Nowa podstawa programowa z WF od roku szkolnego 2025/2026. Uwagi RPD. Co z testami sprawnościowymi?

Iga Leszczyńska
rozwiń więcej
sport, wf, dzieci, uczniowie, szkoła / Nowa podstawa programowa z WF od roku szkolnego 2025/2026. Uwagi RPD. Co z testami sprawnościowymi? / Shutterstock

Od roku szkolnego 2025/2026 uczniów czekają istotne zmiany na lekcjach wychowania fizycznego – nowa podstawa programowa ma odejść od sztywnego nauczania technik na rzecz promowania aktywności jako stylu życia. Choć wśród założeń znalazły się m.in. testy sprawnościowe, Rzeczniczka Praw Dziecka apeluje o ich dobrowolność i przestrzega przed ryzykiem dyskryminacji mniej sprawnych uczniów.

Ministerstwo Edukacji planuje wprowadzenie nowej podstawy programowej wychowania fizycznego dla szkół podstawowych (klasy I–VIII), branżowych szkół I stopnia oraz szkół policealnych. Zmiany nastąpią także w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Zmiany mają obowiązywać od roku szkolnego 2025/2026.

Autopromocja

Nowa podstawa programowa WF od roku szkolnego 2025/2026

Najważniejsze założenia projektu dla szkół podstawowych (klasy I–VIII), branżowych szkół I stopnia oraz szkół policealnych to:

  • ograniczenie wymagań teoretycznych na rzecz rozwijania praktycznych umiejętności ruchowych,
  • promowanie aktywności fizycznej jako stylu życia, a nie realizacji konkretnych technik,
  • obowiązkowe testy sprawnościowe w klasach I–III,
  • moduł fakultatywny w klasach VII–VIII oraz w branżowej szkole I stopnia, przygotowujący do rekrutacji do służb mundurowych.

Od roku szkolnego 2025/2026 we wszystkich klasach liceów, techników i branżowych szkół II stopnia także ma obowiązywać nowa podstawa programowa z wychowania fizycznego. Wśród kluczowych zmian znalazły się:

  • nacisk na rozwój różnorodnych umiejętności ruchowych sprzyjających aktywności fizycznej przez całe życie,
  • odejście od wymuszania konkretnych technik na rzecz wspierającego i swobodnego środowiska ćwiczeń,
  • ograniczenie elementów teoretycznych,
  • wprowadzenie modułu przygotowującego do rekrutacji do służb mundurowych.

Celem reformy jest zwiększenie aktywności uczniów i odejście od tradycyjnego, sformalizowanego modelu WF.

Uwagi RPD. Co z testami sprawnościowymi?

Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak odniosła się do projektów nowych podstaw programowych z wychowania fizycznego, podkreślając, że choć zawierają istotny zapis o dostosowywaniu aktywności do możliwości uczniów, wymagają doprecyzowania w kilku kluczowych obszarach.

W ocenie RPD, WF ma wspierać, nie oceniać za wszelką cenę. Horna-Cieślak zwróciła uwagę, że w praktyce uczniowie skarżący się na dolegliwości zdrowotne bywają oceniani niżej z powodu nieuczestniczenia w ćwiczeniach. Taka interpretacja przepisów może prowadzić do szkodliwych zachowań – podejmowania aktywności fizycznej mimo przeciwwskazań zdrowotnych.

Wskazała, że zastrzeżenia budzi również realizowanie testów sprawnościowych. Zauważyła, że choć oficjalnie ich wyniki nie mają wpływać na ocenę, mogą w praktyce prowadzić do dyskryminacji uczniów mniej sprawnych fizycznie i zniechęcać ich do ruchu. Rzeczniczka zaproponowała, by udział w testach był dobrowolny – zgodny z wolą dziecka i jego rodziców. Podkreśliła że, celem zajęć wychowania fizycznego powinno być budowanie pozytywnego stosunku do aktywności, a nie osiąganie wyników. WF ma uczyć, że ruch to element zdrowego życia, dostępny i potrzebny każdemu – niezależnie od sprawności.

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (projekt z 29 kwietnia 2025 r.).

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (projekt z 29 kwietnia 2025 r.).

Edukacja
Nowa podstawa programowa z WF od roku szkolnego 2025/2026. Uwagi RPD. Co z testami sprawnościowymi?
05 cze 2025

Od roku szkolnego 2025/2026 uczniów czekają istotne zmiany na lekcjach wychowania fizycznego – nowa podstawa programowa ma odejść od sztywnego nauczania technik na rzecz promowania aktywności jako stylu życia. Choć wśród założeń znalazły się m.in. testy sprawnościowe, Rzeczniczka Praw Dziecka apeluje o ich dobrowolność i przestrzega przed ryzykiem dyskryminacji mniej sprawnych uczniów.

Nagrody dla nauczycieli: od kuratorów oświaty i od MEN. Jest rozporządzenie, ale zmiany w 2026 r.
05 cze 2025

Zbliża się koniec roku szkolnego 2024/2025. To dobry moment, żeby dokonać pewnych podsumowań i sprawdzić jakie są możliwości uzyskania przez nauczycieli dodatkowych gratyfikacji finansowych za ich całoroczny trud dydaktyczny, zaangażowanie i ogrom pracy. Tak, tak - wielu powie, że nauczyciele pracują kilkanaście godzin w tygodniu i przecież dostali podwyżki, ale nie polaryzujmy jeszcze bardziej społeczeństwa. Każdy ma prawo do wyróżnienia, w tym finansowego, jeżeli swoją pracą na to zasłużył i spełnił przesłanki do otrzymania nagrody czy premii.

Nagrody jubileuszowe dla nauczycieli od 1 stycznia 2026 r. Co się zmieni? [PROJEKT]
05 cze 2025

W dalszym ciągu trwają prace nad nowelizacją ustawy – Karta Nauczyciela. W projekcie zaproponowano wiele zmian korzystnych dla nauczycieli. Chodzi m.in. o rozszerzenie uprawnień nauczycieli w zakresie nagrody jubileuszowej.

Nie wszyscy uczniowie mogą korzystać z zajęć pozalekcyjnych. Jest interwencja w sprawie wykluczenia transportowego
04 cze 2025

Rzeczniczka Praw Dziecka podkreśla, iż dzieci i młodzież wykluczone transportowo nie mają takich samych szans, jak rówieśnicy i nie mogą w pełni wykorzystywać swojego potencjału.

Egzamin zawodowy lato 2025 – terminy i zasady zdawania [Formuła 2012, Formuła 2017, Formuła 2019]
04 cze 2025

2 czerwca 2025 r. rozpoczęła się kolejna sesja egzaminu zawodowego w Formule 2019 oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w Formule 2012 i w Formule 2017. To ostatnia sesja egzaminacyjna dla egzaminu w Formule 2012.

Nawet 5 tys. zł rocznie przez 3 lata na dodatkowe zajęcia dla uczniów. Jakie kryteria?
02 cze 2025

Ruszył nabór na stypendia dla uczniów w ramach programu Indywidualne Konta Rozwojowe Junior (IKR Junior). Skorzystają z nich uczniowie klas 5–8 szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych (z wyjątkiem szkół policealnych). Pomoc skierowana jest uczniów, pochodzących z rodzin o niskich dochodach.

Nowe kierunki na Uniwersytecie Śląskim. Ruszyła rekrutacja
02 cze 2025

Na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach rozpoczęła się rekrutacja na rok akademicki 2025/2026. Nabór dotyczy studiów I i II stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich. Studenci mogą wybierać spośród 96 kierunków i 9 programów w języku angielskim, prowadzonych w Katowicach, Cieszynie, Chorzowie i Sosnowcu.

Opieka nad dziećmi do lat 3: wszystko o nowych standardach i deklaracji RKZ-2
02 cze 2025

Od 1 stycznia 2026 r., zgodnie z ustawą z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, wszystkie instytucje opieki będą musiały spełnić standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Od 1 czerwca 2025 r. podmioty prowadzące opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 mogą dobrowolnie zgłaszać informację o stosowaniu nowych standardów opieki. Jak złożyć deklarację?

300 zł na wyprawkę szkolną w roku szkolnym 2025/2026 dla uczniów w wieku do 24 r.ż. Świadczenie przyznawane jest bez względu na dochód
29 maja 2025

Rodzice i opiekunowie mogą ubiegać się o świadczenie "Dobry start", które wynosi 300 zł i przysługuje na każde uczące się dziecko w wieku od 7 do 20 lat. W przypadku dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności, wsparcie przysługuje aż do ukończenia 24. roku życia.

Sztuczna inteligencja w edukacji. Zagrożenie czy dobrodziejstwo? [KOMENTARZ EKSPERCKI]
28 maja 2025

Jak nauczyciele mogą korzystać ze sztucznej inteligencji w codziennej pracy dydaktycznej? Jakie korzyści i pułapki związane są ze stosowaniem AI w edukacji? Na co zwracać uwagę? Na te i wiele innych pytań związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w edukacji odpowiedział nam ekspert, trener, Head of AI w BUZZcenter Radosław Mechło.

pokaż więcej
Proszę czekać...