28 listopada weszły w życie znowelizowane przepisy dotyczące oceny pracy nauczycieli. Ministerstwo Edukacji Narodowej przekonuje, że zmiany mają zapewnić większą transparentność, jednolitość i sprawiedliwość ocen, a także realnie wspierać rozwój zawodowy pedagogów. Uproszczono kryteria, zmieniono skalę punktacji i wprowadzono nowe obowiązki dyrektorów.
- Dlaczego zmieniono zasady oceny pracy? Ministerstwo mówi o transparentności
- Mniej kryteriów, prostsza punktacja – co się zmieniło?
- Nauczyciel zobaczy wszystkie opinie. Nowy obowiązek dyrektora
- Ocena pracy dyrektora – również nowe zasady
- Nowość: obowiązkowe pisemne stanowisko dyrektora przy odwołaniu
- Kiedy można wszcząć procedurę oceny pracy?
Dlaczego zmieniono zasady oceny pracy? Ministerstwo mówi o transparentności
Do tej pory system oceniania nauczycieli opierał się na bardzo rozbudowanej liście kryteriów, które – jak wskazywały szkoły i samorządy – były trudne do jednoznacznej interpretacji. Skutkowało to skomplikowaną procedurą i częstymi wątpliwościami.
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie oceny pracy nauczycieli znacząco upraszcza i ogranicza liczbę kryteriów, a każde z nich zostało powiązane bezpośrednio z obowiązkami wynikającymi z Prawa oświatowego oraz Karty nauczyciela. Równocześnie wprowadzone zostało uproszczenie skali punktacji.
Mniej kryteriów, prostsza punktacja – co się zmieniło?
Po zmianach ocena pracy nadal obejmuje wszystkie kluczowe obszary aktywności nauczyciela:
- prawidłowość merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć,
- działania wychowawcze i opiekuńcze,
- zapewnienie bezpieczeństwa uczniom,
- współpracę z rodzicami,
- zaangażowanie w doskonalenie zawodowe,
- realizację zadań wynikających ze statutu szkoły.
Różnica polega na tym, że wymagania są teraz mniej szczegółowe, bardziej uporządkowane i spójne z przepisami prawa, co – jak wskazuje MEN – ma zmniejszyć uznaniowość ocen.
Nauczyciel zobaczy wszystkie opinie. Nowy obowiązek dyrektora
Jedna z kluczowych zmian dotyczy dostępu do dokumentów w procesie oceny. Przed zmianą przepisów nauczyciel otrzymywał projekt oceny, ale nie zawsze miał możliwość zapoznania się z opiniami innych podmiotów (np. rady rodziców).
Po zmianie dyrektor ma obowiązek udostępnić nauczycielowi:
- projekt oceny,
- wszystkie opinie przekazane przez: radę rodziców (jeśli działa w szkole), mentora (w przypadku nauczycieli w przygotowaniu zawodowym), samorząd uczniowski, doradcę metodycznego lub nauczyciela mianowanego/dyplomowanego, opiekuna naukowo-dydaktycznego (w kolegiach pracowników służb społecznych).
Nauczyciel może odnieść się ustnie lub pisemnie do treści opinii w ciągu 5 dni roboczych.
Ocena pracy dyrektora – również nowe zasady
Zmiany dotyczą także dyrektorów szkół. Osoba kierująca placówką ma prawo zapoznać się z opiniami:
- rady szkoły,
- zakładowych organizacji związkowych,
- rady programowej (w kolegiach pracowników służb społecznych).
Dyrektor placówki również ma 5 dni na ustosunkowanie się do nich.
Nowość: obowiązkowe pisemne stanowisko dyrektora przy odwołaniu
Dotąd dyrektor nie musiał przedstawiać pisemnej odpowiedzi na zarzuty nauczyciela w odwołaniu od oceny.
Po wejściu w życie zmian dyrektor ma obowiązek przygotować takie stanowisko i przekazać je nauczycielowi.
Kiedy można wszcząć procedurę oceny pracy?
Zasadniczo ocena pracy nauczyciela może zostać przeprowadzona nie wcześniej niż po roku od poprzedniej.
Postępowanie można rozpocząć z inicjatywy:
- dyrektora szkoły,
- nauczyciela,
- kuratora oświaty,
- organu prowadzącego,
- rady szkoły,
- rady rodziców.
Podstawa prawna:
- rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. z 2022 r. poz. 1822 z późn. zm.)