Ponad 100 tys. dzieci objętych wsparciem. MEN podsumowało projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich”

oprac. Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
dzieci uczniowie szkoła dostępna dla wszystkich edukacja oświata uczniowie nauczyciele MEN wsparcie psychologiczno-pedagogiczne Ministerstwo Edukacji Narodowej / Shutterstock

Ponad 22 tys. przeszkolonych nauczycieli, ponad 102 tys. dzieci objętych pomocą i nowy model pracy szkół – to główne rezultaty programu „Szkoła dostępna dla wszystkich”, który Ministerstwo Edukacji Narodowej, IBE-PIB i UNICEF podsumowały w Warszawie. Organizatorzy zapowiadają trwałe zmiany w przygotowaniu nauczycieli i funkcjonowaniu szkolnego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.

Celem rozpoczętego w 2023 r. programu „Szkoła dostępna dla wszystkich” było podniesienie umiejętności nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów) w zakresie udzielania wsparcia odpowiedniego do potrzeb dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli.

Autopromocja

Program miał objąć 30 tys. dzieci. Efekt? Ponad trzy razy więcej

Program miał pierwotnie objąć ok. 30 tys. uczniów. Ostatecznie skala okazała się znacznie większa. Jak poinformował Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE-PIB), wsparciem objęto ponad 102 tys. dzieci, a w prawie 900 szkołach przeszkolono ponad 22 tys. nauczycieli specjalistów – pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych i logopedów.

Dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor IBE-PIB, podkreślił, że projekt jest „początkiem drogi do tego, żeby w każdej polskiej szkole każdy uczeń czuł się dobrze, był skutecznie nauczany i miał dostęp do pomocy wtedy, kiedy jej potrzebuje”.

Ponad 2 tys. doradców ds. dostępności. „To jakościowa zmiana”

Wiceminister edukacji Izabela Ziętka zwróciła uwagę, że jednym z największych sukcesów projektu jest przygotowanie ponad 2 tys. specjalistów pełniących rolę doradców ds. dostępności uczenia się.

– To jakościowa zmiana – podkreśliła, dodając, że efekty projektu „dopiero zaczynają żyć w szkołach”.

Udostępniono już komplet materiałów dydaktycznych i narzędzi na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej oraz stronie wsparcie.gov.pl. Rozszerzana jest także sieć współpracy specjalistów oraz system cyfrowych odznak kompetencyjnych, potwierdzających umiejętności nauczycieli.

Ziętka zapowiedziała również aktualizację standardów kształcenia nauczycieli. Kompetencje z zakresu edukacji włączającej mają stać się obowiązkowym elementem przygotowania zawodowego.

Szkoły wciąż pracują „po staremu”. Potrzebna współpraca nauczycieli

Dr Beata Papuda-Dolińska z IBE-PIB zwróciła uwagę, że mimo rozwoju specjalistycznego wsparcia, w wielu szkołach utrzymuje się tradycyjny model pracy. Pole działania nauczyciela przedmiotowego ogranicza się do realizacji programu, a specjalista pracuje z uczniem zwykle w gabinecie – osobno, poza lekcjami.

– Kiedy te pola się nie stykają, uczeń nie zyskuje – podkreśliła.

Zdaniem ekspertki wsparcie powinno pojawiać się od razu w momencie wystąpienia trudności, również podczas lekcji. To wymaga ścisłej współpracy nauczycieli, której – jak pokazał projekt – brakuje.

Polecamy: PORADNIK OŚWIATOWY oraz KALENDARZ KSIĄŻKOWY NA 2026 ROK

Nowe narzędzia dla szkół. Powstał katalog dobrych praktyk

Jednym z kluczowych efektów programu jest „Katalog praktyk edukacyjno-specjalistycznych”, w którym zebrano strategie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach – od edukacji wczesnoszkolnej po szkoły ponadpodstawowe. Dokument ma wspierać szkoły we wdrażaniu podejścia opartego na edukacji włączającej.

Organizatorzy podkreślają, że projekt otwiera drogę do systemowych zmian w szkolnym wsparciu psychologiczno-pedagogicznym oraz sposobie przygotowania nauczycieli do pracy w zróżnicowanych klasach.

Edukacja
Ponad 100 tys. dzieci objętych wsparciem. MEN podsumowało projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich”
25 lis 2025

Ponad 22 tys. przeszkolonych nauczycieli, ponad 102 tys. dzieci objętych pomocą i nowy model pracy szkół – to główne rezultaty programu „Szkoła dostępna dla wszystkich”, który Ministerstwo Edukacji Narodowej, IBE-PIB i UNICEF podsumowały w Warszawie. Organizatorzy zapowiadają trwałe zmiany w przygotowaniu nauczycieli i funkcjonowaniu szkolnego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.

Arkusze organizacyjne szkół po nowemu. MEN proponuje rewolucję w obowiązkach kuratorów i organów prowadzących
25 lis 2025

Od 1 stycznia 2026 r. mają wejść w życie przepisy, które znacząco zmienią zasady tworzenia i zatwierdzania arkuszy organizacyjnych w szkołach oraz przedszkolach. MEN zapowiada uproszczenia dla kuratoriów oraz nowe obowiązki dla organów prowadzących. Największą zmianą dla szkół będzie także wprowadzenie „edukacji zdrowotnej” zamiast dotychczasowego WDŻ.

300+ z programu „Dobry start”. Zostało tylko kilka dni na złożenie wniosku. Kto straci prawo do wypłaty?
24 lis 2025

Masz ucznia w domu? Rodzice i opiekunowie mają czas na złożenie wniosku o świadczenie 300+ tylko do 30 listopada. Po tym terminie większość osób nie otrzyma pieniędzy na szkolną wyprawkę. Kto może jeszcze skorzystać z programu i jak uniknąć błędów przy składaniu dokumentów?

Szczecin inwestuje w przyszłych marynarzy. Nowoczesny symulator siłowni okrętowej już działa w ZCEMiP
24 lis 2025

Ponad 1,35 mln zł kosztował najnowszy symulator, który trafił do Zachodniopomorskiego Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej w Szczecinie. Uczniowie będą na nim trenować gaszenie pożarów, reagowanie na awarie i obsługę siłowni okrętowej w warunkach zbliżonych do realnych. To już trzecie tak zaawansowane urządzenie w placówce.

Olimpiada ZUS rusza już 25 listopada. Rekordowa liczba uczniów powalczy o indeksy na studia
24 lis 2025

Blisko 27 tys. uczniów z całej Polski weźmie udział w pierwszym etapie Olimpiady ZUS „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”. Stawką są cenne nagrody, dodatkowe punkty w rekrutacji, a nawet indeksy na wybrane uczelnie. W tym roku liderem frekwencji jest województwo śląskie.

Czy nauczyciel może korzystać ze zwolnienia na dziecko w wymiarze godzinowym? W tym zakresie obowiązują przepisy szczególne. Co przewidują?
22 lis 2025

Dni wolne na dziecko dla nauczycieli. Jak prawidłowo z nich korzystać? Prawa nauczycieli uregulowano w Karcie Nauczyciela, ale czy to oznacza, że nie można stosować Kodeksu pracy, który przewiduje korzystniejsze rozwiązania?

Od 30 listopada 2025 r. nowa legitymacja nauczyciela w mObywatel. Jak wygląda? Czy można używać starej?
21 lis 2025

Od 30 listopada 2025 r. nowa legitymacja nauczyciela będzie dostępna w aplikacji mObywatel. Jak wygląda? Czym się różni? Czy można używać starych legitymacji służbowych nauczyciela?

Szkolne morsowanie hitem. 245 uczniów weszło do basenu o 4 stopniach
21 lis 2025

Na boisku Szkoły Podstawowej nr 8 im. Młodych Europejczyków w Szczecinie stanął ogrodowy basen wypełniony lodowatą wodą, a za zgodą rodziców ponad dwustu uczniów zdecydowało się wejść do niego w ramach szkolnego morsowania.

Nauczyciele dostaną pieniądze za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Sejm jednomyślnie za zmianami w Karcie nauczyciela
21 lis 2025

Sejm jednogłośnie poparł nowelizację Karty nauczyciela, która przywraca nauczycielom prawo do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe, jeśli nie doszło do nich z przyczyn od nich niezależnych. To reakcja na falę krytyki po wrześniowej reformie i liczne sygnały o blokowaniu wycieczek szkolnych.

Rekrutacja 2025/2026: Psychologia króluje, a walka o miejsce na popularnych kierunkach coraz ostrzejsza
21 lis 2025

Ponad 450 tysięcy osób rozpoczęło w tym roku studia na uczelniach nadzorowanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Najpopularniejsze kierunki notują rekordowe zainteresowanie, a na niektórych z nich o jedno miejsce walczy kilkudziesięciu kandydatów. Sprawdzamy, które uczelnie i kierunki przyciągnęły najwięcej chętnych.

pokaż więcej
Proszę czekać...