Biznes zaczyna się na uczelni - uczelnie otwierają studentom drogę do startupowego sukcesu

oprac. Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
rozwiń więcej
student, startup, uczelnia / Biznes zaczyna się na uczelni - uczelnie otwierają studentom drogę do startupowego sukcesu / Shutterstock

Absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Hubert Adamczewski, współtworzy innowacyjną firmę technologiczną, która dzięki przemyślanej kampanii crowdfundingowej i pracowitości zespołu osiągnęła pierwsze globalne sukcesy. Jego historia pokazuje, że uczelnia może być nie tylko miejscem zdobywania wiedzy, ale również startem do świata biznesu. Wydział Zarządzania UW stwarza środowisko sprzyjające rozwojowi przedsiębiorczości już na etapie studiów.

Biznes zaczyna się na uczelni - jak Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego otwiera studentom drogę do startupowego sukcesu

Absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Hubert Adamczewski, współtworzy innowacyjną firmę technologiczną, która dzięki przemyślanej kampanii crowdfundingowej i pracowitości zespołu osiągnęła pierwsze globalne sukcesy. Jego historia pokazuje, że uczelnia może być nie tylko miejscem zdobywania wiedzy, ale również startem do świata biznesu. Wydział Zarządzania UW stwarza środowisko sprzyjające rozwojowi przedsiębiorczości już na etapie studiów.

Autopromocja
Przykład

Hubert Adamczewski, który ukończył studia licencjackie i magisterskie na Wydziale Zarządzania UW, ma już za sobą pracę w korporacji oraz własne zainteresowania w obszarze gamingu i elektroniki użytkowej. Jak sam opowiada: „Zaczęło się bardzo prosto - brakowało nam wygodnych przełączników i kontrolerów do codziennych zadań przy komputerze, szczególnie podczas grania czy pracy kreatywnej. Pierwsza wersja miała być tylko regulatorem głośności w Windowsie, ale gdy zaczęliśmy badać potrzeby użytkowników, okazało się, że taki produkt może rozwiązywać o wiele więcej problemów”. Właśnie w tym momencie narodził się pomysł na produkt - modue, który dziś funkcjonuje jako zestaw modułów umożliwiających tworzenia własnego centrum dowodzenia dla twórców i profesjonalistów.

Rozwój firmy nie był prosty ani liniowy. Adamczewski wspomina: „Kickstarter był zwieńczeniem naszej pracy. Przez ponad pół roku budowaliśmy społeczność i pokazywaliśmy rozwój prototypów. Dzięki temu, kiedy daliśmy ludziom możliwość wsparcia projektu, odpowiedź była natychmiastowa i spektakularna - zebraliśmy ponad milion złotych od ponad 700 osób”.

Kampania crowdfundingowa otworzyła drogę do pierwszej produkcji i pierwszych klientów, ale równocześnie ukazała realia branży technologicznej

Kampania crowdfundingowa otworzyła drogę do pierwszej produkcji i pierwszych klientów, ale równocześnie ukazała realia branży technologicznej: „W startupie technologicznym każde kolejne drzwi otwierają trzy nowe problemy. Od formalności prawnych, przez wyjazdy do fabryk, po ochronę produktu przed kopiowaniem - cały czas się uczymy. Bywało tak, że planowana dwutygodniowa wizyta w Chinach zamieniała się w miesiąc pracy po 16 godzin dziennie, ramię w ramię z inżynierami”. Przy takim podejściu założyciel wyznacza sobie cele ambitne: „Od początku przyjęliśmy zasadę: albo grubo, albo wcale”. Obecnie firma pracuje nad przekształceniem startupu crowdfundingowego w globalną markę i udoskonala produkt na podstawie opinii użytkowników oraz testów rynkowych.

Uczelnia jako pierwszy krok do biznesu

Studia na Wydziale Zarządzania UW nie były dla Huberta tylko czasem zdobywania wiedzy. Były miejscem, w którym zaczął widzieć siebie jako twórcę i przedsiębiorcę. Trafił na uczelnię z listy rezerwowej, co sam podkreśla jako dowód na to, że początek nie definiuje przyszłości: „Na WZ UW trafiłem z listy rezerwowej. Rok później byłem już wśród najlepszych studentów i otrzymałem stypendium. To pokazuje, że liczy się nie miejsce na liście, ale determinacja i umiejętność wykorzystania możliwości uczelni”.

