Wiceminister nie jest optymistą. Przy obecnym finansowaniu nauki, Polska nie dogoni czołówki świata

oprac. Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
uniwersytet warszawski brama uniwersytetu warszawskiego warszawa szkoła wyższa szkolnictwo wyższe nauka doskonałość naukowa finansowanie / Wiceminister nie jest optymistą. Przy obecnym finansowaniu nauki, Polska nie dogoni czołówki świata / ShutterStock

Jeżeli Polska ma ambicje, aby gonić czołówkę świata, to przy dotychczasowym poziomie finansowania nauki, szanse są dość iluzoryczne albo praktycznie żadne – powiedział wiceminister nauki Marek Gzik.

Tylko 1,1 proc. PKB na finansowanie nauki

Wiceminister nauki Marek Gzik wziął udział w otwartym spotkaniu pod hasłem "Porozmawiajmy o nauce", które odbyło się 15 kwietnia 2025 r. w auli UAM w Poznaniu. Na briefingu prasowym poprzedzającym spotkanie został zapytany m.in. o kwestię finansowania nauki w Polsce.

Autopromocja

Gzik podkreślił, że finansowanie nauki z budżetu państwa w ciągu ostatnich kilku lat utrzymuje się na podobnym poziomie - 1,1 proc. PKB. "Przy tym poziomie finansowania (nauki) nie możemy się ścigać i to trzeba sobie bardzo jasno i wyraźnie powiedzieć. Jeżeli mamy ambicje do tego, by gonić czołówkę świata, to przy takim poziomie finansowania nasze szanse są dość iluzoryczne albo praktycznie żadne" – zaznaczył wiceminister. Dodał, że kolejną ważną kwestią jest podtrzymanie potencjału badawczego oraz rozwój infrastruktury badawczej.

"Gdyby nie nasze członkostwo w Unii Europejskiej, nauka polska i infrastruktura badawcza byłaby bardzo skromna. Środki, które na przestrzeni lat zostały pozyskane, zostały zainwestowane w rozwój całej infrastruktury badawczej ośrodków nauki polskiej. I my tutaj pod tym względem już nie mamy się czego wstydzić. Możemy konkurować z wiodącymi ośrodkami w Europie i na świecie" – powiedział.

Wynagrodzenia dla naukowców to nadal wyzwanie

Wiceminister nauki wskazał także, że "jeżeli nie sformujemy atrakcyjnej oferty przede wszystkim dla młodych ludzi, którzy chcą związać swoją przyszłość zawodową z nauką, to ci najbardziej zdolni uciekają nam do przemysłu". Zdaniem Gzika dużym wyzwaniem jest nadal kwestia wynagrodzeń dla naukowców. Jak wskazał, "ubiegły rok był to bardzo wyraźny wzrost nakładów, bo dzięki środkom przyznanym przez rząd Donalda Tuska pozwoliło to na uczelniach polskich i w instytucjach nauki na wzrost wynagrodzeń w okolicy 30 proc., a więc to skorygowało tak naprawdę całą skumulowaną inflację, która miała miejsce w naszym kraju w ciągu ostatnich pięciu lat". "W tym roku mamy 5 proc. wzrostu, jeżeli chodzi o wzrost nakładów na wynagrodzenia. Wiem, że to wciąż nie jest tak satysfakcjonujące i nie pozwala jeszcze porównywać się z ośrodkami zagranicznymi, szczególnie krajów wysoko rozwiniętych, aczkolwiek jest to dobry trend" – powiedział.

Marek Gzik zaznaczył także, że "o ile środki z budżetu państwa to jest wciąż 1,1 proc. w relacji do PKB - o tyle dzięki środkom z Unii Europejskiej, dzięki odblokowaniu KPO, pojawiły się znaczne nakłady na formę finansowania w postaci grantowej". To jest 6,5 mld zł w dyspozycji Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rok 2025. To jest znów znaczący wzrost, bo to jest rok do roku wzrost o ponad 100 proc. W ubiegłym roku to było ponad 3 mld zł; w 2025 - ponad 6, prawie 6,5 mld zł. I to jest szansa na to, żeby realizować projekty w takich obszarach, które z punktu widzenia rozwoju państwa są najważniejsze" – zaznaczył wiceminister.

Edukacja
ZUS: Uczennice z Warszawy najlepsze w Polsce z ubezpieczeń społecznych
15 kwi 2025

Uczennice XVIII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Zamoyskiego w Warszawie są najlepsze w Polsce z ubezpieczeń społecznych. W tegorocznej edycji Olimpiady „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych” wzięło udział 35 tysięcy uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski.

Nauczyciel, wychowawca, pracownik pedagogiczny funkcjonariuszem publicznym. Resort edukacji pracuje nad zmianami. Kim jest funkcjonariusz publiczny?
15 kwi 2025

Nauczyciel, wychowawca, pracownik pedagogiczny funkcjonariuszem publicznym. Kim jest funkcjonariusz publiczny? Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw.

Zmiany dotyczące frekwencji uczniów oraz usprawiedliwiania ich nieobecności. Co z nieklasyfikacyjną ucznia? MEN pracuje nad zmianami
15 kwi 2025

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. Jakie zmiany w frekwencji? Ile będzie można mieć nieusprawiedliwionych nieobecności?

MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Katalog kar dla ucznia [LISTA]
15 kwi 2025

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają m.in. usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

Wiceminister nie jest optymistą. Przy obecnym finansowaniu nauki, Polska nie dogoni czołówki świata
15 kwi 2025

Jeżeli Polska ma ambicje, aby gonić czołówkę świata, to przy dotychczasowym poziomie finansowania nauki, szanse są dość iluzoryczne albo praktycznie żadne – powiedział wiceminister nauki Marek Gzik.

MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Zamknięty katalog obowiązków ucznia [LISTA]
15 kwi 2025

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Otwarty katalog praw i wolności ucznia [LISTA]
15 kwi 2025

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Chodzi o większą ochronę praw i wolności uczniów. Będą usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki oraz kary dla uczniów
15 kwi 2025

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

MEN chce by egzamin ósmoklasisty znowu odbywał się w kwietniu. Liczne zmiany w prawie oświatowym [projekt]
14 kwi 2025

W dniu 14 kwietnia 2025 r. opublikowano założenia obszernej i wielowątkowej nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Wśród proponowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmian są m.in.: powrót do kwietniowego terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, możliwość zatrudnienie w publicznym przedszkolu osoby niebędącej nauczycielem do wszystkich zajęć, czy rezygnacja z określania wymiaru godzin wychowania fizycznego.

Edukacja zdrowotna w szkołach – na uczelniach studia podyplomowe dla nauczycieli
14 kwi 2025

Edukacja zdrowotna to nowy przedmiot w szkołach, który zostanie wprowadzony od 1 września 2025 r. W związku z tym na 11 uczelniach zostaną uruchomione studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej. Studia nadadzą nauczycielom kwalifikacje do nauczania nowego przedmiotu.

pokaż więcej
Proszę czekać...