REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa NIS2 i rozporządzenie eIDAS 2.0. Co oznaczają dla publicznych uczelni?

Dyrektywa NIS2 i rozporządzenie eIDAS 2.0. Co oznaczają dla publicznych uczelni?
Dyrektywa NIS2 i rozporządzenie eIDAS 2.0. Co oznaczają dla publicznych uczelni?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polskie uczelnie publiczne muszą dostosować się do dwóch ważnych regulacji unijnych. Chodzi o dyrektywę NIS2 i rozporządzenia eIDAS 2.0. Jakie to wymagania i z czym wiąże się brak wdrożenia odpowiednich rozwiązań?

Dyrektywa NIS2 i rozporządzenie eIDAS 2.0.

Nowe przepisy nakładają na placówki akademickie obowiązek wdrożenia bardziej restrykcyjnych standardów cyberbezpieczeństwa i systemów zarządzania tożsamością cyfrową. Ich celem jest wzmocnienie ochrony danych i zwiększenie odporności instytucji edukacyjnych na cyberzagrożenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obie regulacje wprowadzają istotne zmiany, a ich wdrożenie wiąże się nie tylko z koniecznością aktualizacji systemów IT, ale również z reorganizacją procedur i polityk wewnętrznych uczelni. Brak zgodności z nowymi przepisami może skutkować sankcjami finansowymi, a także osłabieniem reputacji instytucji, utratą zaufania partnerów i zwiększonym ryzykiem ataków hakerskich.

Nowe standardy cyberbezpieczeństwa

Dyrektywa NIS2 rozszerza obowiązki w zakresie ochrony sieci i systemów informatycznych. Mimo, że termin jej implementacji do krajowego prawa minął 17 października 2024 roku, Polska wciąż nie zakończyła procesu legislacyjnego. Projekt nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa jest nadal w fazie konsultacji. Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, że prace są zaawansowane, ale uczelnie już teraz powinny przygotować się na nadchodzące zmiany.

- NIS2 zobowiązuje uczelnie do wdrożenia szczegółowych polityk bezpieczeństwa, regularnej analizy ryzyka oraz skutecznego zarządzania incydentami. To oznacza konieczność wdrożenia zaawansowanych systemów ochrony, takich jak np. monitoring IT, szyfrowanie danych, czy wielopoziomowe uwierzytelnianie – podkreśla Grzegorz Kaźmierczak, Specjalista ds. Cyberbezpieczeństwa oraz Radca Prawny w ESYSCO.

REKLAMA

Uczelnie będą musiały także spełnić surowsze wymagania w zakresie raportowania incydentów bezpieczeństwa. Ataki ransomware, wycieki danych czy naruszenia systemów informatycznych będą podlegały obowiązkowi zgłoszenia do odpowiednich organów nadzorczych w określonym czasie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe przepisy wymuszają również zmianę podejścia do współpracy z zewnętrznymi dostawcami technologii. – Pracownicy akademiccy nie muszą być ekspertami od cyberbezpieczeństwa, ale muszą świadomie wybierać partnerów technologicznych i określać precyzyjne wymagania w przetargach. Brak odpowiednich zabezpieczeń to realne ryzyko – od kar finansowych po utratę zaufania studentów i partnerów biznesowych – zaznacza Agnieszka Bocian, Project & Business Development Manager w SIGNIUS.

Tożsamość cyfrowa nowym standardem w edukacji

W maju 2024 roku weszło w życie rozporządzenie eIDAS 2.0, które wprowadza jednolite zasady identyfikacji elektronicznej w całej Unii Europejskiej. Nowe przepisy mają zapewnić interoperacyjność systemów krajowych i integrację z Europejskim Portfelem Tożsamości Cyfrowej.

Dla uczelni oznacza to konieczność wdrożenia nowych standardów obsługi dokumentów elektronicznych. Legitymacje studenckie, dyplomy i inne certyfikaty akademickie będą musiały być zgodne z europejskimi standardami e-identyfikacji i usług zaufania.

- eIDAS 2.0 to rewolucja w obiegu dokumentów akademickich. Wymusza na uczelniach wdrożenie systemów umożliwiających bezpieczne podpisywanie, pieczętowanie i przechowywanie dokumentów cyfrowych. Weryfikacja tożsamości studentów i pracowników musi być zgodna z nowymi regulacjami, co oznacza konieczność integracji systemów akademickich z Europejskim Portfelem Tożsamości Cyfrowej – wyjaśnia Agnieszka Bocian.

Nowe przepisy ułatwią studentom korzystanie z usług cyfrowych w różnych krajach UE. Wprowadzenie jednolitego systemu identyfikacji otworzy drogę do automatycznej weryfikacji tożsamości i kwalifikacji, co usprawni procesy rekrutacyjne, wymiany akademickie oraz uznawanie dyplomów w całej Europie.

200 mln zł na dostosowanie uczelni do nowych regulacji

Aby wesprzeć uczelnie w procesie dostosowania do NIS2 i eIDAS 2.0, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczyło 200 mln zł na modernizację infrastruktury IT i wdrażanie polityk bezpieczeństwa. Ponad 100 polskich uczelni otrzymało dodatkowe środki na wsparcie uczelni we wdrażaniu dyrektywy NIS2 i rozporządzenia eIDAS 2. Ministerialne wsparcie ma pomóc placówkom akademickim m.in. we wdrażaniu systemów ochrony danych, analizie ryzyka oraz stworzeniu polityk cyberbezpieczeństwa.

Inwestycje w cyberbezpieczeństwo i tożsamość cyfrową nie są już opcją, lecz koniecznością. Nowe regulacje wymuszają zmianę podejścia do ochrony danych i identyfikacji cyfrowej, a ich skuteczne wdrożenie będzie miało kluczowe znaczenie dla funkcjonowania polskich uczelni w kolejnych latach.

Polecamy szkolenie: Zasady wynagradzania nauczycieli

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Mazowiecka kampania „Jestem sobą” rusza w szkołach. Policja i instytucje oświatowe zachęcają uczniów do życia wolnego od uzależnień

Od stycznia do czerwca 2026 r. w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych na Mazowszu realizowana będzie szeroka kampania społeczna „Jestem sobą. Wiem, jak korzystać z wolności. Wybieram życie wolne od narkotyków, alkoholu i przemocy”. Jej partnerem jest Kuratorium Oświaty w Warszawie, a organizatorem Komenda Wojewódzka Policji z siedzibą w Radomiu we współpracy z Mazowieckim Centrum Polityki Społecznej. Kampanii towarzyszy konkurs na plakat lub logotyp promujący ideę życia bez uzależnień.

Ruszyły zapisy na bezpłatne szkolenia „Lekcja:AI”. Nauczyciele z całej Polski uczą się, jak bezpiecznie i efektywnie korzystać ze sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja coraz mocniej wpływa na edukację, a nauczyciele stają przed nowymi wyzwaniami i obowiązkami. Fundacja Orange wraz z partnerami uruchomiła kolejną turę bezpłatnych szkoleń „Lekcja:AI”, dzięki którym kadra pedagogiczna ma zyskać praktyczną wiedzę z zakresu AI, bezpieczeństwa cyfrowego i etyki technologicznej. Do 2027 roku przeszkolonych ma zostać aż 11 tysięcy osób.

Co dalej z obowiązkową matematyką na maturze? Posłowie zadają ważne pytania

Obowiązkowa matura z matematyki stanowi trudne wyzwanie dla wielu uczniów. Czy jest szansa na modyfikację aktualnych zasad? Do kilku resortów skierowano w tej sprawie dezyderat.

„Edukacja z wojskiem” w krakowskich szkołach. MEN i MON szkolą już setki tysięcy uczniów

Program „Edukacja z wojskiem” dociera do coraz większej liczby szkół w Polsce. Do tej pory żołnierze przeprowadzili zajęcia w blisko 7 tys. placówek i przeszkolili ponad 200 tys. uczniów. W Krakowie inicjatywę obserwował sekretarz stanu w MEN Henryk Kiepura, który wziął udział także w Okrągłym Stole Uczniowskim dotyczącym bezpieczeństwa i rozwoju szkolnictwa.

REKLAMA

Nowy kierunek studiów: Ochrona ludności i obrona cywilna. Trzy uczelnie łączą siły, by kształcić ekspertów od bezpieczeństwa

Już wkrótce ruszy nowy kierunek studiów licencjackich – ochrona ludności i obrona cywilna – tworzony wspólnie przez Akademię Sztuki Wojennej, Akademię Pożarniczą oraz Akademię Policji w Szczytnie. To pierwsza w Polsce tak szeroka międzyuczelniana inicjatywa, której celem jest przygotowanie profesjonalnych kadr do zarządzania kryzysowego i bezpieczeństwa publicznego.

Strategia Rozwoju Szkolnictwa Wyższego na lata 2025-2035

Strategia Rozwoju Szkolnictwa Wyższego 2025-2035 jest szansą na to, aby polskie uczelnie odzyskały lub wzmocniły prestiż na arenie międzynarodowej i stały się miejscem, w którym młodzi ludzie mogą zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne do rozwoju własnej kariery oraz polskiej gospodarki. Konsultacje, które rozpoczęły się na Śląsku, to tylko początek drogi – teraz wiele zależy od środowiska akademickiego, które może aktywnie uczestniczyć w tworzeniu dokumentu i podzielić się swoim pomysłem na przyszłość szkolnictwa wyższego w Polsce.

Nowa podstawa programowa religii w szkołach. Lekcje mają być otwarte także dla osób spoza Kościoła katolickiego

Konferencja Episkopatu Polski przedstawiła nową podstawę programową nauczania religii. Dokument ma stać się wzorcowym narzędziem dla szkół i jednocześnie odpowiedzieć na potrzeby współczesnych uczniów. W centrum znalazł się uczeń oraz praktyczne zastosowanie wiedzy religijnej, a lekcje mają być otwarte także dla osób spoza Kościoła katolickiego.

Młodzieżowe Słowo Roku 2026: szponcić i szpont. Co to znaczy? [Lista]

Plebiscyt na Młodzieżowe słowo roku 2025 wybrały właściwie dwa słowa: szponcić i szpont. Co to właściwie oznacza? Jaka była lista słów branych pod uwagę w konkursie? O komunikacji wśród młodzieży opowiada Prof. Anna Wileczek.

REKLAMA

Uczeń w internacie a deklaracja śmieciowa. Wyjaśnienia RIO

Jeśli dziecko-uczeń szkoły ponadpodstawowej, mieszka wciągu roku szkolnego w internacie czy bursie, to wytwarza odpady w miejscu faktycznego przebywania. Powinien być zatem odpisany z deklaracji do momentu powrotu do domu. Tak wynika z odpowiedzi Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.

Fundusz Pomocy 2025: Jak samorządy rozliczają środki na uczniów z Ukrainy

Jednostki samorządu terytorialnego mogą już rozliczać środki z Funduszu Pomocy przeznaczone na materiały edukacyjne dla uczniów z Ukrainy. Zgodnie z nowelizacją ustawy o wsparciu obywateli Ukrainy, niewykorzystane środki muszą zostać zwrócone do 30 marca 2026 roku, a odsetki trafiają na wydzielony rachunek w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA