REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Laptop czy tablica? Większość nauczycieli widzi zalety łączenia materiałów drukowanych i cyfrowych

Laptop czy tablica? Większość nauczycieli potrafi łączyć materiały drukowane i cyfrowe
Laptop czy tablica? Większość nauczycieli potrafi łączyć materiały drukowane i cyfrowe
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy da się pogodzić tradycyjne nauczanie z cyfrową rewolucją? Zdaniem większości nauczycieli, najlepsze rezultaty w nauczaniu przynosi łączenie materiałów drukowanych i cyfrowych. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Sanoma wśród blisko 7000 nauczycieli z całej Europy, w tym z Polski.

Zróżnicowane metody nauczania

Zdecydowana większość respondentów (ok. 90% ankietowanych nauczycieli) wspomnianego badania deklaruje, że najlepsze rezultaty w nauczaniu przynosi łączenie materiałów drukowanych i cyfrowych. Aż 86% z nich uważa, że potrafi skutecznie pracować z uczniami, stosując obie formy materiałów. To, że nauczyciele nie przestawiają się całkowicie z papieru na treści cyfrowe potwierdza niemal 90% ankietowanych, którzy deklarują wykorzystanie tradycyjnych podręczników i zeszytów ćwiczeń. Aby nauczyciele mieli komfort stosowania różnych metod prowadzenia lekcji, potrzebują odpowiedniego sprzętu, i to nie tylko podczas pracy na terenie szkoły.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Laptop dla nauczyciela

W odpowiedzi na tę potrzebę w Polsce realizowana jest kolejna odsłona rządowego finansowania zakupu sprzętu komputerowego. W ramach programu „Laptop dla nauczyciela” nauczyciele mogą otrzymać bon o wartości 2500 zł na zakup laptopa lub laptopa przeglądarkowego. Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji, realizowany od 2023 roku program w bieżącym roku obejmuje szerszą grupę nauczycieli, wsparcie ma otrzymać w sumie 553 336 nauczycieli. Od 1 sierpnia 2025 r. o bon mogą ubiegać się wychowawcy, nauczyciele i inni pracownicy pedagogiczni, którzy do tej pory nie skorzystali z tej pomocy.

- W dzisiejszych realiach laptop nie jest już luksusem, ale podstawowym narzędziem pracy nauczyciela — tak samo jak podręcznik czy dziennik elektroniczny. Wiele obowiązków, takich jak przygotowanie scenariuszy lekcji, opracowywanie materiałów dydaktycznych, tworzenie prezentacji, ocenianie prac uczniów czy prowadzenie dokumentacji, odbywa się poza murami szkoły. Nauczyciele często pracują w domu, wieczorami lub w weekendy, potrzebując do tego niezawodnego sprzętu. Zapewnienie im służbowych laptopów to inwestycja nie tylko w komfort pracy, ale przede wszystkim w jakość edukacji – przekonuje Marcin Mordak, dyrektor sprzedaży omnichannel z firmy Komputronik.

Narzędzia cyfrowe w pracy z uczniami ze szczególnymi potrzebami

Cyfryzacja jest szczególnie ceniona jako narzędzie wspierające uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, których jest w szkołach coraz więcej. Aż 86% nauczycieli potwierdza, że w ich klasach są tacy uczniowie. 4 na 5 ankietowanych pedagogów (82%) zgadza się, że materiały cyfrowe są niezwykle pomocne w pracy z uczniami np. z dysleksją, ADHD czy problemami neurologicznymi.

REKLAMA

W Polsce odsetek nauczycieli przekonanych o roli narzędzi cyfrowych ten odsetek jest wyraźnie mniejszy, bo tylko 59% nauczycieli uznaje, że narzędzia cyfrowe poprawiają wyniki uczniów ze specjalnymi potrzebami – nieco mniej niż średnia europejska wynosząca 85%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy AI poprawi wyniki nauczania?

Badanie pokazuje, iż nauczyciele chociaż pozostają ostrożni wobec AI, dostrzegają też jej praktyczne zalety. 55% z nich twierdzi, że sztuczna inteligencja może zwiększyć ich efektywność i oszczędzić czas – to wzrost w porównaniu z 47% w 2023 roku. Jednak zaledwie 14% nauczycieli uważa, że AI pozytywnie wpłynie na wyniki nauczania w przyszłości – mniej niż w 2023 roku (17%).

Wydaje się, iż dostęp do odpowiedniego sprzętu staje się warunkiem koniecznym dla rozsądnego testowania i wdrażania nowych rozwiązań technologicznych, jak AI w edukacji. Wsparcie instytucjonalne, takie jak programy doposażenia szkół i nauczycieli w nowoczesny sprzęt komputerowy pomaga rozwijać kompetencje cyfrowe wśród kadry pedagogicznej oraz pozwala uczniom z różnych środowisk korzystać z bardziej nowoczesnej edukacji.

