REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Loterie fantowe w szkołach – jak zorganizować je zgodnie z prawem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
edukacja prawo loteria fantowa gry hazardowe hazard szkoła ustawa o grach hazardowych kuratorium prawo i oświata fundraiser gry losowe edukacja prawna dziewczynka uczennica w klasie dzieci nauka
Loterie fantowe w szkołach – jak zorganizować je zgodnie z prawem?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Organizacja loterii fantowych w szkołach to popularny sposób pozyskiwania środków na cele charytatywne, społeczne i edukacyjne. Choć wydarzenia tego typu często mają charakter dobroczynny, nie zwalnia to ich organizatorów z obowiązku przestrzegania przepisów prawa. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu przypomniało ostatnio o zasadach wynikających z ustawy o grach hazardowych – a te są jasno określone.

Organizacja loterii fantowej w szkole to świetna okazja do integracji społeczności szkolnej i wsparcia potrzebujących, jednak musi odbywać się zgodnie z przepisami. Kluczowe jest terminowe zgłoszenie, prawidłowy regulamin i rozliczenie po zakończeniu gry. Tylko wtedy loteria pozostanie nie tylko atrakcyjną zabawą, ale i działaniem zgodnym z prawem, o czym przypomina Kuratorium Oświaty we Wrocławiu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Loteria fantowa – co to właściwie jest?

Loteria fantowa to gra losowa, w której uczestnik nabywa los uprawniający do udziału w losowaniu nagród rzeczowych (tzw. fantów). Wynik gry zależy wyłącznie od przypadku, a jej zasady muszą być opisane w regulaminie.

W przypadku szkół i placówek oświatowych, celem loterii jest zazwyczaj wsparcie działań społecznych, wychowawczych lub charytatywnych.

Podstawa prawna i obowiązek zgłoszenia loterii

Zasady organizacji loterii fantowych określa ustawa z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Zgodnie z jej przepisami, warunkiem urządzenia loterii jest zgłoszenie jej do właściwego miejscowo naczelnika urzędu celno-skarbowego.

REKLAMA

Zgłoszenie należy złożyć nie później niż 30 dni przed planowanym rozpoczęciem gry. W dokumencie trzeba wskazać m.in. nazwę organizatora, cel, regulamin, miejsce i czas trwania loterii oraz wartość puli nagród.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak zgłoszenia to poważne naruszenie – może skutkować karą administracyjną, a nawet odpowiedzialnością karną skarbową.

Loterie o małej wartości – prostsze zasady

Jeśli łączna wartość nagród nie przekracza tzw. kwoty bazowej (określanej corocznie w przepisach), szkoła może zorganizować loterię w uproszczonej formie – wyłącznie na podstawie zgłoszenia, bez konieczności uzyskiwania zezwolenia.

W takim przypadku:

  • szkoła nie płaci podatku od gier,
  • nie składa deklaracji podatkowych,
  • cały dochód z loterii musi być przeznaczony na cele społecznie użyteczne, np. wsparcie uczniów, zakup pomocy dydaktycznych czy działalność charytatywną.

Co istotne, w loterii mogą brać udział również osoby poniżej 18 roku życia, co ma duże znaczenie dla placówek oświatowych.

Konieczne sprawozdanie po zakończeniu gry

Obowiązki organizatora nie kończą się w dniu losowania. Po przeprowadzeniu loterii szkoła ma 30 dni na przesłanie sprawozdania do właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego. W dokumencie należy wykazać m.in. liczbę sprzedanych losów, przychód, koszty organizacji i sposób rozdysponowania środków.

To wymóg, o którym często się zapomina, a jego niedopełnienie również może skutkować sankcjami.

Dlaczego warto przestrzegać procedur?

Zgłoszenie loterii i dopełnienie formalności to nie tylko obowiązek wynikający z ustawy, ale też ochrona dyrektora i nauczycieli przed ewentualną odpowiedzialnością prawną. Kuratorium oświaty zwraca uwagę, że każda szkoła organizująca gry losowe – nawet w dobrej wierze – powinna traktować je jak działalność regulowaną.

Przestrzeganie zasad zwiększa wiarygodność szkoły i pozwala uniknąć nieporozumień, zwłaszcza w przypadku kontroli organów celno-skarbowych.

Podstawa prawna:

  • ustawa z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 595 z późn. zm.)
Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-dyplomy później. Rząd przesuwa terminy wdrożenia cyfrowych dyplomów uczelni – e-dokumenty dopiero od 2027 roku

Rządowy projekt nowelizacji Prawa oświatowego i Prawa o szkolnictwie wyższym zakłada przesunięcie w czasie wprowadzenia e-dyplomów. Zamiast od 2026 roku, uczelnie będą zobowiązane do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej dopiero od 1 stycznia 2027 r. Powodem są kwestie techniczne i konieczność przygotowania uczelni oraz repozytorium prowadzonego przez OPI-PIB.

Reforma26 „Kompas Jutra”: w szkołach nowa podstawa programowa, moduły tematyczne i nauczanie przez doświadczenie

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, stanowiącego fundament Reformy26 „Kompas Jutra”. To największa od lat zmiana w systemie edukacji, której celem jest dostosowanie nauczania do wyzwań XXI wieku. Reforma, opracowana przez zespół ekspertów i nauczycieli praktyków pod kierunkiem Instytutu Badań Edukacyjnych, ma wprowadzić nowoczesną podstawę programową, nauczanie modułowe oraz aktywne metody uczenia się oparte na doświadczeniu.

Fundacja ORLEN rusza z nowym programem „Moc odpowiedzialności”. Granty do 30 tys. zł na edukację obywatelską młodzieży

Fundacja ORLEN ogłosiła nabór wniosków do nowego programu „Moc odpowiedzialności”, w ramach którego jednostki samorządu prowadzące szkoły mogą uzyskać dofinansowanie od 5 do 30 tys. zł na działania edukacyjne rozwijające postawy obywatelskie młodzieży. Łączna pula środków wynosi 800 tys. zł, a zgłoszenia można przesyłać do 5 grudnia 2025 r.

MEN zaostrza przepisy o wagarach. 25% nieusprawiedliwionych nieobecności wystarczy, by uczeń nie został sklasyfikowany

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) przedstawiło projekt zmian w ustawie Prawo oświatowe i ustawie o systemie oświaty, który znacząco zaostrza przepisy dotyczące niespełniania obowiązku szkolnego. Resort chce, by już 25% nieusprawiedliwionych nieobecności w roku szkolnym wystarczyło do uznania, że uczeń nie wypełnia obowiązku nauki lub rocznego przygotowania przedszkolnego.

REKLAMA

Dziennik Gazeta Prawna i Wydział Prawa i Administracji UW łączą siły na rzecz edukacji i debaty publicznej

Dziennik Gazeta Prawna oraz Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego zawarły strategiczne porozumienie o współpracy, którego celem jest wspólne działanie na rzecz rozwoju debaty publicznej, edukacji prawniczej oraz popularyzacji eksperckiej wiedzy prawnej. Porozumienie podpisali: Marcin Krawczak, wiceprezes zarządu INFOR S.A. oraz prof. dr hab. Sławomir Żółtek, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Nauczyciele dostaną wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Zmiany w Karcie nauczyciela od 1 stycznia 2026 r.?

Nauczyciele zyskają prawo do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Posłowie Koalicji Obywatelskiej złożyli projekt nowelizacji Karty nauczyciela, który ma wejść w życie z początkiem 2026 roku. Nowe przepisy mają uregulować problem, który od września 2025 r. budził kontrowersje w środowisku nauczycielskim.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli za 2025 rok. Kiedy wypłata i komu przysługuje trzynastka w 2026 r.?

W 2026 roku nauczyciele otrzymają tzw. trzynastą pensję za 2025 rok. To świadczenie, znane formalnie jako dodatkowe wynagrodzenie roczne, przysługuje pracownikom sfery budżetowej, w tym nauczycielom szkół publicznych. Wyjaśniamy, komu się ono należy, jak obliczyć jego wysokość i kiedy należy się spodziewać wypłaty.

RPO apeluje o włączenie do podstawy programowej treści związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji i przemocy. Czy uczniowie chcą edukacji antydyskryminacyjnej?

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do minister edukacji Barbary Nowackiej o uwzględnienie w nowej podstawie programowej treści dotyczących przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy. Zdaniem RPO to jeden z najskuteczniejszych sposobów realizacji zasady równego traktowania w polskich szkołach.

REKLAMA

Loterie fantowe w szkołach – jak zorganizować je zgodnie z prawem?

Organizacja loterii fantowych w szkołach to popularny sposób pozyskiwania środków na cele charytatywne, społeczne i edukacyjne. Choć wydarzenia tego typu często mają charakter dobroczynny, nie zwalnia to ich organizatorów z obowiązku przestrzegania przepisów prawa. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu przypomniało ostatnio o zasadach wynikających z ustawy o grach hazardowych – a te są jasno określone.

IBE proponuje wprowadzenie „pracy własnej ucznia”. Nowa kategoria dydaktyczna może zastąpić tradycyjne prace domowe - AKTUALIZACJA

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił Ministerstwu Edukacji Narodowej rekomendacje zmian w przepisach dotyczących prac domowych. Eksperci proponują wprowadzenie ustawowego pojęcia „pracy własnej uczennicy lub ucznia” – dobrowolnej, nieocenianej formy aktywności, która miałaby wspierać samodzielność i rozwój dzieci [AKTUALIZACJA].

REKLAMA