Wydatki na zbrojenia skutkują tym, że nakłady na kształcenie wyższe w Polsce to tylko 1 proc. PKB

oprac. Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
uniwersytet warszawski brama uniwersytetu warszawskiego warszawa szkoła wyższa szkolnictwo wyższe nauka doskonałość naukowa finansowanie rankingi uczelni zbrojenia wydatki kształcenie wyższeuniwersytet warszawski brama uniwersytetu warszawskiego warszawa szkoła wyższa szkolnictwo wyższe nauka doskonałość naukowa finansowanie rankingi uczelni zbrojenia wydatki kształcenie wyższe
uniwersytet warszawski brama uniwersytetu warszawskiego warszawa szkoła wyższa szkolnictwo wyższe nauka doskonałość naukowa finansowanie rankingi uczelni zbrojenia wydatki kształcenie wyższe / Wydatki na zbrojenia skutkują tym, że nakłady na kształcenie wyższe w Polsce to tylko 1 proc. PKB / ShutterStock

Nakłady na szkolnictwo wyższe w Polsce w przyszłym roku mogą być najniższe w tym stuleciu. Bez odpowiednich nakładów Polska nie zrealizuje celów rozwojowych i badawczych. Problemy finansowe są ogromnym ograniczeniem w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności oraz podnoszeniu pozycji w rankingach przez polskie uczelnie.

Problemy finansowe uczelni publicznych

Polskie uczelnie rozwijają się bardzo dobrze – nadal jednak nie zajmuje czołowych miejsc w najważniejszych rankingach, takich jak Ranking Szanghajski. Nie można zapominać o ogromnych ograniczeniach finansowych. Polskie uczelnie publiczne są niedofinansowane, a nakłady na naukę są jednymi z najniższych w Unii Europejskiej. W Polsce wynoszą one 1 proc. PKB – podczas gdy średnia w UE to 3 proc. Gdyby podwoić nakłady, sytuacja uległaby znaczącej poprawie – nawet jeśli nie dałoby to średniej unijnej.

Autopromocja

Niestety, sygnały od rektorów uczelni publicznych są niepokojące. Dyscyplina finansów publicznych oraz przekierowanie wydatków na zbrojenia skutkują tym, że środki na naukę i szkolnictwo wyższe w przyszłym roku mogą być najniższe w tym stuleciu. W tym roku wiele uczelni nie otrzymało zwiększonej subwencji, co prowadzi do trudności w budżetowaniu. Jeśli w 2025 r. subwencje pozostaną na poziomie z 2023 r. – w obliczu rosnących kosztów, takich jak wynagrodzenia – uczelnie mogą mieć poważne problemy finansowe. To ogromne ograniczenie w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności oraz podnoszeniu pozycji w rankingach, takich jak Ranking Szanghajski.

Konieczne nakłady na naukę i uczelnie

Nauka przynosi ogromną wartość, ale również kosztuje. Dlatego bez odpowiednich nakładów Polska nie zrealizuje celów rozwojowych i badawczych.

– Uważam, że jest to w dużej mierze efektem tego, że historycznie nie przykładaliśmy do tego wystarczającej wagi. Obecnie sytuacja się zmienia, a ranking zaczyna być dla nas coraz ważniejszy, co wymaga czasu na dostosowanie naszej działalności do kryteriów oceny – powiedział serwisowi eNewsroom.pl prof. Bernard Ziębicki, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. – Polskie uczelnie nie mają się czego wstydzić. Miałem możliwość odwiedzania wielu zachodnich uczelni, gdzie nie dostrzegam znaczących różnic w standardzie edukacji i badań. Co więcej, goście odwiedzający moją uczelnię często dzielą się spostrzeżeniami, że nasze standardy edukacyjne i badawcze są na wysokim poziomie – wskazuje prof. Ziębicki.

Coraz więcej publikacji polskich naukowców

Zmiany, które nastąpiły w 2018 r. w związku z reformą ustawy o nauce i szkolnictwie wyższym, znacząco zwiększyły otwartość polskiej nauki na świat. Przed 2018 r. publikacje polskich naukowców w prestiżowych bazach, takich jak Scopus czy Web of Science, były relatywnie nieliczne.

- Po zmianie ustawy polscy naukowcy zaczęli częściej publikować i teraz ich nazwiska pojawiają się w tych bazach. Wierzę, że silny impuls na rzecz zajmowania wyższej pozycji w rankingach międzynarodowych mógłby przynieść szybkie efekty. Jednak obecnie nie dostrzegam wystarczającej motywacji do poprawy naszej obecności w tych rankingach. Rektorzy podkreślają ich znaczenie, jednak brak bezpośrednich korzyści – takich jak poprawa rekrutacji studentów – ogranicza nasze działania – mówi prof. Bernard Ziębicki.