Polecamy: PORADNIK OŚWIATOWY – wydanie cyfrowe

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Ferie z programowaniem. Bezpłatne półkolonie w 16 miejscowościach

Trwają zapisy na półkolonie zimowe, podczas których uczniowie poznają m.in. tajniki programowania. Warsztaty odbędą się w małych miejscowościach. Celem projektu jest bowiem wyrównywanie szans edukacyjnych.

Darmowy obiad dla wszystkich uczniów szkół podstawowych? Jest projekt przepisów, ale są też poważne wątpliwości

Kto zapłaci za darmowe obiady dla wszystkich uczniów szkół podstawowych i ile to by kosztowało? Te pytania budzą wiele emocji. Jednak czy zapewnienie dostępu do bezpłatnych posiłków bez rozwiązania istniejących już teraz problemów ma sens?

Zimowa Szkoła Innowacji 2025: bezpłatne warsztaty i wykłady o sztucznej inteligencji dla doktorantów

Uniwersytet Warszawski zaprasza doktorantów z całej Polski na Zimową Szkołę Innowacji, która odbędzie się w dniach 15–17 grudnia 2025 r. w nowym budynku Wydziału Psychologii przy ul. Banacha 2d. Rejestracja trwa do 8 grudnia – udział w wydarzeniu jest bezpłatny.

Trudniej będzie zlikwidować szkołę, a konsultacje społeczne będą obowiązkowe. Co jeszcze planuje MEN? Rząd przyjął już projekt zmian

Niż demograficzny jest już za progiem. I choć jeszcze niedawno największym problemem MEN były brak kadry i niespodziewany napływ uczniów z Ukrainy, to teraz trzeba już myśleć o tym, jak uniknąć likwidacji placówek i zapewnić pracę nauczycielom.

REKLAMA

Kryzys zdrowia psychicznego na uczelniach. Dramatyczne dane: nawet 65% studentów zgłasza objawy lękowe

Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Edukacji i Nauki przedstawiono najnowsze dane dotyczące kondycji psychicznej studentów, doktorantów i pracowników naukowych. Z badań wynika, że polskie środowisko akademickie znajduje się w jednym z najgłębszych kryzysów dobrostanu psychicznego w Europie. Ministerstwo zapowiada działania, ale eksperci podkreślają, że bez zmian systemowych – w tym zwiększenia finansowania nauki – negatywne trendy będą się pogłębiać.

Zaskakujące wyniki badań. Dzieci tracą umiejętność odczytywania emocji

Coraz więcej dzieci ma trudność z właściwą interpretacją emocji — zarówno w mimice, jak i w głosie czy krótkiej sytuacji społecznej. Zjawisko, na które od lat zwracają uwagę psychologowie, po okresie pandemii stało się jeszcze bardziej widoczne. Odpowiedzią na ten problem jest aplikacja „Emocean”, stworzona przez interdyscyplinarny zespół informatyków i psychologów z Uniwersytetu Śląskiego. Narzędzie ma wspierać wczesne wykrywanie trudności oraz codzienny trening kompetencji emocjonalnych u najmłodszych.

Stypendia na uczelniach: Sejm opóźnia wejście w życie nowych zasad. Co zmieni nowelizacja ustawy?

Wejście w życie nowych przepisów o gospodarowaniu funduszem stypendialnym zostanie przesunięte z 1 stycznia na 1 października 2026 r. Zmiana ma ułatwić uczelniom planowanie wydatków i zwiększyć elastyczność finansowania stypendiów – informuje Ministerstwo Nauki. Nowe regulacje obejmą ponad 150 tys. studentów.

Nowa podstawa programowa dla przedszkoli pod ostrzałem. O co chodzi?

Nowy projekt podstaw programowych dla przedszkoli wywołał gorącą dyskusję w środowisku oświatowym. Dokument, który trafił na biurko minister edukacji Barbary Nowackiej, został określony przez część ekspertów jako „szkodliwy dla dzieci”. Autorzy projektu odpierają zarzuty i przekonują, że proponowane zmiany mają urealnić wymagania oraz lepiej dopasować je do potrzeb najmłodszych.

REKLAMA

Religia w szkole z nową podstawą programową. Kiedy zmiany w podręcznikach?

Episkopat zaprezentował nową podstawę programową nauczania religii w szkole. Ma ona odpowiadać na współczesne wyzwania, a także na pytania uczniów dotyczące sensu istnienia. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem konkretnego programu nauczania.

Ruszyły konsultacje Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego 2025–2035. Pierwsze spotkanie odbyło się na Śląsku

Od 1 grudnia trwają szerokie konsultacje projektu Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego na lata 2025–2035. Dokument ma wyznaczyć kierunki rozwoju uczelni w Polsce na kolejną dekadę, koncentrując się na jakości kształcenia, odpowiedzialności społecznej i innowacyjnym ekosystemie akademickim. Pierwsze spotkanie konsultacyjne zorganizowano na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA