REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiceminister nie jest optymistą. Przy obecnym finansowaniu nauki, Polska nie dogoni czołówki świata

uniwersytet warszawski brama uniwersytetu warszawskiego warszawa szkoła wyższa szkolnictwo wyższe nauka doskonałość naukowa finansowanie
Wiceminister nie jest optymistą. Przy obecnym finansowaniu nauki, Polska nie dogoni czołówki świata
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli Polska ma ambicje, aby gonić czołówkę świata, to przy dotychczasowym poziomie finansowania nauki, szanse są dość iluzoryczne albo praktycznie żadne – powiedział wiceminister nauki Marek Gzik.

Tylko 1,1 proc. PKB na finansowanie nauki

Wiceminister nauki Marek Gzik wziął udział w otwartym spotkaniu pod hasłem "Porozmawiajmy o nauce", które odbyło się 15 kwietnia 2025 r. w auli UAM w Poznaniu. Na briefingu prasowym poprzedzającym spotkanie został zapytany m.in. o kwestię finansowania nauki w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Gzik podkreślił, że finansowanie nauki z budżetu państwa w ciągu ostatnich kilku lat utrzymuje się na podobnym poziomie - 1,1 proc. PKB. "Przy tym poziomie finansowania (nauki) nie możemy się ścigać i to trzeba sobie bardzo jasno i wyraźnie powiedzieć. Jeżeli mamy ambicje do tego, by gonić czołówkę świata, to przy takim poziomie finansowania nasze szanse są dość iluzoryczne albo praktycznie żadne" – zaznaczył wiceminister. Dodał, że kolejną ważną kwestią jest podtrzymanie potencjału badawczego oraz rozwój infrastruktury badawczej.

"Gdyby nie nasze członkostwo w Unii Europejskiej, nauka polska i infrastruktura badawcza byłaby bardzo skromna. Środki, które na przestrzeni lat zostały pozyskane, zostały zainwestowane w rozwój całej infrastruktury badawczej ośrodków nauki polskiej. I my tutaj pod tym względem już nie mamy się czego wstydzić. Możemy konkurować z wiodącymi ośrodkami w Europie i na świecie" – powiedział.

Wynagrodzenia dla naukowców to nadal wyzwanie

Wiceminister nauki wskazał także, że "jeżeli nie sformujemy atrakcyjnej oferty przede wszystkim dla młodych ludzi, którzy chcą związać swoją przyszłość zawodową z nauką, to ci najbardziej zdolni uciekają nam do przemysłu". Zdaniem Gzika dużym wyzwaniem jest nadal kwestia wynagrodzeń dla naukowców. Jak wskazał, "ubiegły rok był to bardzo wyraźny wzrost nakładów, bo dzięki środkom przyznanym przez rząd Donalda Tuska pozwoliło to na uczelniach polskich i w instytucjach nauki na wzrost wynagrodzeń w okolicy 30 proc., a więc to skorygowało tak naprawdę całą skumulowaną inflację, która miała miejsce w naszym kraju w ciągu ostatnich pięciu lat". "W tym roku mamy 5 proc. wzrostu, jeżeli chodzi o wzrost nakładów na wynagrodzenia. Wiem, że to wciąż nie jest tak satysfakcjonujące i nie pozwala jeszcze porównywać się z ośrodkami zagranicznymi, szczególnie krajów wysoko rozwiniętych, aczkolwiek jest to dobry trend" – powiedział.

REKLAMA

Marek Gzik zaznaczył także, że "o ile środki z budżetu państwa to jest wciąż 1,1 proc. w relacji do PKB - o tyle dzięki środkom z Unii Europejskiej, dzięki odblokowaniu KPO, pojawiły się znaczne nakłady na formę finansowania w postaci grantowej". To jest 6,5 mld zł w dyspozycji Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rok 2025. To jest znów znaczący wzrost, bo to jest rok do roku wzrost o ponad 100 proc. W ubiegłym roku to było ponad 3 mld zł; w 2025 - ponad 6, prawie 6,5 mld zł. I to jest szansa na to, żeby realizować projekty w takich obszarach, które z punktu widzenia rozwoju państwa są najważniejsze" – zaznaczył wiceminister.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
E-dyplomy obowiązkowe od 2027 roku. Senat przyjął ustawę: dyplomy w aplikacji mObywatel, łatwiejsza weryfikacja pracowników

Od 1 stycznia 2027 r. tradycyjne papierowe dyplomy na uczelniach odejdą do historii. Senat przyjął nowelizację ustaw, która wprowadza obowiązek wydawania e-dyplomów i ich integrację z aplikacją mObywatel. Absolwenci uzyskają szybki dostęp do dokumentu, a pracodawcy — skuteczne narzędzie do weryfikacji kwalifikacji kandydatów.

Ferie zimowe 2025/2026 i 2026/2027: MEN zmienił zasady. Nowy podział na trzy tury i nowe grupy województw

Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło istotną zmianę w organizacji roku szkolnego. Od roku szkolnego 2025/2026 ferie zimowe w całej Polsce będą odbywać się w trzech, a nie czterech turach. Modyfikacji uległ także podział województw na grupy. Zmiana ta wynika – jak informuje MEN – z wieloletnich wniosków rodziców, samorządów i parlamentarzystów oraz z potrzeby bardziej równomiernego rozkładu liczby uczniów korzystających z przerwy zimowej w tym samym czasie.

Afera Collegium Humanum: pierwszy akt oskarżenia. 29 osób podejrzanych o korupcję i fałszowanie dokumentów

Prokuratura Krajowa skierowała do Sądu Okręgowego w Katowicach pierwszy akt oskarżenia w głośnej sprawie dotyczącej nieprawidłowości w dawnej prywatnej uczelni Collegium Humanum. Na ławie oskarżonych zasiąść ma 29 osób, którym zarzucono łącznie 67 przestępstw, w tym korupcję, oszustwa i pranie brudnych pieniędzy.

mLegitymacja nauczyciela już od 30 listopada 2025 r. Nowe funkcje w SIO i ważne ograniczenia dla szkół

Od 30 listopada 2025 r. każdy nauczyciel w Polsce zyska dostęp do mLegitymacji nauczyciela w aplikacji mObywatel. Elektroniczny dokument będzie pełnoprawnym odpowiednikiem tradycyjnej legitymacji i ma znacząco uprościć proces potwierdzania statusu nauczyciela. Równocześnie MEN wdrożyło kolejne zmiany w Systemie Informacji Oświatowej (SIO), które wpływają na funkcjonowanie szkół, w tym m.in. na obsługę uczniów i generowanie kodów QR.

REKLAMA

Wypłaty dla nauczycieli do 6 czerwca 2026 r. Wyrównanie od 1 września 2025 r. Nauczyciel otrzyma wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe [Karta Nauczyciela]

Zmiany w Karcie Nauczyciela od dnia 1 stycznia 2026 r. Nauczyciel otrzyma wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe w większej liczbie przypadków. Wypłata z wyrównaniem od dnia 1 września 2025 r. zostanie dokonana do dnia 6 czerwca 2026 r.

Jak wspierać kondycję psychiczną uczniów, gdy system edukacji zawodzi?

Każdej jesieni polscy uczniowie i ich rodzice stają wobec zderzenia z systemem edukacji, który nie nadąża za współczesnością i potrzebami młodych ludzi. Po wakacyjnej przerwie, pełnej planów i nadziei, że „w tym roku będzie inaczej”, wielu z nich już w pierwszych tygodniach nauki doświadcza rozczarowania, frustracji i poczucia bezsilności. Za tymi emocjami nie kryje się lenistwo ani brak ambicji, lecz narastające od lat zjawisko przeciążenia psychicznego uczniów, które staje się jednym z najpoważniejszych wyzwań społecznych w Polsce. Dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży to dziś nie tylko temat kampanii społecznych, lecz kluczowy wskaźnik jakości całego systemu edukacyjnego.

Social mediów już nie da się „wyłączyć”. Szkoła i nauczyciele muszą pokazać jak z nich korzystać – mądrze i z umiarem

Pokolenie urodzone po 2010 roku dorasta w rzeczywistości, w której granica między światem realnym a cyfrowym praktycznie się rozmyła. To pierwsza generacja, której proces dojrzewania emocjonalnego, społecznego i poznawczego odbywa się równocześnie w dwóch wymiarach – rzeczywistości fizycznej i przestrzeni online.

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne 2026: kto może je otrzymać i jak złożyć wniosek?

Od 1 stycznia 2026 roku nauczyciele z jeszcze szerszego grona placówek oświatowych będą mogli ubiegać się o nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Kto dokładnie może je otrzymać i jakie są wymagania dotyczące wieku oraz stażu pracy? Podajemy też informację o dokumentach, jakie trzeba złożyć w ZUS, aby skorzystać z tego świadczenia.

REKLAMA

Nowy profil absolwenta szkoły ponadpodstawowej. Jakie kompetencje będą kluczowe w edukacji po 2025 roku?

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) opublikował projekt profilu absolwenta szkoły ponadpodstawowej, który ma wyznaczyć kierunek zmian w edukacji 2025 i stać się podstawą do tworzenia nowej podstawy programowej. Sprawdzamy, jakie kompetencje przyszłości mają zdobywać uczniowie.

Nauczyciele mają dość. „Solidarność” rozpoczęła protesty: chcą nawet 11 tys. zł na rękę dla nauczyciela dyplomowanego

Rosnąca frustracja w szkołach znajduje ujście w ulicznych protestach. Nauczycielska „Solidarność” rozpoczęła ogólnopolską serię demonstracji i jasno stawia warunek rządowi: systemowe powiązanie pensji z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce. Związkowcy twierdzą, że to jedyna droga, by uratować polską edukację.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA