REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co po maturze 2025? A może lepsza jest edukacja, która nie kończy się egzaminem?

Co po maturze 2025? A może lepsza jest edukacja, która nie kończy się egzaminem?
Co po maturze 2025? A może lepsza jest edukacja, która nie kończy się egzaminem?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Tegoroczne wyniki matur - ze zdawalnością na poziomie 84,1% - jak co roku wywołały falę emocji, dyskusji i społecznych porównań. To moment, który jedni świętują z ulgą, a inni przyjmują z rozczarowaniem, niepewnością lub pytaniami o dalszą drogę. Dla wielu młodych ludzi egzamin maturalny pozostaje jednym z najważniejszych punktów zwrotnych w dotychczasowej edukacyjnej podróży - rodzajem rytuału przejścia, który symbolicznie kończy pewien etap i otwiera nowy. Z jednej strony to świadectwo determinacji i podsumowanie lat nauki, z drugiej - coraz częściej również znak systemu, którego sensowność i dostosowanie do wyzwań współczesnego świata są kwestionowane. Czy matura w obecnej formie wciąż ma realną wartość, czy też staje się coraz bardziej anachronicznym mechanizmem, którego rola wymaga ponownego przemyślenia?

rozwiń >

Edukacja bez jednego strzału

Jako osoba od lat zaangażowana w edukację międzynarodową widzę potrzebę głębszej refleksji nad tym, jak oceniamy uczniów i jak definiujemy sukces w edukacji. W modelu, który realizujemy w amerykańskim liceum online działającym w elastycznej formule (JDJ IOS) nie chodzi o rezygnację z ocen ani obniżanie wymagań, lecz o zupełnie inne podejście: rozłożenie procesu oceniania na cztery lata systematycznej i zrównoważonej pracy, w której liczy się nie tylko wynik końcowy, ale także postęp, zaangażowanie, rozwój kompetencji i indywidualne talenty. W takim ujęciu egzamin końcowy – jeśli w ogóle ma miejsce – nie stanowi punktu kulminacyjnego, lecz jest jednym z wielu elementów wspierających rozwój ucznia. To filozofia, w której ocenianie ma charakter formatywny, kształtujący, a nie wyłącznie podsumowujący. Takie podejście pozwala lepiej dostosować proces nauczania do realnych potrzeb młodych ludzi i wyzwań, przed którymi stają – zarówno dziś, jak i w przyszłości. To edukacja, która nie zamyka się w jednym dniu, jednej sali ani na jednej kartce, lecz rozwija się i dojrzewa razem z uczniem.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy szkoła staje się źródłem lęku

W debacie o przyszłości edukacji coraz częściej przywołuje się badania, które jednoznacznie wskazują na szkodliwy wpływ egzaminów wysokiego ryzyka na zdrowie psychiczne uczniów.

Norweska analiza opublikowana w Higher Education w 2023 roku wykazała, że niepowodzenie na egzaminie końcowym znacząco zwiększa ryzyko zaburzeń psychicznych i ogranicza szanse na dalszą edukację¹. Z kolei badania australijskie, przeprowadzone przez Australian Psychological Society pokazują, że u niemal połowy uczniów w ostatniej klasie szkoły średniej występują objawy klinicznego lęku egzaminacyjnego². Wreszcie - raport National Bureau of Economic Research (USA) wykazał, że wysoki poziom stresu mierzonego biologicznie (np. poziom kortyzolu) w dniu egzaminu koreluje z wyraźnym obniżeniem wyników testowych³.

Nie chodzi przy tym o eliminację ocen, ale o ich mądrzejsze, bardziej rozłożone w czasie i mniej opresyjne zastosowanie.

Zamiast siedzieć w ławce – rozwijaj portfolio i kompetencje przyszłości. Na co dziś naprawdę zwracają uwagę najbardziej prestiżowe uczelnie?

Coraz większym zainteresowaniem w anglosaskich systemach edukacyjnych cieszą się elastyczne modele kształcenia, oparte na samodzielnie realizowanych modułach tematycznych w formule online. W odróżnieniu od tradycyjnych szkół nie opierają się na sztywnym harmonogramie ani jednolitych zajęciach grupowych, lecz umożliwiają spersonalizowaną naukę we własnym tempie – przy indywidualnym wsparciu online nauczycieli, którzy monitorują postępy i udzielają merytorycznej informacji zwrotnej.