Ceni przede wszystkim możliwość łączenia teorii z praktyką: „Wydział Zarządzania ukształtował moje myślenie o biznesie. Przede wszystkim zdobyłem tu kontakty, które procentują do dziś. Zawsze zachęcam studentów, żeby od początku łączyli naukę z realnymi projektami. Uczelnia daje do tego świetne możliwości”. Dla niego istotne było, że już w trakcie studiów mógł realizować własne pomysły, szukać staży i współpracować z biznesem. „Jeśli będę szukał talentów do startupu, zacznę od sieci kontaktów z UW” - mówi.

Ważne

Jego historia udowadnia, że uczelnia nie musi być wyłącznie przestrzenią nauki, lecz może stać się inkubatorem przedsiębiorczości. Studentom przypomina, by wykorzystywali dostęp do wykładowców, warsztatów, projektów i społeczności: pierwsze pomysły rodzą się tu, pierwsze porażki uczą tu, zanim ruszy się w świat. Dzięki temu absolwent nie wychodzi z uczelni jedynie z dyplomem, ale z siecią relacji, doświadczeniem i gotowością do działania.

Potrójna korona akredytacyjna i rekordowe zainteresowanie studiami

Wydział Zarządzania UW to jedna z nielicznych jednostek w Polsce, która może pochwalić się potrójną akredytacją: AACSB, EQUIS i AMBA. To wyróżnienie, nazywane „potrójną koroną”, świadczy o najwyższych standardach nauczania, badań, współpracy z biznesem i międzynarodowej mobilności. Proces akredytacji wymagał analizy misji, strategii, programów dydaktycznych, zaangażowania studentów i umiędzynarodowienia. Dzięki temu WZ UW znalazł się wśród elitarnych szkół biznesu na świecie.

Nie tylko jakość kształcenia przyciąga kandydatów - liczby mówią same za siebie. Podczas niedawnej rekrutacji na kierunek Business and Management wpłynęło 887 zgłoszeń na 40 miejsc, co daje około 22 kandydatów na jedno miejsce. Na kierunku Zarządzanie I stopnia stacjonarne zarejestrowano 2 828 zgłoszeń na 320 miejsc, czyli około 8,8 kandydatów na miejsce. Kierunek Finanse biznesu i rachunkowość I stopnia stacjonarne przyjął 368 osób z 1911 zgłoszeń, co daje około 6 kandydatów na miejsce. Największym zainteresowaniem cieszyły się: Zarządzanie (2828 zgłoszeń), Finanse biznesu i rachunkowość (1911 zgłoszeń), Business and Management (887 zgłoszeń) oraz Digital Marketing II stopnia (391 zgłoszeń). Te liczby pokazują, że kandydaci coraz częściej wybierają takie miejsca, gdzie edukacja łączy się z praktyką i otwiera drogę do biznesu.

Dziekan Wydziału prof. dr hab. Grzegorz Karasiewicz podkreśla znaczenie tego połączenia: „Naszym celem jest przygotować studentów nie tylko do pracy w firmach, ale także do bycia twórcami, założycielami i współtwórcami przedsięwzięć. Wspieramy projektowe podejście, współpracę z biznesem, międzynarodowe doświadczenie. Kiedy widzimy historię absolwenta, który na bazie pomysłu i studiów buduje globalny produkt, wiemy, że misja uczelni ma sens”.

Historia Huberta Adamczewskiego, od studenta z listy rezerwowej, przez stypendium, prace nad prototypem, kampanię crowdfundingową, po rozwój firmy technologicznej pokazuje, że biznes naprawdę może zacząć się na uczelni, jeszcze w trakcie nauki. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego stwarza warunki nie tylko do zdobywania wiedzy, lecz także do działania, eksperymentowania i budowania własnych przedsięwzięć.

Źródło: Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (WZ UW)

Edukacja
Rusza 4. edycja programu „Edukacja z wojskiem”. Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa i obronności
30 paź 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Obrony Narodowej zainaugurowały czwartą edycję programu „Edukacja z wojskiem”. To największa odsłona projektu, którego celem jest zwiększenie świadomości uczniów w zakresie bezpieczeństwa, obronności i reagowania w sytuacjach kryzysowych. Zajęcia w szkołach potrwają do 19 grudnia 2025 roku.

Studenci pobierający rentę rodzinną z ZUS muszą się pospieszyć. Do 31 października mają czas na złożenie zaświadczenia z uczelni
30 paź 2025

Zbliża się ostateczny termin dla studentów, którzy pobierają rentę rodzinną z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Do 31 października 2025 r. muszą oni dostarczyć do ZUS zaświadczenie do wniosku o kontynuowanie wypłaty renty. Brak dokumentu oznacza utratę prawa do wypłaty renty za październik.

Co wybrać: szkoła prywatna czy państwowa? 11,6 proc. szkół to szkoły prywatne, a jeszcze niedawno szkoła niepubliczna była luksusem
30 paź 2025

Szkoła prywatna czy państwowa - co jest lepsze dla dziecka? Obecnie aż 11,6 proc. szkół to szkoły prywatne, a jeszcze niedawno szkoła niepubliczna była luksusem. Obecnie co szóste dziecko uczęszcza do niepublicznej placówki.

Biznes zaczyna się na uczelni - uczelnie otwierają studentom drogę do startupowego sukcesu
29 paź 2025

Absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Hubert Adamczewski, współtworzy innowacyjną firmę technologiczną, która dzięki przemyślanej kampanii crowdfundingowej i pracowitości zespołu osiągnęła pierwsze globalne sukcesy. Jego historia pokazuje, że uczelnia może być nie tylko miejscem zdobywania wiedzy, ale również startem do świata biznesu. Wydział Zarządzania UW stwarza środowisko sprzyjające rozwojowi przedsiębiorczości już na etapie studiów.

Co 5. egzaminator popełnia błędy przy sprawdzaniu matur. Procedury odwoławcze są archaiczne. Co trzeba zmienić
29 paź 2025

Matura to najważniejszy egzamin w życiu młodego człowieka. Tymczasem co 5. egzaminator popełnia błędy przy sprawdzaniu matur. Często oznacza to koniec drogi na wymarzone studia. Procedury odwoławcze są archaiczne. Co trzeba zmienić?

Tak rodzice terroryzują nauczycieli i dyrekcję w podstawówkach. To już norma?
30 paź 2025

Czy w podstawówkach nie będzie już stawiania jedynek? Jeśli tak, to nie z powodu coraz lepszych uczniowskich wyników, a z obawy przed rodzicami, którzy do dyrekcji szkoły skarżą się na nauczycieli stawiających złe oceny. Szefostwo daje pedagogom do zrozumienia, że powodujące konflikt z rodzicami jedynki są… niemile widziane.

Z egzaminów próbnych nie wystawia się ocen! To dotyczy ósmoklasistów i maturzystów. Przypomniał o tym dyrektor CKE
28 paź 2025

Egzaminy próbne nie są obowiązkowe, ale szkoła może je zorganizować na podstawie zaleceń CKE. Trzeba jednak pamiętać, że nie wystawia się z nich ocen, a uczeń powinien otrzymać informację zwrotną o swoich mocnych i słabych stronach.

Bezpłatne studia podyplomowe dla nauczycieli: nauczanie nowego przedmiotu.
27 paź 2025

Od 1 września 2025 roku uczniowie techników oraz uczestnicy kwalifikacyjnych kursów zawodowych mogą wybrać nowy przedmiot – technik gospodarki nieruchomościami. Nauczyciele, którzy chcą prowadzić zajęcia z tego obszaru, mogą zdobyć kwalifikacje dzięki bezpłatnym studiom podyplomowym oferowanym przez czołowe uczelnie w Polsce.

2500 złotych dla nauczycieli. Wnioski można składać jeszcze do 21 listopada 2025 roku. Chodzi o konkretne grupy pracowników
28 paź 2025

Nauczyciele ponownie mogą się ubiegać o bon na laptop o wartości 2500 złotych. Czasu na złożenie wniosku jest niewiele. Skorzystać może ta grupa uprawnionych, która wcześniej nie miała możliwości ubiegania się o wsparcie, mimo że była do tego uprawniona.

Nagroda główna 7 tys. zł i płatne praktyki absolwenckie. Jak wziąć udział w konkursie Prezesa UOKiK?
27 paź 2025

Prezes UOKiK czeka na prace magisterskie o ochronie konkurencji lub ochronie konsumentów, napisane po polsku lub angielsku. Na zwycięzców czekają nagrody pieniężne i płatne praktyki absolwenckie.

pokaż więcej
Proszę czekać...