REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa NIS2 i rozporządzenie eIDAS 2.0. Co oznaczają dla publicznych uczelni?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dyrektywa NIS2 i rozporządzenie eIDAS 2.0. Co oznaczają dla publicznych uczelni?
Dyrektywa NIS2 i rozporządzenie eIDAS 2.0. Co oznaczają dla publicznych uczelni?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polskie uczelnie publiczne muszą dostosować się do dwóch ważnych regulacji unijnych. Chodzi o dyrektywę NIS2 i rozporządzenia eIDAS 2.0. Jakie to wymagania i z czym wiąże się brak wdrożenia odpowiednich rozwiązań?

Dyrektywa NIS2 i rozporządzenie eIDAS 2.0.

Nowe przepisy nakładają na placówki akademickie obowiązek wdrożenia bardziej restrykcyjnych standardów cyberbezpieczeństwa i systemów zarządzania tożsamością cyfrową. Ich celem jest wzmocnienie ochrony danych i zwiększenie odporności instytucji edukacyjnych na cyberzagrożenia.

REKLAMA

Obie regulacje wprowadzają istotne zmiany, a ich wdrożenie wiąże się nie tylko z koniecznością aktualizacji systemów IT, ale również z reorganizacją procedur i polityk wewnętrznych uczelni. Brak zgodności z nowymi przepisami może skutkować sankcjami finansowymi, a także osłabieniem reputacji instytucji, utratą zaufania partnerów i zwiększonym ryzykiem ataków hakerskich.

Nowe standardy cyberbezpieczeństwa

REKLAMA

Dyrektywa NIS2 rozszerza obowiązki w zakresie ochrony sieci i systemów informatycznych. Mimo, że termin jej implementacji do krajowego prawa minął 17 października 2024 roku, Polska wciąż nie zakończyła procesu legislacyjnego. Projekt nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa jest nadal w fazie konsultacji. Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, że prace są zaawansowane, ale uczelnie już teraz powinny przygotować się na nadchodzące zmiany.

- NIS2 zobowiązuje uczelnie do wdrożenia szczegółowych polityk bezpieczeństwa, regularnej analizy ryzyka oraz skutecznego zarządzania incydentami. To oznacza konieczność wdrożenia zaawansowanych systemów ochrony, takich jak np. monitoring IT, szyfrowanie danych, czy wielopoziomowe uwierzytelnianie – podkreśla Grzegorz Kaźmierczak, Specjalista ds. Cyberbezpieczeństwa oraz Radca Prawny w ESYSCO.

Uczelnie będą musiały także spełnić surowsze wymagania w zakresie raportowania incydentów bezpieczeństwa. Ataki ransomware, wycieki danych czy naruszenia systemów informatycznych będą podlegały obowiązkowi zgłoszenia do odpowiednich organów nadzorczych w określonym czasie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe przepisy wymuszają również zmianę podejścia do współpracy z zewnętrznymi dostawcami technologii. – Pracownicy akademiccy nie muszą być ekspertami od cyberbezpieczeństwa, ale muszą świadomie wybierać partnerów technologicznych i określać precyzyjne wymagania w przetargach. Brak odpowiednich zabezpieczeń to realne ryzyko – od kar finansowych po utratę zaufania studentów i partnerów biznesowych – zaznacza Agnieszka Bocian, Project & Business Development Manager w SIGNIUS.

Tożsamość cyfrowa nowym standardem w edukacji

REKLAMA

W maju 2024 roku weszło w życie rozporządzenie eIDAS 2.0, które wprowadza jednolite zasady identyfikacji elektronicznej w całej Unii Europejskiej. Nowe przepisy mają zapewnić interoperacyjność systemów krajowych i integrację z Europejskim Portfelem Tożsamości Cyfrowej.

Dla uczelni oznacza to konieczność wdrożenia nowych standardów obsługi dokumentów elektronicznych. Legitymacje studenckie, dyplomy i inne certyfikaty akademickie będą musiały być zgodne z europejskimi standardami e-identyfikacji i usług zaufania.

- eIDAS 2.0 to rewolucja w obiegu dokumentów akademickich. Wymusza na uczelniach wdrożenie systemów umożliwiających bezpieczne podpisywanie, pieczętowanie i przechowywanie dokumentów cyfrowych. Weryfikacja tożsamości studentów i pracowników musi być zgodna z nowymi regulacjami, co oznacza konieczność integracji systemów akademickich z Europejskim Portfelem Tożsamości Cyfrowej – wyjaśnia Agnieszka Bocian.

Nowe przepisy ułatwią studentom korzystanie z usług cyfrowych w różnych krajach UE. Wprowadzenie jednolitego systemu identyfikacji otworzy drogę do automatycznej weryfikacji tożsamości i kwalifikacji, co usprawni procesy rekrutacyjne, wymiany akademickie oraz uznawanie dyplomów w całej Europie.

200 mln zł na dostosowanie uczelni do nowych regulacji

Aby wesprzeć uczelnie w procesie dostosowania do NIS2 i eIDAS 2.0, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczyło 200 mln zł na modernizację infrastruktury IT i wdrażanie polityk bezpieczeństwa. Ponad 100 polskich uczelni otrzymało dodatkowe środki na wsparcie uczelni we wdrażaniu dyrektywy NIS2 i rozporządzenia eIDAS 2. Ministerialne wsparcie ma pomóc placówkom akademickim m.in. we wdrażaniu systemów ochrony danych, analizie ryzyka oraz stworzeniu polityk cyberbezpieczeństwa.

Inwestycje w cyberbezpieczeństwo i tożsamość cyfrową nie są już opcją, lecz koniecznością. Nowe regulacje wymuszają zmianę podejścia do ochrony danych i identyfikacji cyfrowej, a ich skuteczne wdrożenie będzie miało kluczowe znaczenie dla funkcjonowania polskich uczelni w kolejnych latach.

Polecamy szkolenie: Zasady wynagradzania nauczycieli

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Matura 2025 polski: tematy wypracowań

Jakie były dziś tematy wypracowań na maturze z języka polskiego na poziomie podstawowym? Jeden dotyczył motywu nadziei, a drugi błędnej oceny sytuacji. Niedługo poznamy pełne arkusze.

Niezdanie matury z jednego przedmiotu. Egzamin poprawkowy w 2025 czy 2026 roku?

Czy niezdanie matury z jednego przedmiotu pozwala na przystąpienie do egzaminu poprawkowego w sierpniu 2025 r.? Czy trzeba zdawać maturę po raz kolejny dopiero w 2026 roku?

Ile procent trzeba mieć, żeby zdać maturę?

Maturzyści pytają, ile procent trzeba mieć żeby zdać maturę. Próg zaliczeniowy dotyczy tylko matury z przedmiotów obowiązkowych. Nie ma wymaganego minimum przy przedmiotach dodatkowych, które są do wyboru.

Maturzyści o tematach wypracowań i testów na maturze z jęz. polskiego: "1984" G. Orwella, "Tango" S. Mrożka, "Rozmowy mistrza Polikarpa ze śmiercią", "Dziady" A. Mickiewicza, J. Kochanowski, Z. Herbert

Matura 2025 r. z języka polskiego, to podstawa programowa zmniejszona o 20%. Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym. Co zawiera? Dwa testy: "Test – Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki". Jest też zadanie: "Napisz wypracowanie na jeden temat wybrany z dwóch zaproponowanych."

REKLAMA

Matura 2025: czas start! Ile minut trwa egzamin?

W poniedziałek 5 maja 2025 r. o godz. 9:00 ruszyły pierwsze egzaminy maturalne. Maturzyści piszą maturę z języka polskiego na poziomie podstawowym. Ile minut trwa matura z polskiego, a ile z matematyki? Do kiedy są matury? Kiedy będą wyniki matur?

Matura 2025. Arkusze egzaminu maturalnego w 2025 r.: język polski [ARKUSZ z języka polskiego na poziomie podstawowym]

W poniedziałek, 5 maja 2025 r. rozpoczęły się matury. O godz. 9:00 maturzyści zaczęli pisać egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie podstawowym. Jak wynika z danych CKE, do egzaminu maturalnego w terminie głównym z języka polskiego powinno przystąpić 284 540 osób.

Powrót do obowiązkowych, podlegających ocenianiu prac domowych w szkołach podstawowych – MEN podejmuje działania w odpowiedzi na presję nauczycieli

74% nauczycieli chce powrotu do obowiązkowych, podlegających ocenie prac domowy w szkołach podstawowych – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Głos Nauczycielski. Minister edukacji Barbara Nowacka ulega presji i zapowiada ewaluację przepisów w tym zakresie jeszcze we wrześniu tego roku. Czy wprowadzone rok temu ograniczenia w zakresie zadań domowych, mające na celu umożliwienie uczniom realizacji swoich pasji i odpoczynek w czasie wolnym po szkole, były jednak błędem?

MEN zapowiada zmiany w podstawie programowej. Czy dyrektorzy szkół i placówek oraz nauczyciele zdążą przygotować się do nadchodzących zmian?

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada zmiany w podstawie programowej, które obejmą m.in. wprowadzenie nowych przedmiotów: edukacji zdrowotnej i obywatelskiej. Choć zmiany te nie są gruntowną reformą, wywołują spore emocje w środowisku nauczycielskim – zarówno nadzieje, jak i obawy. Czy szkoły zdążą się przygotować?

REKLAMA

Pytania online na aplikację adwokacką i radcowską. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [KK i KPK, pytania z 2024 r.]
22 pytania testowe na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów adwokackich i radcowskich. Kodeks karny i Kodeks postępowania karnego, pytania z 2024 r.
Kwalifikacje nauczycieli do zmiany. Związkowcy wyliczają poważne wady projektu

MEN zmienia przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli. Związkowcy z KSOiW NSZZ "Solidarność" uważają, że projekt rozporządzenia budzi poważne wątpliwości i niesie "istotne zagrożenia dla jakości kształcenia oraz sytuacji kadrowej w polskim systemie oświaty". Apelują o przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych, aby "uniknąć negatywnych skutków dla systemu edukacji".

REKLAMA