Ponad 100 tys. dzieci objętych wsparciem. MEN podsumowało projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich”

REKLAMA
REKLAMA
Ponad 22 tys. przeszkolonych nauczycieli, ponad 102 tys. dzieci objętych pomocą i nowy model pracy szkół – to główne rezultaty programu „Szkoła dostępna dla wszystkich”, który Ministerstwo Edukacji Narodowej, IBE-PIB i UNICEF podsumowały w Warszawie. Organizatorzy zapowiadają trwałe zmiany w przygotowaniu nauczycieli i funkcjonowaniu szkolnego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
- Program miał objąć 30 tys. dzieci. Efekt? Ponad trzy razy więcej
- Ponad 2 tys. doradców ds. dostępności. „To jakościowa zmiana”
- Szkoły wciąż pracują „po staremu”. Potrzebna współpraca nauczycieli
- Nowe narzędzia dla szkół. Powstał katalog dobrych praktyk
Celem rozpoczętego w 2023 r. programu „Szkoła dostępna dla wszystkich” było podniesienie umiejętności nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów) w zakresie udzielania wsparcia odpowiedniego do potrzeb dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli.
REKLAMA
REKLAMA
Program miał objąć 30 tys. dzieci. Efekt? Ponad trzy razy więcej
Program miał pierwotnie objąć ok. 30 tys. uczniów. Ostatecznie skala okazała się znacznie większa. Jak poinformował Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE-PIB), wsparciem objęto ponad 102 tys. dzieci, a w prawie 900 szkołach przeszkolono ponad 22 tys. nauczycieli specjalistów – pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych i logopedów.
Dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor IBE-PIB, podkreślił, że projekt jest „początkiem drogi do tego, żeby w każdej polskiej szkole każdy uczeń czuł się dobrze, był skutecznie nauczany i miał dostęp do pomocy wtedy, kiedy jej potrzebuje”.
Ponad 2 tys. doradców ds. dostępności. „To jakościowa zmiana”
Wiceminister edukacji Izabela Ziętka zwróciła uwagę, że jednym z największych sukcesów projektu jest przygotowanie ponad 2 tys. specjalistów pełniących rolę doradców ds. dostępności uczenia się.
REKLAMA
– To jakościowa zmiana – podkreśliła, dodając, że efekty projektu „dopiero zaczynają żyć w szkołach”.
Udostępniono już komplet materiałów dydaktycznych i narzędzi na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej oraz stronie wsparcie.gov.pl. Rozszerzana jest także sieć współpracy specjalistów oraz system cyfrowych odznak kompetencyjnych, potwierdzających umiejętności nauczycieli.
Ziętka zapowiedziała również aktualizację standardów kształcenia nauczycieli. Kompetencje z zakresu edukacji włączającej mają stać się obowiązkowym elementem przygotowania zawodowego.
Szkoły wciąż pracują „po staremu”. Potrzebna współpraca nauczycieli
Dr Beata Papuda-Dolińska z IBE-PIB zwróciła uwagę, że mimo rozwoju specjalistycznego wsparcia, w wielu szkołach utrzymuje się tradycyjny model pracy. Pole działania nauczyciela przedmiotowego ogranicza się do realizacji programu, a specjalista pracuje z uczniem zwykle w gabinecie – osobno, poza lekcjami.
– Kiedy te pola się nie stykają, uczeń nie zyskuje – podkreśliła.
Zdaniem ekspertki wsparcie powinno pojawiać się od razu w momencie wystąpienia trudności, również podczas lekcji. To wymaga ścisłej współpracy nauczycieli, której – jak pokazał projekt – brakuje.
Polecamy: PORADNIK OŚWIATOWY oraz KALENDARZ KSIĄŻKOWY NA 2026 ROK
Nowe narzędzia dla szkół. Powstał katalog dobrych praktyk
Jednym z kluczowych efektów programu jest „Katalog praktyk edukacyjno-specjalistycznych”, w którym zebrano strategie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach – od edukacji wczesnoszkolnej po szkoły ponadpodstawowe. Dokument ma wspierać szkoły we wdrażaniu podejścia opartego na edukacji włączającej.
Organizatorzy podkreślają, że projekt otwiera drogę do systemowych zmian w szkolnym wsparciu psychologiczno-pedagogicznym oraz sposobie przygotowania nauczycieli do pracy w zróżnicowanych klasach.
REKLAMA
REKLAMA







