REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z powodu wydatków na zbrojenia nakłady na kształcenie wyższe w Polsce to tylko 1 proc. PKB

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
uniwersytet warszawski brama uniwersytetu warszawskiego warszawa szkoła wyższa szkolnictwo wyższe nauka doskonałość naukowa finansowanie rankingi uczelni zbrojenia wydatki kształcenie wyższe
Wydatki na zbrojenia skutkują tym, że nakłady na kształcenie wyższe w Polsce to tylko 1 proc. PKB
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nakłady na szkolnictwo wyższe w Polsce w przyszłym roku mogą być najniższe w tym stuleciu. Bez odpowiednich nakładów Polska nie zrealizuje celów rozwojowych i badawczych. Problemy finansowe są ogromnym ograniczeniem w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności oraz podnoszeniu pozycji w rankingach przez polskie uczelnie.

Problemy finansowe uczelni publicznych

Polskie uczelnie rozwijają się bardzo dobrze – nadal jednak nie zajmuje czołowych miejsc w najważniejszych rankingach, takich jak Ranking Szanghajski. Nie można zapominać o ogromnych ograniczeniach finansowych. Polskie uczelnie publiczne są niedofinansowane, a nakłady na naukę są jednymi z najniższych w Unii Europejskiej. W Polsce wynoszą one 1 proc. PKB – podczas gdy średnia w UE to 3 proc. Gdyby podwoić nakłady, sytuacja uległaby znaczącej poprawie – nawet jeśli nie dałoby to średniej unijnej.

REKLAMA

Autopromocja

Niestety, sygnały od rektorów uczelni publicznych są niepokojące. Dyscyplina finansów publicznych oraz przekierowanie wydatków na zbrojenia skutkują tym, że środki na naukę i szkolnictwo wyższe w przyszłym roku mogą być najniższe w tym stuleciu. W tym roku wiele uczelni nie otrzymało zwiększonej subwencji, co prowadzi do trudności w budżetowaniu. Jeśli w 2025 r. subwencje pozostaną na poziomie z 2023 r. – w obliczu rosnących kosztów, takich jak wynagrodzenia – uczelnie mogą mieć poważne problemy finansowe. To ogromne ograniczenie w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności oraz podnoszeniu pozycji w rankingach, takich jak Ranking Szanghajski.

Konieczne nakłady na naukę i uczelnie

Nauka przynosi ogromną wartość, ale również kosztuje. Dlatego bez odpowiednich nakładów Polska nie zrealizuje celów rozwojowych i badawczych.

– Uważam, że jest to w dużej mierze efektem tego, że historycznie nie przykładaliśmy do tego wystarczającej wagi. Obecnie sytuacja się zmienia, a ranking zaczyna być dla nas coraz ważniejszy, co wymaga czasu na dostosowanie naszej działalności do kryteriów oceny – powiedział serwisowi eNewsroom.pl prof. Bernard Ziębicki, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. – Polskie uczelnie nie mają się czego wstydzić. Miałem możliwość odwiedzania wielu zachodnich uczelni, gdzie nie dostrzegam znaczących różnic w standardzie edukacji i badań. Co więcej, goście odwiedzający moją uczelnię często dzielą się spostrzeżeniami, że nasze standardy edukacyjne i badawcze są na wysokim poziomie – wskazuje prof. Ziębicki.

Coraz więcej publikacji polskich naukowców

REKLAMA

Zmiany, które nastąpiły w 2018 r. w związku z reformą ustawy o nauce i szkolnictwie wyższym, znacząco zwiększyły otwartość polskiej nauki na świat. Przed 2018 r. publikacje polskich naukowców w prestiżowych bazach, takich jak Scopus czy Web of Science, były relatywnie nieliczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Po zmianie ustawy polscy naukowcy zaczęli częściej publikować i teraz ich nazwiska pojawiają się w tych bazach. Wierzę, że silny impuls na rzecz zajmowania wyższej pozycji w rankingach międzynarodowych mógłby przynieść szybkie efekty. Jednak obecnie nie dostrzegam wystarczającej motywacji do poprawy naszej obecności w tych rankingach. Rektorzy podkreślają ich znaczenie, jednak brak bezpośrednich korzyści – takich jak poprawa rekrutacji studentów – ogranicza nasze działania – mówi prof. Bernard Ziębicki.

