REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnianie specjalistów w szkołach niepublicznych [Projekt nowelizacji Ustawy - Karta Nauczyciela z 13.06.2025]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pedagog, szkoła, nauczyciel
Zatrudnianie specjalistów w szkołach niepublicznych [Projekt nowelizacji Ustawy - Karta Nauczyciela z 13.06.2025]pedagog, szkoła, nauczyciel
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela. Celem zmian jest ułatwienie zatrudniania nauczycieli specjalistów w niepublicznych placówkach oświatowych, co ma pomóc w szybszym spełnianiu obowiązujących standardów kadrowych.

W poniedziałek, 16 czerwca 2025 r., do opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela. Jak już wyżej zostało wspomniane, chodzi o łatwiejsze zatrudnianie specjalistów w szkołach niepublicznych. Jest to projekt deregulacyjny. Odpowiada na postulat zniesienia ograniczenia, które pozwala obecnie zatrudniać nauczycieli specjalistów w szkołach niepublicznych na podstawie umów innych niż o pracę (np. zlecenie czy B2B) tylko do 4 godzin tygodniowo.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Etaty nauczycieli specjalistów

Kwestie dotyczące etatów nauczycieli specjalistów uregulowane są w art. 42d Ustawy - Karta Nauczyciela. Za nauczycieli specjalistów uważa się:

  • nauczycieli pedagogów,
  • pedagogów specjalnych,
  • psychologów,
  • logopedów,
  • terapeutów pedagogicznych.

Zatrudniani są oni w przedszkolu niebędącym przedszkolem specjalnym, w szkole podstawowej, liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego oraz w zespole, w skład którego wchodzi to przedszkole lub ta szkoła. Powyższe nie ma zastosowania w przypadku szkół dla dorosłych oraz szkół i zespołów szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej.

W przedszkolach, szkołach i zespołach placówek musi być zatrudniona określona liczba nauczycieli specjalistów (pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych), w zależności od liczby dzieci lub uczniów:

REKLAMA

  • 1–10 dzieci/uczniów – minimum 0,25 etatu,
  • 11–20 dzieci/uczniów – minimum 0,4 etatu,
  • 21–30 dzieci/uczniów – minimum 0,6 etatu,
  • 31–40 dzieci/uczniów – minimum 0,8 etatu,
  • 41–50 dzieci/uczniów – minimum 1 etat,
  • 51–100 dzieci/uczniów – minimum 1,5 etatu.

Należy pamiętać, że do łącznej liczby etatów nie wlicza się etatów nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudnianych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym. W przedszkolach, szkołach lub zespołach, w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50, obowiązują dodatkowe wymogi dotyczące zatrudnienia specjalistów. Pedagodzy specjalni muszą stanowić co najmniej 25 proc. całkowitej liczby etatów nauczycieli specjalistów, określonej w przepisach. Psychologowie również muszą stanowić co najmniej 25 proc. tej liczby. Podstawą do obliczenia liczby wymaganych etatów jest stan liczby uczniów lub dzieci na 1 września danego roku szkolnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatrudnianie specjalistów w szkołach niepublicznych

Od 1 września 2022 r. trwa wdrażanie standardów zatrudniania nauczycieli specjalistów w szkołach i przedszkolach, podzielone na dwa etapy – pierwszy rozpoczął się we wrześniu 2022 r., drugi ruszył 1 września 2024 r. Zwiększenie liczby specjalistów ma zapewnić uczniom łatwiejszy dostęp do wsparcia psychologiczno-pedagogicznego bez konieczności posiadania opinii czy orzeczenia z poradni. Tymczasem szkoły niepubliczne mają duże trudności z realizacją tych standardów – według danych z Systemu Informacji Oświatowej (stan na 6 czerwca 2025 r.) tylko 24,03% z nich spełnia wymagania dotyczące zatrudnienia specjalistów.

Zatrudnianie specjalistów w szkołach niepublicznych [Projekt nowelizacji Ustawy - Karta Nauczyciela z 13.06.2025]

Najważniejsze założenia projektu:

  • Możliwość pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej – nauczyciele specjaliści będą mogli być zatrudniani na maksymalnie 9 godzin tygodniowo w formie umowy zlecenia lub B2B.
  • Wliczanie do standardów zatrudnienia – tacy nauczyciele będą uwzględniani przy ocenie spełnienia wymogów kadrowych.
  • Wymogi formalne – kandydaci będą musieli posiadać odpowiednie kwalifikacje oraz spełniać warunki etyczne i prawne, m.in. brak postępowań karnych i dyscyplinarnych oraz niekaralność za przestępstwa umyślne.

Nowe przepisy mają obowiązywać do 31 sierpnia 2027 r. i będą dotyczyły wyłącznie nauczycieli specjalistów pracujących bezpośrednio z uczniami w niepublicznych placówkach. Po tym czasie planowana jest ocena skuteczności rozwiązań i ewentualne ich utrwalenie.

