Reforma „Kompas Jutra” ma zmienić sposób nauczania i odejść od tradycyjnych prac domowych. Tymczasem raport Instytutu Badań Edukacyjnych wskazuje na spadek motywacji uczniów. Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer odpowiada: to opinie nauczycieli, a nie twarde dane. Jakie zmiany czekają szkoły od 2026 roku?
- Prace domowe pod lupą. Raport IBE wskazuje na spadek motywacji uczniów
- Lubnauer: To subiektywne opinie, a nie dowód na działanie reformy
- Czy brak ocenianych prac domowych szkodzi uczniom?
- Co trzeci uczeń ma korepetycje. Lubnauer: To kwestia kultury, nie oceny szkoły
- Reforma „Kompas Jutra”. Jakie zmiany wchodzą od 2025 i 2026 roku?
- Co oznacza „Kompas Jutra” dla uczniów i rodziców?
Prace domowe pod lupą. Raport IBE wskazuje na spadek motywacji uczniów
Instytut Badań Edukacyjnych opublikował raport dotyczący skutków wprowadzenia dobrowolności wykonywania prac domowych oraz rezygnacji z ich oceniania. Z dokumentu wynika, że:
- ponad 2/3 nauczycieli szkół podstawowych uważa, że motywacja i samodzielność uczniów pogorszyły się,
- nauczyciele zwracają uwagę na konieczność „szczególnej uwagi” w zakresie samodzielnej pracy ucznia.
Badanie objęło również nauczycieli szkół niepublicznych, których nie dotyczyło ministerialne rozporządzenie.
Lubnauer: To subiektywne opinie, a nie dowód na działanie reformy
Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer, pytana przez RMF FM o wyniki raportu, wskazała, że dane te należy traktować ostrożnie:
- jej zdaniem raport to „subiektywna ocena nauczycieli”,
- opinie te nie są równoznaczne z analizą efektów reformy,
- skoro spadek motywacji zgłaszają także szkoły niepubliczne, to przyczyna może leżeć poza rozporządzeniem o pracach domowych.
Lubnauer podkreśliła, że prace domowe w poprzedniej formie „na pewno nie wrócą”.
Czy brak ocenianych prac domowych szkodzi uczniom?
Wiceminister przypomniała, że wiele szkół niepublicznych już wcześniej:
- nie zadawało tradycyjnych prac domowych,
- mimo to ich uczniowie osiągali wysokie wyniki egzaminacyjne.
Według Lubnauer najważniejsze jest, aby nauczyciele potrafili „metodycznie i systematycznie” przygotowywać uczniów do samodzielnej pracy, a nie polegać na dużej liczbie zadań do domu.
Co trzeci uczeń ma korepetycje. Lubnauer: To kwestia kultury, nie oceny szkoły
Portal Oświatowy informuje, że około 1/3 uczniów korzysta z korepetycji. Zdaniem Lubnauer:
- to niekoniecznie wynik słabości szkoły,
- korepetycje są w Polsce elementem kultury edukacyjnej i troski rodziców,
- nawet przy dobrym nauczaniu część rodziców chce „dodatkowej powtórki materiału”.
Reforma — jak podkreśla wiceminister — nie ma na celu zastąpienia korepetycji, choć powinna poprawić efektywność nauczania w szkołach.
Reforma „Kompas Jutra”. Jakie zmiany wchodzą od 2025 i 2026 roku?
„Kompas Jutra” to długofalowa reforma struktur i treści kształcenia. Zakłada m.in.:
Nowe przedmioty od 1 września 2025 r.:
- Edukacja obywatelska,
- Edukacja zdrowotna.
Nowa podstawa programowa — wdrażanie etapami:
- 2026 r. – klasy I i IV szkół podstawowych,
- 2027 r. – klasy I szkół ponadpodstawowych oraz kolejne roczniki podstawówki,
- w następnych latach — dalsze roczniki wszystkich typów szkół.
Reforma przewiduje także:
- tydzień projektowy,
- doświadczenia edukacyjne,
- nacisk na „wiedzę głęboką”,
- większą integrację międzyprzedmiotową.
Co oznacza „Kompas Jutra” dla uczniów i rodziców?
Ministerstwo zapowiada, że reforma ma:
- poprawić jakość nauczania,
- odejść od mechanicznego zadawania prac domowych,
- rozwijać samodzielność, krytyczne myślenie i pracę projektową,
- zmniejszyć przeciążenie treściami,
- wyposażyć uczniów w kompetencje przyszłości.
Jednocześnie prace domowe mogą nadal istnieć, ale w zmienionej, dobrowolnej, nieocenianej formie.