REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Loterie fantowe w szkołach – jak zorganizować je zgodnie z prawem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
edukacja prawo loteria fantowa gry hazardowe hazard szkoła ustawa o grach hazardowych kuratorium prawo i oświata fundraiser gry losowe edukacja prawna dziewczynka uczennica w klasie dzieci nauka
Loterie fantowe w szkołach – jak zorganizować je zgodnie z prawem?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Organizacja loterii fantowych w szkołach to popularny sposób pozyskiwania środków na cele charytatywne, społeczne czy edukacyjne. Choć wydarzenia tego typu często mają charakter dobroczynny, nie zwalnia to ich organizatorów z obowiązku przestrzegania przepisów prawa. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu przypomniało ostatnio o zasadach wynikających z ustawy o grach hazardowych – a te są jasno określone.

Organizacja loterii fantowej w szkole to świetna okazja do integracji społeczności szkolnej i wsparcia potrzebujących, jednak musi odbywać się zgodnie z przepisami. Kluczowe jest terminowe zgłoszenie, prawidłowy regulamin i rozliczenie po zakończeniu gry. Tylko wtedy loteria pozostanie nie tylko atrakcyjną zabawą, ale i działaniem zgodnym z prawem, o czym przypomina Kuratorium Oświaty we Wrocławiu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Loteria fantowa – co to właściwie jest?

Loteria fantowa to gra losowa, w której uczestnik nabywa los uprawniający do udziału w losowaniu nagród rzeczowych (tzw. fantów). Wynik gry zależy wyłącznie od przypadku, a jej zasady muszą być opisane w regulaminie.

W przypadku szkół i placówek oświatowych, celem loterii jest zazwyczaj wsparcie działań społecznych, wychowawczych lub charytatywnych.

Podstawa prawna i obowiązek zgłoszenia

Zasady organizacji loterii fantowych określa ustawa z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Zgodnie z jej przepisami, warunkiem urządzenia loterii jest zgłoszenie jej do właściwego miejscowo naczelnika urzędu celno-skarbowego.

REKLAMA

Zgłoszenie należy złożyć nie później niż 30 dni przed planowanym rozpoczęciem gry. W dokumencie trzeba wskazać m.in. nazwę organizatora, cel, regulamin, miejsce i czas trwania loterii oraz wartość puli nagród.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak zgłoszenia to poważne naruszenie – może skutkować karą administracyjną, a nawet odpowiedzialnością karną skarbową.

Loterie o małej wartości – prostsze zasady

Jeśli łączna wartość nagród nie przekracza tzw. kwoty bazowej (określanej corocznie w przepisach), szkoła może zorganizować loterię w uproszczonej formie – wyłącznie na podstawie zgłoszenia, bez konieczności uzyskiwania zezwolenia.

W takim przypadku:

  • szkoła nie płaci podatku od gier,
  • nie składa deklaracji podatkowych,
  • cały dochód z loterii musi być przeznaczony na cele społecznie użyteczne, np. wsparcie uczniów, zakup pomocy dydaktycznych czy działalność charytatywną.

Co istotne, w loterii mogą brać udział również osoby poniżej 18 roku życia, co ma duże znaczenie dla placówek oświatowych.

Sprawozdanie po zakończeniu gry

Obowiązki organizatora nie kończą się w dniu losowania. Po przeprowadzeniu loterii szkoła ma 30 dni na przesłanie sprawozdania do właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego. W dokumencie należy wykazać m.in. liczbę sprzedanych losów, przychód, koszty organizacji i sposób rozdysponowania środków.

To wymóg, o którym często się zapomina, a jego niedopełnienie również może skutkować sankcjami.

Dlaczego warto przestrzegać procedur?

Zgłoszenie loterii i dopełnienie formalności to nie tylko obowiązek wynikający z ustawy, ale też ochrona dyrektora i nauczycieli przed ewentualną odpowiedzialnością prawną. Kuratorium oświaty zwraca uwagę, że każda szkoła organizująca gry losowe – nawet w dobrej wierze – powinna traktować je jak działalność regulowaną.

Przestrzeganie zasad zwiększa wiarygodność szkoły i pozwala uniknąć nieporozumień, zwłaszcza w przypadku kontroli organów celno-skarbowych.

Podstawa prawna:

  • ustawa z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 595 z późn. zm.)
Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Loterie fantowe w szkołach – jak zorganizować je zgodnie z prawem?