Źródło:

eNewsroom.pl

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie tylko nauczyciele w przedszkolach? MEN proponuje zmiany

Projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe, który w poniedziałek trafił do konsultacji, zakłada, że w określonych przypadkach przedszkola będą mogły – za zgodą kuratora oświaty – zatrudnić do pracy z dziećmi osoby nieposiadające kwalifikacji nauczycielskich

Nowe przepisy dla doktorantów. Trwają prace nad nowelizacją ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz niektórych innych ustaw [PROJEKT UDER70]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz niektórych innych ustaw (UDER70). Propozycja ma charakter deregulacyjny i w ocenie projektodawców poprawi sytuacji doktorantów.

Pełnoletni uczeń nie potrzebuje rodzica, by usprawiedliwić nieobecność

Wiceszefowa MEN Katarzyna Lubnauer poinformowała, że pełnoletni uczeń ma możliwość samodzielnego usprawiedliwienia nieobecności. Szczegółowe rozwiązania w tej kwestii należą do dyrektora szkoły. Resort nie planuje przepisów na poziomie centralnym.

Pytania online na aplikację adwokacką i radcowską. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [pytania z 2023 r.]
22 pytania testowe na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów adwokackich i radcowskich. W kolejnych częściach będziemy przedstawiać następne pytania.

REKLAMA

Od jakiego wieku dziecko może jeździć na hulajnodze elektrycznej?

Hulajnogi elektryczne cieszą się ogromną popularnością wśród dzieci i młodzieży. Ale uwaga – ich użytkowanie regulują konkretne przepisy. Od jakiego wieku dziecko może legalnie poruszać się hulajnogą elektryczną po drodze?

Pytania online na aplikację adwokacką i radcowską. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [pytania z 2023 r.]
20 pytań testowych na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów adwokackich i radcowskich. W kolejnych częściach będziemy przedstawiać następne pytania.
Nauczyciele muszą dostawać pieniądze za godziny nadliczbowe i delegacje za wycieczki szkolne. MEN o tym wie i wstrzymuje program "Podróże z klasą"

Ministerstwo Edukacji Narodowej nie ogłosiło w tym roku naboru wniosków w programie "Podróże z klasą". Jak poinformowano PAP w resorcie, ewentualne zapisy nowej edycji programu "Podróże z klasą" muszą być zsynchronizowane z ustaleniami grupy roboczej ds. wynagrodzeń nauczycieli. Chodzi przede wszystkim o wynagrodzenia za godziny nadliczbowe.

Pytania online na aplikację adwokacką i radcowską. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [KW, KPSW, KKS, KC pytania z 2024 r.]
28 pytań testowych na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów adwokackich i radcowskich. Kodeks wykroczeń, postępowania w sprawach o wykroczenia, Kodeks cywilny, pytania z 2024 r.

REKLAMA

Pytania online na aplikację adwokacką i radcowską. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [KW, KPSW, KKS, KC pytania z 2023 r.]
24 pytania testowe na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów adwokackich i radcowskich. W kolejnych częściach będziemy przedstawiać następne pytania.
Szkolnictwo wyższe w Polsce w roku akademickim 2024/25 [dane GUS]

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w porównaniu z rokiem akademickim 2023/2024 liczba studentów wzrosła o 2,8 proc. Według stanu w dniu 31 grudnia 2024 r. w uczelniach w Polsce kształciło się 1280,1 tys. osób, o 34,9 tys. więcej niż rok wcześniej.

REKLAMA