Tak rodzice terroryzują nauczycieli i dyrekcję w podstawówkach. To już norma?

Maja Retman
rozwiń więcej
nauczycielka szkoła podstawowa / nauczycielka szkoła podstawowa / ShutterStock

Czy w podstawówkach nie będzie już stawiania jedynek? Jeśli tak, to nie z powodu coraz lepszych uczniowskich wyników, a z obawy przed rodzicami, którzy do dyrekcji szkoły skarżą się na nauczycieli stawiających złe oceny. Szefostwo daje pedagogom do zrozumienia, że powodujące konflikt z rodzicami jedynki są… niemile widziane. 

Rewolucja przyszła do podstawówek 

To nie uczniowie muszą teraz walczyć o dobre oceny. To nauczyciele muszą się tłumaczyć, dlaczego stawiają jedynki. To kuriozum, do którego coraz częściej dochodzi w szkołach, opisuje serwis strefaedukacji.pl.

Autopromocja

Czy rodzice zaczynają terroryzować pedagogów? 

Wskazuje na to przytoczona przez serwis wypowiedź nauczycielki matematyki w jednej z warszawskich podstawówek, która wystawiła uczniowi jedynkę na koniec roku. Powód był oczywisty. Chłopak nie przychodził na sprawdziany, nie oddawał prac i nic sobie nie robił z wyznaczanych przez nauczycielkę terminów poprawek. 

Jaki był finał całej sprawy? - Dzień po wystawieniu ocen dostałam telefon od dyrektorki. Zapytała, czy jestem pewna, że zrobiłam wszystko, by uczeń mógł zaliczyć. Że może warto dać mu jeszcze jedną szansę, bo rodzice są niezadowoleni – opowiada nauczycielka. 

Strefaedukacji.pl cytuje też skargi pedagogów z innych szkół, w których dyrekcja obawia się konfliktu z rodzicami, zwłaszcza w sytuacji, kiedy chodzi o dobrego ucznia „kulejącego” z jednego przedmiotu.  Nikt nie powie wprost, żeby zmienić ocenę, ale każą napisać raporty, przygotować dodatkowe zadania, których wiadomo, że uczeń nie zrobi. Chodzi o to, żeby wykazać, że wszystko zostało sprawdzone i decyzja jest „nieodwołalna” – skarży się kolejny pedagog.

Winny jest nauczyciel 

Bo teraz to nauczyciele są winni temu, że uczniowie źle się uczą. Kiedy stawiają jedynki, zasypywani są skargami od wzburzonych rodziców, którzy twierdzą, że ich dzieci nigdy nie miały problemów i widocznie to pedagog nie potrafi wzbudzić właściwego zainteresowania nauczanym przedmiotem. Skutek? Uczniowie, choć na to nie zasługują, są przepychani z klasy do klasy. 

To już koniec jedynek w szkołach? 

Czy ze szkolnych dzienników znikną jedynki? Jak wskazują rozmówcy strefyedukacji.pl, wystawienie uczniowi tej najgorszej z ocen sprawia, że trzeba się z tego tłumaczyć i przed rodzicami i przed dyrekcją szkoły. To systemowe podejście, które dewaluuje znaczenie edukacji. Oceny stają się fikcją, bo jedynka to problem, a dwójka – święty spokój – konstatuje pedagog z Warszawy cytowany przez serwis strefabiznesu.pl. 

 

Edukacja
ZNP chce powrotu do dyskusji o ocenianiu prac domowych w szkołach. Rodzice proszą o zadawanie do domu. MEN zapowiada ewaluację obowiązujących rok przepisów
01 kwi 2025

Trzeba wrócić do dyskusji o możliwości oceniania prac domowych. Nauczyciele krytykują przepisy, rodzice proszą ich o prace domowe - powiedziała PAP rzeczniczka prasowa ZNP Magdalena Kaszulanis. Rok po wprowadzeniu zmian dotyczących prac domowych szefowa MEN Barbara Nowacka zapowiedziała ewaluację.

Matura 2025. Czy matura z matematyki będzie nadal obowiązkowa?
01 kwi 2025

W 2025 r. jednym z obowiązkowych egzaminów na maturze jest egzamin z matematyki. Do Ministerstwa Edukacji wpłynęła petycja w sprawie zniesienia obowiązku zdawania egzaminu z tego przedmiotu. Jaka jest odpowiedź resortu edukacji?

Katecheza w parafiach zamiast lekcji religii w szkołach
31 mar 2025

Powszechne katechezy w parafiach ruszą od września 2026 r. Impulsu do przyspieszenia prac nad odnową katechezy parafialnej dostarczyły decyzje MEN w sprawie organizacji lekcji religii w szkole.

Kiedy uczeń jest nieklasyfikowany?
28 mar 2025

Uczeń nieklasyfikowany - co to właściwie oznacza? Kiedy uczeń może być nieklasyfikowany? Jaka jest podstawa prawna nieklasyfikowania?

Co rodzice sądzą o stanie polskiej edukacji?
27 mar 2025

W kwietniu upłynie rok od wprowadzenia regulacji dotyczącej zakazu zadań domowych w klasach 1-3. Temat wciąż wywołuje liczne dyskusje. Co na ten temat sądzą rodzice? Jakie mają zdanie o podstawie programowej? Przedstawiamy wyniki badania Jakość edukacji w Polsce zrealizowane przez platformę edukacyjną Novakid.

Tak rodzice terroryzują nauczycieli i dyrekcję w podstawówkach. To już norma?
30 mar 2025

Czy w podstawówkach nie będzie już stawiania jedynek? Jeśli tak, to nie z powodu coraz lepszych uczniowskich wyników, a z obawy przed rodzicami, którzy do dyrekcji szkoły skarżą się na nauczycieli stawiających złe oceny. Szefostwo daje pedagogom do zrozumienia, że powodujące konflikt z rodzicami jedynki są… niemile widziane. 

Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe. Czy zmienią się zasady wynagradzania nauczycieli?
26 mar 2025

Projekt nowelizacji ustawy - Karta Nauczyciela zawiera propozycję uregulowania kwestii ustalania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe. Mają być one ustalane w jednolity sposób dla nauczycieli szkół prowadzonych przez organy administracji rządowej i samorządy.

Od edukacji domowej po zdalne szkolenie pracowników. AI zmienia podejście do nauki
26 mar 2025

Nauka przez internet powoli staje się standardem. Korzystają z niej nie tylko uczniowie na edukacji domowej, ale i profesjonaliści w pracy, doszkalając się na kursach. Z danych Eurostatu wynika, że już jedna trzecia Europejczyków korzysta z różnych form nauki przez internet, a liczba ta wciąż rośnie.

Od 1 września 2025 r. nowy przedmiot w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego
25 mar 2025

Nowy przedmiot - technik gospodarki nieruchomościami – zostanie dodany do klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Takie rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Nowy kierunek pojawi się w szkołach od 1 września 2025 r.

Z powodu wydatków na zbrojenia nakłady na kształcenie wyższe w Polsce to tylko 1 proc. PKB
21 mar 2025

Nakłady na szkolnictwo wyższe w Polsce w przyszłym roku mogą być najniższe w tym stuleciu. Bez odpowiednich nakładów Polska nie zrealizuje celów rozwojowych i badawczych. Problemy finansowe są ogromnym ograniczeniem w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności oraz podnoszeniu pozycji w rankingach przez polskie uczelnie.

pokaż więcej
Proszę czekać...