Stypendia na uczelniach: Sejm opóźnia wejście w życie nowych zasad. Co zmieni nowelizacja ustawy?

oprac. Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
uczelnie nowelizacja ustawy o szkolnictwie wyższym stypendia rektora 2026 fundusz stypendialny uczelni zmiany w prawie o szkolnictwie wyższym stypendia dla studentów 2026 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego ustawa o szkolnictwie wyższym – zmiany szkoły wyższe studenci / Stypendia na uczelniach: Sejm opóźnia wejście w życie nowych zasad. Co zmieni nowelizacja ustawy? / Shutterstock

Wejście w życie nowych przepisów o gospodarowaniu funduszem stypendialnym zostanie przesunięte z 1 stycznia na 1 października 2026 r. Zmiana ma ułatwić uczelniom planowanie wydatków i zwiększyć elastyczność finansowania stypendiów – informuje Ministerstwo Nauki. Nowe regulacje obejmą ponad 150 tys. studentów.

Nowelizacja ustawy o szkolnictwie wyższym przyjęta. Kluczowa poprawka Senatu

Sejm zaakceptował poprawkę Senatu do noweli ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, która przesuwa termin wejścia w życie przepisów dotyczących funduszu stypendialnego. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Autopromocja

Pierwotnie reformę planowano wdrożyć 1 stycznia 2026 r., jednak – jak wskazywały uczelnie – tak szybka zmiana utrudniałaby przygotowanie budżetów i regulaminów stypendialnych. Ostatecznie zdecydowano, że nowy model finansowania zacznie obowiązywać 1 października 2026 r., czyli wraz z początkiem roku akademickiego.

Dlaczego rząd zmienia zasady finansowania stypendiów?

Nowelizacja została przygotowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach pakietu deregulacyjnego. Główny cel to uelastycznienie i uproszczenie zarządzania środkami na świadczenia dla studentów.

Obecny system, w którym uczelnia może przeznaczyć na stypendium rektora maksymalnie 60% środków z puli „stypendia rektora + socjalne + zapomogi”, był – zdaniem uczelni – nieczytelny i trudny do prognozowania.

Wiceminister nauki Maria Mrówczyńska wyjaśniała w Senacie, że rektorzy musieli przewidywać wydatki na stypendia rektora… zanim jeszcze znali ich ostateczną wysokość. Ryzyko przekroczenia limitów prowadziło do ostrożnego, zachowawczego planowania budżetów.

45 proc. z całego funduszu stypendialnego. Kluczowa zmiana

Nowe przepisy zakładają, że uczelnia będzie mogła przeznaczyć na stypendia rektora do 45% całego funduszu stypendialnego, a nie – jak dotąd – z ograniczonej części budżetu.

Według MNiSW oznacza to:

  • większą elastyczność planowania wydatków,
  • większą pulę środków dostępnych na stypendia rektora niż w obecnym systemie,
  • uporządkowanie konstrukcji finansowania świadczeń studenckich.

Do funduszu będą wliczane również m.in. środki oznaczone jako koszty obsługi funduszu (ok. 2%).

Stypendia rektora są przyznawane studentom wyróżniającym się w nauce, sporcie lub działalności artystycznej.

Polecamy: PORADNIK OŚWIATOWY oraz KALENDARZ KSIĄŻKOWY NA 2026 ROK

Zmiany obejmą ponad 150 tys. studentów

Nowelizacja dotyczy świadczeń, które obecnie pobiera ponad 150 tys. studentów:

  • stypendium socjalne – ok. 53 tys.,
  • stypendium rektora – ok. 93 tys.,
  • stypendium dla osób z niepełnosprawnościami – ok. 21 tys.

Resort podkreśla, że nowy model finansowania nie zmniejsza puli środków na wsparcie studentów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. Zmiana ma przede wszystkim poprawić efektywność i przewidywalność zarządzania funduszem stypendialnym.

Ustawa czeka na podpis prezydenta

Po przyjęciu poprawki przez Sejm ustawa trafi do prezydenta. Jeśli zostanie podpisana, nowe zasady gospodarowania środkami stypendialnymi zaczną obowiązywać od roku akademickiego 2026/2027.

Edukacja
Trudniej będzie zlikwidować szkołę, a konsultacje społeczne będą obowiązkowe. Co jeszcze planuje MEN? Rząd przyjął już projekt zmian
05 gru 2025

Niż demograficzny jest już za progiem. I choć jeszcze niedawno największym problemem MEN były brak kadry i niespodziewany napływ uczniów z Ukrainy, to teraz trzeba już myśleć o tym, jak uniknąć likwidacji placówek i zapewnić pracę nauczycielom.

