, to nie z powodu coraz lepszych uczniowskich wyników, a z obawy przed rodzicami, którzy do dyrekcji szkoły skarżą się na nauczycieli stawiających złe oceny. Szefostwo daje pedagogom do zrozumienia, że powodujące konflikt z rodzicami jedynki są… niemile widziane. 

Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe. Czy zmienią się zasady wynagradzania nauczycieli?
26 mar 2025

Projekt nowelizacji ustawy - Karta Nauczyciela zawiera propozycję uregulowania kwestii ustalania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe. Mają być one ustalane w jednolity sposób dla nauczycieli szkół prowadzonych przez organy administracji rządowej i samorządy.

Od edukacji domowej po zdalne szkolenie pracowników. AI zmienia podejście do nauki
26 mar 2025

Nauka przez internet powoli staje się standardem. Korzystają z niej nie tylko uczniowie na edukacji domowej, ale i profesjonaliści w pracy, doszkalając się na kursach. Z danych Eurostatu wynika, że już jedna trzecia Europejczyków korzysta z różnych form nauki przez internet, a liczba ta wciąż rośnie.

Od 1 września 2025 r. nowy przedmiot w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego
25 mar 2025

Nowy przedmiot - technik gospodarki nieruchomościami – zostanie dodany do klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Takie rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Nowy kierunek pojawi się w szkołach od 1 września 2025 r.

Z powodu wydatków na zbrojenia nakłady na kształcenie wyższe w Polsce to tylko 1 proc. PKB
21 mar 2025

Nakłady na szkolnictwo wyższe w Polsce w przyszłym roku mogą być najniższe w tym stuleciu. Bez odpowiednich nakładów Polska nie zrealizuje celów rozwojowych i badawczych. Problemy finansowe są ogromnym ograniczeniem w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności oraz podnoszeniu pozycji w rankingach przez polskie uczelnie.

Pasja czy pragmatyzm - czym kierować się wybierając profil w szkole średniej?
20 mar 2025

Wybór ścieżki edukacyjnej w szkole średniej to jedna z pierwszych poważnych decyzji, przed którą stają młodzi ludzie i ich rodzice. Czy postawić na rozwój pasji dającej radość i motywację, czy może skupić się na praktycznym przygotowaniu do przyszłej kariery? W dobie dynamicznych zmian na rynku pracy oraz rosnącej presji na sukces akademicki i zawodowy dylemat ten staje się coraz trudniejszy. Złoty środek mogą stanowić rozwiązania łączące elastyczność z międzynarodowymi możliwościami edukacyjnymi.

pokaż więcej
Proszę czekać...