Nowe zasady oceny pracy nauczycieli od 28 listopada. MEN upraszcza kryteria i wprowadza większą przejrzystość

Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
nauczyciel nauczycielka nauczyciele ocena pracy szkoła dyrektor oświata edukacja placówka oświatowa MEN / Nowe zasady oceny pracy nauczycieli od 28 listopada. MEN upraszcza kryteria i wprowadza większą przejrzystość / Shutterstock

28 listopada weszły w życie znowelizowane przepisy dotyczące oceny pracy nauczycieli. Ministerstwo Edukacji Narodowej przekonuje, że zmiany mają zapewnić większą transparentność, jednolitość i sprawiedliwość ocen, a także realnie wspierać rozwój zawodowy pedagogów. Uproszczono kryteria, zmieniono skalę punktacji i wprowadzono nowe obowiązki dyrektorów.

rozwiń >

Dlaczego zmieniono zasady oceny pracy? Ministerstwo mówi o transparentności

Do tej pory system oceniania nauczycieli opierał się na bardzo rozbudowanej liście kryteriów, które – jak wskazywały szkoły i samorządy – były trudne do jednoznacznej interpretacji. Skutkowało to skomplikowaną procedurą i częstymi wątpliwościami.

Autopromocja

Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie oceny pracy nauczycieli znacząco upraszcza i ogranicza liczbę kryteriów, a każde z nich zostało powiązane bezpośrednio z obowiązkami wynikającymi z Prawa oświatowego oraz Karty nauczyciela. Równocześnie wprowadzone zostało uproszczenie skali punktacji.

Mniej kryteriów, prostsza punktacja – co się zmieniło?

Po zmianach ocena pracy nadal obejmuje wszystkie kluczowe obszary aktywności nauczyciela:

  • prawidłowość merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć,
  • działania wychowawcze i opiekuńcze,
  • zapewnienie bezpieczeństwa uczniom,
  • współpracę z rodzicami,
  • zaangażowanie w doskonalenie zawodowe,
  • realizację zadań wynikających ze statutu szkoły.

Różnica polega na tym, że wymagania są teraz mniej szczegółowe, bardziej uporządkowane i spójne z przepisami prawa, co – jak wskazuje MEN – ma zmniejszyć uznaniowość ocen.

Nauczyciel zobaczy wszystkie opinie. Nowy obowiązek dyrektora

Jedna z kluczowych zmian dotyczy dostępu do dokumentów w procesie oceny. Przed zmianą przepisów nauczyciel otrzymywał projekt oceny, ale nie zawsze miał możliwość zapoznania się z opiniami innych podmiotów (np. rady rodziców).

Po zmianie dyrektor ma obowiązek udostępnić nauczycielowi:

  • projekt oceny,
  • wszystkie opinie przekazane przez: radę rodziców (jeśli działa w szkole), mentora (w przypadku nauczycieli w przygotowaniu zawodowym), samorząd uczniowski, doradcę metodycznego lub nauczyciela mianowanego/dyplomowanego, opiekuna naukowo-dydaktycznego (w kolegiach pracowników służb społecznych).

Nauczyciel może odnieść się ustnie lub pisemnie do treści opinii w ciągu 5 dni roboczych.

Ocena pracy dyrektora – również nowe zasady

Zmiany dotyczą także dyrektorów szkół. Osoba kierująca placówką ma prawo zapoznać się z opiniami:

  • rady szkoły,
  • zakładowych organizacji związkowych,
  • rady programowej (w kolegiach pracowników służb społecznych).

Dyrektor placówki również ma 5 dni na ustosunkowanie się do nich.

Nowość: obowiązkowe pisemne stanowisko dyrektora przy odwołaniu

Dotąd dyrektor nie musiał przedstawiać pisemnej odpowiedzi na zarzuty nauczyciela w odwołaniu od oceny.

Po wejściu w życie zmian dyrektor ma obowiązek przygotować takie stanowisko i przekazać je nauczycielowi.

Kiedy można wszcząć procedurę oceny pracy?

Zasadniczo ocena pracy nauczyciela może zostać przeprowadzona nie wcześniej niż po roku od poprzedniej.

Postępowanie można rozpocząć z inicjatywy:

  • dyrektora szkoły,
  • nauczyciela,
  • kuratora oświaty,
  • organu prowadzącego,
  • rady szkoły,
  • rady rodziców.

Podstawa prawna:

  • rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. z 2022 r. poz. 1822 z późn. zm.)
Edukacja
E-dyplomy obowiązkowe od 2027 roku. Senat przyjął ustawę: dyplomy w aplikacji mObywatel, łatwiejsza weryfikacja pracowników
27 lis 2025

Od 1 stycznia 2027 r. tradycyjne papierowe dyplomy na uczelniach odejdą do historii. Senat przyjął nowelizację ustaw, która wprowadza obowiązek wydawania e-dyplomów i ich integrację z aplikacją mObywatel. Absolwenci uzyskają szybki dostęp do dokumentu, a pracodawcy — skuteczne narzędzie do weryfikacji kwalifikacji kandydatów.

Ferie zimowe 2025/2026 i 2026/2027: MEN zmienił zasady. Nowy podział na trzy tury i nowe grupy województw
27 lis 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło istotną zmianę w organizacji roku szkolnego. Od roku szkolnego 2025/2026 ferie zimowe w całej Polsce będą odbywać się w trzech, a nie czterech turach. Modyfikacji uległ także podział województw na grupy. Zmiana ta wynika – jak informuje MEN – z wieloletnich wniosków rodziców, samorządów i parlamentarzystów oraz z potrzeby bardziej równomiernego rozkładu liczby uczniów korzystających z przerwy zimowej w tym samym czasie.

Afera Collegium Humanum: pierwszy akt oskarżenia. 29 osób podejrzanych o korupcję i fałszowanie dokumentów. Politycy wśród oskarżonych
27 lis 2025

Prokuratura Krajowa skierowała do Sądu Okręgowego w Katowicach pierwszy akt oskarżenia w głośnej sprawie dotyczącej nieprawidłowości w dawnej prywatnej uczelni Collegium Humanum. Na ławie oskarżonych zasiąść ma 29 osób, którym zarzucono łącznie 67 przestępstw, w tym korupcję, oszustwa i pranie brudnych pieniędzy.

mLegitymacja nauczyciela już od 30 listopada 2025 r. Nowe funkcje w SIO i ważne ograniczenia dla szkół
27 lis 2025

Od 30 listopada 2025 r. każdy nauczyciel w Polsce zyska dostęp do mLegitymacji nauczyciela w aplikacji mObywatel. Elektroniczny dokument będzie pełnoprawnym odpowiednikiem tradycyjnej legitymacji i ma znacząco uprościć proces potwierdzania statusu nauczyciela. Równocześnie MEN wdrożyło kolejne zmiany w Systemie Informacji Oświatowej (SIO), które wpływają na funkcjonowanie szkół, w tym m.in. na obsługę uczniów i generowanie kodów QR.

Wypłaty dla nauczycieli do 6 czerwca 2026 r. Wyrównanie od 1 września 2025 r. Nauczyciel otrzyma wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe [Karta Nauczyciela]
27 lis 2025

Zmiany w Karcie Nauczyciela od dnia 1 stycznia 2026 r. Nauczyciel otrzyma wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe w większej liczbie przypadków. Wypłata z wyrównaniem od dnia 1 września 2025 r. zostanie dokonana do dnia 6 czerwca 2026 r.

Jak wspierać kondycję psychiczną uczniów, gdy system edukacji zawodzi?
26 lis 2025

Każdej jesieni polscy uczniowie i ich rodzice stają wobec zderzenia z systemem edukacji, który nie nadąża za współczesnością i potrzebami młodych ludzi. Po wakacyjnej przerwie, pełnej planów i nadziei, że „w tym roku będzie inaczej”, wielu z nich już w pierwszych tygodniach nauki doświadcza rozczarowania, frustracji i poczucia bezsilności. Za tymi emocjami nie kryje się lenistwo ani brak ambicji, lecz narastające od lat zjawisko przeciążenia psychicznego uczniów, które staje się jednym z najpoważniejszych wyzwań społecznych w Polsce. Dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży to dziś nie tylko temat kampanii społecznych, lecz kluczowy wskaźnik jakości całego systemu edukacyjnego.

Social mediów już nie da się „wyłączyć”. Szkoła i nauczyciele muszą pokazać jak z nich korzystać – mądrze i z umiarem
26 lis 2025

Pokolenie urodzone po 2010 roku dorasta w rzeczywistości, w której granica między światem realnym a cyfrowym praktycznie się rozmyła. To pierwsza generacja, której proces dojrzewania emocjonalnego, społecznego i poznawczego odbywa się równocześnie w dwóch wymiarach – rzeczywistości fizycznej i przestrzeni online.

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne 2026: kto może je otrzymać i jak złożyć wniosek?
26 lis 2025

Od 1 stycznia 2026 roku nauczyciele z jeszcze szerszego grona placówek oświatowych będą mogli ubiegać się o nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Kto dokładnie może je otrzymać i jakie są wymagania dotyczące wieku oraz stażu pracy? Podajemy też informację o dokumentach, jakie trzeba złożyć w ZUS, aby skorzystać z tego świadczenia.

Nowy profil absolwenta szkoły ponadpodstawowej. Jakie kompetencje będą kluczowe w edukacji po 2025 roku?
26 lis 2025

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) opublikował projekt profilu absolwenta szkoły ponadpodstawowej, który ma wyznaczyć kierunek zmian w edukacji 2025 i stać się podstawą do tworzenia nowej podstawy programowej. Sprawdzamy, jakie kompetencje przyszłości mają zdobywać uczniowie.

Nauczyciele mają dość. „Solidarność” rozpoczęła protesty: chcą nawet 11 tys. zł na rękę dla nauczyciela dyplomowanego
26 lis 2025

Rosnąca frustracja w szkołach znajduje ujście w ulicznych protestach. Nauczycielska „Solidarność” rozpoczęła ogólnopolską serię demonstracji i jasno stawia warunek rządowi: systemowe powiązanie pensji z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce. Związkowcy twierdzą, że to jedyna droga, by uratować polską edukację.

pokaż więcej
Proszę czekać...