REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa podstawa programowa z WF od roku szkolnego 2025/2026. Uwagi RPD. Co z testami sprawnościowymi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
sport, wf, dzieci, uczniowie, szkoła
Nowa podstawa programowa z WF od roku szkolnego 2025/2026. Uwagi RPD. Co z testami sprawnościowymi?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od roku szkolnego 2025/2026 uczniów czekają istotne zmiany na lekcjach wychowania fizycznego – nowa podstawa programowa ma odejść od sztywnego nauczania technik na rzecz promowania aktywności jako stylu życia. Choć wśród założeń znalazły się m.in. testy sprawnościowe, Rzeczniczka Praw Dziecka apeluje o ich dobrowolność i przestrzega przed ryzykiem dyskryminacji mniej sprawnych uczniów.

Ministerstwo Edukacji planuje wprowadzenie nowej podstawy programowej wychowania fizycznego dla szkół podstawowych (klasy I–VIII), branżowych szkół I stopnia oraz szkół policealnych. Zmiany nastąpią także w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Zmiany mają obowiązywać od roku szkolnego 2025/2026.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowa podstawa programowa WF od roku szkolnego 2025/2026

Najważniejsze założenia projektu dla szkół podstawowych (klasy I–VIII), branżowych szkół I stopnia oraz szkół policealnych to:

  • ograniczenie wymagań teoretycznych na rzecz rozwijania praktycznych umiejętności ruchowych,
  • promowanie aktywności fizycznej jako stylu życia, a nie realizacji konkretnych technik,
  • obowiązkowe testy sprawnościowe w klasach I–III,
  • moduł fakultatywny w klasach VII–VIII oraz w branżowej szkole I stopnia, przygotowujący do rekrutacji do służb mundurowych.

Od roku szkolnego 2025/2026 we wszystkich klasach liceów, techników i branżowych szkół II stopnia także ma obowiązywać nowa podstawa programowa z wychowania fizycznego. Wśród kluczowych zmian znalazły się:

  • nacisk na rozwój różnorodnych umiejętności ruchowych sprzyjających aktywności fizycznej przez całe życie,
  • odejście od wymuszania konkretnych technik na rzecz wspierającego i swobodnego środowiska ćwiczeń,
  • ograniczenie elementów teoretycznych,
  • wprowadzenie modułu przygotowującego do rekrutacji do służb mundurowych.

Celem reformy jest zwiększenie aktywności uczniów i odejście od tradycyjnego, sformalizowanego modelu WF.

REKLAMA

Uwagi RPD. Co z testami sprawnościowymi?

Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak odniosła się do projektów nowych podstaw programowych z wychowania fizycznego, podkreślając, że choć zawierają istotny zapis o dostosowywaniu aktywności do możliwości uczniów, wymagają doprecyzowania w kilku kluczowych obszarach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie RPD, WF ma wspierać, nie oceniać za wszelką cenę. Horna-Cieślak zwróciła uwagę, że w praktyce uczniowie skarżący się na dolegliwości zdrowotne bywają oceniani niżej z powodu nieuczestniczenia w ćwiczeniach. Taka interpretacja przepisów może prowadzić do szkodliwych zachowań – podejmowania aktywności fizycznej mimo przeciwwskazań zdrowotnych.

Wskazała, że zastrzeżenia budzi również realizowanie testów sprawnościowych. Zauważyła, że choć oficjalnie ich wyniki nie mają wpływać na ocenę, mogą w praktyce prowadzić do dyskryminacji uczniów mniej sprawnych fizycznie i zniechęcać ich do ruchu. Rzeczniczka zaproponowała, by udział w testach był dobrowolny – zgodny z wolą dziecka i jego rodziców. Podkreśliła że, celem zajęć wychowania fizycznego powinno być budowanie pozytywnego stosunku do aktywności, a nie osiąganie wyników. WF ma uczyć, że ruch to element zdrowego życia, dostępny i potrzebny każdemu – niezależnie od sprawności.

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (projekt z 29 kwietnia 2025 r.).

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (projekt z 29 kwietnia 2025 r.).

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dofinansowanie do 300 zł na ucznia. Teatr. Opera. Koncerty. Wystawy. Nauka. Warsztaty [Wnioski od 27 października 2025 r.]

Ponad 110 mln zł znajduje się w puli programu resortu edukacji „Wyjście z klasą”. To nie jest program, w którym wnioski może składać rodzic albo uczeń, ale finalnie skorzystają dzieci. Dziś do jego realizacji mogą zgłaszać się powiaty i miasta na prawach powiatu. Nabór wniosków ruszy 27 października 2025 r.

Ferie zimowe po nowemu. W 2026 roku trzeba będzie więcej zapłacić za wypoczynek i trudniej będzie go zorganizować. Co się zmieni?

W 2026 roku ferie zimowe będą zorganizowane w szkołach według nowych zasad. Rodzice mają wątpliwości co do tej zmiany. Może jednak są one przedwczesne i nie ma czym martwić się na zapas? Wśród obaw wskazuje się najczęściej na trudności organizacyjne i wyższe ceny.

Nowelizacja Karty Nauczyciela. Wprowadzono zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych. Ale to nie wszystko...

Nowelizacja Karty Nauczyciela, wprowadzająca zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych, od dłuższego czasu jest przedmiotem intensywnych kontrowersji i dyskusji w środowisku szkolnym (zarówno wśród nauczycieli, jak i dyrektorów). W odpowiedzi na liczne apele i wątpliwości, MEN zdecydowało się w czwartek na wydanie oficjalnego komunikatu, mającego na celu wyjaśnienie i doprecyzowanie założeń.

Komunikat MEN: dyrektor szkoły może przydzielić nauczycielowi inne zajęcia jeżeli ten nie może zrealizować godzin ponadwymiarowych

Nauczyciel, który nie może zrealizować zaplanowanych godzin ponadwymiarowych, bo np. klasa wyjechała na wycieczkę, może mieć przydzielone inne zajęcia. Wtedy zachowa prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe – wyjaśniło MEN. Wskazało, że organizacja pracy szkoły należy do dyrektora.

REKLAMA

Poziom hałasu spada o 8–10 decybeli, czyli subiektywnie dla ucha o połowę. Granty, które wyciszają szkoły

Coraz częściej mówi się o potrzebie ciszy w szkołach. To nie przypadek. W świecie, w którym uczniowie od najmłodszych lat żyją wśród dźwięków, ekranów i nieustannego pobudzenia, możliwość wyciszenia staje się równie ważna jak dobra dieta czy ruch. Coraz więcej pedagogów zwraca uwagę, że hałas nie jest jedynie uciążliwością – to czynnik wpływający na emocje, koncentrację i relacje społeczne.

Dyrektor szkoły bez konkursu? Od 1 września 2025 r. nowe zasady przedłużania kadencji

Możliwość przedłużenia kadencji dyrektora szkoły bez konkursu jest odpowiedzią na postulaty samorządów. Obowiązkowe konkursy często prowadziły do czasochłonnych procedur. Co się zmieniło od 1 września 2025 r.? Na jaki okres można powierzyć to stanowisko?

Cisi pracownicy, głośne żądania. Związkowcy ze Związkowej Alternatywy walczą o godne płace w szkołach

Pracownicy niepedagogiczni to niedoceniany, lecz niezbędny filar polskiej oświaty – bez ich pracy szkoły i przedszkola nie mogłyby funkcjonować. Związkowa Alternatywa domaga się co najmniej 20-procentowych podwyżek, urlopów regeneracyjnych i zmian w finansowaniu wynagrodzeń. Zdaniem związkowców obecne zarobki są nieadekwatne do rosnącego zakresu obowiązków.

Rewolucja czy ewolucja? Przyszłość wynagrodzeń nauczycieli w Polsce

Polska szkoła stoi dziś przed poważnym wyzwaniem – jak dostosować system wynagradzania nauczycieli do realiów XXI wieku i dynamicznie zmieniających się warunków społecznych, demograficznych oraz gospodarczych. Minister edukacji Barbara Nowacka przekonuje, że zmiany są nieuniknione, ale muszą być przeprowadzone rozsądnie i etapami. Priorytetem ma być stabilność zatrudnienia i godne warunki pracy dla nauczycieli, przy jednoczesnym zachowaniu równowagi finansów publicznych.

REKLAMA

85 wypadków dziennie! Tak wygląda szkoła w Polsce

Twoje dziecko idzie do szkoły, a Ty zakładasz, że tam jest najbezpieczniej. Niestety, rzeczywistość wygląda inaczej. Coraz częściej to właśnie szkolne korytarze, sale gimnastyczne i boiska stają się miejscem groźnych urazów. Eksperci ostrzegają: nawet zwykła przerwa czy lekcja wychowania fizycznego może skończyć się wizytą u w szpitalu.

Dlaczego Dzień Edukacji Narodowej obchodzimy 14 października?

Pierwsze na świecie ministerstwo oświaty powstało w Polsce. Projekt "Komissyi nad edukacją młodzi szlacheckiej dozór mającej" wyprzedzał o wiele lat rozwiązania innych państw w przedmiocie edukacji. Dziś Dzień Edukacji Narodowej obchodzimy w rocznicę powołania Komisji Edukacji Narodowej w 1773 r. Przed 1982 r. był to Dzień Nauczyciela.

REKLAMA