Źródło:

eNewsroom.pl

Edukacja
Lekcje będą krótsze, nauka może być zdalna. Takie rewolucyjne zmiany w szkołach mają być już od września
23 mar 2025

Nie ma klimatyzacji, a jedyna wentylacja to otwarte okna przez które wlewa się żar. W upalne dni nauczyciele i uczniowie po prostu się w salach lekcyjnych „gotują” . W takich warunkach trudno wiedzę przekazywać i trudno ją chłonąć. Czy nadchodzi dobra zmiana? Resort edukacji przymierza się do wprowadzenia nowych przepisów, które pozwolą dyrektorom szkół na skrócenie zajęć, a nawet na pracę zdalną.

Wydatki na zbrojenia skutkują tym, że nakłady na kształcenie wyższe w Polsce to tylko 1 proc. PKB
21 mar 2025

Nakłady na szkolnictwo wyższe w Polsce w przyszłym roku mogą być najniższe w tym stuleciu. Bez odpowiednich nakładów Polska nie zrealizuje celów rozwojowych i badawczych. Problemy finansowe są ogromnym ograniczeniem w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności oraz podnoszeniu pozycji w rankingach przez polskie uczelnie.

Pasja czy pragmatyzm - czym kierować się wybierając profil w szkole średniej?
20 mar 2025

Wybór ścieżki edukacyjnej w szkole średniej to jedna z pierwszych poważnych decyzji, przed którą stają młodzi ludzie i ich rodzice. Czy postawić na rozwój pasji dającej radość i motywację, czy może skupić się na praktycznym przygotowaniu do przyszłej kariery? W dobie dynamicznych zmian na rynku pracy oraz rosnącej presji na sukces akademicki i zawodowy dylemat ten staje się coraz trudniejszy. Złoty środek mogą stanowić rozwiązania łączące elastyczność z międzynarodowymi możliwościami edukacyjnymi.

Kolejna uchwała SN w sprawie nauczycieli. Po raz kolejny korzystna - nie ma wątpliwości, że należą się pieniądze
20 mar 2025

Skoro nauczyciel został uniewinniony, to trzeba wypłacić mu należne wynagrodzenie za okres zawieszenia. To wynagrodzenie to nie tylko wynagrodzenie zasadnicze. Sąd Najwyższy w krótkim czasie podjął kolejną uchwałę w sprawie nauczycieli i podkreślił jej wagę i doniosłość.

Laptopy dla nauczycieli przedszkoli. Stanowisko ZNP
20 mar 2025

W styczniu br. Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Ministerstwem Cyfryzacji ogłosiło, że z bonów na zakup laptopów będą mogły skorzystać nowe grupy nauczycieli. Czy programem „Laptop dla nauczyciela” objęci zostali także nauczyciele wychowania przedszkolnego?

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.
20 mar 2025

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Dyrektywa NIS2 i rozporządzenie eIDAS 2.0. Co oznaczają dla publicznych uczelni?
19 mar 2025

Polskie uczelnie publiczne muszą dostosować się do dwóch ważnych regulacji unijnych. Chodzi o dyrektywę NIS2 i rozporządzenia eIDAS 2.0. Jakie to wymagania i z czym wiąże się brak wdrożenia odpowiednich rozwiązań?

Godziny czarnkowe do likwidacji w 2025 r.
19 mar 2025

ZNP postuluje o likwidację godzin czarnkowych, które funkcjonują od 2022 roku. Przedstawiciele nauczycieli bardzo krytycznie odnoszą się do niskich podwyżek w 2025 r. (tzw. podwyżek waloryzacyjnych). W związku z tym apelują o jak najszybsze podjęcie prac nad zmianami w Karcie Nauczyciela, powiązaniem płacy nauczyciela z przeciętnym wynagrodzeniem i m.in. zniesienie godzin czarnkowych.

Test z lektury "Latarnik" Henryka Sienkiewicza
19 mar 2025
Udowodnij swoją znajomość lektury i odpowiedz poprawnie na 8 pytań z testu.
Min. edukacji B. Nowacka z rozporządzeniem o 5% podwyżkach dla nauczycieli w 2025 r.
19 mar 2025

Rozporządzenie o podwyżkach dla nauczyciel w 2025 r. jest podpisane. Minimalne wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli wzrasta o 5 proc., czyli o od 239 zł do 296 zł brutto, zależnie od stopnia awansu zawodowego i grupy zaszeregowania.

pokaż więcej