Ruszyły konsultacje Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego 2025–2035. Pierwsze spotkanie odbyło się na Śląsku

oprac. Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
Strategia Rozwoju Szkolnictwa Wyższego, szkolnictwo wyższe 2025–2035, konsultacje społeczne, MNiSW, jakość kształcenia, odpowiedzialność społeczna uczelni, innowacje na uczelniach, uniwersytet warszawski, brama uw brama uniwersytetu, nauka, szkoła wyższa, szkolnictwo wyższe / Ruszyły konsultacje Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego 2025–2035. Pierwsze spotkanie odbyło się na Śląsku / ShutterStock

Od 1 grudnia trwają szerokie konsultacje projektu Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego na lata 2025–2035. Dokument ma wyznaczyć kierunki rozwoju uczelni w Polsce na kolejną dekadę, koncentrując się na jakości kształcenia, odpowiedzialności społecznej i innowacyjnym ekosystemie akademickim. Pierwsze spotkanie konsultacyjne zorganizowano na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.

Pierwsze konsultacje strategii szkolnictwa wyższego – Katowice na start

Spotkanie inaugurujące proces konsultacji odbyło się na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Wzięły w nim udział przedstawicielki Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego:

Autopromocja
  • Maria Mrówczyńska, podsekretarz stanu w MNiSW,
  • dr hab. Agnieszka Dardzińska-Głębocka, prof. PB, przewodnicząca zespołu przygotowującego projekt strategii.

W debacie uczestniczyli również reprezentanci uczelni, organizacji studenckich, doktorantów oraz środowisk eksperckich związanych z edukacją i nauką.

„Liczymy na szeroką dyskusję”. MNiSW zachęca środowisko akademickie do zgłaszania uwag

Wiceminister Maria Mrówczyńska podkreśliła, że polskie uczelnie stoją obecnie przed wyzwaniami wynikającymi ze zmieniającej się rzeczywistości naukowej, technologicznej i społecznej.

– Rozpoczynamy konsultacje projektu Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego na najbliższe 10 lat. (…) Liczymy na to, że społeczność akademicka będzie chciała z nami dyskutować, a przede wszystkim będzie przesyłała nam informacje dotyczące tego, co należy w tej strategii poprawić lub uzupełnić. Strategia jest na tyle otwarta, że chętnie dopasujemy ją do potrzeb środowiska – zaznaczyła.

Resort nauki przygotował diagnozę stanu obecnego szkolnictwa wyższego oraz analizę SWOT, które stanowią fundament do dalszej dyskusji nad kształtem systemu edukacji na poziomie akademickim.

Trzy główne priorytety: jakość kształcenia, odpowiedzialność społeczna i nowoczesny ekosystem uczelni

Projekt Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego na lata 2025–2035 obejmuje trzy kluczowe obszary:

1. Podnoszenie jakości kształcenia

  • wzmocnienie dydaktyki akademickiej,
  • rozwój kompetencji nauczycieli akademickich,
  • lepsze dostosowanie programów studiów do potrzeb rynku pracy.

2. Społeczna odpowiedzialność uczelni

  • rozwijanie współpracy uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym,
  • zwiększenie dostępności i równości szans w szkolnictwie wyższym,
  • podkreślanie znaczenia misji publicznej instytucji akademickich.

3. Budowa nowoczesnego ekosystemu akademickiego

  • intensyfikacja działań na rzecz innowacji i transferu wiedzy,
  • cyfryzacja procesów i edukacji,
  • zwiększenie umiędzynarodowienia polskich uczelni.

Dokument zakłada również wzmacnianie potencjału naukowego oraz tworzenie warunków do rozwoju talentów, zarówno wśród studentów, jak i młodych badaczy.

Polecamy: PORADNIK OŚWIATOWY oraz KALENDARZ KSIĄŻKOWY NA 2026 ROK

Konsultacje z całym środowiskiem akademickim – trzy bloki tematyczne

Proces tworzenia strategii opiera się na dialogu z przedstawicielami całego sektora nauki i szkolnictwa wyższego. Podczas spotkań konsultacyjnych dyskusja toczy się wokół trzech bloków tematycznych:

  • społeczna odpowiedzialność, etos i autorytet uczelni,
  • doskonałość dydaktyczna i jakość kształcenia,
  • wspierający, zrównoważony ekosystem szkolnictwa wyższego.

Wyniki konsultacji mają zostać uwzględnione w finalnym dokumencie strategii, która będzie obowiązywać aż do 2035 roku.

Co dalej? Kolejne spotkania w całej Polsce

Konsultacje środowiskowe potrwają przez najbliższe tygodnie. Kolejne spotkania odbędą się na uczelniach w różnych regionach kraju. MNiSW podkreśla, że proces jest otwarty i zachęca do nadsyłania propozycji zmian oraz opinii.

Edukacja
Religia w polskich szkołach w kryzysie! Sprawdź, ile dzieci naprawdę chodzi na lekcje
04 gru 2025

Coraz mniej uczniów uczęszcza na lekcje religii w polskich szkołach – szczególnie w szkołach ponadpodstawowych. Najnowsze dane pokazują znaczące różnice między miastami, a nowe regulacje wprowadzone od września 2024 roku dodatkowo zmieniają organizację zajęć. Spadek zainteresowania katechezą staje się trwałym trendem, który wymaga refleksji zarówno od nauczycieli, jak i rodziców.

RIO: Stołówki szkolne nie mogą sprzedawać posiłków podmiotom zewnętrznym. Jasne stanowisko Izby
04 gru 2025

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie ponownie przypomina: stołówki szkolne nie są działalnością gastronomiczną. Gmina nie może wykorzystywać ich do sprzedaży posiłków „na zewnątrz”, w tym na rzecz prywatnych przedszkoli czy przedsiębiorców.

Niższe przelewy dla nauczycieli w grudniu. W grupach internetowych znów trwają emocjonujące dyskusje. O co chodzi?
04 gru 2025

Trwa ostatni miesiąc roku, a więc trwają również dyskusje dotyczące wysokości wynagrodzeń, które trafiają na konta pracowników. Jedni są zaskoczeni i rozczarowani, inni nie przywiązują do tego wagi, bo wiedzą co robić dalej.

Cyfrowa legitymacja studencka w mObywatelu. Jak ją aktywować i kto ma do niej prawo? [PORADNIK]
04 gru 2025

Cyfrowa legitymacja studencka w aplikacji mObywatel jest pełnoprawnym dokumentem potwierdzającym status studenta. Każda uczelnia w Polsce ma obowiązek umożliwić swoim studentom dostęp do ELS w wersji elektronicznej. Wyjaśniamy, jak dodać ją do telefonu, kto może z niej korzystać i jakie daje uprawnienia.

Reforma „Kompas Jutra” a prace domowe: Lubnauer zapowiada, że w dawnej formie już nie wrócą. Co zmieni się w szkołach?
03 gru 2025

Reforma „Kompas Jutra” ma zmienić sposób nauczania i odejść od tradycyjnych prac domowych. Tymczasem raport Instytutu Badań Edukacyjnych wskazuje na spadek motywacji uczniów. Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer odpowiada: to opinie nauczycieli, a nie twarde dane. Jakie zmiany czekają szkoły od 2026 roku?

Solidarność apeluje do prezydenta, żeby nie podpisywał reformy edukacji. Kontrowersje wokół nowelizacji Prawa oświatowego
03 gru 2025

Nowelizacja Prawa oświatowego, którą Sejm skierował do podpisu prezydenta, wywołała gwałtowną reakcję środowisk nauczycielskich. NSZZ „Solidarność” w ostrym apelu domaga się weta, ostrzegając przed „chaosem organizacyjnym”, wzrostem biurokracji i pogorszeniem jakości kształcenia. Sprawdzamy, jakie zmiany przewiduje reforma i dlaczego budzi tak duże emocje.

Rewolucja w szkołach podstawowych. Rząd ogłasza zmiany, które mają powstrzymać likwidację placówek
03 gru 2025

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa oświatowego, który ma pomóc gminom w utrzymaniu małych szkół mimo spadku liczby uczniów. Placówki zyskają nowe funkcje – od opieki nad dziećmi do lat 3 po zajęcia dla seniorów – a samorządy większą elastyczność w organizacji edukacji.

Cyfrowa legitymacja nauczyciela w mObywatelu – jak dodać dokument i korzystać z ulg?
02 gru 2025

Ponad pół miliona nauczycieli w Polsce może już korzystać z cyfrowej legitymacji nauczyciela w aplikacji mObywatel. Od 30 listopada 2025 r. dokument ten stał się równoważny legitymacji fizycznej i pozwala m.in. na korzystanie z ulg komunikacyjnych, zniżek w instytucjach kultury oraz ofert prywatnych. Sprawdź, jak łatwo dodać legitymację do aplikacji i jakie korzyści daje nauczycielom.

Nowe kwoty dotacji na podręczniki w 2026 r. Wzrost nawet o 20 proc. – założenia projektu rozporządzenia
02 gru 2025

Od 1 kwietnia 2026 r. maksymalne kwoty dotacji celowej na podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe wzrosną o 20 proc. – wynika z założeń projektu rozporządzenia opublikowanego w wykazie prac legislacyjnych rządu. Największe podwyżki obejmą klasy VII–VIII. W niektórych przypadkach pozostaną jednak dotychczasowe stawki.

Edukacja zdrowotna w szkołach przyciąga tylko 30 proc. uczniów. MEN zapowiada zmiany i możliwy obowiązek
02 gru 2025

Mimo że edukacja zdrowotna zastąpiła wychowanie do życia w rodzinie i miała stać się jednym z kluczowych przedmiotów, w zajęciach uczestniczy jedynie ok. 30 proc. uczniów. Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada analizę danych i rozważa wprowadzenie obowiązku.

pokaż więcej
Proszę czekać...