REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W przedszkolach można tylko określić liczbę godzin bezpłatnych. Podanie sztywnych godzin narusza prawo do bezpłatnej edukacji przedszkolnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dzieci przedszkole przedszkolaki godziny bezpłatne RPO prawo do nauki
RPO: W przedszkolach publicznych można tylko określić liczbę godzin bezpłatnych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W przedszkolach publicznych organ prowadzący określa jedynie liczbę bezpłatnych godzin nauczania, wychowania i opieki. Określenie sztywnych godzin narusza prawo do bezpłatnej edukacji przedszkolnej.

Wyznaczenie godzin może prowadzić do naruszenia prawa do nauki

Stanisław Trociuk, zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, podjął interwencję w sprawie dokładnego określania przez organ prowadzący lub dyrektorów bezpłatnych godzin w przedszkolach publicznych. W jego ocenie „może to prowadzić do naruszenia prawa do nauki w sposób istotny”.

REKLAMA

REKLAMA

Analizowana przez Trociuka sprawa dotyczy uchwały Rady Miejskiej w Wieliczce, w której ustalono, że przedszkola zapewniają bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w godzinach 8.00-13.00 a w oddziałach przedszkolnych funkcjonujących przy szkołach podstawowych pracujących na dwie zmiany również w godzinach 12.00-17.00. Zgodnie z treścią uchwały, usługi świadczone przez przedszkola w innych niż wyznaczone godzinach będą podlegały opłacie.

Zgodnie z prawem oświatowym przedszkole publiczne m.in. zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie.

Rada gminy może tylko określić liczbę godzin bezpłatnych

REKLAMA

Stanisław Trociuk w piśmie skierowanym do wojewody małopolskiego napisał: „Rzecznik zgadza się z opinią Skarżącego, że określenie sztywnych godzin realizacji godzin bezpłatnych w przedszkolach nie uwzględnia sytuacji wielu rodzin i może prowadzić do naruszenia prawa do nauki w sposób istotny. Zachodzi uzasadnione podejrzenie, że Rada Miejska w Wieliczce mogła przekroczyć swoje ustawowe upoważnienie poprzez zawarcie w uchwale przepisów o treści wskazanej powyżej. Mając na względzie dotychczasowe orzecznictwo sądów administracyjnych oraz przytoczone rozstrzygnięcia nadzorcze, wydaje się, że organ nadzoru powinien ponownie zbadać, czy nie zachodzą podstawy do stwierdzenia nieważności kwestionowanej uchwały”.

Zastępca RPO powołał się również na stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej z 2023 r., w którym zaznaczono, że „ani dyrektor przedszkola, ani wójt, burmistrz, prezydent miasta, a także rada gminy, nie są upoważnieni do określania czasu realizacji tzw. godzin bezpłatnych. Z przepisów prawa oświatowego wynika, że każde dziecko, niezależnie od tego, w której godzinie zostanie przyprowadzone przez rodziców do przedszkola, ma prawo do korzystania z bezpłatnej edukacji przedszkolnej w wymiarze co najmniej 5 godzin dziennie”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Słuszność interpretacji MEN potwierdzają rozstrzygnięcia postępowań nadzorczych i orzecznictwo sądów administracyjnych. Wynika z nich, że rada gminy jest uprawniona wyłącznie do określenia liczby godzin (nie mniejszej niż 5), w jakich przedszkole publiczne jest zobowiązane każdemu dziecku zapewnić bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę, i ani rada gminy ani żaden inny organ nie jest władny do ustalania ściśle określonych godzin, w jakich mieści się wymiar 5 bezpłatnych godzin, w ramach których zapewniana jest bezpłatna opieka i wychowanie” – zaznaczył Stanisław Trociuk.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kwalifikacje nauczycieli do zmiany. Związkowcy wyliczają poważne wady projektu

MEN zmienia przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli. Związkowcy z KSOiW NSZZ "Solidarność" uważają, że projekt rozporządzenia budzi poważne wątpliwości i niesie "istotne zagrożenia dla jakości kształcenia oraz sytuacji kadrowej w polskim systemie oświaty". Apelują o przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych, aby "uniknąć negatywnych skutków dla systemu edukacji".

UWAGA: maturę można zdawać w domu. Jest komunikat CKE

Wprawdzie nie doszło jeszcze do tego, że maturę można zdawać zdalnie (na szczęście), ale okazuje się, że można ją zdawać w domu. Są na to przepisy, jest specjalny wniosek, a poszczególne Okręgowe Komisje Egzaminacyjne wydają w tym zakresie wytyczne.

Jakie dokumenty trzeba mieć przy sobie na maturze?

Egzaminy maturalne 2025 rozpoczną się już niebawem. Główna sesja egzaminacyjna zaplanowana jest na okres od 5 do 22 maja 2025 r. Jakie dokumenty trzeba mieć przy sobie na maturze? Co w przypadku, gdy zapomni się dokumentów?

Co z podwyżkami dla nauczycieli od września? Są pierwsze odpowiedzi na postulaty ZNP

Związek Nauczycielstwa Polskiego apeluje o 10 proc. podwyżki dla nauczycieli od września tego roku. Rząd na razie nie odpowiedział na te żądania, ale pojawiły się już pierwsze komentarze samorządowców. Uważają oni, że mogliby wypłacić podwyżki, ale musi zostać spełniony jeden, podstawowy warunek.

REKLAMA

Jakie są konsekwencje ściągania na maturze? Egzaminator i przepisy prawne

Każdy zdający egzamin maturalny zobowiązany jest do samodzielnej pracy. W czasie egzaminu – zarówno ósmoklasisty, jak i maturalnego – każdy uczeń, słuchacz lub absolwent zajmuje osobne stanowisko, rozmieszczone w sposób uniemożliwiający wzajemne podpowiadanie czy kopiowanie odpowiedzi.

Zakaz używania urządzeń telekomunikacyjnych na egzaminie – konsekwencje prawne

Niedługo rozpoczną się egzaminy maturalne. Warto pamiętać, że zakazane jest korzystanie z jakichkolwiek pomocy niedozwolonych. Każde takie działanie narusza zasady uczciwości egzaminacyjnej i grozi unieważnieniem egzaminu.

Czy można jeść i pić w czasie egzaminu maturalnego? To musi wiedzieć każdy maturzysta

Matura tuż za rogiem, ponieważ pierwsze egzaminy rozpoczną się już 5 maja o godz. 9. Wielu maturzystów zaczyna zatem zadawać sobie pytania, o których wcześniej być może jeszcze nie myśleli – jak choćby – czy podczas egzaminu maturalnego można jeść i pić? Jest to istotna informacja, zwłaszcza biorąc pod uwagę czas trwania egzaminów maturalnych, który w niektórych przypadkach może wynosić nawet 360 minut, czyli aż 6 godzin.

Od 1 maja zakaz dla telefonów komórkowych w szkołach. Radykalna decyzja rządu

W Polsce MEN zastanawia się nad przepisami, które ograniczą korzystanie ze smartfonów przez uczniów, natomiast w Austrii podjęto już radykalną decyzję. Od 1 maja w szkołach w tym kraju zacznie obowiązywać zakaz korzystania z telefonów komórkowych. Wprowadzono go również podczas krótkich wycieczek szkolnych.

REKLAMA

Matura 2025. Dyrektor CKE ma ważną wskazówkę przed egzaminem

W tym roku matura przeprowadzona zostanie na podstawie wymagań podstawy programowej uszczuplonej o ok. 20 proc. Powinna być łatwiejsza niż ta, która oryginalnie miała być wprowadzona - powiedział dyrektor CKE Robert Zakrzewski. Zaleca maturzystom, by na egzaminie uważnie czytali polecenia do zadań. Ma także inne ważne wiadomości do przekazania.

Psychologiczne skutki zdalnego nauczania - wyzwania i rozwiązania

Zdalne nauczanie stało się w ostatnich latach jedną z największych zmian w edukacji. Choć bywa postrzegane jako wyzwanie, dla wielu uczniów jest też idealnym rozwiązaniem. Dzieci zmagające się z lękiem społecznym, nadwrażliwością, problemami zdrowotnymi czy neuroatypowością często czują się przytłoczone tradycyjnym środowiskiem szkolnym, które narzuca określony rytm i styl nauki. W ich przypadku elastyczna edukacja online pozwala na dostosowanie tempa pracy, zmniejszenie stresu związanego z bezpośrednią interakcją rówieśniczą oraz stworzenie komfortowych warunków do nauki. To model, który może nie tylko minimalizować trudności, ale także wzmacniać poczucie bezpieczeństwa i motywację do nauki.

REKLAMA