REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kościół organizuje nabożeństwa, ministerstwo organizuje lekcje religii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
katecheta, szkoła, religia
katecheta, szkoła, religia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Szefowa resortu edukacji w rozmowie z PAP powiedziała: - Tak jak minister edukacji nie decyduje, w jaki sposób Kościół organizuje nabożeństwa, tak to ministerstwo organizuje lekcje religii. Rząd ma swój plan, który realizuje.

Kościół chce więcej lekcji religii w szkołach

W styczniu br. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie, zgodnie z którym od 1 września 2025 r. religia lub etyka będą się odbywać w wymiarze jednej godziny tygodniowo – bezpośrednio przed obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi ucznia lub bezpośrednio po nich. Zasada nie obowiązuje jednak w tych oddziałach szkoły podstawowej, w których – na dzień 15 września roku szkolnego – wszyscy uczniowie uczęszczają na lekcję religii lub etyki. Jak nowe przepisy komentuje strona kościelna? - W sprawie lekcji religii w szkole będziemy odwoływać się do instytucji międzynarodowych - zapowiedział w czwartek wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Józef Kupny.

REKLAMA

Autopromocja

PAP poprosiła we wtorek ministrę edukacji o komentarz do zapowiedzi arcybiskupa. Nowacka zaznaczyła, że zgodnie z obowiązującymi umowami religia w szkołach będzie realizowana. - Natomiast nie ma żadnego przepisu, który by nakazywał organizowanie jej w wymiarze dwóch godzin tygodniowo - wskazała. Nowacka dodała, że wie, iż kościoły pracują nad zmienioną podstawą programową religii, którą mają pokazać katechetom w maju lub czerwcu. Powiedziała także, że resort patrzy na dobro młodzieży i na dobrą organizację czasu i nie zgadza się, żeby dyskryminować dzieci, które nie uczęszczają na religię i tracą czas czekając na kolejne zajęcia. Dlatego, jak wyjaśniła, zajęcia z religii są nieobowiązkowe i zgodnie z nowymi przepisami mają odbywać się na pierwszej lub ostatniej godzinie.

Kościół organizuje nabożeństwa, ministerstwo organizuje lekcje religii

REKLAMA

Szefowa resortu powiedziała: - Każdy ma prawo mieć inne zdanie, ale przypominam, że to rząd, to minister edukacji decyduje o organizacji lekcji. Jak zaznaczyła, "tak, jak minister edukacji nie decyduje o tym, w jaki sposób Kościół organizuje nabożeństwa, tak to ministerstwo organizuje lekcje religii". Dodała, że lekcje są w szkole, "bo taka jest wola rodziców i są zorganizowane tak, by było najwygodniej dla szkoły".

Abp Kupny zapytany, czy widzi nadzieję na osiągnięcie porozumienia z rządem w kwestiach spornych, takich jak lekcje religii w szkołach, odpowiedział, że "nadzieja zawsze jest". Z kolei ministra Nowacka pytana przez PAP, czy widzi miejsce na dialog z Kościołem, odparła: "my się wielokrotnie spotykaliśmy ze stroną kościelną - były spotkania w ramach działań Ministerstwa Edukacji Narodowej, w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Episkopatu - tych spotkań było naprawdę dużo". Jak jednak zaznaczyła, "rząd ma swój plan, który realizuje". Poinformowała, że ograniczenie lekcji religii do jednej tygodniowo w szkole może przynieść około półtora miliarda złotych oszczędności do budżetu.

Zdaniem ministry: - Kościoły i związki wyznaniowe mogą organizować dodatkowe zajęcia, również w innych miejscach, np. w salkach katechetycznych lub gdziekolwiek chcą. Mogą też, jak powiedziała, umówić się ze szkołą, że w tych miejscach będą organizowali tę drugą, dodatkową godzinę. "Natomiast też mówimy o pewnym działaniu państwa i racjonalizacji funkcjonowania również lekcji religii pod kątem przeciążenia młodzieży. Widzimy to" - dodała. Szefowa MEN zaznaczyła, że dialog z Kościołem "jest prowadzony, był prowadzony, natomiast jeżeli my składamy pewną propozycję, a słyszymy właściwie weto, to bardzo ciężko jest mówić o dalszym dialogu" - dodała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwestie prawne

REKLAMA

W czwartek biuro prasowe Konferencji poinformowało, że Prezydium KEP przekazało I Prezes Sądu Najwyższego petycję z prośbą o wystąpienie z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności trybu wydania rozporządzenia minister edukacji. Jesienią ub.r. TK badał zgodność z konstytucją innego rozporządzenia ws. organizacji lekcji religii. Chodziło o możliwość łączenia na lekcjach religii uczniów w grupy międzyoddziałowe i międzyklasowe jedynie w przypadku, kiedy liczba uczniów w grupie jest mniejsza niż siedem.

Trybunał 27 listopada 2024 r. orzekł, że rozporządzenie to jest niezgodne z przepisem ustawy o systemie oświaty mówiącym, że minister edukacji określa w drodze rozporządzenia warunki organizacji nauki religii w porozumieniu z władzami kościołów i związków wyznaniowych. W odpowiedzi na wyrok MEN oświadczyło, że postanowienie TK nie wywołuje skutków prawnych. Według MEN rozporządzenie zostało wydane zgodnie z prawem i ma moc powszechnie obowiązującą.

25 lutego br. Prezydium KEP wystosowało list do premiera Donalda Tuska z prośbą o udzielenie informacji publicznej w sprawie braku publikacji tego wyroku TK. Tego samego dnia abp Kupny przekazał, że podjęcie kolejnych kroków uzależnione jest m.in. od odpowiedzi premiera na ten list.

pak/ jann/ mhr/

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa podstawa programowa z WF od roku szkolnego 2025/2026. Uwagi RPD. Co z testami sprawnościowymi?

Od roku szkolnego 2025/2026 uczniów czekają istotne zmiany na lekcjach wychowania fizycznego – nowa podstawa programowa ma odejść od sztywnego nauczania technik na rzecz promowania aktywności jako stylu życia. Choć wśród założeń znalazły się m.in. testy sprawnościowe, Rzeczniczka Praw Dziecka apeluje o ich dobrowolność i przestrzega przed ryzykiem dyskryminacji mniej sprawnych uczniów.

Nagrody dla nauczycieli: od kuratorów oświaty i od MEN. Jest rozporządzenie, ale zmiany w 2026 r.

Zbliża się koniec roku szkolnego 2024/2025. To dobry moment, żeby dokonać pewnych podsumowań i sprawdzić jakie są możliwości uzyskania przez nauczycieli dodatkowych gratyfikacji finansowych za ich całoroczny trud dydaktyczny, zaangażowanie i ogrom pracy. Tak, tak - wielu powie, że nauczyciele pracują kilkanaście godzin w tygodniu i przecież dostali podwyżki, ale nie polaryzujmy jeszcze bardziej społeczeństwa. Każdy ma prawo do wyróżnienia, w tym finansowego, jeżeli swoją pracą na to zasłużył i spełnił przesłanki do otrzymania nagrody czy premii.

Nagrody jubileuszowe dla nauczycieli od 1 stycznia 2026 r. Co się zmieni? [PROJEKT]

W dalszym ciągu trwają prace nad nowelizacją ustawy – Karta Nauczyciela. W projekcie zaproponowano wiele zmian korzystnych dla nauczycieli. Chodzi m.in. o rozszerzenie uprawnień nauczycieli w zakresie nagrody jubileuszowej.

Nie wszyscy uczniowie mogą korzystać z zajęć pozalekcyjnych. Jest interwencja w sprawie wykluczenia transportowego

Rzeczniczka Praw Dziecka podkreśla, iż dzieci i młodzież wykluczone transportowo nie mają takich samych szans, jak rówieśnicy i nie mogą w pełni wykorzystywać swojego potencjału.

REKLAMA

Egzamin zawodowy lato 2025 – terminy i zasady zdawania [Formuła 2012, Formuła 2017, Formuła 2019]

2 czerwca 2025 r. rozpoczęła się kolejna sesja egzaminu zawodowego w Formule 2019 oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w Formule 2012 i w Formule 2017. To ostatnia sesja egzaminacyjna dla egzaminu w Formule 2012.

Nawet 5 tys. zł rocznie przez 3 lata na dodatkowe zajęcia dla uczniów. Jakie kryteria?

Ruszył nabór na stypendia dla uczniów w ramach programu Indywidualne Konta Rozwojowe Junior (IKR Junior). Skorzystają z nich uczniowie klas 5–8 szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych (z wyjątkiem szkół policealnych). Pomoc skierowana jest uczniów, pochodzących z rodzin o niskich dochodach.

Nowe kierunki na Uniwersytecie Śląskim. Ruszyła rekrutacja

Na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach rozpoczęła się rekrutacja na rok akademicki 2025/2026. Nabór dotyczy studiów I i II stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich. Studenci mogą wybierać spośród 96 kierunków i 9 programów w języku angielskim, prowadzonych w Katowicach, Cieszynie, Chorzowie i Sosnowcu.

Opieka nad dziećmi do lat 3: wszystko o nowych standardach i deklaracji RKZ-2

Od 1 stycznia 2026 r., zgodnie z ustawą z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, wszystkie instytucje opieki będą musiały spełnić standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Od 1 czerwca 2025 r. podmioty prowadzące opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 mogą dobrowolnie zgłaszać informację o stosowaniu nowych standardów opieki. Jak złożyć deklarację?

REKLAMA

300 zł na wyprawkę szkolną w roku szkolnym 2025/2026 dla uczniów w wieku do 24 r.ż. Świadczenie przyznawane jest bez względu na dochód

Rodzice i opiekunowie mogą ubiegać się o świadczenie "Dobry start", które wynosi 300 zł i przysługuje na każde uczące się dziecko w wieku od 7 do 20 lat. W przypadku dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności, wsparcie przysługuje aż do ukończenia 24. roku życia.

Sztuczna inteligencja w edukacji. Zagrożenie czy dobrodziejstwo? [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Jak nauczyciele mogą korzystać ze sztucznej inteligencji w codziennej pracy dydaktycznej? Jakie korzyści i pułapki związane są ze stosowaniem AI w edukacji? Na co zwracać uwagę? Na te i wiele innych pytań związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w edukacji odpowiedział nam ekspert, trener, Head of AI w BUZZcenter Radosław Mechło.

REKLAMA