REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opieka nad dziećmi do lat 3: wszystko o nowych standardach i deklaracji RKZ-2

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dziecko, żłobek, klub dziecięcy
Opieka nad dziećmi do lat 3: wszystko o nowych standardach i deklaracji RKZ-2
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r., zgodnie z ustawą z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, wszystkie instytucje opieki będą musiały spełnić standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Od 1 czerwca 2025 r. podmioty prowadzące opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 mogą dobrowolnie zgłaszać informację o stosowaniu nowych standardów opieki. Jak złożyć deklarację?

Już od 1 czerwca 2025 r. podmioty prowadzące opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 mogą dobrowolnie zgłaszać informację o stosowaniu nowych standardów opieki. Choć nie jest to jeszcze obowiązkowe, warto to zrobić – taka deklaracja może okazać się cenną informacją zarówno dla rodziców i opiekunów, jak i dla samych placówek. Transparentność w tym zakresie buduje zaufanie i wspiera jakość usług opiekuńczych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Standardy opieki nad dziećmi do lat 3: Jak złożyć deklarację?

Prywatne podmioty mogą to zrobić poprzez złożenie wniosku RKZ-2 do rejestru lub wykazu instytucji. Gminy natomiast mogą wprowadzić informacje bezpośrednio w aplikacji Rejestr Żłobków.

Nowe standardy – co się zmienia?

Z początkiem 2026 roku wejdą w życie nowe przepisy określone w rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 13 grudnia 2024 roku w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3. Od 1 stycznia 2026 r. ich stosowanie będzie obowiązkowe dla wszystkich instytucji sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3. Podmioty, które rozpoczęły działalność przed tą datą, mają czas do 28 lutego 2026 r. na uzupełnienie w systemie informacji dotyczących stosowania nowych standardów.

Rozporządzenie precyzuje wymagania nie tylko w zakresie opieki nad dziećmi, ale również organizacji pracy personelu i współpracy z rodzicami. Jego celem jest zapewnienie spójnej, wysokiej jakości opieki i edukacji we wczesnym dzieciństwie – zarówno w żłobkach, jak i klubach dziecięcych.

REKLAMA

Standardy opieki nad dziećmi do lat 3 zostały podzielone na cztery kluczowe obszary:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Praca z dziećmi – koncentruje się na codziennych doświadczeniach maluchów w żłobkach, klubach dziecięcych i u opiekunów dziennych. Kluczowe są tu warunki opieki, jakość relacji z dziećmi oraz atmosfera oparta na szacunku i prawach dziecka.
  • Organizacja pracy personelu – dotyczy profesjonalizacji usług, rozwoju zawodowego, dobrostanu pracowników, przejrzystości procedur oraz odpowiedniego zagospodarowania przestrzeni. Stałe monitorowanie i ewaluacja mają sprzyjać poprawie jakości opieki.
  • Współpraca personelu z rodzicami – zakłada aktywne włączanie rodziców w życie placówki oraz wspieranie ich w rozwijaniu kompetencji wychowawczych. Relacje te powinny opierać się na zaufaniu, szacunku i otwartej komunikacji.
  • Monitorowanie wdrażania wyżej wymienionych standardów.

Szczegółowy zakres standardów został określony w załącznikach 1 (zakres standardów niezbędnych) oraz 2 (zakres standardów jakości) do rozporządzenia.

Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 13 grudnia 2024 r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3

Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 13 grudnia 2024 r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3

Instrukcja rejestracji wniosku RKZ-2

Instrukcja rejestracji informacji o zmianie danych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych lub wykazie dziennych opiekunówRKZ-2 na PIU Emp@tia

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja Karty Nauczyciela. Wprowadzono zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych. Ale to nie wszystko...

Nowelizacja Karty Nauczyciela, wprowadzająca zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych, od dłuższego czasu jest przedmiotem intensywnych kontrowersji i dyskusji w środowisku szkolnym (zarówno wśród nauczycieli, jak i dyrektorów). W odpowiedzi na liczne apele i wątpliwości, MEN zdecydowało się w czwartek na wydanie oficjalnego komunikatu, mającego na celu wyjaśnienie i doprecyzowanie założeń.

Komunikat MEN: dyrektor szkoły może przydzielić nauczycielowi inne zajęcia jeżeli ten nie może zrealizować godzin ponadwymiarowych

Nauczyciel, który nie może zrealizować zaplanowanych godzin ponadwymiarowych, bo np. klasa wyjechała na wycieczkę, może mieć przydzielone inne zajęcia. Wtedy zachowa prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe – wyjaśniło MEN. Wskazało, że organizacja pracy szkoły należy do dyrektora.

Poziom hałasu spada o 8–10 decybeli, czyli subiektywnie dla ucha o połowę. Granty, które wyciszają szkoły

Coraz częściej mówi się o potrzebie ciszy w szkołach. To nie przypadek. W świecie, w którym uczniowie od najmłodszych lat żyją wśród dźwięków, ekranów i nieustannego pobudzenia, możliwość wyciszenia staje się równie ważna jak dobra dieta czy ruch. Coraz więcej pedagogów zwraca uwagę, że hałas nie jest jedynie uciążliwością – to czynnik wpływający na emocje, koncentrację i relacje społeczne.

Dyrektor szkoły bez konkursu? Od 1 września 2025 r. nowe zasady przedłużania kadencji

Możliwość przedłużenia kadencji dyrektora szkoły bez konkursu jest odpowiedzią na postulaty samorządów. Obowiązkowe konkursy często prowadziły do czasochłonnych procedur. Co się zmieniło od 1 września 2025 r.? Na jaki okres można powierzyć to stanowisko?

REKLAMA

Cisi pracownicy, głośne żądania. Związkowcy ZNP walczą o godne płace w szkołach

Pracownicy niepedagogiczni to niedoceniany, lecz niezbędny filar polskiej oświaty – bez ich pracy szkoły i przedszkola nie mogłyby funkcjonować. Związkowa Alternatywa domaga się co najmniej 20-procentowych podwyżek, urlopów regeneracyjnych i zmian w finansowaniu wynagrodzeń. Zdaniem związkowców obecne zarobki są nieadekwatne do rosnącego zakresu obowiązków.

Rewolucja czy ewolucja? Przyszłość wynagrodzeń nauczycieli w Polsce

Polska szkoła stoi dziś przed poważnym wyzwaniem – jak dostosować system wynagradzania nauczycieli do realiów XXI wieku i dynamicznie zmieniających się warunków społecznych, demograficznych oraz gospodarczych. Minister edukacji Barbara Nowacka przekonuje, że zmiany są nieuniknione, ale muszą być przeprowadzone rozsądnie i etapami. Priorytetem ma być stabilność zatrudnienia i godne warunki pracy dla nauczycieli, przy jednoczesnym zachowaniu równowagi finansów publicznych.

85 wypadków dziennie! Tak wygląda szkoła w Polsce

Twoje dziecko idzie do szkoły, a Ty zakładasz, że tam jest najbezpieczniej. Niestety, rzeczywistość wygląda inaczej. Coraz częściej to właśnie szkolne korytarze, sale gimnastyczne i boiska stają się miejscem groźnych urazów. Eksperci ostrzegają: nawet zwykła przerwa czy lekcja wychowania fizycznego może skończyć się wizytą u w szpitalu.

Dlaczego Dzień Edukacji Narodowej obchodzimy 14 października?

Pierwsze na świecie ministerstwo oświaty powstało w Polsce. Projekt "Komissyi nad edukacją młodzi szlacheckiej dozór mającej" wyprzedzał o wiele lat rozwiązania innych państw w przedmiocie edukacji. Dziś Dzień Edukacji Narodowej obchodzimy w rocznicę powołania Komisji Edukacji Narodowej w 1773 r. Przed 1982 r. był to Dzień Nauczyciela.

REKLAMA

Szkoła bez jedynek? Nauczyciele biją na alarm: boją się rodziców bardziej niż uczniów

Czy w podstawówkach nie będzie już stawiania jedynek? Jeśli tak, to nie dlatego, że uczniowie nagle zaczęli mieć same piątki. Powód jest znacznie mniej budujący — to strach. Strach nauczycieli przed rodzicami, którzy z byle jakiej jedynki potrafią zrobić aferę na pół szkoły. Dyrektorzy, zamiast wspierać pedagogów, coraz częściej sugerują, że lepiej „nie psuć atmosfery”. A jedynki? Te stają się w szkołach… niemile widziane.

Jak funkcjonuje system godzin ponadwymiarowych w polskiej oświacie?

Godziny ponadwymiarowe od lat budzą kontrowersje w polskim systemie edukacji. Brak jednoznacznych regulacji prawnych sprawia, że w różnych placówkach nauczyciele są rozliczani z tych godzin w odmienny sposób. W październiku 2025 roku Związek Nauczycielstwa Polskiego podjął rozmowy z Ministerstwem Edukacji i Nauki, aby wyjaśnić te niejasności i domagać się klarownych wytycznych.

REKLAMA