Kryzys zdrowia psychicznego na uczelniach. Dramatyczne dane: nawet 65% studentów zgłasza objawy lękowe
05 gru 2025

Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Edukacji i Nauki przedstawiono najnowsze dane dotyczące kondycji psychicznej studentów, doktorantów i pracowników naukowych. Z badań wynika, że polskie środowisko akademickie znajduje się w jednym z najgłębszych kryzysów dobrostanu psychicznego w Europie. Ministerstwo zapowiada działania, ale eksperci podkreślają, że bez zmian systemowych – w tym zwiększenia finansowania nauki – negatywne trendy będą się pogłębiać.

Zaskakujące wyniki badań. Dzieci tracą umiejętność odczytywania emocji
05 gru 2025

Coraz więcej dzieci ma trudność z właściwą interpretacją emocji — zarówno w mimice, jak i w głosie czy krótkiej sytuacji społecznej. Zjawisko, na które od lat zwracają uwagę psychologowie, po okresie pandemii stało się jeszcze bardziej widoczne. Odpowiedzią na ten problem jest aplikacja „Emocean”, stworzona przez interdyscyplinarny zespół informatyków i psychologów z Uniwersytetu Śląskiego. Narzędzie ma wspierać wczesne wykrywanie trudności oraz codzienny trening kompetencji emocjonalnych u najmłodszych.

Stypendia na uczelniach: Sejm opóźnia wejście w życie nowych zasad. Co zmieni nowelizacja ustawy?
05 gru 2025

Wejście w życie nowych przepisów o gospodarowaniu funduszem stypendialnym zostanie przesunięte z 1 stycznia na 1 października 2026 r. Zmiana ma ułatwić uczelniom planowanie wydatków i zwiększyć elastyczność finansowania stypendiów – informuje Ministerstwo Nauki. Nowe regulacje obejmą ponad 150 tys. studentów.

Nowa podstawa programowa dla przedszkoli pod ostrzałem. O co chodzi?
05 gru 2025

Nowy projekt podstaw programowych dla przedszkoli wywołał gorącą dyskusję w środowisku oświatowym. Dokument, który trafił na biurko minister edukacji Barbary Nowackiej, został określony przez część ekspertów jako „szkodliwy dla dzieci”. Autorzy projektu odpierają zarzuty i przekonują, że proponowane zmiany mają urealnić wymagania oraz lepiej dopasować je do potrzeb najmłodszych.

Religia w szkole z nową podstawą programową. Kiedy zmiany w podręcznikach?
04 gru 2025

Episkopat zaprezentował nową podstawę programową nauczania religii w szkole. Ma ona odpowiadać na współczesne wyzwania, a także na pytania uczniów dotyczące sensu istnienia. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem konkretnego programu nauczania.

Ruszyły konsultacje Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego 2025–2035. Pierwsze spotkanie odbyło się na Śląsku
04 gru 2025

Od 1 grudnia trwają szerokie konsultacje projektu Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego na lata 2025–2035. Dokument ma wyznaczyć kierunki rozwoju uczelni w Polsce na kolejną dekadę, koncentrując się na jakości kształcenia, odpowiedzialności społecznej i innowacyjnym ekosystemie akademickim. Pierwsze spotkanie konsultacyjne zorganizowano na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.

Religia w polskich szkołach w kryzysie! Sprawdź, ile dzieci naprawdę chodzi na lekcje
04 gru 2025

Coraz mniej uczniów uczęszcza na lekcje religii w polskich szkołach – szczególnie w szkołach ponadpodstawowych. Najnowsze dane pokazują znaczące różnice między miastami, a nowe regulacje wprowadzone od września 2024 roku dodatkowo zmieniają organizację zajęć. Spadek zainteresowania katechezą staje się trwałym trendem, który wymaga refleksji zarówno od nauczycieli, jak i rodziców.

Stołówki szkolne nie mogą sprzedawać posiłków podmiotom zewnętrznym. Jasne stanowisko RIO
04 gru 2025

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie ponownie przypomina, że stołówki szkolne nie są działalnością gastronomiczną. Gmina nie może wykorzystywać ich do sprzedaży posiłków „na zewnątrz”, w tym na rzecz prywatnych przedszkoli czy przedsiębiorców.

Niższe przelewy dla nauczycieli w grudniu. W grupach internetowych znów trwają emocjonujące dyskusje. O co chodzi?
04 gru 2025

Trwa ostatni miesiąc roku, a więc trwają również dyskusje dotyczące wysokości wynagrodzeń, które trafiają na konta pracowników. Jedni są zaskoczeni i rozczarowani, inni nie przywiązują do tego wagi, bo wiedzą co robić dalej.

pokaż więcej
Proszę czekać...