REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MEN zapowiada rewolucję w ocenianiu. Od 2026 roku w szkołach pojawi się nowy rodzaj oceny

Redaguje i tworzy treści o tematyce edukacyjnej oraz parentingowej, dbając o ich merytoryczną jakość i przystępność dla czytelnika.
MEN zapowiada rewolucję w ocenianiu. Od 2026 roku w szkołach pojawi się nowy rodzaj oceny
MEN zapowiada rewolucję w ocenianiu. Od 2026 roku w szkołach pojawi się nowy rodzaj oceny
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza do systemu edukacji narzędzie, które ma diametralnie zmienić sposób postrzegania potrzeb uczniów. Od 1 kwietnia 2026 roku w polskich szkołach zacznie funkcjonować tzw. ocena funkcjonalna – dodatkowy element wspierający rozwój i codzienne funkcjonowanie dzieci.

Nowe narzędzie w szkołach. MEN przesuwa termin wprowadzenia oceny

Resort edukacji kierowany przez Barbarę Nowacką potwierdził, że trwają intensywne prace nad wdrożeniem nowego sposobu oceniania uczniów. Pierwotnie ocena funkcjonalna miała obowiązywać już od początku roku szkolnego 2025/2026, jednak ostatecznie podjęto decyzję o przesunięciu terminu na 1 kwietnia 2026 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiana ta ma zapewnić szkołom więcej czasu na przygotowanie kadry pedagogicznej, opracowanie procedur oraz wdrożenie narzędzi diagnostycznych.

Ocena funkcjonalna – czym właściwie będzie?

Według MEN ocena funkcjonalna nie ma zastępować tradycyjnych ocen szkolnych. Jej celem nie jest weryfikowanie wiedzy z poszczególnych przedmiotów, lecz zrozumienie, jak dziecko radzi sobie w codziennych sytuacjach szkolnych i społecznych.

Resort podkreśla, że:

REKLAMA

  • ocena funkcjonalna nie będzie częścią systemu klasyfikacyjnego,
  • ma stać się dodatkowym narzędziem wspierającym proces dydaktyczno-wychowawczy,
  • jej zadaniem jest lepsze rozpoznanie potrzeb, możliwości i trudności uczniów.

To otwiera drogę do bardziej indywidualnego podejścia do każdego dziecka – niezależnie od tego, czy posiada ono orzeczenie, opinię z poradni czy jakiekolwiek zdiagnozowane trudności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wsparcie dla każdego ucznia, nie tylko dla tych z orzeczeniem

Nowe rozwiązanie ma obejmować zarówno uczniów z różnymi niepełnosprawnościami, zaburzeniami rozwojowymi czy problemami zdrowotnymi, jak i dzieci, u których dotąd nie stwierdzono żadnych trudności.

Wiceministra edukacji Izabela Ziętka wyjaśnia, że kluczową zmianą ma być odejście od uzależniania wsparcia jedynie od dokumentów z poradni. Pomoc ma wynikać przede wszystkim z faktycznych potrzeb dziecka, rozpoznanych przez nauczycieli i szkolnych specjalistów.

„Chcemy, aby wsparcie było dostępne dla każdego ucznia, a kryteria jego przyznawania były przejrzyste. Nie opinia poradni czy orzeczenie mają decydować o pomocy, lecz realne potrzeby dziecka ocenione przez nauczycieli i specjalistów” – podkreśla Ziętka.

Jak będzie wyglądać ocena funkcjonalna w praktyce?

Nowe narzędzie ma przybrać formę kwestionariusza, który umożliwi nauczycielom kompleksowe sprawdzenie, jak dziecko funkcjonuje w środowisku szkolnym. W ramach oceny brane będą pod uwagę m.in.:

  • sposób komunikacji ucznia z nauczycielem i rówieśnikami,
  • radzenie sobie w grupie,
  • stopień samodzielności,
  • obszary, w których uczeń potrzebuje dodatkowego wsparcia,
  • mocne strony i talenty dziecka, które można rozwijać.

Ocena funkcjonalna ma stać się podstawą do tworzenia bardziej adekwatnych form pomocy – od zajęć wspierających, przez indywidualizację pracy, po rekomendacje dla rodziców.

Co oznacza to dla szkół i uczniów?

Wprowadzenie oceny funkcjonalnej to krok w stronę nowoczesnej edukacji, która koncentruje się nie tylko na wiedzy, ale także na dobrostanie, samodzielności i kompetencjach społecznych ucznia. Dla nauczycieli oznacza to rozszerzenie zakresu obserwacji i możliwość lepszego planowania pracy z dziećmi.

Dla uczniów – szansę na bardziej dopasowane, realne wsparcie, niezależnie od formalnej dokumentacji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
MEN zapowiada rewolucję w ocenianiu. Od 2026 roku w szkołach pojawi się nowy rodzaj oceny

Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza do systemu edukacji narzędzie, które ma diametralnie zmienić sposób postrzegania potrzeb uczniów. Od 1 kwietnia 2026 roku w polskich szkołach zacznie funkcjonować tzw. ocena funkcjonalna – dodatkowy element wspierający rozwój i codzienne funkcjonowanie dzieci.

