Reforma26 „Kompas Jutra”: w szkołach nowa podstawa programowa, moduły tematyczne i nauczanie przez doświadczenie

Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
sejm projekt ustawy reforma edukacji 2026 Kompas Jutra nowa podstawa programowa edukacja 2025 prawo oświatowe szkoła przyszłości reforma oświaty edukacja / Reforma26 „Kompas Jutra”: w szkołach nowa podstawa programowa, moduły tematyczne i nauczanie przez doświadczenie / sejm.gov.pl

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, stanowiącego fundament Reformy26 „Kompas Jutra”. To największa od lat zmiana w systemie edukacji, której celem jest dostosowanie nauczania do wyzwań XXI wieku. Reforma, opracowana przez zespół ekspertów i nauczycieli praktyków pod kierunkiem Instytutu Badań Edukacyjnych, ma wprowadzić nowoczesną podstawę programową, nauczanie modułowe oraz aktywne metody uczenia się oparte na doświadczeniu.

rozwiń >

Reforma26 „Kompas Jutra”. Dlaczego polska szkoła potrzebuje zmian

Ministerstwo Edukacji Narodowej wskazuje, że dotychczasowy model nauczania nie rozwija w wystarczającym stopniu kompetencji kluczowych. Z badań międzynarodowych – PISA, PIRLS, TIMSS i TALIS – wynika, że choć polscy uczniowie osiągają dobre wyniki poznawcze, brakuje im praktycznych umiejętności i motywacji do nauki.

Autopromocja

Wiceminister Katarzyna Lubnauer podczas sejmowej debaty podkreśliła, że „polscy uczniowie często nie widzą sensu chodzenia do szkoły”, a nowa reforma ma to zmienić, łącząc wiedzę z praktyką i doświadczeniem.

Reforma26 „Kompas Jutra” to długofalowa wizja nowoczesnej edukacji, która ma łączyć naukę z praktyką, technologią i współpracą. Pierwsze efekty uczniowie i nauczyciele odczują już w roku szkolnym 2026/2027.

Nowa podstawa programowa i przedmioty

Wiceminister Katarzyna Lubnauer podkreśliła w Sejmie, że reforma realnie zaczyna się 1 września 2026 roku, kiedy do szkół mają wejść podstawy programowe oraz ramowe plany nauczania według zmian Reformy26 "Kompas Jutra". Jednak pierwsze zmiany weszły w życie już 1 września 2025 roku. Uczniowie poznali dwa nowe przedmioty – edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Zmieniona została również podstawa programowa wychowania fizycznego, kładąca nacisk na zdrowie, aktywność i dobrostan.

Od 2026 roku nowa podstawa obejmie przedszkola oraz klasy I i IV szkół podstawowych, a w kolejnych latach – następne roczniki.

Reforma edukacji - moduły tematyczne i łączenie przedmiotów

Jednym z filarów reformy są moduły tematyczne, które integrują różne przedmioty wokół wspólnych zagadnień. W podstawie programowej zaplanowano sześć takich modułów:

  • bezpieczeństwo i obrona,
  • edukacja medialna,
  • filozoficzny,
  • ekonomiczno-finansowy,
  • klimatyczny,
  • kultura.

W klasach IV–VI zostaną połączone przedmioty przyrodnicze – biologia, geografia, chemia i fizyka – w jeden blok interdyscyplinarny, wzorowany na zachodnim modelu „science”. Celem jest rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego i rozumienia procesów, a nie tylko zapamiętywania faktów.

Uczenie się przez działanie i tydzień projektowy

„Kompas Jutra” wprowadza nauczanie oparte na doświadczeniach edukacyjnych. W przedszkolu dzieci będą prowadzić dzienniki obserwacji przyrody, w młodszych klasach opracują plany podróży po regionie, a starsi uczniowie przygotują podcasty, teledyski czy wywiady historyczne.

Nowością będzie także tydzień projektowy, który od 2026 roku szkoły będą mogły wprowadzać fakultatywnie, a od 2027 – obowiązkowo. Uczniowie w zespołach międzyklasowych będą realizować projekty łączące wiedzę z wielu dziedzin, np. tworzyć spektakle, makiety wydarzeń historycznych czy inicjatywy społeczne.

Nowe ocenianie, cyfryzacja i wsparcie psychologiczne

Zmiany obejmą także system oceniania – oprócz stopnia cyfrowego uczniowie otrzymają rozszerzoną informację zwrotną o postępach w nauce.

W ramach cyfryzacji szkół powstanie 12 tys. pracowni AI, 4 tys. laboratoriów STEM, a do uczniów trafi 735 tys. laptopów i tabletów. Egzaminy ósmoklasisty i maturalny zostaną w pełni ucyfrowione do 2031 roku, co ma zapewnić większą porównywalność wyników i ograniczyć błędy w ocenianiu.

Nowe przepisy przewidują również wzmocnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej – w rozporządzeniach ma zostać określony minimalny wymiar godzin wsparcia dla uczniów.

Ważne

Harmonogram wdrażania zmian

  • Wrzesień 2025: nowe przedmioty (edukacja zdrowotna i obywatelska), nowa podstawa wychowania fizycznego.
  • Wrzesień 2026: nowa podstawa w przedszkolach i klasach I i IV szkoły podstawowej, nowe podręczniki, fakultatywny tydzień projektowy.
  • Wrzesień 2027: nowa podstawa w szkołach ponadpodstawowych, tydzień projektowy obowiązkowy.
  • 2031–2032: nowe egzaminy ósmoklasisty i maturalne w technikach.

Nowe definicje w prawie oświatowym

Projekt ustawy wprowadza do Prawa oświatowego m.in. definicje „efektów uczenia się”, „doświadczenia edukacyjnego” oraz „tygodnia projektowego”. Zmiany obejmą także zasady oceniania, arkusz organizacyjny szkół, przepisy dotyczące podręczników i funkcjonowania młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW).

Edukacja
E-dyplomy później. Rząd przesuwa terminy wdrożenia cyfrowych dyplomów uczelni – e-dokumenty dopiero od 2027 roku
06 lis 2025

Rządowy projekt nowelizacji Prawa oświatowego i Prawa o szkolnictwie wyższym zakłada przesunięcie w czasie wprowadzenia e-dyplomów. Zamiast od 2026 roku, uczelnie będą zobowiązane do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej dopiero od 1 stycznia 2027 r. Powodem są kwestie techniczne i konieczność przygotowania uczelni oraz repozytorium prowadzonego przez OPI-PIB.

Reforma26 „Kompas Jutra”: w szkołach nowa podstawa programowa, moduły tematyczne i nauczanie przez doświadczenie
06 lis 2025

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, stanowiącego fundament Reformy26 „Kompas Jutra”. To największa od lat zmiana w systemie edukacji, której celem jest dostosowanie nauczania do wyzwań XXI wieku. Reforma, opracowana przez zespół ekspertów i nauczycieli praktyków pod kierunkiem Instytutu Badań Edukacyjnych, ma wprowadzić nowoczesną podstawę programową, nauczanie modułowe oraz aktywne metody uczenia się oparte na doświadczeniu.

Fundacja ORLEN rusza z nowym programem „Moc odpowiedzialności”. Granty do 30 tys. zł na edukację obywatelską młodzieży
06 lis 2025

Fundacja ORLEN ogłosiła nabór wniosków do nowego programu „Moc odpowiedzialności”, w ramach którego jednostki samorządu prowadzące szkoły mogą uzyskać dofinansowanie od 5 do 30 tys. zł na działania edukacyjne rozwijające postawy obywatelskie młodzieży. Łączna pula środków wynosi 800 tys. zł, a zgłoszenia można przesyłać do 5 grudnia 2025 r.

MEN zaostrza przepisy o wagarach. 25% nieusprawiedliwionych nieobecności wystarczy, by uczeń nie został sklasyfikowany
05 lis 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) przedstawiło projekt zmian w ustawie Prawo oświatowe i ustawie o systemie oświaty, który znacząco zaostrza przepisy dotyczące niespełniania obowiązku szkolnego. Resort chce, by już 25% nieusprawiedliwionych nieobecności w roku szkolnym wystarczyło do uznania, że uczeń nie wypełnia obowiązku nauki lub rocznego przygotowania przedszkolnego.

Dziennik Gazeta Prawna i Wydział Prawa i Administracji UW łączą siły na rzecz edukacji i debaty publicznej
05 lis 2025

Dziennik Gazeta Prawna oraz Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego zawarły strategiczne porozumienie o współpracy, którego celem jest wspólne działanie na rzecz rozwoju debaty publicznej, edukacji prawniczej oraz popularyzacji eksperckiej wiedzy prawnej. Porozumienie podpisali: Marcin Krawczak, wiceprezes zarządu INFOR S.A. oraz prof. dr hab. Sławomir Żółtek, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Nauczyciele dostaną wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Zmiany w Karcie nauczyciela od 1 stycznia 2026 r.?
05 lis 2025

Nauczyciele zyskają prawo do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Posłowie Koalicji Obywatelskiej złożyli projekt nowelizacji Karty nauczyciela, który ma wejść w życie z początkiem 2026 roku. Nowe przepisy mają uregulować problem, który od września 2025 r. budził kontrowersje w środowisku nauczycielskim.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli za 2025 rok. Kiedy wypłata i komu przysługuje trzynastka w 2026 r.?
04 lis 2025

W 2026 roku nauczyciele otrzymają tzw. trzynastą pensję za 2025 rok. To świadczenie, znane formalnie jako dodatkowe wynagrodzenie roczne, przysługuje pracownikom sfery budżetowej, w tym nauczycielom szkół publicznych. Wyjaśniamy, komu się ono należy, jak obliczyć jego wysokość i kiedy należy się spodziewać wypłaty.

RPO apeluje o włączenie do podstawy programowej treści związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji i przemocy. Czy uczniowie chcą edukacji antydyskryminacyjnej?
04 lis 2025

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do minister edukacji Barbary Nowackiej o uwzględnienie w nowej podstawie programowej treści dotyczących przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy. Zdaniem RPO to jeden z najskuteczniejszych sposobów realizacji zasady równego traktowania w polskich szkołach.

Loterie fantowe w szkołach – jak zorganizować je zgodnie z prawem?
04 lis 2025

Organizacja loterii fantowych w szkołach to popularny sposób pozyskiwania środków na cele charytatywne, społeczne i edukacyjne. Choć wydarzenia tego typu często mają charakter dobroczynny, nie zwalnia to ich organizatorów z obowiązku przestrzegania przepisów prawa. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu przypomniało ostatnio o zasadach wynikających z ustawy o grach hazardowych – a te są jasno określone.

IBE proponuje wprowadzenie „pracy własnej ucznia”. Nowa kategoria dydaktyczna może zastąpić tradycyjne prace domowe - AKTUALIZACJA
03 lis 2025

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił Ministerstwu Edukacji Narodowej rekomendacje zmian w przepisach dotyczących prac domowych. Eksperci proponują wprowadzenie ustawowego pojęcia „pracy własnej uczennicy lub ucznia” – dobrowolnej, nieocenianej formy aktywności, która miałaby wspierać samodzielność i rozwój dzieci [AKTUALIZACJA].

pokaż więcej
Proszę czekać...