REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa NIS2 i rozporządzenie eIDAS 2.0. Co oznaczają dla publicznych uczelni?

Dyrektywa NIS2 i rozporządzenie eIDAS 2.0. Co oznaczają dla publicznych uczelni?
Dyrektywa NIS2 i rozporządzenie eIDAS 2.0. Co oznaczają dla publicznych uczelni?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polskie uczelnie publiczne muszą dostosować się do dwóch ważnych regulacji unijnych. Chodzi o dyrektywę NIS2 i rozporządzenia eIDAS 2.0. Jakie to wymagania i z czym wiąże się brak wdrożenia odpowiednich rozwiązań?

Dyrektywa NIS2 i rozporządzenie eIDAS 2.0.

Nowe przepisy nakładają na placówki akademickie obowiązek wdrożenia bardziej restrykcyjnych standardów cyberbezpieczeństwa i systemów zarządzania tożsamością cyfrową. Ich celem jest wzmocnienie ochrony danych i zwiększenie odporności instytucji edukacyjnych na cyberzagrożenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obie regulacje wprowadzają istotne zmiany, a ich wdrożenie wiąże się nie tylko z koniecznością aktualizacji systemów IT, ale również z reorganizacją procedur i polityk wewnętrznych uczelni. Brak zgodności z nowymi przepisami może skutkować sankcjami finansowymi, a także osłabieniem reputacji instytucji, utratą zaufania partnerów i zwiększonym ryzykiem ataków hakerskich.

Nowe standardy cyberbezpieczeństwa

Dyrektywa NIS2 rozszerza obowiązki w zakresie ochrony sieci i systemów informatycznych. Mimo, że termin jej implementacji do krajowego prawa minął 17 października 2024 roku, Polska wciąż nie zakończyła procesu legislacyjnego. Projekt nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa jest nadal w fazie konsultacji. Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, że prace są zaawansowane, ale uczelnie już teraz powinny przygotować się na nadchodzące zmiany.

- NIS2 zobowiązuje uczelnie do wdrożenia szczegółowych polityk bezpieczeństwa, regularnej analizy ryzyka oraz skutecznego zarządzania incydentami. To oznacza konieczność wdrożenia zaawansowanych systemów ochrony, takich jak np. monitoring IT, szyfrowanie danych, czy wielopoziomowe uwierzytelnianie – podkreśla Grzegorz Kaźmierczak, Specjalista ds. Cyberbezpieczeństwa oraz Radca Prawny w ESYSCO.

REKLAMA

Uczelnie będą musiały także spełnić surowsze wymagania w zakresie raportowania incydentów bezpieczeństwa. Ataki ransomware, wycieki danych czy naruszenia systemów informatycznych będą podlegały obowiązkowi zgłoszenia do odpowiednich organów nadzorczych w określonym czasie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe przepisy wymuszają również zmianę podejścia do współpracy z zewnętrznymi dostawcami technologii. – Pracownicy akademiccy nie muszą być ekspertami od cyberbezpieczeństwa, ale muszą świadomie wybierać partnerów technologicznych i określać precyzyjne wymagania w przetargach. Brak odpowiednich zabezpieczeń to realne ryzyko – od kar finansowych po utratę zaufania studentów i partnerów biznesowych – zaznacza Agnieszka Bocian, Project & Business Development Manager w SIGNIUS.

Tożsamość cyfrowa nowym standardem w edukacji

W maju 2024 roku weszło w życie rozporządzenie eIDAS 2.0, które wprowadza jednolite zasady identyfikacji elektronicznej w całej Unii Europejskiej. Nowe przepisy mają zapewnić interoperacyjność systemów krajowych i integrację z Europejskim Portfelem Tożsamości Cyfrowej.

Dla uczelni oznacza to konieczność wdrożenia nowych standardów obsługi dokumentów elektronicznych. Legitymacje studenckie, dyplomy i inne certyfikaty akademickie będą musiały być zgodne z europejskimi standardami e-identyfikacji i usług zaufania.

- eIDAS 2.0 to rewolucja w obiegu dokumentów akademickich. Wymusza na uczelniach wdrożenie systemów umożliwiających bezpieczne podpisywanie, pieczętowanie i przechowywanie dokumentów cyfrowych. Weryfikacja tożsamości studentów i pracowników musi być zgodna z nowymi regulacjami, co oznacza konieczność integracji systemów akademickich z Europejskim Portfelem Tożsamości Cyfrowej – wyjaśnia Agnieszka Bocian.

Nowe przepisy ułatwią studentom korzystanie z usług cyfrowych w różnych krajach UE. Wprowadzenie jednolitego systemu identyfikacji otworzy drogę do automatycznej weryfikacji tożsamości i kwalifikacji, co usprawni procesy rekrutacyjne, wymiany akademickie oraz uznawanie dyplomów w całej Europie.

200 mln zł na dostosowanie uczelni do nowych regulacji

Aby wesprzeć uczelnie w procesie dostosowania do NIS2 i eIDAS 2.0, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczyło 200 mln zł na modernizację infrastruktury IT i wdrażanie polityk bezpieczeństwa. Ponad 100 polskich uczelni otrzymało dodatkowe środki na wsparcie uczelni we wdrażaniu dyrektywy NIS2 i rozporządzenia eIDAS 2. Ministerialne wsparcie ma pomóc placówkom akademickim m.in. we wdrażaniu systemów ochrony danych, analizie ryzyka oraz stworzeniu polityk cyberbezpieczeństwa.