Projekt z 13 czerwca 2025 r. zakłada dodanie art. 93d w ustawie z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela:

„Art. 93d. 1. Do dnia 31 sierpnia 2027 r. w niepublicznych przedszkolach, szkołach i zespołach, o których mowa w art. 42d ust. 1, nauczycielom, o których mowa w art. 42d ust. 1, można powierzyć prowadzenie zajęć bezpośrednio z uczniami lub wychowankami w wymiarze nie wyższym niż 9 godzin tygodniowo również na innej podstawie niż umowa o pracę, jeżeli w treści łączącego strony stosunku prawnego nie przeważają cechy charakterystyczne dla stosunku pracy.
2. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 1, prowadzący zajęcia na innej podstawie niż umowa o pracę, musi spełniać warunki, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 3–5. Przepisy art. 10 ust. 8a i 8b stosuje się odpowiednio.
3. Do dnia 31 sierpnia 2027 r. przy obliczaniu łącznej liczby etatów, o której mowa w art. 42d ust. 3, uwzględnia się liczbę godzin zajęć realizowanych przez nauczycieli, którym zgodnie z ust. 1 powierzono prowadzenie zajęć na podstawie innej niż umowa o pracę, traktując każdą zrealizowaną godzinę powierzonych zajęć jako jedną dwudziestą tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela w wysokości 20 godzin.”.

Za projekt odpowiedzialne jest Ministerstwo Edukacji Narodowej. Projekt zakłada wejście w życie przepisów po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uczniowie ze szkół artystycznych ze stypendium ministra kultury

MKiDN poinformowało, że 94 uczniów z całej Polski, kształcących się w szkołach muzycznych, plastycznych i baletowych, otrzymało za swoje osiągnięcia stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZPP: Powiaty nie powinny włączać szkół gminnych do programu „Wyjście z klasą”

Związek Powiatów Polskich (ZPP) skierował do starostów rekomendację dotyczącą realizacji rządowego programu „Wyjście z klasą”, prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Organizacja zaleca, by powiaty składały wnioski wyłącznie w odniesieniu do szkół, dla których są organem prowadzącym, bez włączania w program szkół gminnych.

Rusza 4. edycja programu „Edukacja z wojskiem”. Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa i obronności

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Obrony Narodowej zainaugurowały czwartą edycję programu „Edukacja z wojskiem”. To największa odsłona projektu, którego celem jest zwiększenie świadomości uczniów w zakresie bezpieczeństwa, obronności i reagowania w sytuacjach kryzysowych. Zajęcia w szkołach potrwają do 19 grudnia 2025 roku.

Studenci pobierający rentę rodzinną z ZUS muszą się pospieszyć. Do 31 października mają czas na złożenie zaświadczenia z uczelni

Zbliża się ostateczny termin dla studentów, którzy pobierają rentę rodzinną z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Do 31 października 2025 roku muszą oni dostarczyć do ZUS zaświadczenie do wniosku o kontynuowanie wypłaty renty. Brak dokumentu oznacza utratę prawa do wypłaty renty za październik.

REKLAMA

Co wybrać: szkoła prywatna czy państwowa? 11,6 proc. szkół to szkoły prywatne, a jeszcze niedawno szkoła niepubliczna była luksusem

Szkoła prywatna czy państwowa - co jest lepsze dla dziecka? Obecnie aż 11,6 proc. szkół to szkoły prywatne, a jeszcze niedawno szkoła niepubliczna była luksusem. Obecnie co szóste dziecko uczęszcza do niepublicznej placówki.

Biznes zaczyna się na uczelni - uczelnie otwierają studentom drogę do startupowego sukcesu

Absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Hubert Adamczewski, współtworzy innowacyjną firmę technologiczną, która dzięki przemyślanej kampanii crowdfundingowej i pracowitości zespołu osiągnęła pierwsze globalne sukcesy. Jego historia pokazuje, że uczelnia może być nie tylko miejscem zdobywania wiedzy, ale również startem do świata biznesu. Wydział Zarządzania UW stwarza środowisko sprzyjające rozwojowi przedsiębiorczości już na etapie studiów.

Co 5. egzaminator popełnia błędy przy sprawdzaniu matur. Procedury odwoławcze są archaiczne. Co trzeba zmienić

Matura to najważniejszy egzamin w życiu młodego człowieka. Tymczasem co 5. egzaminator popełnia błędy przy sprawdzaniu matur. Często oznacza to koniec drogi na wymarzone studia. Procedury odwoławcze są archaiczne. Co trzeba zmienić?

Tak rodzice terroryzują nauczycieli i dyrekcję w podstawówkach. To już norma?

Czy w podstawówkach nie będzie już stawiania jedynek? Jeśli tak, to nie z powodu coraz lepszych uczniowskich wyników, a z obawy przed rodzicami, którzy do dyrekcji szkoły skarżą się na nauczycieli stawiających złe oceny. Szefostwo daje pedagogom do zrozumienia, że powodujące konflikt z rodzicami jedynki są… niemile widziane.

REKLAMA

Z egzaminów próbnych nie wystawia się ocen! To dotyczy zarówno ósmoklasistów, jak i maturzystów. Przypomniał o tym dyrektor CKE. A co na to nauczyciele?

Egzaminy próbne nie są obowiązkowe, ale szkoła może je zorganizować na podstawie zaleceń CKE. Trzeba jednak pamiętać, że nie wystawia się z nich ocen, a uczeń powinien otrzymać informację zwrotną o swoich mocnych i słabych stronach.

Bezpłatne studia podyplomowe dla nauczycieli: nauczanie nowego przedmiotu.

Od 1 września 2025 roku uczniowie techników oraz uczestnicy kwalifikacyjnych kursów zawodowych mogą wybrać nowy przedmiot – technik gospodarki nieruchomościami. Nauczyciele, którzy chcą prowadzić zajęcia z tego obszaru, mogą zdobyć kwalifikacje dzięki bezpłatnym studiom podyplomowym oferowanym przez czołowe uczelnie w Polsce.

REKLAMA