Reforma „Kompas Jutra” a prace domowe: Lubnauer zapowiada, że w dawnej formie już nie wrócą. Co zmieni się w szkołach?

oprac. Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
praca domowa uczennica Katarzyna Lubnauer reforma edukacji prace domowe Kompas Jutra szkoła / Reforma „Kompas Jutra” a prace domowe: Lubnauer zapowiada, że w dawnej formie już nie wrócą. Co zmieni się w szkołach? / ShutterStock

Reforma „Kompas Jutra” ma zmienić sposób nauczania i odejść od tradycyjnych prac domowych. Tymczasem raport Instytutu Badań Edukacyjnych wskazuje na spadek motywacji uczniów. Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer odpowiada: to opinie nauczycieli, a nie twarde dane. Jakie zmiany czekają szkoły od 2026 roku?

rozwiń >

Prace domowe pod lupą. Raport IBE wskazuje na spadek motywacji uczniów

Instytut Badań Edukacyjnych opublikował raport dotyczący skutków wprowadzenia dobrowolności wykonywania prac domowych oraz rezygnacji z ich oceniania. Z dokumentu wynika, że:

Autopromocja
  • ponad 2/3 nauczycieli szkół podstawowych uważa, że motywacja i samodzielność uczniów pogorszyły się,
  • nauczyciele zwracają uwagę na konieczność „szczególnej uwagi” w zakresie samodzielnej pracy ucznia.

Badanie objęło również nauczycieli szkół niepublicznych, których nie dotyczyło ministerialne rozporządzenie.

Lubnauer: To subiektywne opinie, a nie dowód na działanie reformy

Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer, pytana przez RMF FM o wyniki raportu, wskazała, że dane te należy traktować ostrożnie:

  • jej zdaniem raport to „subiektywna ocena nauczycieli”,
  • opinie te nie są równoznaczne z analizą efektów reformy,
  • skoro spadek motywacji zgłaszają także szkoły niepubliczne, to przyczyna może leżeć poza rozporządzeniem o pracach domowych.

Lubnauer podkreśliła, że prace domowe w poprzedniej formie „na pewno nie wrócą”.

Czy brak ocenianych prac domowych szkodzi uczniom?

Wiceminister przypomniała, że wiele szkół niepublicznych już wcześniej:

  • nie zadawało tradycyjnych prac domowych,
  • mimo to ich uczniowie osiągali wysokie wyniki egzaminacyjne.

Według Lubnauer najważniejsze jest, aby nauczyciele potrafili „metodycznie i systematycznie” przygotowywać uczniów do samodzielnej pracy, a nie polegać na dużej liczbie zadań do domu.

Co trzeci uczeń ma korepetycje. Lubnauer: To kwestia kultury, nie oceny szkoły

Portal Oświatowy informuje, że około 1/3 uczniów korzysta z korepetycji. Zdaniem Lubnauer:

  • to niekoniecznie wynik słabości szkoły,
  • korepetycje są w Polsce elementem kultury edukacyjnej i troski rodziców,
  • nawet przy dobrym nauczaniu część rodziców chce „dodatkowej powtórki materiału”.

Reforma — jak podkreśla wiceminister — nie ma na celu zastąpienia korepetycji, choć powinna poprawić efektywność nauczania w szkołach.

Reforma „Kompas Jutra”. Jakie zmiany wchodzą od 2025 i 2026 roku?

„Kompas Jutra” to długofalowa reforma struktur i treści kształcenia. Zakłada m.in.:

Nowe przedmioty od 1 września 2025 r.:

  • Edukacja obywatelska,
  • Edukacja zdrowotna.

Nowa podstawa programowa — wdrażanie etapami:

  • 2026 r. – klasy I i IV szkół podstawowych,
  • 2027 r. – klasy I szkół ponadpodstawowych oraz kolejne roczniki podstawówki,
  • w następnych latach — dalsze roczniki wszystkich typów szkół.

Reforma przewiduje także:

  • tydzień projektowy,
  • doświadczenia edukacyjne,
  • nacisk na „wiedzę głęboką”,
  • większą integrację międzyprzedmiotową.

Co oznacza „Kompas Jutra” dla uczniów i rodziców?

Ministerstwo zapowiada, że reforma ma:

  • poprawić jakość nauczania,
  • odejść od mechanicznego zadawania prac domowych,
  • rozwijać samodzielność, krytyczne myślenie i pracę projektową,
  • zmniejszyć przeciążenie treściami,
  • wyposażyć uczniów w kompetencje przyszłości.

Jednocześnie prace domowe mogą nadal istnieć, ale w zmienionej, dobrowolnej, nieocenianej formie.

Edukacja
Solidarność apeluje do prezydenta, żeby nie podpisywał reformy edukacji. Kontrowersje wokół nowelizacji Prawa oświatowego
03 gru 2025

Nowelizacja Prawa oświatowego, którą Sejm skierował do podpisu prezydenta, wywołała gwałtowną reakcję środowisk nauczycielskich. NSZZ „Solidarność” w ostrym apelu domaga się weta, ostrzegając przed „chaosem organizacyjnym”, wzrostem biurokracji i pogorszeniem jakości kształcenia. Sprawdzamy, jakie zmiany przewiduje reforma i dlaczego budzi tak duże emocje.

Rewolucja w szkołach podstawowych. Rząd ogłasza zmiany, które mają powstrzymać likwidację placówek
03 gru 2025

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa oświatowego, który ma pomóc gminom w utrzymaniu małych szkół mimo spadku liczby uczniów. Placówki zyskają nowe funkcje – od opieki nad dziećmi do lat 3 po zajęcia dla seniorów – a samorządy większą elastyczność w organizacji edukacji.

Cyfrowa legitymacja nauczyciela w mObywatelu – jak dodać dokument i korzystać z ulg?
02 gru 2025

Ponad pół miliona nauczycieli w Polsce może już korzystać z cyfrowej legitymacji nauczyciela w aplikacji mObywatel. Od 30 listopada 2025 r. dokument ten stał się równoważny legitymacji fizycznej i pozwala m.in. na korzystanie z ulg komunikacyjnych, zniżek w instytucjach kultury oraz ofert prywatnych. Sprawdź, jak łatwo dodać legitymację do aplikacji i jakie korzyści daje nauczycielom.

Nowe kwoty dotacji na podręczniki w 2026 r. Wzrost nawet o 20 proc. – założenia projektu rozporządzenia
02 gru 2025

Od 1 kwietnia 2026 r. maksymalne kwoty dotacji celowej na podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe wzrosną o 20 proc. – wynika z założeń projektu rozporządzenia opublikowanego w wykazie prac legislacyjnych rządu. Największe podwyżki obejmą klasy VII–VIII. W niektórych przypadkach pozostaną jednak dotychczasowe stawki.

Edukacja zdrowotna w szkołach przyciąga tylko 30 proc. uczniów. MEN zapowiada zmiany i możliwy obowiązek
02 gru 2025

Mimo że edukacja zdrowotna zastąpiła wychowanie do życia w rodzinie i miała stać się jednym z kluczowych przedmiotów, w zajęciach uczestniczy jedynie ok. 30 proc. uczniów. Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada analizę danych i rozważa wprowadzenie obowiązku.

Zmiany w harmonogramie ferii zimowych 2026. MEN informuje o terminach
02 gru 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło zmiany w organizacji ferii zimowych 2026. Zamiast dotychczasowych czterech tur, uczniowie będą wypoczywać w trzech. Choć decyzja ma usprawnić ruch turystyczny i zmniejszyć korki, rodzice i branża turystyczna reagują z mieszanymi uczuciami. Resort Barbary Nowackiej tłumaczy, dlaczego zdecydowano się na korektę i jak ma ona wpłynąć na komfort zimowego wypoczynku.

Małe szkoły jednak nie znikną? Rząd szykuje ważne zmiany w Prawie oświatowym. Budynki szkół mają służyć całej społeczności
02 gru 2025

Nowelizacja Prawa oświatowego, którą wkrótce zajmie się rząd, ma zatrzymać falę likwidacji małych szkół podstawowych. Budynki oświatowe będą mogły pełnić nowe funkcje społeczne – od opieki żłobkowej po działania senioralne. To odpowiedź na szybko postępujące zmiany demograficzne w Polsce.

ADORE 2026. ORE organizuje bezpłatny kurs dla dyrektorów szkół. Ruszyły zapisy
01 gru 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji ogłosił nabór do rocznej Akademii Dyrektorów ORE – ADORE 2026. To bezpłatny program rozwojowy dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół oraz nauczycieli konsultantów, który ma pomóc w budowaniu nowoczesnego stylu zarządzania placówką. Zapisy trwają tylko do 9 grudnia 2025 r.

Nauczyciele dostaną wsparcie do nowego przedmiotu. Rusza ogólnopolski projekt z pakietami dydaktycznymi i konkursem dla szkół
01 gru 2025

Od września uczniowie szkół ponadpodstawowych uczą się nowego obowiązkowego przedmiotu – edukacji obywatelskiej. Choć reforma miała wzmocnić kompetencje społeczne i obywatelskie młodych ludzi, wielu nauczycieli sygnalizowało brak praktycznych narzędzi i przygotowania metodycznego. Teraz sytuacja ma się zmienić. Fundacja Zwolnieni z Teorii oraz Fundacja Enea – Energia Wspólnoty ogłosiły wspólny projekt, w ramach którego do około 3500 szkół trafią profesjonalne materiały dydaktyczne, mające ułatwić prowadzenie zajęć opartych na projektach społecznych.

MEN blokuje szybkie kursy dla nauczycieli przedszkoli. „Nie da się zdobyć kwalifikacji w kilka miesięcy”
01 gru 2025

Resort edukacji ostatecznie odrzuca pomysł stworzenia ekspresowych kursów dla kandydatów do pracy w przedszkolach. Powód? Obowiązujące przepisy wymagają pięcioletniego toku kształcenia. Jednocześnie maleje liczba wakatów, choć problem braków kadrowych nadal pozostaje aktualny.

pokaż więcej
Proszę czekać...