Organizacja loterii fantowych w szkołach to popularny sposób pozyskiwania środków na cele charytatywne, społeczne czy edukacyjne. Choć wydarzenia tego typu często mają charakter dobroczynny, nie zwalnia to ich organizatorów z obowiązku przestrzegania przepisów prawa. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu przypomniało ostatnio o zasadach wynikających z ustawy o grach hazardowych – a te są jasno określone.

IBE proponuje wprowadzenie „pracy własnej ucznia”. Nowa kategoria dydaktyczna może zastąpić tradycyjne prace domowe - AKTUALIZACJA

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił Ministerstwu Edukacji Narodowej rekomendacje zmian w przepisach dotyczących prac domowych. Eksperci proponują wprowadzenie ustawowego pojęcia „pracy własnej uczennicy lub ucznia” – dobrowolnej, nieocenianej formy aktywności, która miałaby wspierać samodzielność i rozwój dzieci. [AKTUALIZACJA]

Uczniowie ze szkół artystycznych ze stypendium ministra kultury

MKiDN poinformowało, że 94 uczniów z całej Polski, kształcących się w szkołach muzycznych, plastycznych i baletowych, otrzymało za swoje osiągnięcia stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZPP: Powiaty nie powinny włączać szkół gminnych do programu „Wyjście z klasą”

Związek Powiatów Polskich (ZPP) skierował do starostów rekomendację dotyczącą realizacji rządowego programu „Wyjście z klasą”, prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. ZPP zaleca, by powiaty składały wnioski wyłącznie w odniesieniu do szkół, dla których są organem prowadzącym, bez włączania w program szkół gminnych.

REKLAMA

Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa i obronności - rusza 4. edycja programu „Edukacja z wojskiem”

Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Obrony Narodowej zainaugurowały czwartą edycję programu „Edukacja z wojskiem”. To największa odsłona projektu, którego celem jest zwiększenie świadomości uczniów w zakresie bezpieczeństwa, obronności i reagowania w sytuacjach kryzysowych. Zajęcia w szkołach potrwają do 19 grudnia 2025 roku.

Studenci pobierający rentę rodzinną z ZUS muszą się pospieszyć. Do 31 października mają czas na złożenie zaświadczenia z uczelni

Zbliża się ostateczny termin dla studentów, którzy pobierają rentę rodzinną z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Do 31 października 2025 roku muszą oni dostarczyć do ZUS zaświadczenie do wniosku o kontynuowanie wypłaty renty. Brak dokumentu oznacza utratę prawa do wypłaty renty za październik.

Co wybrać: szkoła prywatna czy państwowa? 11,6 proc. szkół to szkoły prywatne, a jeszcze niedawno szkoła niepubliczna była luksusem

Szkoła prywatna czy państwowa - co jest lepsze dla dziecka? Obecnie aż 11,6 proc. szkół to szkoły prywatne, a jeszcze niedawno szkoła niepubliczna była luksusem. Obecnie co szóste dziecko uczęszcza do niepublicznej placówki.

Biznes zaczyna się na uczelni - uczelnie otwierają studentom drogę do startupowego sukcesu

Absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Hubert Adamczewski, współtworzy innowacyjną firmę technologiczną, która dzięki przemyślanej kampanii crowdfundingowej i pracowitości zespołu osiągnęła pierwsze globalne sukcesy. Jego historia pokazuje, że uczelnia może być nie tylko miejscem zdobywania wiedzy, ale również startem do świata biznesu. Wydział Zarządzania UW stwarza środowisko sprzyjające rozwojowi przedsiębiorczości już na etapie studiów.

REKLAMA

Co 5. egzaminator popełnia błędy przy sprawdzaniu matur. Procedury odwoławcze są archaiczne. Co trzeba zmienić

Matura to najważniejszy egzamin w życiu młodego człowieka. Tymczasem co 5. egzaminator popełnia błędy przy sprawdzaniu matur. Często oznacza to koniec drogi na wymarzone studia. Procedury odwoławcze są archaiczne. Co trzeba zmienić?

Tak rodzice terroryzują nauczycieli i dyrekcję w podstawówkach. To już norma?

Czy w podstawówkach nie będzie już stawiania jedynek? Jeśli tak, to nie z powodu coraz lepszych uczniowskich wyników, a z obawy przed rodzicami, którzy do dyrekcji szkoły skarżą się na nauczycieli stawiających złe oceny. Szefostwo daje pedagogom do zrozumienia, że powodujące konflikt z rodzicami jedynki są… niemile widziane.

REKLAMA