Nowelizacja Prawa oświatowego przyjęta. Od 2026 r. duże zmiany w szkołach, egzaminach i podstawie programowej

Senat poparł bez poprawek nowelizację Prawa oświatowego. Zmiany obejmują m.in. nowe zasady tworzenia podstaw programowych, powrót do kwietniowego terminu egzaminu ósmoklasisty, modyfikacje w nadzorze pedagogicznym oraz wyższe opłaty za dopuszczanie podręczników. Część reform zacznie obowiązywać już od roku szkolnego 2026/2027.

Nowa podstawa programowa od 2026. Koniec przeładowanych treści?

Nowelizacja zmienia definicję podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego. Podstawy mają być teraz:

Autopromocja
  • jasno opisane językiem efektów uczenia się,
  • spójne międzyprzedmiotowo,
  • zorientowane na kompetencje uczniów, a nie wyłącznie na przekaz informacji,
  • na tyle precyzyjne, by dało się przygotować na ich podstawie diagnostykę i egzaminy,
  • jednocześnie elastyczne, aby nauczyciele mogli dostosować metody pracy do swoich uczniów.

To jedna z najważniejszych reform ostatnich lat — MEN zapowiada odejście od encyklopedycznych treści i większe skupienie na realnych umiejętnościach.

Kiedy nowe podstawy trafią do szkół? Harmonogram zmian

Reforma zostanie wdrażana etapami:

  • 2026/2027 – wychowanie przedszkolne, klasy I i IV szkoły podstawowej,
  • 2027/2028 – klasy pierwsze szkół ponadpodstawowych.

Oznacza to, że obecni pięcio– i ośmiolatkowie rozpoczną naukę według zupełnie nowych zasad.

Nadzór pedagogiczny po zmianach. Mniej biurokracji dla szkół

Nowelizacja modyfikuje także zasady nadzoru pedagogicznego. Najważniejsze zmiany:

  • szkoły nie będą musiały uzyskiwać opinii kuratora do arkuszy organizacji — pozostaną jedynie kontrole następcze,
  • katalog form pracy szkoły zostanie rozszerzony o nowy typ zajęć: zajęcia fakultatywne.

To rozwiązanie ma odciążyć dyrektorów i zwiększyć autonomię szkół.

Egzamin ósmoklasisty znów w kwietniu. Koniec łaciny na maturze

Reforma przewiduje powrót do kwietniowego terminu egzaminu ósmoklasisty, obowiązującego od roku szkolnego 2026/2027.

Zmieniają się także zasady matur. Znika możliwość zdawania języka łacińskiego jako alternatywy dla języka obcego nowożytnego.

MEN tłumaczy, że egzamin z łaciny wybierany był przez znikomy odsetek zdających, dlatego utrzymywanie go nie jest uzasadnione.

Wyższe opłaty za dopuszczenie podręczników. Nowy obowiązek recenzji metodycznej

Duże zmiany dotkną również wydawców podręczników. Nowelizacja podnosi opłaty za dopuszczenie książki do użytku szkolnego: z obecnych 800–6000 zł na 2800–14 000 zł.

Ponadto w procesie dopuszczania pojawi się dodatkowy wymóg — recenzja metodyczna, która uzupełni dotychczasowe recenzje: merytoryczną i językową.

Celem ma być poprawa jakości materiałów kierowanych do szkół.

Co dalej z reformą? Czekamy na podpis prezydenta

Po przyjęciu nowelizacji przez Senat ustawa trafi do prezydenta. Jeśli zostanie podpisana, szkoły i samorządy będą musiały przygotować się do największych zmian od wielu lat — zarówno organizacyjnych, jak i programowych.

Edukacja
Obowiązują nowe zasady oceny pracy nauczycieli. MEN upraszcza kryteria i wprowadza większą przejrzystość
28 lis 2025

28 listopada weszły w życie znowelizowane przepisy dotyczące oceny pracy nauczycieli. Ministerstwo Edukacji Narodowej przekonuje, że zmiany mają zapewnić większą transparentność, jednolitość i sprawiedliwość ocen, a także realnie wspierać rozwój zawodowy pedagogów. Uproszczono kryteria, zmieniono skalę punktacji i wprowadzono nowe obowiązki dyrektorów.

E-dyplomy obowiązkowe od 2027 roku. Senat przyjął ustawę: dyplomy w aplikacji mObywatel, łatwiejsza weryfikacja pracowników
27 lis 2025

Od 1 stycznia 2027 r. tradycyjne papierowe dyplomy na uczelniach odejdą do historii. Senat przyjął nowelizację ustaw, która wprowadza obowiązek wydawania e-dyplomów i ich integrację z aplikacją mObywatel. Absolwenci uzyskają szybki dostęp do dokumentu, a pracodawcy — skuteczne narzędzie do weryfikacji kwalifikacji kandydatów.

Ferie zimowe 2025/2026 i 2026/2027: MEN zmienił zasady. Nowy podział na trzy tury i nowe grupy województw
27 lis 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło istotną zmianę w organizacji roku szkolnego. Od roku szkolnego 2025/2026 ferie zimowe w całej Polsce będą odbywać się w trzech, a nie czterech turach. Modyfikacji uległ także podział województw na grupy. Zmiana ta wynika – jak informuje MEN – z wieloletnich wniosków rodziców, samorządów i parlamentarzystów oraz z potrzeby bardziej równomiernego rozkładu liczby uczniów korzystających z przerwy zimowej w tym samym czasie.

Afera Collegium Humanum: pierwszy akt oskarżenia. 29 osób podejrzanych o korupcję i fałszowanie dokumentów. Politycy wśród oskarżonych
27 lis 2025

Prokuratura Krajowa skierowała do Sądu Okręgowego w Katowicach pierwszy akt oskarżenia w głośnej sprawie dotyczącej nieprawidłowości w dawnej prywatnej uczelni Collegium Humanum. Na ławie oskarżonych zasiąść ma 29 osób, którym zarzucono łącznie 67 przestępstw, w tym korupcję, oszustwa i pranie brudnych pieniędzy.

mLegitymacja nauczyciela już od 30 listopada 2025 r. Nowe funkcje w SIO i ważne ograniczenia dla szkół
27 lis 2025

Od 30 listopada 2025 r. każdy nauczyciel w Polsce zyska dostęp do mLegitymacji nauczyciela w aplikacji mObywatel. Elektroniczny dokument będzie pełnoprawnym odpowiednikiem tradycyjnej legitymacji i ma znacząco uprościć proces potwierdzania statusu nauczyciela. Równocześnie MEN wdrożyło kolejne zmiany w Systemie Informacji Oświatowej (SIO), które wpływają na funkcjonowanie szkół, w tym m.in. na obsługę uczniów i generowanie kodów QR.

Wypłaty dla nauczycieli do 6 czerwca 2026 r. Wyrównanie od 1 września 2025 r. Nauczyciel otrzyma wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe [Karta Nauczyciela]
27 lis 2025

Zmiany w Karcie Nauczyciela od dnia 1 stycznia 2026 r. Nauczyciel otrzyma wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe w większej liczbie przypadków. Wypłata z wyrównaniem od dnia 1 września 2025 r. zostanie dokonana do dnia 6 czerwca 2026 r.

Jak wspierać kondycję psychiczną uczniów, gdy system edukacji zawodzi?
26 lis 2025

Każdej jesieni polscy uczniowie i ich rodzice stają wobec zderzenia z systemem edukacji, który nie nadąża za współczesnością i potrzebami młodych ludzi. Po wakacyjnej przerwie, pełnej planów i nadziei, że „w tym roku będzie inaczej”, wielu z nich już w pierwszych tygodniach nauki doświadcza rozczarowania, frustracji i poczucia bezsilności. Za tymi emocjami nie kryje się lenistwo ani brak ambicji, lecz narastające od lat zjawisko przeciążenia psychicznego uczniów, które staje się jednym z najpoważniejszych wyzwań społecznych w Polsce. Dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży to dziś nie tylko temat kampanii społecznych, lecz kluczowy wskaźnik jakości całego systemu edukacyjnego.

Social mediów już nie da się „wyłączyć”. Szkoła i nauczyciele muszą pokazać jak z nich korzystać – mądrze i z umiarem
26 lis 2025

Pokolenie urodzone po 2010 roku dorasta w rzeczywistości, w której granica między światem realnym a cyfrowym praktycznie się rozmyła. To pierwsza generacja, której proces dojrzewania emocjonalnego, społecznego i poznawczego odbywa się równocześnie w dwóch wymiarach – rzeczywistości fizycznej i przestrzeni online.

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne 2026: kto może je otrzymać i jak złożyć wniosek?
26 lis 2025

Od 1 stycznia 2026 roku nauczyciele z jeszcze szerszego grona placówek oświatowych będą mogli ubiegać się o nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Kto dokładnie może je otrzymać i jakie są wymagania dotyczące wieku oraz stażu pracy? Podajemy też informację o dokumentach, jakie trzeba złożyć w ZUS, aby skorzystać z tego świadczenia.

Nowy profil absolwenta szkoły ponadpodstawowej. Jakie kompetencje będą kluczowe w edukacji po 2025 roku?
26 lis 2025

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) opublikował projekt profilu absolwenta szkoły ponadpodstawowej, który ma wyznaczyć kierunek zmian w edukacji 2025 i stać się podstawą do tworzenia nowej podstawy programowej. Sprawdzamy, jakie kompetencje przyszłości mają zdobywać uczniowie.

pokaż więcej
Proszę czekać...