Nowa podstawa programowa religii w szkołach. Lekcje mają być otwarte także dla osób spoza Kościoła katolickiego

Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
religia szkoła katecheta ksiądz katecheza uczniowie kompetencje edukacja podstawa programowa / Nowa podstawa programowa religii w szkołach. KEP prezentuje kluczowe zmiany i pięć nowych obszarów nauczania / ShutterStock

Konferencja Episkopatu Polski przedstawiła nową podstawę programową nauczania religii. Dokument ma stać się wzorcowym narzędziem dla szkół i jednocześnie odpowiedzieć na potrzeby współczesnych uczniów. W centrum znalazł się uczeń oraz praktyczne zastosowanie wiedzy religijnej, a lekcje mają być otwarte także dla osób spoza Kościoła katolickiego.

rozwiń >

Pięć głównych obszarów: co zmienia nowa podstawa programowa religii?

Nowa podstawa programowa religii przygotowana przez Komisję Wychowania Katolickiego KEP wprowadza pięć kluczowych obszarów tematycznych, odpowiadających wyzwaniom, z którymi mierzą się dziś młodzi ludzie. Są to:

Autopromocja
  1. Pytania młodych o Boga i o współczesny świat,
  2. Wiara i życie Kościoła katolickiego,
  3. Młody człowiek w pluralistycznym społeczeństwie,
  4. Chrześcijaństwo zakorzenione w historii i kulturze,
  5. Święta i tradycje katolickie.

Jak podkreśla ks. prof. dr hab. Paweł Mąkosa (KUL), jednym z najważniejszych zadań nowej podstawy programowej jest rzetelne i przystępne wprowadzenie w chrześcijaństwo i katolicyzm.

Silniejsze powiązanie religii z edukacją szkolną

Autorzy dokumentu wskazują, że treści lekcji religii mają być ściślej powiązane z tym, czego uczniowie uczą się na innych zajęciach. Wymaga to ścisłej współpracy katechetów z gronem pedagogicznym.

Staraliśmy się połączyć nauczanie religii z realiami edukacji szkolnej, także poprzez współdziałanie z innymi nauczycielami oraz instytucjami zewnętrznymi – podkreśla prof. dr hab. Anna Zellma (UWM), konsultor KEP.

Podstawa przewiduje również aktywne włączanie katechezy w działania profilaktyczne szkoły.

Nauka religii z naciskiem na kompetencje praktyczne

Jednym z filarów nowego dokumentu jest kształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy religijnej w realnych sytuacjach życiowych. Chodzi o to, aby treści omawiane na lekcjach nie pozostawały abstrakcyjne, lecz miały zastosowanie w codziennych wyborach i relacjach społecznych.

KEP podkreśla, że program nie jest reakcją na zmiany organizacyjne wprowadzone przez MEN. – Nie jest prawdą, że powstał on w odpowiedzi na niekorzystne modyfikacje dotyczące lekcji religii – zaznacza bp Wojciech Osial.

Rola szkoły i parafii - dwa filary formacji młodzieży

Nowa podstawa programowa jest elementem szerszej reformy katechezy. Zdaniem biskupów, aby formacja religijna była skuteczna, muszą zostać ożywione działania zarówno:

  • w szkole, gdzie uczniowie zdobywają wiedzę religijną,
  • w parafii, która odpowiada za wymiar wspólnotowy i sakramentalny.

Dokument ma pokazywać wartość religii rzymskokatolickiej dla życia człowieka oraz stanowić „wzorcowy” materiał dydaktyczny dla nauczycieli.

Polecamy: PORADNIK OŚWIATOWY oraz KALENDARZ KSIĄŻKOWY NA 2026 ROK

Religia w szkole: nie religioznawstwo, nie indoktrynacja

Choć jednym z celów podstawy jest przekazanie prawd wiary, liturgii i norm moralnych, twórcy kładą nacisk na podmiotowość ucznia oraz wymiar wychowawczy.

KEP wyraźnie wskazuje, że:

  • lekcje religii nie są zajęciami z religioznawstwa, lecz dotyczą nauczania Kościoła katolickiego,
  • nauczyciele nie mają obowiązku kształtowania postaw religijnych,
  • zajęcia mają być otwarte również dla uczniów niebędących katolikami.

To jeden z najbardziej wyróżniających elementów nowej podstawy – odchodzi ona od obowiązku formowania postaw i koncentruje się na edukacji oraz pracy z przekazem religijnym.

Kiedy zmiany trafią do szkół?

KEP zapowiada, że nowy dokument został przygotowany tak, by mógł zostać sprawnie wdrożony jako materiał referencyjny dla szkół oraz wydawnictw przygotowujących podręczniki. Szczegóły dotyczące terminów wdrożenia zależą od dalszych decyzji Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz harmonogramów zmian programowych.

Edukacja
Wsparcie dla uczniów z Ukrainy w polskich szkołach do końca 2025 roku. Samorządy muszą przygotować rozliczenia
10 gru 2025

Środki z Funduszu Pomocy przeznaczone na wsparcie edukacji dzieci z Ukrainy w polskich szkołach będą dostępne jedynie do końca 2025 roku. Samorządy mają obowiązek je wykorzystać i prawidłowo rozliczyć, a niewykorzystane pieniądze, wraz z naliczonymi odsetkami, wrócą do budżetu państwa. Szkoły powinny już przygotowywać dokumenty i procedury rozliczeniowe.

Nauczyciele mogą pracować na świadczeniu kompensacyjnym. Oto nowe warunki
10 gru 2025

Po okresie niepewności związanej z prezydenckim wetem, nauczyciele mogą ponownie pracować w szkole, nie tracąc nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego. Nowe przepisy, obowiązujące od 30 września 2025 roku, są jednak czasowe i wygasną 4 marca 2026 roku.

Podwyżki dla nauczycieli zbyt niskie? Głos ekspertów
10 gru 2025

Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok, zatwierdzając jednocześnie 3-procentowe podwyżki dla nauczycieli. Choć rząd podkreśla stabilność finansów publicznych, eksperci i środowisko oświatowe wskazują, że symboliczna waloryzacja nie rozwiąże problemu niskich wynagrodzeń, szczególnie wśród początkujących pedagogów, których pensje pozostaną niewiele wyższe od płacy minimalnej.

MEN zapowiada rewolucję w ocenianiu. Od 2026 roku w szkołach pojawi się nowy rodzaj oceny
10 gru 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza do systemu edukacji narzędzie, które ma diametralnie zmienić sposób postrzegania potrzeb uczniów. Od 1 kwietnia 2026 roku w polskich szkołach zacznie funkcjonować tzw. ocena funkcjonalna – dodatkowy element wspierający rozwój i codzienne funkcjonowanie dzieci.

Laptop dla nauczyciela. Bon ważny do 31 grudnia 2025 r.
10 gru 2025

Kończy się program „Laptop dla nauczyciela”. Tylko do końca grudnia 2025 r. można realizować bony na zakup sprzętu. Od 1 stycznia 2026 r. niewykorzystane środki wygasną.

Rząd przywraca zapomogi dla doktorantów. Nowe wsparcie już wkrótce w szkołach doktorskich
10 gru 2025

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który umożliwi doktorantom ponowne ubieganie się o zapomogi w trudnych sytuacjach życiowych. Nowe przepisy mają wejść w życie 14 dni po publikacji w Dzienniku Ustaw i nie obciążą budżetu państwa.

Mazowiecka kampania „Jestem sobą” rusza w szkołach. Policja i instytucje oświatowe zachęcają uczniów do życia wolnego od uzależnień
09 gru 2025

Od stycznia do czerwca 2026 r. w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych na Mazowszu realizowana będzie szeroka kampania społeczna „Jestem sobą. Wiem, jak korzystać z wolności. Wybieram życie wolne od narkotyków, alkoholu i przemocy”. Jej partnerem jest Kuratorium Oświaty w Warszawie, a organizatorem Komenda Wojewódzka Policji z siedzibą w Radomiu we współpracy z Mazowieckim Centrum Polityki Społecznej. Kampanii towarzyszy konkurs na plakat lub logotyp promujący ideę życia bez uzależnień.

Ruszyły zapisy na bezpłatne szkolenia „Lekcja:AI”. Nauczyciele z całej Polski uczą się, jak bezpiecznie i efektywnie korzystać ze sztucznej inteligencji
09 gru 2025

Sztuczna inteligencja coraz mocniej wpływa na edukację, a nauczyciele stają przed nowymi wyzwaniami i obowiązkami. Fundacja Orange wraz z partnerami uruchomiła kolejną turę bezpłatnych szkoleń „Lekcja:AI”, dzięki którym kadra pedagogiczna ma zyskać praktyczną wiedzę z zakresu AI, bezpieczeństwa cyfrowego i etyki technologicznej. Do 2027 roku przeszkolonych ma zostać aż 11 tysięcy osób.

Co dalej z obowiązkową matematyką na maturze? Posłowie zadają ważne pytania
09 gru 2025

Obowiązkowa matura z matematyki stanowi trudne wyzwanie dla wielu uczniów. Czy jest szansa na modyfikację aktualnych zasad? Do kilku resortów skierowano w tej sprawie dezyderat.

„Edukacja z wojskiem” w krakowskich szkołach. MEN i MON szkolą już setki tysięcy uczniów
09 gru 2025

Program „Edukacja z wojskiem” dociera do coraz większej liczby szkół w Polsce. Do tej pory żołnierze przeprowadzili zajęcia w blisko 7 tys. placówek i przeszkolili ponad 200 tys. uczniów. W Krakowie inicjatywę obserwował sekretarz stanu w MEN Henryk Kiepura, który wziął udział także w Okrągłym Stole Uczniowskim dotyczącym bezpieczeństwa i rozwoju szkolnictwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...