Laptop dla nauczyciela. Bon ważny do 31 grudnia 2025 r.

Kończy się program „Laptop dla nauczyciela”. Tylko do końca grudnia 2025 r. można realizować bony na zakup sprzętu. Od 1 stycznia 2026 r. niewykorzystane środki wygasną.

Rząd przywraca zapomogi dla doktorantów. Nowe wsparcie już wkrótce w szkołach doktorskich

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który umożliwi doktorantom ponowne ubieganie się o zapomogi w trudnych sytuacjach życiowych. Nowe przepisy mają wejść w życie 14 dni po publikacji w Dzienniku Ustaw i nie obciążą budżetu państwa.

Mazowiecka kampania „Jestem sobą” rusza w szkołach. Policja i instytucje oświatowe zachęcają uczniów do życia wolnego od uzależnień

Od stycznia do czerwca 2026 r. w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych na Mazowszu realizowana będzie szeroka kampania społeczna „Jestem sobą. Wiem, jak korzystać z wolności. Wybieram życie wolne od narkotyków, alkoholu i przemocy”. Jej partnerem jest Kuratorium Oświaty w Warszawie, a organizatorem Komenda Wojewódzka Policji z siedzibą w Radomiu we współpracy z Mazowieckim Centrum Polityki Społecznej. Kampanii towarzyszy konkurs na plakat lub logotyp promujący ideę życia bez uzależnień.

REKLAMA

Ruszyły zapisy na bezpłatne szkolenia „Lekcja:AI”. Nauczyciele z całej Polski uczą się, jak bezpiecznie i efektywnie korzystać ze sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja coraz mocniej wpływa na edukację, a nauczyciele stają przed nowymi wyzwaniami i obowiązkami. Fundacja Orange wraz z partnerami uruchomiła kolejną turę bezpłatnych szkoleń „Lekcja:AI”, dzięki którym kadra pedagogiczna ma zyskać praktyczną wiedzę z zakresu AI, bezpieczeństwa cyfrowego i etyki technologicznej. Do 2027 roku przeszkolonych ma zostać aż 11 tysięcy osób.

Co dalej z obowiązkową matematyką na maturze? Posłowie zadają ważne pytania

Obowiązkowa matura z matematyki stanowi trudne wyzwanie dla wielu uczniów. Czy jest szansa na modyfikację aktualnych zasad? Do kilku resortów skierowano w tej sprawie dezyderat.

„Edukacja z wojskiem” w krakowskich szkołach. MEN i MON szkolą już setki tysięcy uczniów

Program „Edukacja z wojskiem” dociera do coraz większej liczby szkół w Polsce. Do tej pory żołnierze przeprowadzili zajęcia w blisko 7 tys. placówek i przeszkolili ponad 200 tys. uczniów. W Krakowie inicjatywę obserwował sekretarz stanu w MEN Henryk Kiepura, który wziął udział także w Okrągłym Stole Uczniowskim dotyczącym bezpieczeństwa i rozwoju szkolnictwa.

Nowy kierunek studiów: Ochrona ludności i obrona cywilna. Trzy uczelnie łączą siły, by kształcić ekspertów od bezpieczeństwa

Już wkrótce ruszy nowy kierunek studiów licencjackich – ochrona ludności i obrona cywilna – tworzony wspólnie przez Akademię Sztuki Wojennej, Akademię Pożarniczą oraz Akademię Policji w Szczytnie. To pierwsza w Polsce tak szeroka międzyuczelniana inicjatywa, której celem jest przygotowanie profesjonalnych kadr do zarządzania kryzysowego i bezpieczeństwa publicznego.

REKLAMA

Strategia Rozwoju Szkolnictwa Wyższego na lata 2025-2035

Strategia Rozwoju Szkolnictwa Wyższego 2025-2035 jest szansą na to, aby polskie uczelnie odzyskały lub wzmocniły prestiż na arenie międzynarodowej i stały się miejscem, w którym młodzi ludzie mogą zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne do rozwoju własnej kariery oraz polskiej gospodarki. Konsultacje, które rozpoczęły się na Śląsku, to tylko początek drogi – teraz wiele zależy od środowiska akademickiego, które może aktywnie uczestniczyć w tworzeniu dokumentu i podzielić się swoim pomysłem na przyszłość szkolnictwa wyższego w Polsce.

Nowa podstawa programowa religii w szkołach. Lekcje mają być otwarte także dla osób spoza Kościoła katolickiego

Konferencja Episkopatu Polski przedstawiła nową podstawę programową nauczania religii. Dokument ma stać się wzorcowym narzędziem dla szkół i jednocześnie odpowiedzieć na potrzeby współczesnych uczniów. W centrum znalazł się uczeń oraz praktyczne zastosowanie wiedzy religijnej, a lekcje mają być otwarte także dla osób spoza Kościoła katolickiego.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA