Obowiązują nowe zasady oceny pracy nauczycieli. MEN upraszcza kryteria i wprowadza większą przejrzystość

Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
nauczyciel nauczycielka nauczyciele ocena pracy szkoła dyrektor oświata edukacja placówka oświatowa MEN / Nowe zasady oceny pracy nauczycieli od 28 listopada. MEN upraszcza kryteria i wprowadza większą przejrzystość / Shutterstock

28 listopada weszły w życie znowelizowane przepisy dotyczące oceny pracy nauczycieli. Ministerstwo Edukacji Narodowej przekonuje, że zmiany mają zapewnić większą transparentność, jednolitość i sprawiedliwość ocen, a także realnie wspierać rozwój zawodowy pedagogów. Uproszczono kryteria, zmieniono skalę punktacji i wprowadzono nowe obowiązki dyrektorów.

rozwiń >

Dlaczego zmieniono zasady oceny pracy? Ministerstwo mówi o transparentności

Do tej pory system oceniania nauczycieli opierał się na bardzo rozbudowanej liście kryteriów, które – jak wskazywały szkoły i samorządy – były trudne do jednoznacznej interpretacji. Skutkowało to skomplikowaną procedurą i częstymi wątpliwościami.

Autopromocja

Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie oceny pracy nauczycieli znacząco upraszcza i ogranicza liczbę kryteriów, a każde z nich zostało powiązane bezpośrednio z obowiązkami wynikającymi z Prawa oświatowego oraz Karty nauczyciela. Równocześnie wprowadzone zostało uproszczenie skali punktacji.

Mniej kryteriów, prostsza punktacja – co się zmieniło?

Po zmianach ocena pracy nadal obejmuje wszystkie kluczowe obszary aktywności nauczyciela:

  • prawidłowość merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć,
  • działania wychowawcze i opiekuńcze,
  • zapewnienie bezpieczeństwa uczniom,
  • współpracę z rodzicami,
  • zaangażowanie w doskonalenie zawodowe,
  • realizację zadań wynikających ze statutu szkoły.

Różnica polega na tym, że wymagania są teraz mniej szczegółowe, bardziej uporządkowane i spójne z przepisami prawa, co – jak wskazuje MEN – ma zmniejszyć uznaniowość ocen.

Nauczyciel zobaczy wszystkie opinie. Nowy obowiązek dyrektora

Jedna z kluczowych zmian dotyczy dostępu do dokumentów w procesie oceny. Przed zmianą przepisów nauczyciel otrzymywał projekt oceny, ale nie zawsze miał możliwość zapoznania się z opiniami innych podmiotów (np. rady rodziców).

Po zmianie dyrektor ma obowiązek udostępnić nauczycielowi:

  • projekt oceny,
  • wszystkie opinie przekazane przez: radę rodziców (jeśli działa w szkole), mentora (w przypadku nauczycieli w przygotowaniu zawodowym), samorząd uczniowski, doradcę metodycznego lub nauczyciela mianowanego/dyplomowanego, opiekuna naukowo-dydaktycznego (w kolegiach pracowników służb społecznych).

Nauczyciel może odnieść się ustnie lub pisemnie do treści opinii w ciągu 5 dni roboczych.

Ocena pracy dyrektora – również nowe zasady

Zmiany dotyczą także dyrektorów szkół. Osoba kierująca placówką ma prawo zapoznać się z opiniami:

  • rady szkoły,
  • zakładowych organizacji związkowych,
  • rady programowej (w kolegiach pracowników służb społecznych).

Dyrektor placówki również ma 5 dni na ustosunkowanie się do nich.

Nowość: obowiązkowe pisemne stanowisko dyrektora przy odwołaniu

Dotąd dyrektor nie musiał przedstawiać pisemnej odpowiedzi na zarzuty nauczyciela w odwołaniu od oceny.

Po wejściu w życie zmian dyrektor ma obowiązek przygotować takie stanowisko i przekazać je nauczycielowi.

Polecamy: PORADNIK OŚWIATOWY oraz KALENDARZ KSIĄŻKOWY NA 2026 ROK

Kiedy można wszcząć procedurę oceny pracy?

Zasadniczo ocena pracy nauczyciela może zostać przeprowadzona nie wcześniej niż po roku od poprzedniej.

Postępowanie można rozpocząć z inicjatywy:

  • dyrektora szkoły,
  • nauczyciela,
  • kuratora oświaty,
  • organu prowadzącego,
  • rady szkoły,
  • rady rodziców.

Podstawa prawna:

  • rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. z 2022 r. poz. 1822 z późn. zm.)
Edukacja
Obowiązują nowe zasady oceny pracy nauczycieli. MEN upraszcza kryteria i wprowadza większą przejrzystość
28 lis 2025

28 listopada weszły w życie znowelizowane przepisy dotyczące oceny pracy nauczycieli. Ministerstwo Edukacji Narodowej przekonuje, że zmiany mają zapewnić większą transparentność, jednolitość i sprawiedliwość ocen, a także realnie wspierać rozwój zawodowy pedagogów. Uproszczono kryteria, zmieniono skalę punktacji i wprowadzono nowe obowiązki dyrektorów.

E-dyplomy obowiązkowe od 2027 roku. Senat przyjął ustawę: dyplomy w aplikacji mObywatel, łatwiejsza weryfikacja pracowników
27 lis 2025

Od 1 stycznia 2027 r. tradycyjne papierowe dyplomy na uczelniach odejdą do historii. Senat przyjął nowelizację ustaw, która wprowadza obowiązek wydawania e-dyplomów i ich integrację z aplikacją mObywatel. Absolwenci uzyskają szybki dostęp do dokumentu, a pracodawcy — skuteczne narzędzie do weryfikacji kwalifikacji kandydatów.

Ferie zimowe 2025/2026 i 2026/2027: MEN zmienił zasady. Nowy podział na trzy tury i nowe grupy województw
27 lis 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło istotną zmianę w organizacji roku szkolnego. Od roku szkolnego 2025/2026 ferie zimowe w całej Polsce będą odbywać się w trzech, a nie czterech turach. Modyfikacji uległ także podział województw na grupy. Zmiana ta wynika – jak informuje MEN – z wieloletnich wniosków rodziców, samorządów i parlamentarzystów oraz z potrzeby bardziej równomiernego rozkładu liczby uczniów korzystających z przerwy zimowej w tym samym czasie.

Afera Collegium Humanum: pierwszy akt oskarżenia. 29 osób podejrzanych o korupcję i fałszowanie dokumentów. Politycy wśród oskarżonych
27 lis 2025

Prokuratura Krajowa skierowała do Sądu Okręgowego w Katowicach pierwszy akt oskarżenia w głośnej sprawie dotyczącej nieprawidłowości w dawnej prywatnej uczelni Collegium Humanum. Na ławie oskarżonych zasiąść ma 29 osób, którym zarzucono łącznie 67 przestępstw, w tym korupcję, oszustwa i pranie brudnych pieniędzy.

mLegitymacja nauczyciela już od 30 listopada 2025 r. Nowe funkcje w SIO i ważne ograniczenia dla szkół
27 lis 2025

Od 30 listopada 2025 r. każdy nauczyciel w Polsce zyska dostęp do mLegitymacji nauczyciela w aplikacji mObywatel. Elektroniczny dokument będzie pełnoprawnym odpowiednikiem tradycyjnej legitymacji i ma znacząco uprościć proces potwierdzania statusu nauczyciela. Równocześnie MEN wdrożyło kolejne zmiany w Systemie Informacji Oświatowej (SIO), które wpływają na funkcjonowanie szkół, w tym m.in. na obsługę uczniów i generowanie kodów QR.

Wypłaty dla nauczycieli do 6 czerwca 2026 r. Wyrównanie od 1 września 2025 r. Nauczyciel otrzyma wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe [Karta Nauczyciela]
27 lis 2025

Zmiany w Karcie Nauczyciela od dnia 1 stycznia 2026 r. Nauczyciel otrzyma wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe w większej liczbie przypadków. Wypłata z wyrównaniem od dnia 1 września 2025 r. zostanie dokonana do dnia 6 czerwca 2026 r.

Jak wspierać kondycję psychiczną uczniów, gdy system edukacji zawodzi?
26 lis 2025

Każdej jesieni polscy uczniowie i ich rodzice stają wobec zderzenia z systemem edukacji, który nie nadąża za współczesnością i potrzebami młodych ludzi. Po wakacyjnej przerwie, pełnej planów i nadziei, że „w tym roku będzie inaczej”, wielu z nich już w pierwszych tygodniach nauki doświadcza rozczarowania, frustracji i poczucia bezsilności. Za tymi emocjami nie kryje się lenistwo ani brak ambicji, lecz narastające od lat zjawisko przeciążenia psychicznego uczniów, które staje się jednym z najpoważniejszych wyzwań społecznych w Polsce. Dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży to dziś nie tylko temat kampanii społecznych, lecz kluczowy wskaźnik jakości całego systemu edukacyjnego.

Social mediów już nie da się „wyłączyć”. Szkoła i nauczyciele muszą pokazać jak z nich korzystać – mądrze i z umiarem
26 lis 2025

Pokolenie urodzone po 2010 roku dorasta w rzeczywistości, w której granica między światem realnym a cyfrowym praktycznie się rozmyła. To pierwsza generacja, której proces dojrzewania emocjonalnego, społecznego i poznawczego odbywa się równocześnie w dwóch wymiarach – rzeczywistości fizycznej i przestrzeni online.

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne 2026: kto może je otrzymać i jak złożyć wniosek?
26 lis 2025

Od 1 stycznia 2026 roku nauczyciele z jeszcze szerszego grona placówek oświatowych będą mogli ubiegać się o nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Kto dokładnie może je otrzymać i jakie są wymagania dotyczące wieku oraz stażu pracy? Podajemy też informację o dokumentach, jakie trzeba złożyć w ZUS, aby skorzystać z tego świadczenia.

Nowy profil absolwenta szkoły ponadpodstawowej. Jakie kompetencje będą kluczowe w edukacji po 2025 roku?
26 lis 2025

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) opublikował projekt profilu absolwenta szkoły ponadpodstawowej, który ma wyznaczyć kierunek zmian w edukacji 2025 i stać się podstawą do tworzenia nowej podstawy programowej. Sprawdzamy, jakie kompetencje przyszłości mają zdobywać uczniowie.

pokaż więcej
Proszę czekać...