Inwestycje w cyberbezpieczeństwo i tożsamość cyfrową nie są już opcją, lecz koniecznością. Nowe regulacje wymuszają zmianę podejścia do ochrony danych i identyfikacji cyfrowej, a ich skuteczne wdrożenie będzie miało kluczowe znaczenie dla funkcjonowania polskich uczelni w kolejnych latach.

Polecamy szkolenie: Zasady wynagradzania nauczycieli

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Młodzieżowe Słowo Roku 2026: szponcić i szpont. Co to znaczy? [Lista]

Plebiscyt na Młodzieżowe słowo roku 2025 wybrały właściwie dwa słowa: szponcić i szpont. Co to właściwie oznacza? Jaka była lista słów branych pod uwagę w konkursie? O komunikacji wśród młodzieży opowiada Prof. Anna Wileczek.

Uczeń w internacie a deklaracja śmieciowa. Wyjaśnienia RIO

Jeśli dziecko-uczeń szkoły ponadpodstawowej, mieszka wciągu roku szkolnego w internacie czy bursie, to wytwarza odpady w miejscu faktycznego przebywania. Powinien być zatem odpisany z deklaracji do momentu powrotu do domu. Tak wynika z odpowiedzi Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.

Fundusz Pomocy 2025: Jak samorządy rozliczają środki na uczniów z Ukrainy

Jednostki samorządu terytorialnego mogą już rozliczać środki z Funduszu Pomocy przeznaczone na materiały edukacyjne dla uczniów z Ukrainy. Zgodnie z nowelizacją ustawy o wsparciu obywateli Ukrainy, niewykorzystane środki muszą zostać zwrócone do 30 marca 2026 roku, a odsetki trafiają na wydzielony rachunek w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Reforma edukacji: związki zawodowe alarmują przed chaosem w polskich szkołach

Wolny Związek Zawodowy „Forum-Oświata” wraz z NSZZ „Solidarność” wzywa prezydenta Karola Nawrockiego do zawetowania ustawy reformującej polskie prawo oświatowe. Związki zawodowe ostrzegają, że reforma edukacji „Kompas Jutra” może doprowadzić do destabilizacji systemu szkolnictwa i przeciążenia nauczycieli.

REKLAMA

Rząd przywraca zapomogi dla doktorantów. Kto będzie przyznawał i wypłacał pomoc finansową?

Rząd ma zająć się projektem nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, który przywróci doktorantom możliwość otrzymania zapomogi w trudnej sytuacji życiowej. Zmiana ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku i – co ważne – nie obciąży budżetu państwa.

Do 3,5 tys. szkół trafią profesjonalne materiały dydaktyczne do edukacji obywatelskiej: scenariusze lekcji, karty pracy, filmy i plakaty

Do 3,5 tys. szkół trafią profesjonalne materiały dydaktyczne do edukacji obywatelskiej. Dwie fundacje w ramach własnego projektu zapewniają nauczycielom pomoc w przygotowywaniu się i prowadzeniu nowego przedmiotu. Pakiet obemuje: scenariusze lekcji, karty pracy, plakaty do pracy grupowej oraz serię piętnastu krótkich filmów edukacyjnych.

Ferie zimowe 2026. Czy przedszkola i zerówki są otwarte?

Już w styczniu rozpoczną się ferie zimowe w roku szkolnym 2025/2026. Co z przedszkolakami? Czy w placówkach publicznych dzieci mają zapewnioną opiekę? Jak funkcjonują tzw. zerówki?

Nauczycielskie świadczenia się kurczą. Czy system ma jeszcze sens?

Choć ustawodawca poszerza katalog osób uprawnionych do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, dane ZUS nie pozostawiają złudzeń: przywilej ten z roku na rok kurczy się. Maleje liczba pobierających świadczenie, a rosnąca przeciętna wypłata nie jest w stanie zatrzymać procesu wygaszania tego rozwiązania. Co pokazują statystyki i dlaczego kompensówka powoli staje się reliktem dawnych czasów?

REKLAMA

Dzieci spędzają w sieci 8 godzin dziennie. Rodzice nie mają pojęcia

Dzieci w Polsce spędzają w internecie nawet kilka godzin dziennie, a rodzice zwykle nie zdają sobie z tego sprawy. Samorządowcy i eksperci podczas kongresu Local-SoMe’25 ostrzegają: bez odważnych regulacji i realnego egzekwowania zasad przez platformy społecznościowe problem będzie narastał.

Godziny ponadwymiarowe nauczycieli znów pod znakiem zapytania

Choć nowelizacja przepisów dotyczących wynagrodzeń za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe miała raz na zawsze zamknąć temat, w praktyce otworzyła kolejne pola do sporu. Eksperci podkreślają, że poprawka – choć potrzebna – nie rozwiązuje wszystkich problemów, a samorządy i dyrektorzy mogą interpretować ją różnie.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA