REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa NIS2 i rozporządzenie eIDAS 2.0. Co oznaczają dla publicznych uczelni?

Dyrektywa NIS2 i rozporządzenie eIDAS 2.0. Co oznaczają dla publicznych uczelni?
Dyrektywa NIS2 i rozporządzenie eIDAS 2.0. Co oznaczają dla publicznych uczelni?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polskie uczelnie publiczne muszą dostosować się do dwóch ważnych regulacji unijnych. Chodzi o dyrektywę NIS2 i rozporządzenia eIDAS 2.0. Jakie to wymagania i z czym wiąże się brak wdrożenia odpowiednich rozwiązań?

Dyrektywa NIS2 i rozporządzenie eIDAS 2.0.

Nowe przepisy nakładają na placówki akademickie obowiązek wdrożenia bardziej restrykcyjnych standardów cyberbezpieczeństwa i systemów zarządzania tożsamością cyfrową. Ich celem jest wzmocnienie ochrony danych i zwiększenie odporności instytucji edukacyjnych na cyberzagrożenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obie regulacje wprowadzają istotne zmiany, a ich wdrożenie wiąże się nie tylko z koniecznością aktualizacji systemów IT, ale również z reorganizacją procedur i polityk wewnętrznych uczelni. Brak zgodności z nowymi przepisami może skutkować sankcjami finansowymi, a także osłabieniem reputacji instytucji, utratą zaufania partnerów i zwiększonym ryzykiem ataków hakerskich.

Nowe standardy cyberbezpieczeństwa

Dyrektywa NIS2 rozszerza obowiązki w zakresie ochrony sieci i systemów informatycznych. Mimo, że termin jej implementacji do krajowego prawa minął 17 października 2024 roku, Polska wciąż nie zakończyła procesu legislacyjnego. Projekt nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa jest nadal w fazie konsultacji. Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, że prace są zaawansowane, ale uczelnie już teraz powinny przygotować się na nadchodzące zmiany.

- NIS2 zobowiązuje uczelnie do wdrożenia szczegółowych polityk bezpieczeństwa, regularnej analizy ryzyka oraz skutecznego zarządzania incydentami. To oznacza konieczność wdrożenia zaawansowanych systemów ochrony, takich jak np. monitoring IT, szyfrowanie danych, czy wielopoziomowe uwierzytelnianie – podkreśla Grzegorz Kaźmierczak, Specjalista ds. Cyberbezpieczeństwa oraz Radca Prawny w ESYSCO.

REKLAMA

Uczelnie będą musiały także spełnić surowsze wymagania w zakresie raportowania incydentów bezpieczeństwa. Ataki ransomware, wycieki danych czy naruszenia systemów informatycznych będą podlegały obowiązkowi zgłoszenia do odpowiednich organów nadzorczych w określonym czasie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe przepisy wymuszają również zmianę podejścia do współpracy z zewnętrznymi dostawcami technologii. – Pracownicy akademiccy nie muszą być ekspertami od cyberbezpieczeństwa, ale muszą świadomie wybierać partnerów technologicznych i określać precyzyjne wymagania w przetargach. Brak odpowiednich zabezpieczeń to realne ryzyko – od kar finansowych po utratę zaufania studentów i partnerów biznesowych – zaznacza Agnieszka Bocian, Project & Business Development Manager w SIGNIUS.

Tożsamość cyfrowa nowym standardem w edukacji

W maju 2024 roku weszło w życie rozporządzenie eIDAS 2.0, które wprowadza jednolite zasady identyfikacji elektronicznej w całej Unii Europejskiej. Nowe przepisy mają zapewnić interoperacyjność systemów krajowych i integrację z Europejskim Portfelem Tożsamości Cyfrowej.

Dla uczelni oznacza to konieczność wdrożenia nowych standardów obsługi dokumentów elektronicznych. Legitymacje studenckie, dyplomy i inne certyfikaty akademickie będą musiały być zgodne z europejskimi standardami e-identyfikacji i usług zaufania.

- eIDAS 2.0 to rewolucja w obiegu dokumentów akademickich. Wymusza na uczelniach wdrożenie systemów umożliwiających bezpieczne podpisywanie, pieczętowanie i przechowywanie dokumentów cyfrowych. Weryfikacja tożsamości studentów i pracowników musi być zgodna z nowymi regulacjami, co oznacza konieczność integracji systemów akademickich z Europejskim Portfelem Tożsamości Cyfrowej – wyjaśnia Agnieszka Bocian.

Nowe przepisy ułatwią studentom korzystanie z usług cyfrowych w różnych krajach UE. Wprowadzenie jednolitego systemu identyfikacji otworzy drogę do automatycznej weryfikacji tożsamości i kwalifikacji, co usprawni procesy rekrutacyjne, wymiany akademickie oraz uznawanie dyplomów w całej Europie.

200 mln zł na dostosowanie uczelni do nowych regulacji

Aby wesprzeć uczelnie w procesie dostosowania do NIS2 i eIDAS 2.0, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczyło 200 mln zł na modernizację infrastruktury IT i wdrażanie polityk bezpieczeństwa. Ponad 100 polskich uczelni otrzymało dodatkowe środki na wsparcie uczelni we wdrażaniu dyrektywy NIS2 i rozporządzenia eIDAS 2. Ministerialne wsparcie ma pomóc placówkom akademickim m.in. we wdrażaniu systemów ochrony danych, analizie ryzyka oraz stworzeniu polityk cyberbezpieczeństwa.

Inwestycje w cyberbezpieczeństwo i tożsamość cyfrową nie są już opcją, lecz koniecznością. Nowe regulacje wymuszają zmianę podejścia do ochrony danych i identyfikacji cyfrowej, a ich skuteczne wdrożenie będzie miało kluczowe znaczenie dla funkcjonowania polskich uczelni w kolejnych latach.

Polecamy szkolenie: Zasady wynagradzania nauczycieli

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Rada Ministrów: Oferta kształcenia i szkolenia zawodowego będzie dostosowana do lokalnego rynku pracy

Rząd zajmie się projektem ustawy o Wojewódzkich Zespołach Koordynacji do spraw polityki umiejętności. Nowa ustawa umożliwi WZK wpływanie na ofertę kształcenia i szkolenia zawodowego dostępną na obszarze danego województwa.

Edukacja wchodzi w czas permanentnych zmian. Dlaczego 2026 rok będzie szczególnie wymagający dla szkół

Rok 2026 zapowiada się jako jeden z najbardziej intensywnych okresów dla polskiego systemu edukacji. Szkoły i przedszkola będą funkcjonować w warunkach ciągłych zmian legislacyjnych, organizacyjnych i programowych — od nowelizacji Karty Nauczyciela, przez nowe zasady frekwencji, po pierwszy etap Reformy 26. To nie będzie spokojny rok ani dla dyrektorów, ani dla nauczycieli, ani dla uczniów.

Przerwa świąteczna i ferie. Kiedy uczniowie mają wolne?

Przerwa w szkołach startuje już 22 grudnia 2025 r. i potrwa do 1 stycznia 2026 r. Wielu uczniów będzie miało wolne dłużej, bo do 6 stycznia dzięki tzw. dniom dyrektorskim. 19 stycznia pierwsi uczniowie rozpoczną ferie zimowe.

Świąteczne dyktando. Szybki test ze słówek nie tylko dla uczniów!
Święta to wyjątkowy czas pełen magii i dobrych chwil. Boże Narodzenie obfituje nie tylko w smaczne potrawy, ale też w wyjątkowe tradycje. Czy potrafisz je opisać? Koniecznie powtórz z nami najważniejsze słowa!

REKLAMA

Szef resortu nauki podsumowuje 2025 rok i wymienia ważne przedsięwzięcia MNiSW. Wśród nich e-dyplomy i platforma e-Granty

Jakie były najważniejsze przedsięwzięcia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w kończącym się roku? Minister Marcin Kulasek wymienia: e-dyplomy, projekt nowelizacji ustawy o PAN i platforma e-Granty. Co z budową i modernizacją akademików?

Jakie wsparcie dla polskich uczniów wracających do kraju? Nowacka odpowiada

Dodatkowe zajęcia wyrównawcze, lekcje języka polskiego i nauka w oddziale przygotowawczym – takie wsparcie przysługuje uczniom polskiego pochodzenia wracającym z zagranicy. Barbara Nowacka zapewnia, że potrzeby takich uczniów zostały uwzględnione w kwocie potrzeb oświatowych. Sprawdź, czy wsparcie obejmuje także pobyt w internacie i wyżywienie.

Odprawy dla nauczycieli. Od 1 stycznia 2026 roku wyższe kwoty i nowe zasady

Zmiany najmocniej odczują nauczyciele przechodzący na emeryturę po 20 latach pracy. Jakie odprawy będą wypłacane w szkołach od 2026 roku? Czy pedagodzy będą mogli dostać podwójne świadczenia?

Studenci neuroatypowi (ADHD czy ASD) rezygnują ze studiów z powodu barier systemowych – a nie braku zdolności. Raport Uczelni Łazarskiego

Zarówno widoczna, jak i niewidoczna niepełnosprawność, w tym neuroatypowość, jak ADHD czy ASD, niekoniecznie przeszkadza studentom w nauce. Przeszkody tworzy za to system uczelni wyższych - tak wynika z najnowszego raportu „Nauka dla wszystkich”, przygotowanego przez Uczelnię Łazarskiego, który powstał w ramach projektu realizowanego przy wsparciu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Raport stanowi istotny głos w debacie o dostępności studiów oraz zapobieganiu zjawisku drop-outu.

REKLAMA

Test z lektury "Opowieść wigilijna" Charlesa Dickensa
"Opowieść wigilijna" Dickensa była wielokrotnie wznawiana, tłumaczona i ekranizowana. Od wielu lat to jedna z najpopularniejszych historii świątecznych i lektura obowiązkowa. Sprawdź, jak dobrze ją znasz.
Zamiast 100 mln zł jest 130 mln zł. Dofinansowanie projektów podnoszących kwalifikacje kadry dydaktycznej

Konkurs „Doskonałość dydaktyczna”, organizowany przez NCBR, służy m. in. rozwijaniu kompetencji i kwalifikacji kadry akademickiej. Uczelnie, których projekty należą do najwyżej ocenionych, podpisały umowy o dofinansowanie. Budżet programu to 130 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA