REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

IBE proponuje wprowadzenie „pracy własnej ucznia”. Nowa kategoria dydaktyczna może zastąpić tradycyjne prace domowe - AKTUALIZACJA

edukacja prawo oświatowe IBE Ministerstwo Edukacji Narodowej MEN Barbara Nowacka prace domowe praca własna szkoła podstawowa prawo zmiany w przepisach uczniowie nauczyciele dziewczynka odrabia pracę domową zadanie domowe nauka aktualizacja
IBE proponuje wprowadzenie pojęcia „pracy własnej ucznia”. Nowa kategoria dydaktyczna może zastąpić tradycyjne prace domowe
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił Ministerstwu Edukacji Narodowej rekomendacje zmian w przepisach dotyczących prac domowych. Eksperci proponują wprowadzenie ustawowego pojęcia „pracy własnej uczennicy lub ucznia” – dobrowolnej, nieocenianej formy aktywności, która miałaby wspierać samodzielność i rozwój dzieci [AKTUALIZACJA].

rozwiń >

Zlecenie z Ministerstwa Edukacji Narodowej i efekt wielomiesięcznych analiz

Na prośbę minister edukacji Barbary Nowackiej, Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB) przygotował analizę skutków obowiązujących od 1 kwietnia 2024 r. przepisów ograniczających zadawanie prac domowych w szkołach podstawowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zespół ekspertów działający w IBE od czerwca opracował raport na podstawie badań wśród nauczycieli i dyrektorów szkół. Na tej podstawie powstały rekomendacje zmian w rozporządzeniu w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, które zostały przekazane do Ministerstwa Edukacji Narodowej.

„Praca własna” zamiast obowiązkowych zadań domowych

Najważniejszą propozycją IBE jest wprowadzenie do ustawy - Prawo oświatowe nowego pojęcia: „pracy własnej uczennicy lub ucznia”.

Definicja ta opisuje zadania pisemne, praktyczno-techniczne lub poznawcze, które nauczyciel może zlecić uczniowi do samodzielnego wykonania po zajęciach – we własnym tempie i przy użyciu wybranych metod. Celem takich działań miałoby być utrwalanie i rozwijanie treści realizowanych na lekcji, bez wprowadzania nowego materiału.

REKLAMA

Prace własne byłyby dobrowolne i niepodlegające ocenie stopniowej. Zamiast oceny uczeń otrzymałby informację zwrotną zawierającą wskazanie mocnych stron, obszarów wymagających poprawy oraz sugestii dalszego rozwoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prace własne dostosowane do wieku i możliwości ucznia

Zgodnie z rekomendacjami, prace własne powinny być projektowane w sposób:

  • umożliwiający samodzielne wykonanie przez ucznia,
  • ograniczający konieczność pomocy ze strony rodziców,
  • dopuszczający korzystanie z narzędzi cyfrowych i sztucznej inteligencji – jako wsparcia, nie zastępstwa pracy ucznia,
  • dający możliwość wyboru stopnia trudności i formy prezentacji efektów.

W klasach I–III zadania miałyby pojawiać się wyjątkowo – głównie w formie krótkich, twórczych ćwiczeń usprawniających motorykę małą.

W klasach IV–VIII prace własne mogłyby być zlecane częściej, ale nadal jako forma nieobowiązkowa. Nie powinny być zadawane w czasie świąt, ferii i dni wolnych od nauki.

Nowe obowiązki szkół: limity, koordynacja i zasady w statucie

Instytut rekomenduje, by każda szkoła podstawowa miała obowiązek określenia w statucie zasad dotyczących zadań własnych.

Dotyczyłoby to m.in.:

  • limitu liczby prac możliwych do zadania w danym tygodniu,
  • sposobu koordynacji terminów zadań między nauczycielami,
  • form i terminów udzielania informacji zwrotnej,
  • zapewnienia przejrzystości harmonogramu zadań w szkolnych systemach elektronicznych.

Efekty dotychczasowych zmian: mniej stresu, ale i niższa motywacja

Z raportu IBE wynika, że ograniczenie prac domowych przyniosło pozytywne skutki dla samopoczucia uczniów:

  • ponad 60% dyrektorów i 50% nauczycieli zauważyło, że dzieci mają więcej czasu na odpoczynek,
  • 52% nauczycieli uznało, że zmniejszyło się obciążenie uczniów obowiązkami szkolnymi,
  • 41% dyrektorów szkół podstawowych wskazało na redukcję stresu wśród uczniów klas IV–VIII.

Jednocześnie 2/3 nauczycieli zwróciło uwagę na spadek motywacji uczniów do nauki i ich samodzielności, a 80% przyznało, że rzadko sprawdza powierzone prace domowe.

Co istotne, brak tradycyjnych prac domowych nie wpłynął negatywnie na wyniki egzaminu ósmoklasisty.

Czy rekomendacje IBE mogą wpłynąć na prawo oświatowe?

Rekomendacje IBE PIB nie mają charakteru wiążącego, ale stanowią merytoryczną podstawę do ewentualnej nowelizacji rozporządzenia MEN lub ustawy Prawo oświatowe.

Ministerstwo Edukacji Narodowej może uwzględnić te propozycje w procesie legislacyjnym, szczególnie że raport został przygotowany na bezpośrednie zlecenie resortu.

Jeśli postulaty IBE zostaną przyjęte, „praca własna” stanie się nową, ustawowo zdefiniowaną kategorią dydaktyczną, która ureguluje sposób zadawania i oceniania zadań domowych w szkołach podstawowych.

Nowe podejście do edukacji – większa autonomia ucznia

Wprowadzenie pojęcia „pracy własnej” może oznaczać systemową zmianę filozofii nauczania – z obowiązkowego odrabiania zadań domowych na rzecz dobrowolnego, twórczego uczenia się.

Zadania mają sprzyjać samodzielności, refleksji i wewnętrznej motywacji uczniów, a także promować etyczne korzystanie z wiedzy, w tym z nowych technologii.

Aktualizacja: Oświadczenie IBE PIB

Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego zdecydował o ponownej analizie rekomendacji odnośnie możliwych zmian w sposobie zadawania czy oceniania prac domowych.

Decyzja ta jest skutkiem uzyskania informacji o niezgodnym ze standardami Instytutu sposobie procedowania ww. projektu. IBE PIB przeprasza wszystkich ekspertów za zaistniałą sytuację.

Procedura uzgodnienia treści i uzyskania akceptacji projektu przez zaangażowanych w ten proces ekspertów zostanie powtórzona, a bezpośredni nadzór nad tym procesem obejmie dyrektor IBE PIB. Następnie zweryfikowane propozycje zostaną ponownie przesłane do MEN.

Oświadczenie jest efektem wskazania Danuty Kozakiewicz, dyrektorki Szkoły Podstawowej nr 103 w Warszawie, jako osoby biorącej udział w przygotowaniu propozycji zmian przepisów. Problem w tym, że pani dyrektor stanowczo zaprzeczyła, jakoby miała jakikolwiek udział w powstaniu dokumentu - nie zgadza się z jego treścią i nie wyraziła zgody na wykorzystywanie swojego nazwiska i wizerunku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa [Test z lektury]
Czy pamiętasz mroźną, uśpioną śniegiem krainę, do której prowadziła stara szafa? To ponadczasowa opowieść o współpracy, sile miłości i o tym, by się nie poddawać. Warto wracać do tej książki nie tylko podczas Świąt Bożego Narodzenia i w zimowe wieczory. A po przeczytaniu możesz sprawdzić się w naszym teście! Jak dobrze znasz Opowieści z Narnii?
MEN: „Nieudolna próba spowolnienia zmian”. Reforma edukacji będzie kontynuowana

Na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej pojawił się komunikat po konferencji prasowej w związku z zawetowaniem przez prezydenta nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Weto spowoduje pewne trudności legislacyjne, ale nie zatrzyma „Reforma26. Kompas Jutra” – zapowiedziała Barbara Nowacka.

Pierwszy smartfon: 5 zasad, które pomogą wypracować zdrowe nawyki u dziecka

Trudno sobie wyobrazić, żeby rodzice i dzieci byli pozbawieni możliwości natychmiastowego kontaktu za pomocą telefonu. Nic dziwnego, że dorośli przekazują dziecku pierwszą komórkę z myślą o wykorzystaniu jej jako narzędzia do kontaktu. To, jak dziecko korzysta z telefonu, powinno wynikać z zasad ustalonych przez rodziców i wyrabiających u niego zdrowe nawyki.

Weto prezydenta: Nie będzie reformy programowej w szkołach. Nowacka: MEN jest przygotowane na każdy wariant

Prezydent Karol Nawrocki zawetował ustawę nowelizującą Prawo oświatowe. Nowelizacja zmieniała m. in. podstawy programowe w szkołach i przedszkolach. O zawetowanie nowelizacji apelowały związki zawodowe.

REKLAMA

Nauczyciele otrzymają wynagrodzenia z wyrównaniem. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent podpisał nowelizację Karty Nauczyciela, zgodnie z którą od 1 stycznia 2026 r. nauczyciel otrzyma wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe, jeśli nastąpiło to z przyczyn niezależnych od niego. Nowelizacja zakłada też wyrównania za okres od 1 września do 31 grudnia 2025 r. Mają być one wypłacone do 6 czerwca 2026 r.

Nowelizacja Karty Nauczyciela podpisana przez prezydenta Nawrockiego. Ważne wyrównania finansowe od września

Prezydent Karol Nawrocki w dniu 18 grudnia 2025 r. złożył podpis pod nowelą ustawy Karta Nauczyciela. Nowe przepisy to odpowiedź na wieloletnie postulaty środowiska oświatowego w sprawie płatności za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Część regulacji zadziała z mocą wsteczną od 1 września 2025 r., co oznacza wypłatę wyrównań na początku 2026 roku.

Porzucanie studiów przez studentów. Drop-out coraz częstszym zjawiskiem

Politechnika Opolska wspólnie z doradcami zawodowymi z czterech województw tworzą platformę współpracy mającą na celu ograniczenie zjawiska porzucania studiów przez studentów uczelni. Studenci mogą liczyć na wsparcie uczelni.

Cyfrowa transformacja edukacji. Lubnauer: chcemy, by polska szkoła była najnowocześniejsza

Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji wyznacza działania fundamentalne dla dalszego rozwoju edukacji cyfrowej w Polsce. „Cyfrowy uczeń” to program wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży.

REKLAMA

Sprzęt komputerowy ze środków KPO. Rząd wspiera cyfrową transformację w szkołach

Minister edukacji Barbara Nowacka oraz wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski na konferencji prasowej podkreślili, że rząd wspiera proces cyfrowej transformacji edukacji - do polskich szkół trafi ponad 730 tys. nowoczesnych urządzeń, które pomogą uczniom rozwijać kompetencje przyszłości.

Uczniowie zaczynają przerwę świąteczną – przed nimi ponad dwa tygodnie wolne od szkoły. A następnie rozpoczną się ferie zimowe

Od 22 grudnia zaczyna się świąteczna przerwa w szkołach. W razie tzw. dni dyrektorskich część dzieci może wrócić do nauki dopiero 7 stycznia przyszłego roku. Niedługo potem w niektórych województwach zaczynają się ferie zimowe.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA