Wakacje to nie tylko czas wypoczynku, ale również dodatkowych wydatków. Nie dziwi więc to, że pracownicy chętnie korzystają z możliwości uzyskania w tym okresie dodatkowych świadczeń. Nie zawsze jednak wiedzą, jakie mają w tym zakresie możliwości.
Wsparcie finansowe na wakacje
Zakończyły się wakacje, a wraz z nimi dobiega końca okres największego zainteresowania pracowników urlopami wypoczynkowymi. Bo choć jesienią wielu pracowników, którzy nie mają dzieci w wieku szkolnym nadal planuje wypoczynek, to jednak skala zjawiska jest już zupełnie inna niż w lipcu i sierpniu. Są też zakłady pracy, w których koniec wakacji co do zasady oznacza koniec urlopów. Tak jest na przykład w feryjnych placówkach oświatowych, w których o terminie wykorzystania urlopu wypoczynkowego największej grupy pracowników, czyli nauczycieli, decydują przepisy. Mniejsze zainteresowani urlopami oznacza również mniejsze zainteresowanie świadczeniami okołourlopowymi. I znów – istnieją grupy zawodowe, które znajdują się w tym zakresie w innej sytuacji niż większość pracowników. Co rok, w terminie do końca sierpnia nauczycielom wypłaca się bowiem świadczenie urlopowe. Choć jest ono wypłacane ze środków pochodzących z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, to nie ma charakteru socjalnego i należy się wszystkim nauczycielom w takiej samej wysokości (oczywiście w zależności od wymiaru czasu pracy). Podstawą jego przyznania jest art. 53 ust. 1a ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela.
Ponad 2000 złotych powinno już być na kontach pracowników
Wysokość świadczenia urlopowego przysługującego nauczycielom jest związana z wysokością odpisu podstawowego, o którym mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Wynosi on na jednego zatrudnionego 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Oznacza to, że świadczenie urlopowe dla nauczycieli wynosi w 2025 roku 2723,40 zł brutto. Pieniądze te – w większości przypadków ponad 2000 złotych netto – powinny już być na kontach nauczycieli, bo jak już wspomniano, przedmiotowe świadczenie wypłaca się w terminie do końca sierpnia. To jednak nie oznacza, że to koniec wsparcia, jakie nauczyciele mogą otrzymać w związku z wakacjami. Choć w ostatnim czasie budzi to wiele emocji, to nie można zapominać o tym, że jeśli w danej placówce są wypłacane ze środków ZFŚS świadczenia socjalne związane z urlopem, to nauczyciele mają prawo wnioskować o ich przyznanie. Innymi słowy to, że otrzymali świadczenie urlopowe, nie pozbawia ich prawa do tzw. wczasów pod gruszą. Po zakończeniu wakacji i związanego z nimi urlopu mogą więc złożyć odpowiedni wniosek o przyznanie im tego świadczenia. Tym razem należy jednak pamiętać o tym, że ma ono charakter socjalny, a więc prawo do niego jest uzależnione od sytuacji rodzinnej, życiowej i materialnej nauczyciela. Niemniej są to jedyne kryteria, które mogą ograniczać prawo nauczyciela do tego świadczenia, a wykluczenie nauczycieli jako całej grupy zawodowej z grona osób uprawnionych do wczasów pod gruszą poprzez zamieszczenie odpowiednich zapisów w regulaminie ZFŚS jest działaniem sprzecznym z przepisami ustawy i nie powinno mieć miejsca. Jako niezgodne z prawem nie odbiera ono również tym osobom prawa do wnioskowania o przyznanie im świadczenia.
art. 53 ust. 1a ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 986)
art. 5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 288)