Rozwiązanie to sprzyja tworzeniu wartościowego portfolio edukacyjnego. Uczniowie realizują projekty wymagające samodzielnego pozyskiwania informacji, analizy i prezentacji efektów pracy, co rozwija nie tylko umiejętności akademickie, ale również kompetencje komunikacyjne, organizacyjne oraz tzw. future skills – zdolności niezbędne w dynamicznie zmieniającym się świecie.

REKLAMA

Zamiast spędzać większość dnia w klasie, młodzież może efektywniej zarządzać swoim czasem, angażując się w rozwój osobisty i działania społeczne – od pasji i sportu, przez wolontariat i aktywność artystyczną, po pierwsze doświadczenia zawodowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To właśnie taka różnorodna i świadomie budowana ścieżka rozwoju coraz częściej decyduje o sukcesie rekrutacyjnym – szczególnie w przypadku prestiżowych uczelni, które stosują podejście holistyczne. Liczy się nie tylko wynik testu, ale całościowy obraz kandydata: jego zaangażowanie, dojrzałość, spójność działań oraz umiejętność samodzielnego kierowania własnym procesem uczenia się. Jak podkreśla Harvard University, w procesie rekrutacji brane są pod uwagę m.in. osobiste wartości, motywacja, inicjatywa, pasje i działania wykraczające poza program szkolny⁵.

Polecamy: INFORLEX Oświata

Świat nie czeka – edukacja się zmienia

Warto przywołać zmieniające się podejście do edukacji również w innych częściach świata. W Wielkiej Brytanii – coraz częściej podnoszone są głosy, także ze strony byłych ministrów edukacji, wzywające do ograniczenia roli egzaminów zewnętrznych i wprowadzenia elementów oceny ciągłej. Finlandia od dawna stawia na zaufanie do nauczyciela jako osoby najlepiej znającej możliwości ucznia. W Kanadzie oraz krajach skandynawskich systemy oparte na projektach, pracach semestralnych i obserwacji postępów stały się standardem, a nie alternatywą.

To nie przypadek, że kraje te niezmiennie znajdują się w czołówce rankingów jakości edukacji - również pod względem dobrostanu psychicznego uczniów⁴.

Bez matury, ale nie bez ambicji

Nie sposób pominąć szerszego kontekstu cywilizacyjnego. Rynek pracy, do którego mają przygotować się dzisiejsi licealiści, zmienia się radykalnie. Umiejętność uczenia się przez całe życie, krytyczne myślenie, komunikacja międzykulturowa, inteligencja emocjonalna, zdolność współpracy i adaptacji – to kompetencje, których nie da się rzetelnie zweryfikować za pomocą jednorazowego egzaminu. W tym sensie reforma systemu oceniania – bardziej formatywnego, wspierającego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb – nie jest ideologicznym kaprysem, lecz konieczną odpowiedzią na rzeczywistość.

To, że uczniowie JDJ kończą edukację średnią bez matury (w rozumieniu państwowego egzaminu), nie oznacza, że unikają wysiłku czy odpowiedzialności. Wręcz przeciwnie – system oparty na pracy ciągłej wymaga od nich samodzielności, zaangażowania i dobrej organizacji. Zamiast przystępować do matury zdobywają American High School Diploma – amerykański odpowiednik świadectwa maturalnego, uznawany przez uczelnie na całym świecie. Na mocy Konwencji Lizbońskiej z 1997 roku, dokument ten uprawnia do ubiegania się o przyjęcie na studia w krajach będących stronami tej umowy – w tym także w Polsce (uczelnia może jednak określić dodatkowe kryteria, np. konkretne przedmioty na poziomie rozszerzonym, takie jak AP lub Honors). Oznacza to, że polskie szkoły wyższe mają obowiązek traktować takie dyplomy na równi z polską maturą, o ile spełniają one formalne warunki dostępu do studiów w kraju ich wydania.

Dla wielu uczniów to właśnie ta forma nauki otwiera drzwi, których polska matura nie przewiduje: na prestiżowe uczelnie, do międzynarodowych środowisk, a także do życia w większej równowadze psychicznej.

W poszukiwaniu nowych dróg

Tegoroczna matura, choć zakończona sukcesem przez większość uczniów, powinna być czymś więcej niż tylko corocznym podsumowaniem. To dobry moment na poważną refleksję nad kierunkiem, w jakim zmierza polska edukacja. Czy naprawdę chcemy nadal opierać system na modelu, który sprowadza lata nauki i rozwoju do jednego dnia, jednej sali i jednego arkusza? Czy nadal godzimy się na schemat, który częściej testuje odporność na stres niż rzeczywiste kompetencje i potencjał młodych ludzi?

Ważne

Może nadszedł czas, by zamiast pytać o zdawalność, zacząć pytać o sens: uczenia, oceniania, przygotowywania do życia – nie tylko do egzaminu. Edukacja nie musi być ciągiem testów. Może być przestrzenią, w której młodzi ludzie odkrywają siebie, rozwijają talenty i uczą się podejmować odpowiedzialne decyzje. Matura nie musi być końcem ani próbą sił, lecz jednym z wielu kroków na drodze ku przyszłości.

To moment, by przestać myśleć o edukacji jako systemie do „zaliczenia” i zacząć ją tworzyć jako środowisko, które warto współtworzyć – mądrze, nowocześnie i z odwagą. Nie tylko w lipcu, gdy spływają statystyki, lecz każdego dnia, kiedy decydujemy, w co i w kogo inwestujemy jako społeczeństwo.

Wojciech Bachalski, dyrektor zarządzający i współzałożyciel JDJ International Open Schools

Przypisy:
1. Hovdhaugen, E., & Prøitz, T. S. (2023). High-stakes exams and student mental health. Higher Education, Springer.
2. Australian Psychological Society (2022). Stress and wellbeing in high school students: Exam anxiety and support structures.
3. Heissel, J. A., Persico, C., & Simon, D. (2020). Does stress affect test performance? Evidence from biological measures and exam scores. National Bureau of Economic Research, Working Paper No. 24800.
4. OECD (2022). Education at a Glance – Indicators of Education Systems.
5. Harvard College Admissions. What We Look For. https://college.harvard.edu/admissions/apply/application-requirements

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Czy Twoje dziecko albo wnuk jest na tej liście? Jak rządowy projekt budzi poważne wątpliwości w świetle prawa do prywatności i RODO. Miliony danych będą przetwarzane bezpodstawnie?

W dobie cyfryzacji, gdzie dane stały się pewnego rodzaju walutą, a ich ochrona fundamentalnym prawem, każdy nowy projekt rządowy zakładający gromadzenie informacji o obywatelach, a zwłaszcza o dzieciach, podlega szczegółowej analizie. Ostatnio inicjatywa ustawodawcza, która na pierwszy rzut oka wydaje się szlachetna – promocja sportu i dbałość o kondycję fizyczną najmłodszych – stała się przedmiotem ostrej krytyki ze strony najwyższego organu nadzorczego w Polsce, w tym zakresie. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) w specjalnym piśmie wyraził głębokie zaniepokojenie planami rozszerzenia centralnej ewidencji uczniów, wskazując na szereg poważnych uchybień, które mogą prowadzić do masowego i niezgodnego z prawem przetwarzania milionów wrażliwych danych.

Senat przyjął zmianę zasad przyznawania stypendiów. Więcej pieniędzy dla najlepszych studentów? Nowelizacja wraca do Sejmu

Od 2026 r. uczelnie mają otrzymać większą swobodę w wydatkowaniu funduszu stypendialnego. Senat przyjął nowelizację ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, która zmienia zasady przyznawania stypendiów rektora. Najważniejsza zmiana to wprowadzenie limitu 45 proc. z całego funduszu stypendialnego, co – jak przekonuje resort nauki – ma zwiększyć dostępność świadczeń dla studentów z najlepszymi wynikami.

Nowelizacja Prawa oświatowego przyjęta. Od 2026 r. duże zmiany w szkołach, egzaminach i podstawie programowej

Senat poparł bez poprawek nowelizację Prawa oświatowego. Zmiany obejmują m.in. nowe zasady tworzenia podstaw programowych, powrót do kwietniowego terminu egzaminu ósmoklasisty, modyfikacje w nadzorze pedagogicznym oraz wyższe opłaty za dopuszczanie podręczników. Część reform zacznie obowiązywać już od roku szkolnego 2026/2027.

Obowiązują nowe zasady oceny pracy nauczycieli. MEN upraszcza kryteria i wprowadza większą przejrzystość

28 listopada weszły w życie znowelizowane przepisy dotyczące oceny pracy nauczycieli. Ministerstwo Edukacji Narodowej przekonuje, że zmiany mają zapewnić większą transparentność, jednolitość i sprawiedliwość ocen, a także realnie wspierać rozwój zawodowy pedagogów. Uproszczono kryteria, zmieniono skalę punktacji i wprowadzono nowe obowiązki dyrektorów.

REKLAMA

E-dyplomy obowiązkowe od 2027 roku. Senat przyjął ustawę: dyplomy w aplikacji mObywatel, łatwiejsza weryfikacja pracowników

Od 1 stycznia 2027 r. tradycyjne papierowe dyplomy na uczelniach odejdą do historii. Senat przyjął nowelizację ustaw, która wprowadza obowiązek wydawania e-dyplomów i ich integrację z aplikacją mObywatel. Absolwenci uzyskają szybki dostęp do dokumentu, a pracodawcy — skuteczne narzędzie do weryfikacji kwalifikacji kandydatów.

Ferie zimowe 2025/2026 i 2026/2027: MEN zmienił zasady. Nowy podział na trzy tury i nowe grupy województw

Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło istotną zmianę w organizacji roku szkolnego. Od roku szkolnego 2025/2026 ferie zimowe w całej Polsce będą odbywać się w trzech, a nie czterech turach. Modyfikacji uległ także podział województw na grupy. Zmiana ta wynika – jak informuje MEN – z wieloletnich wniosków rodziców, samorządów i parlamentarzystów oraz z potrzeby bardziej równomiernego rozkładu liczby uczniów korzystających z przerwy zimowej w tym samym czasie.

Afera Collegium Humanum: pierwszy akt oskarżenia. 29 osób podejrzanych o korupcję i fałszowanie dokumentów. Politycy wśród oskarżonych

Prokuratura Krajowa skierowała do Sądu Okręgowego w Katowicach pierwszy akt oskarżenia w głośnej sprawie dotyczącej nieprawidłowości w dawnej prywatnej uczelni Collegium Humanum. Na ławie oskarżonych zasiąść ma 29 osób, którym zarzucono łącznie 67 przestępstw, w tym korupcję, oszustwa i pranie brudnych pieniędzy.

mLegitymacja nauczyciela już od 30 listopada 2025 r. Nowe funkcje w SIO i ważne ograniczenia dla szkół

Od 30 listopada 2025 r. każdy nauczyciel w Polsce zyska dostęp do mLegitymacji nauczyciela w aplikacji mObywatel. Elektroniczny dokument będzie pełnoprawnym odpowiednikiem tradycyjnej legitymacji i ma znacząco uprościć proces potwierdzania statusu nauczyciela. Równocześnie MEN wdrożyło kolejne zmiany w Systemie Informacji Oświatowej (SIO), które wpływają na funkcjonowanie szkół, w tym m.in. na obsługę uczniów i generowanie kodów QR.

REKLAMA

Wypłaty dla nauczycieli do 6 czerwca 2026 r. Wyrównanie od 1 września 2025 r. Nauczyciel otrzyma wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe [Karta Nauczyciela]

Zmiany w Karcie Nauczyciela od dnia 1 stycznia 2026 r. Nauczyciel otrzyma wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe w większej liczbie przypadków. Wypłata z wyrównaniem od dnia 1 września 2025 r. zostanie dokonana do dnia 6 czerwca 2026 r.

Jak wspierać kondycję psychiczną uczniów, gdy system edukacji zawodzi?

Każdej jesieni polscy uczniowie i ich rodzice stają wobec zderzenia z systemem edukacji, który nie nadąża za współczesnością i potrzebami młodych ludzi. Po wakacyjnej przerwie, pełnej planów i nadziei, że „w tym roku będzie inaczej”, wielu z nich już w pierwszych tygodniach nauki doświadcza rozczarowania, frustracji i poczucia bezsilności. Za tymi emocjami nie kryje się lenistwo ani brak ambicji, lecz narastające od lat zjawisko przeciążenia psychicznego uczniów, które staje się jednym z najpoważniejszych wyzwań społecznych w Polsce. Dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży to dziś nie tylko temat kampanii społecznych, lecz kluczowy wskaźnik jakości całego systemu edukacyjnego.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA