REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-dyplomy później. Rząd przesuwa terminy wdrożenia cyfrowych dyplomów uczelni – e-dokumenty dopiero od 2027 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
e-dyplomy cyfrowe dyplomy uczelni prawo o szkolnictwie wyższym Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego OPI-PIB mObywatel Krajowy Plan Odbudowy KPO cyfryzacja edukacji dyplomy elektroniczne prawo oświatowe uczelnie wyższe
E-dyplomy później. Rząd przesuwa terminy wdrożenia cyfrowych dyplomów uczelni – e-dokumenty dopiero od 2027 roku
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rządowy projekt nowelizacji Prawa oświatowego i Prawa o szkolnictwie wyższym zakłada przesunięcie w czasie wprowadzenia e-dyplomów. Zamiast od 2026 roku, uczelnie będą zobowiązane do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej dopiero od 1 stycznia 2027 r. Powodem są kwestie techniczne i konieczność przygotowania uczelni oraz repozytorium prowadzonego przez OPI-PIB.

Rząd zmienia terminy wdrożenia e-dyplomów

W Sejmie w dniu 6 listopada odbyło się posiedzenie komisji ds. deregulacji. Posłowie wysłuchali pierwszego czytania rządowego projektu nowelizacji ustaw Prawo oświatowe, ustawy o systemie informacji oświatowej i ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak podsumowała wiceminister nauki Maria Mrówczyńska, projekt „umożliwia pełne przygotowanie uczelni do nowego sposobu wydawania dyplomów i eliminuje ryzyko problemów interpretacyjnych i organizacyjnych, które mogłyby utrudnić stosowanie przepisów”.

Już przepisy z 2023 roku zobowiązały uczelnie do wprowadzenia e-dyplomów od 1 stycznia 2026 roku. Wiceminister wskazała jednak, że terminy te należy urealnić. Jej zdaniem, aby cyfrowa postać dyplomu wprowadzona była w sposób bezpieczny dla uczelni i absolwentów, terminy przejścia uczelni na e-dyplomy oraz terminy działania cyfrowego repozytorium dyplomów muszą zostać przełożone. Podkreśliła, że uczelnie i OPI-PIB – instytucja odpowiedzialna za budowę repozytorium – muszą dostać więcej czasu na dostosowanie systemów i przeszkolenie personelu, by dyplomy mogły być wydawane w całej Polsce.

Nowe daty: repozytorium od czerwca 2026, obowiązek od stycznia 2027

W projektowanej ustawie proponuje się przesunięcie terminu uruchomienia repozytorium na 30 czerwca 2026 roku. Z kolei obowiązek uczelni dotyczący wydawania dyplomów w postaci elektronicznej zostanie odroczony do 1 stycznia 2027 roku. Przewidziany będzie też okres przejściowy – gotowe na to podmioty mogą wydawać e-dyplomy od 1 lipca 2026 roku i w tym okresie dyplomy będą mogły być wydawane równolegle w formie papierowej.

REKLAMA

Maria Mrówczyńska poinformowała, że tworzone przez OPI-PIB repozytorium jest finansowane z KPO na kwotę ponad 33 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

E-dyplomy w aplikacji mObywatel

Wiceminister nauki zapewniła, że pojawienie się e-dyplomu ułatwi weryfikację autentyczności dyplomu, zminimalizuje ryzyko fałszerstwa, skróci czas obsługi absolwentów i uprości procedury.

Przepisy umożliwiają też integrację informacji o e-dyplomach z aplikacją mObywatel. Dzięki temu docelowo każdy nowy absolwent uczelni będzie miał dostęp do swojego dyplomu z poziomu tej aplikacji.

Bez Portalu Edukacji i Nauki

Poseł Bartłomiej Wróblewski (PiS) zwracał uwagę, że wprowadzenie e-dyplomu miało być elementem szerszego projektu – budowy Portalu Edukacji i Nauki, który miał gromadzić m.in. informacje o dyplomach maturalnych, usługach związanych z edukacją. Przypomniał, że w prace nad tym portalem były w 2023 roku zaawansowane i że wydano na to kilkadziesiąt mln zł, a nowy rząd wstrzymał działania w tym zakresie.

W projektowanej ustawie przewidziano usunięcie przepisów dotyczących Portalu Edukacji i Nauki. "Nie widzieliśmy realnych perspektyw na wdrożenie" - wyjaśniła wiceminister Mrówczyńska, odnosząc się do tego faktu. Dodała również, że zdecydowano, aby część dotycząca e-dyplomów została przyjęta w innej niż proponowano wcześniej formule i dzięki temu funkcjonowanie systemu będzie tańsze, niż gdyby stworzono do tego osobny portal. Dyplomy będzie można pozyskiwać za pośrednictwem istniejącej i sprawdzonej aplikacji – mObywatel. Ministerstwo edukacji zaś osobno pracuje nad możliwością cyfryzacji świadectw maturalnych.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-dyplomy później. Rząd przesuwa terminy wdrożenia cyfrowych dyplomów uczelni – e-dokumenty dopiero od 2027 roku

Rządowy projekt nowelizacji Prawa oświatowego i Prawa o szkolnictwie wyższym zakłada przesunięcie w czasie wprowadzenia e-dyplomów. Zamiast od 2026 roku, uczelnie będą zobowiązane do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej dopiero od 1 stycznia 2027 r. Powodem są kwestie techniczne i konieczność przygotowania uczelni oraz repozytorium prowadzonego przez OPI-PIB.

Reforma26 „Kompas Jutra”: w szkołach nowa podstawa programowa, moduły tematyczne i nauczanie przez doświadczenie

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, stanowiącego fundament Reformy26 „Kompas Jutra”. To największa od lat zmiana w systemie edukacji, której celem jest dostosowanie nauczania do wyzwań XXI wieku. Reforma, opracowana przez zespół ekspertów i nauczycieli praktyków pod kierunkiem Instytutu Badań Edukacyjnych, ma wprowadzić nowoczesną podstawę programową, nauczanie modułowe oraz aktywne metody uczenia się oparte na doświadczeniu.

Fundacja ORLEN rusza z nowym programem „Moc odpowiedzialności”. Granty do 30 tys. zł na edukację obywatelską młodzieży

Fundacja ORLEN ogłosiła nabór wniosków do nowego programu „Moc odpowiedzialności”, w ramach którego jednostki samorządu prowadzące szkoły mogą uzyskać dofinansowanie od 5 do 30 tys. zł na działania edukacyjne rozwijające postawy obywatelskie młodzieży. Łączna pula środków wynosi 800 tys. zł, a zgłoszenia można przesyłać do 5 grudnia 2025 r.

MEN zaostrza przepisy o wagarach. 25% nieusprawiedliwionych nieobecności wystarczy, by uczeń nie został sklasyfikowany

Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło projekt zmian w ustawie Prawo oświatowe i ustawie o systemie oświaty, który znacząco zaostrza przepisy dotyczące niespełniania obowiązku szkolnego. Resort chce, by już 25% nieusprawiedliwionych nieobecności w roku szkolnym wystarczyło do uznania, że uczeń nie wypełnia obowiązku nauki lub rocznego przygotowania przedszkolnego.

REKLAMA

Dziennik Gazeta Prawna i Wydział Prawa i Administracji UW łączą siły na rzecz edukacji i debaty publicznej

Dziennik Gazeta Prawna oraz Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego zawarły strategiczne porozumienie o współpracy, którego celem jest wspólne działanie na rzecz rozwoju debaty publicznej, edukacji prawniczej oraz popularyzacji eksperckiej wiedzy prawnej. Porozumienie podpisali: Marcin Krawczak, wiceprezes zarządu INFOR S.A. oraz prof. dr hab. Sławomir Żółtek, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Nauczyciele dostaną wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Zmiany w Karcie nauczyciela od 1 stycznia 2026 r.?

Nauczyciele zyskają prawo do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Posłowie Koalicji Obywatelskiej złożyli projekt nowelizacji Karty nauczyciela, który ma wejść w życie z początkiem 2026 roku. Nowe przepisy mają uregulować problem, który od września 2025 r. budził kontrowersje w środowisku nauczycielskim.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli za 2025 rok. Kiedy wypłata i komu przysługuje trzynastka w 2026 r.?

W 2026 roku nauczyciele otrzymają tzw. trzynastą pensję za 2025 rok. To świadczenie, znane formalnie jako dodatkowe wynagrodzenie roczne, przysługuje pracownikom sfery budżetowej, w tym nauczycielom szkół publicznych. Wyjaśniamy, komu się ono należy, jak obliczyć jego wysokość i kiedy należy się spodziewać wypłaty.

RPO apeluje o włączenie do podstawy programowej treści związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji i przemocy. Czy uczniowie chcą edukacji antydyskryminacyjnej?

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do minister edukacji Barbary Nowackiej o uwzględnienie w nowej podstawie programowej treści dotyczących przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy. Zdaniem RPO to jeden z najskuteczniejszych sposobów realizacji zasady równego traktowania w polskich szkołach.

REKLAMA

Loterie fantowe w szkołach – jak zorganizować je zgodnie z prawem?

Organizacja loterii fantowych w szkołach to popularny sposób pozyskiwania środków na cele charytatywne, społeczne i edukacyjne. Choć wydarzenia tego typu często mają charakter dobroczynny, nie zwalnia to ich organizatorów z obowiązku przestrzegania przepisów prawa. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu przypomniało ostatnio o zasadach wynikających z ustawy o grach hazardowych – a te są jasno określone.

IBE proponuje wprowadzenie „pracy własnej ucznia”. Nowa kategoria dydaktyczna może zastąpić tradycyjne prace domowe - AKTUALIZACJA

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił Ministerstwu Edukacji Narodowej rekomendacje zmian w przepisach dotyczących prac domowych. Eksperci proponują wprowadzenie ustawowego pojęcia „pracy własnej uczennicy lub ucznia” – dobrowolnej, nieocenianej formy aktywności, która miałaby wspierać samodzielność i rozwój dzieci. [AKTUALIZACJA]

REKLAMA